Hvor meget varmeisolering?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-10-06 22:44

Hvis man laver en væg med et gab, hvor der er så lufttomt som det nu er
realistisk muligt, hvor meget isolerer dette gab så for varmetab? Det
behøver vel ikke være særligt bredt? Jeg har en fornemmelse af, at bare der
er et lufttomt gab vil det omtrent isolere lige godt, hvadenten det er 1 cm
eller 20 cm? Og hvis man kunne lave det absolut lufttomt, ville det vel slet
ikke lede varme?

Hvor 'godt' kan man stoppe varmestråling? Hvor meget stopper de anvendte
alufolier egentlig, og er der noget der er bedre?

Spørgsmålene går på overvejelser vedrørende lav- eller 0-energihuse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Mølbjerg Lund

Dato : 23-10-06 23:01

> Hvor 'godt' kan man stoppe varmestråling? Hvor meget stopper de anvendte
> alufolier egentlig, og er der noget der er bedre?
>
> Spørgsmålene går på overvejelser vedrørende lav- eller 0-energihuse.

Når man snakker og varmeoverførsel skelner man mellem varmestråling og
varmeledning (konvektion). Et absolut lufttomt gab vil stoppe
varmeledningen, men ikke varmestålingen.

Det skulle være nogenlunde lige til at regne ud. Ang. varmestråling kan du
bruge stefan's low (google stefan's law) til at finde effekten fra et varmt
legeme, og normale ingeniørmæssigeberegninger kan vise dig hvor stor
konvektionen ville være hvis gabet var fyldt med luft.

Mvh
Anders Lund

Fra : Bo Warming

Dato : 24-10-06 06:19

"Anders Mølbjerg Lund" <06amlSLETDETTE@nanostud.aau.dk> wrote in
message news:453d3b2e$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> effekten fra et varmt legeme, og normale ingeniørmæssigeberegninger
> kan vise dig hvor stor konvektionen ville være hvis gabet var fyldt

Isolatoinsmaterialer med mange ens små luftceller mindsker konvention,
er isoleringsevne omvendt proportonal med cellestørrelse målt ved
diameter af celler hvis de er tilnærmet kugleformede

Hvis halv cellestørrelse i flamingo i forhold til noget billigere, så
dobbet varmebesparelse (fra et stort kugleformet hus). Kender nogen en
"tommelfinger-regel" ?

Og er rockwoll mon dobbelt cellestørrelse i snit af flamingo?