Første opladning af batteri
Fra : Peer K

Dato : 13-11-06 14:32

Hej,

Er der hold i sælgerens udtalelser om, at man skal lade et nyt batteri
(Nokia N80) lade i 16-24 timer første gang?

Og er den god nok, at man kan "punkt-oplade" det uden at det tager
"skade" af det?

--
Peer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-06 14:43

In article <455873b5$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Peer K <fotopeer@gmail.com> wrote:

> Er der hold i sælgerens udtalelser om, at man skal lade et nyt batteri
> (Nokia N80) lade i 16-24 timer første gang?

Nej. Kør det helt tørt lige når du modtager telefonen og lad den
herefter helt op. Gør dette to gange for at gå med livrem og seler og
brug den ellers normalt.

> Og er den god nok, at man kan "punkt-oplade" det uden at det tager
> "skade" af det?

Ja. Med Li-Ion _skal_ du gøre det. Hvis du aflader helt hver gang så
slider du på batteriet.

Så i laderen så ofte som muligt.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Peer K

Dato : 13-11-06 14:57

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nej. Kør det helt tørt lige når du modtager telefonen og lad den
> herefter helt op. Gør dette to gange for at gå med livrem og seler og
> brug den ellers normalt.

Okay, det gjorde jeg så ikke.. Jeg flåede bare telefonen ud af kassen og
satte den i opladeren. Min logik siger mig, at når telefonen siger, at
den er fuldt opladet, så lader den ikke på batteriet mere. Korrekt?

Okay! Tak for svaret

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-06 15:42

In article <455879a2$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Peer K <fotopeer@gmail.com> wrote:

> Okay, det gjorde jeg så ikke..

Den overlever nok

> Jeg flåede bare telefonen ud af kassen og
> satte den i opladeren. Min logik siger mig, at når telefonen siger, at
> den er fuldt opladet, så lader den ikke på batteriet mere. Korrekt?

Ja det er korrekt den ikke lader på batteriet, men derfor kan den godt
sende impulser jævnligt. Det afhænger af udstyret.

> Okay! Tak for svaret

Velbekomme da :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-11-06 16:32

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> brug den ellers normalt.

> Ja. Med Li-Ion _skal_ du gøre det. Hvis du aflader helt hver gang så

Ja, men det er heller ikke ligegyldigt hvordan. Fordi Lithium-ion
batterier permanent mister ca 20 pct af deres kapacitet pr år når det
opbevares fuldt opladet, og mindst ved 40 - 50 pct, får man mest ud af
at ens Li-Ion batteri så vidt muligt holdes på denne opladning - i
praksis, på mellem ca 20 pct til ca 80 pct opladning - og så en gang i
mellem aflade og derpå oplade det helt for at kalibrere indikatoren.

Disse tal (de 20 pct og 40 - 50 pct) stammer fra computerbladet
MacAddict (US) marts 2006 (side 60, Baby Your Mattery, af Kyle Wiens) og
det er selvfølgelig nemmere at lave med en 'Book eller 'Pod, end med en
mobiltelefon.

Det skulle endvidere forlænge batteriets levetid at klat-lade, fordi
Li-Ion batterier tåler et vist antal hele opladninger i alt og at flere
delopladninger svarer til en enkelt hel opladning.

Men tak for oplysningen om at batteriet bør aflades først som nyt. Jeg
har lige modtaget et nyt Li-Ion batteri (6000 mAh) til min Powerbook og
kom i tanke om jeg for nyelig havde læst nogle gode råd.

x-post to: dk.teknik.telefoni.mobil og dk.edb.hardware.baerbar
followup-to: dk.edb.hardware.baerbar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-06 16:07

Peer K skrev:

> Og er den god nok, at man kan "punkt-oplade" det uden at det tager
> "skade" af det?

Min datter har fortalt mig at nutidens batterityper skal aflades
helt mindst en gang om måneden, men at man ellers sagtens kan
klatlade. Hendes batteri til den bærbare har holdt i over 2 år
med den behandling.

--
Bertel

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-06 16:26

In article <455889d5$0$4167$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> helt mindst en gang om måneden, men at man ellers sagtens kan
> klatlade. Hendes batteri til den bærbare har holdt i over 2 år

Du har delvist ret - jeg glemte helt at nævne det.

Men det er for at kalibrere statusindikatoren - ikke pga. batteriet.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding