videokvalitet på mobil
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-11-06 00:22

Hvorfor er det selv telefoner med 2mpixel kamera laver så elendig
kvalitet når der optages video ? Burde der ikke snart ske noget på det
område også ?

If mankind minus one were of one opinion, then mankind is no more
justified in silencing the one than the one - if he had the power -
would be justified in silencing mankind. - John Stuart Mill

Fra : Snuden

Dato : 18-11-06 09:33

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er det selv telefoner med 2mpixel kamera laver så elendig kvalitet
> når der optages video ? Burde der ikke snart ske noget på det område også
> ?

Jo, det skulle man tro. Til sammenligning har jeg et 3 MP sony videokamera,
og hvis jeg indspiller i højeste kvalitet på min pc, så fylder et minuts
video over 100 MB. Det blir ganske vist komprimeret når det overføres til
dvd, men måske er det der problemet er. Det kræver meget hukommulse at få en
god kvalitet. Hvis jeg indspiller i højeste kvalitet til video-cd fylder et
minuts video ca 14 MB...Så deeet

Snuden

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-11-06 11:19

Snuden presented the following explanation :

> [...]
> god kvalitet. Hvis jeg indspiller i højeste kvalitet til video-cd fylder et

Men at et 2mpixel kamera kun kan levere 176x144 i grynet dårlig
kvalitet - det er da for ringe... Jeg forlanger ikke high definition
2mpixel video, bare noget hvor man kan se hvad der sker på billedet...

Moo point: It´s like a cow´s opinion. It just doesn´t matter. It´s
"moo".
- Joey Tribianni, "The One Where Chandler Doesn´t Like Dogs".

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-06 10:08

> Men at et 2mpixel kamera kun kan levere 176x144 i grynet dårlig kvalitet -
> det er da for ringe... Jeg forlanger ikke high definition 2mpixel video,
> bare noget hvor man kan se hvad der sker på billedet...

Prøv at tænke på det fra en lidt anderledes synsvinkel.

Det tog ca. 100 år at udvikle alm foto kamera fra det du ser i gamle film
til det du så for ca. 6-7 år siden.

For ca. 6 år siden købte jeg et digital kamera med 2 mpixel der kunne tage
ok billeder når bare alt stod stille.

For 6 år siden var der slet ikke et kamera i en mobil ...

For 6 år siden var der slet ikke digital video kamera på marked for en alm
forbruger

Så i stedet for at "brokke" dig over det ikke er godt nok så prøve at
værdsætte at det over hoved kan lade sig gøre og giv ingeniørerne lidt mere
tid

Hvis du ikke kan vente, så bliv elektronik ingeniør og sæt dig ind i hvilke
problemer de slås med.

hilsen Thomas

p.s. hvis jeg rammer lidt forbi med antal år så bær venligst over ... min
point er den samme uanset +- et par år

p.p.s. hvis du skulle ha overset det så er dette forsøgt skrevet i en
humoristisk tone

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-11-06 12:12

After serious thinking Thomas G wrote :

> Prøv at tænke på det fra en lidt anderledes synsvinkel.
> Det tog ca. 100 år at udvikle alm foto kamera fra det du ser i gamle film til
> det du så for ca. 6-7 år siden.

100 år... - 0 til digital biograffremvisning

> For 6 år siden var der slet ikke et kamera i en mobil ...

6 år - 0-2mpixel

Altså skal vi om 100 år have 33 mpixel i mobilen - men hov, svjh er der
lavet kameraer med 26mpixel til prof brug. Så vi må konkludere at det
går stærkt ;)

> Så i stedet for at "brokke" dig over det ikke er godt nok så prøve at
> værdsætte at det over hoved kan lade sig gøre og giv ingeniørerne lidt mere
> tid

Ingenører har ikke tid, det er en luksus de ikke får. Til gengæld får
de en god løn :)

> Hvis du ikke kan vente, så bliv elektronik ingeniør og sæt dig ind i hvilke
> problemer de slås med.

Ja det må være hårdt at finde ud af hvad man skal bruge alle de penge
til når man aldrig har fri fordi man skal udvikle videokameraer ;)

> p.p.s. hvis du skulle ha overset det så er dette forsøgt skrevet i en
> humoristisk tone

:)

"I read biographies of the greats, and they were so messed up that I
thought I'd better mess myself up. But I couldn't. I'm too small." -
Winona Ryder

Fra : Poul Pral

Dato : 19-11-06 09:57

> Hvorfor er det selv telefoner med 2mpixel kamera laver så elendig kvalitet
> når der optages video ? Burde der ikke snart ske noget på det område også
> ?

Jo, jeg er helt enig med dig. Video er ikke imponerende.
Jeg har dog hørt at f.eks. Nokia N93 skulle være noget bedre.

--
Mvh: Poul Pral
SUPER TILBUD på mobiltelefoni: http://poulpral.minven.dk/tilbud.pdf

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 19-11-06 19:46

Henrik Stidsen skrev:
> Snuden presented the following explanation :

> Men at et 2mpixel kamera kun kan levere 176x144 i grynet dårlig
> kvalitet - det er da for ringe...

Min kones nye Nokia 6288 kan da tage video i langt bedre kvalitet end
det. Men så er der ikke plads til ret lange sekvenser.

J.O.