Absurde udenlandspriser hos UnoTel
Fra : Martin Møller

Dato : 13-11-06 20:18

Hej

Jeg er lige kommet hjem fra USA til en meget dårlig overraskelse.
Ifølge UnoTel/TDC er prisen for at modtage opkald i USA på ml. ca. 7-12
kr/minut afhængig af roaming-udbyder.

Der står på TDCs prisside
(http://www.tdcmobil.dk/portal/privat/abonn/priser_udland/udland_til_dk/
priser_uden_feriemodul/), som UnoTel refererer til, at "Priserne og
dækningen hos de forskellige operatører varierer tit meget". Det læser
jeg på den måde, at man ikke skal regne med priserne ned til mindste
øre, men at man kan bruge dem som en god retningslinje. Priserne er
trods alt angivet i øre og man opfordres til at bruge dem til at vælge
en billig udbyder.

De takster, UnoTel har trukket for modtagne opkald varierer ml. 16 og
27 kr/minut. Jeg var overbevist om, at det var en fejl, men UnoTel
mener helt alvorligt at disse taksater, hvor nogle jo er over det
dobbelte af det oplyste, er helt naturlige og skyldes "variation".

Er andre udsat for det samme? Jeg synes, det er kraftigt vildledende.
Hvis priserne sejler rundt på den måde, burde en passende angivelse
være noget i retning af "10-35 kr/minut afhængige af tilfældige
forhold".

Martin Møller

Fra : Jens

Dato : 13-11-06 21:09

"Martin Møller" <martinhm@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis priserne sejler rundt på den måde, burde en passende angivelse
> være noget i retning af "10-35 kr/minut afhængige af tilfældige

Min erfaring er, at UnoTel følger TDC's udlandsaftaler/priser slavisk. Hvis
du har været opmærksom på, hvilket net du har benyttet, så matcher de
aktuelle priser sandsynligvis også.

Indrømmer, at det er lidt af en jungle at navigere i - men UnoTel kan vist
ikke siges at være mere uigennemskuelig end andre selskaber. De 'tilfældige
forhold' kan du jo selv styre dig igennem ved manuelt at vælge billigst
mulige net på en given lokalitet - men det kræver et grundtig forarbejde før
du tager afsted.

Jens

Fra : Martin Møller

Dato : 13-11-06 22:03

> Min erfaring er, at UnoTel følger TDC's udlandsaftaler/priser
> slavisk. Hvis du har været opmærksom på, hvilket net du har
> benyttet, så matcher de aktuelle priser sandsynligvis også.

Jeg har brugt Cingular stort set hver gang. Simpelthen fordi de var de
eneste tilgængelige. De er de dyreste af alle de udbydere, som TDC
samarbejder med i USA ifølge deres oversigt, men stadig med største
pris på 12.23 kr/minut. Derfor undrer det mig, hvorfor mine takster
ligger mellem 16 og 27 kr/minut. Hvordan kan det bliver dyrere end det
dyreste?

> [...]
> vælge billigst mulige net på en given lokalitet - men det kræver et
> grundtig forarbejde før du tager afsted.

Ja, jeg havde som sagt ikke nogen valgmuligheder det meste af tiden.
Jeg valgte T-Mobile, de få gange jeg kunne. Men jeg kan stadig ikke
forstå, hvordan det kan bliver dyrere end det dyreste. Jeg kan slet
ikke finde nogen priser på prissiden, der passer med de takster, der er
blevet trukket.

Martin Møller

Fra : Per Bau

Dato : 13-11-06 23:20

> [...]
> pris på 12.23 kr/minut. Derfor undrer det mig, hvorfor mine takster
> ligger mellem 16 og 27 kr/minut. Hvordan kan det bliver dyrere end det

12.23 pr. min takseret pr. påbegyndt minut? + 1 kr. i opkaldsafgift.

Det passer vel meget godt at det kan blive til de priser du omtaler.
--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

Fra : Nismo

Dato : 14-11-06 00:03

Unotel takserer pr. påbegyndt sekund.

--

Nismo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-06 00:17

Nismo skrev:

> Unotel takserer pr. påbegyndt sekund.

Gør Cingular også det?

--
Bertel

Fra : Nismo

Dato : 14-11-06 02:31

Har du et link ?

--

Nismo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-06 03:19

Nismo skrev:

> Har du et link ?

Jeg skrev "cingular" i min browser, og så fik jeg deres
hjemmeside. I en FAQ står der:

--
Bertel

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 14-11-06 08:50

Hej.

Nismo skrev:
> Unotel takserer pr. påbegyndt sekund.

Men det gælder kun, hvis man bruger UnoTels hjemmenet (=TDC).

Ifølge

http://www.tdctech.dk/roaming/output/postpaid_roaming/operator/310-38.htm

bliver TDCs (og UnoTels) kunder, der benytter sig af Cingulars net,
takseret pr. minut.

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.schoebe.eu

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 14-11-06 09:26

Hej Martin.

Martin Møller schrieb:
> [...]
> pris på 12.23 kr/minut. Derfor undrer det mig, hvorfor mine takster
> ligger mellem 16 og 27 kr/minut. Hvordan kan det bliver dyrere end det

står der:

"Der betales afgift til udenlandsk operatør for modtagelse af kald."

Kan det måske tolkes således, at de kr 12,23 er den pris, TDC (=UnoTel)
kræver for viderestillingen til USA og at de amerikanske operatører
beregner et tillæg?

Da jeg var i USA og brugte mit tyske abonnement derovre, var priserne
for et minuts samtalemodtagelse som følgende:

o2-de (min tyske operatør) kræver EUR 0,69/min for modtagelsen, uanset
hvor i Europa eller Nordamerika jeg modtager samtalen.

Når jeg kigger specielt efter "Cingular", så står der EUR 2,02/min for
modtagelsen.

Cingulars egen modtagelsespris er vel EUR 2,02 - EUR 0,69 = EUR 1,33 =>
kr 9,90 / 1,16 (tysk moms) * 1,25 (dansk moms) = kr 10,68.

Dette regnestykke kunne forklare de 16 kr/minut, men ikke de 27 kr/min,
men det kan vel forklares, når man yderligere betragter
takseringsprincippet.

TDC og UnoTel takserer pr. sekund, mens Cingular takserer pr. minut.

Hvis der nu modtages et opkald på 62 sekunder, så er prisen:

UnoTel (pr. sekund): 12,23 * 62 / 60 = 12,64
Cingular (pr. minut): 10,68 * 2 = 21,36
ialt: 12,64 + 21,36 = 34,00

Nu regnes dette beløb ned pr. minut:
34,00 / 62 * 60 = 32,35 et voilà!

Mvh.

Fra : Martin Møller

Dato : 14-11-06 23:51

> [...]
>
> Hvis der nu modtages et opkald på 62 sekunder, så er prisen:
>
> UnoTel (pr. sekund): 12,23 * 62 / 60 = 12,64

Det kunne til nøds forklare de 27 kr. Hvis jeg runder op til nærmeste
hele minut bliver prisen 20 kr/minut.

Jeg har haft skrevet med UnoTel de sidste par dage (har ikke ringet),
og de forklarer den høje takst som variation. Jeg synes dog, det er
meget vildledende, at kalde så store prisforskelle for "variation".

I det hele taget er jeg ret skuffet over den måde at taksere og opgive
priser på, så jeg har nu slået udenlandstelefon fra, og slår det nok
ikke til igen, før jeg synes at hele kapitlet med roaming er blevet
noget mere seriøst.

I skal have tak for jeres svar

Martin Møller

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-06 00:07

Martin Møller skrev:

> [...]
> priser på, så jeg har nu slået udenlandstelefon fra, og slår det nok
> ikke til igen, før jeg synes at hele kapitlet med roaming er blevet

Er det ikke smartere at købe et lokalt taletidskort når du er i
udlandet?

--
Bertel

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 14-11-06 14:42

> [...]
> forstå, hvordan det kan bliver dyrere end det dyreste. Jeg kan slet
> ikke finde nogen priser på prissiden, der passer med de takster, der er

Ring og spørg Unotel, de er meget hjælpsomme, alle de gange jeg har ringet
og spurgt
om hjælp, og jeg er nok lidt af en besværlig kunde.. (-:

Henrik