daler nokias kvalitet?
Fra : taina

Dato : 04-11-06 01:16

Jeg købte min gamle nokia 8310, da den var et år gammel, og den nåede at
leve tre år mere. Det sidste år havde den nogle udfald, hvor den slukkede og
tændte igen.

Min nye nokia 6111 er knap tre måneder gammel. Den er blevet behandlet en
hel del bedre end den gamle (den er jo spritny ). Alligevel tæller
fejllisten dårlig lyd, dårlig forbindelse, skærm med rigtig mange små-ridser
og nu også et par taster, der kun reagerer ved meget kraftigt tryk.

Jeg synes, det er forbavsende ringe. Er det en generel udvikling i
nokia-telefoner, eller har jeg bare været uheldig?

mvh. tina

Fra : Nicolai

Dato : 04-11-06 01:36

"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes, det er forbavsende ringe. Er det en generel udvikling i
> nokia-telefoner, eller har jeg bare været uheldig?

Tja, jeg har samme oplevelse som dig, og mange Nokia'er tiltrods, er jeg
skiftet til SE. De spytter vel for mange forskellige slags afsted, til at de
kan lave en fornuftig kvalitet. Og det med at teste et produkt før det
kommer i handel, tror jeg også er blevet en by i Rusland.

> mvh. tina

Nicolai

Fra : Jesper Hansen

Dato : 04-11-06 11:52

> [...]
> de kan lave en fornuftig kvalitet. Og det med at teste et produkt før det
> kommer i handel, tror jeg også er blevet en by i Rusland.

Tror ikke på at det er anderledes hos SE.

Fra : J.K.Arning

Dato : 04-11-06 13:19

On Sat, 4 Nov 2006 11:52:07 +0100, Jesper Hansen wrote:

> Tror ikke på at det er anderledes hos SE.

Fejlprocenten på Nokia telefoner er større end hos SE men af en eller anden
årsag finder danske kunder sig generelt i det og indleverer gladeligt deres
telefon til reperationer og opdateringer igen og igen.

Mig bekendt er tolerancen i andre lande overfor fejlbehæftede telefoner
væsentligt lavere end i DK.

Endeligt skal det da tilføjes at jeg droppede nokia for nogle år siden da
jeg blev træt af at skulle være ulønnet tester af deres produkter og
medmindre jeg via arbejdet bliver "tvunget" til at bruge en nokia igen så
er mit bekendskab med firmaet et overstået kapitel.

Og endeligt .. mig bekendt sælger nokia trods den dårlige kvalitet stadigt
bedre end SE i DK.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er

Fra : Nicolai

Dato : 06-11-06 18:54

"Jesper Hansen" <jmxxh@xx.tdcadsl.dk(fjern x'er for mail)> skrev i en
meddelelse news:454c70d0$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Tror ikke på at det er anderledes hos SE.

Det kan da godt være at SE ikke tjekker deres produkter før salg, mere end
Nokia gør - men SE har så åbenbart heller ikke samme behov for at skulle
gøre det. Nokias kvalitet er voldsomt forringet. Noget af det er bevidst,
fordi man satser mere på design og trends, end kvalitet.

nicolai

Fra : Jesper

Dato : 07-11-06 23:59

On Mon, 06 Nov 2006 18:54:29 +0100, Nicolai wrote:

> Nokias kvalitet er voldsomt forringet. Noget af det er bevidst,
> fordi man satser mere på design og trends, end kvalitet.

Jeg må tilstå, at jeg overhovedet ikke kan genkende den tendens.

Efterhånden som telefonerne bliver stadigt mere komplicerede er der også
mere i dem som kan gå i stykker - og dette gælder for Nokia såvel som
Ericsson, Motorola, Samsung og enhver anden udbyder. Men efter min
erfaring er Nokia et godt valg hvis man vil have noget der bare funker.
Jeg tror ikke at det er tilfældigt, at de er blevet så store som de er...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-11-06 07:29

In article <pan.2006.11.07.22.59.25.723328@spam.dk>,
Jesper <no@spam.dk> wrote:

> Jeg tror ikke at det er tilfældigt, at de er blevet så store som de er...

Man må aldrig undervurdere markedsføringskrafterne.. bare se på
Windows.. det er udelukkende blevet så udbredt pga. markedsføring..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Claus Albæk

Dato : 08-11-06 09:11

Martin Johansen [6000] wrote:

> Man må aldrig undervurdere markedsføringskrafterne.. bare se på
> Windows.. det er udelukkende blevet så udbredt pga. markedsføring..

ja det var nemlig ikke prisen på en IBM kompatibel PC tilbage i
80/90'erne, prisen på Windows og en del andre faktorer, f.eks manglende
konkurrence, der spillede ind...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-11-06 09:24

In article <45519131$0$49197$14726298@news.sunsite.dk>,
Claus Albæk <claude@eugina.dk> wrote:

> ja det var nemlig ikke prisen på en IBM kompatibel PC tilbage i
> 80/90'erne, prisen på Windows og en del andre faktorer, f.eks manglende
> konkurrence, der spillede ind...

Prissætning er også en del af markedsføring

Historien gennem 80'erne og 90'erne er faktisk ret interessant ang.
Microsoft og Apple ...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per

Dato : 08-11-06 10:30

> Man må aldrig undervurdere markedsføringskrafterne.. bare se på
> Windows.. det er udelukkende blevet så udbredt pga. markedsføring..

Og fordi det er nemt at arbejde med og virker med "alle" programmer. Folk
vil have nemhed og ensartethed.

Alle der har lyst kan da bare skifte til Linux, men alle dem jeg kender har
ikke lyst. Det er "kun" for nørder og er alt for kompliceret.

Jeg siger ikke at windows er godt, men det er ikke kun
markedsføringskræfterne alene. Jeg går personligt altid efter pris i forhold
til kvalietet, når jeg køber noget - og er iøvrigt ligeglad med
markedsføring.

Man kan sige meget om Windows, men det er det køberne vil have - selvom der
er mange fejl i programmet.

Hvorfor sælger Coca Cola så godt - pga. smagen! Ikke pga. markedsføring -
man kan sagtens få billigere alternartiver i discountbutikkerne, men de
smager også derefter - derfor ikke den store udbredelse.

/Per

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-11-06 15:57

In article <4551a38b$0$14003$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
"Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> Og fordi det er nemt at arbejde med og virker med "alle" programmer. Folk
> vil have nemhed og ensartethed.

Det virker ikke med alle programmer... alle programmer virker med det!
Der er stor forskel.. :)

> Alle der har lyst kan da bare skifte til Linux, men alle dem jeg kender har
> ikke lyst. Det er "kun" for nørder og er alt for kompliceret.

Nu vil jeg tage udgangspunkt i OS X fra Apple.. det er klasser over
Windows XP i design, brugervenlighed, sikkerhed..

Men når folk tænker i computerbaner, så tænker de Windows og skænker
ikke andet nogle tanker. De ved simpelthen ikke bedre.

> Man kan sige meget om Windows, men det er det køberne vil have - selvom der
> er mange fejl i programmet.

Ja køberne vil have det pga. de kan købe spil i butikkerne som bare
virker i det. Men det billede er heldigvis ved at vende.. flere og flere
bliver lavet crossplatform-

> Hvorfor sælger Coca Cola så godt - pga. smagen! Ikke pga. markedsføring -

Lige præcis Coca Cola er blevet så store pga. markedsføring.

> man kan sagtens få billigere alternartiver i discountbutikkerne, men de
> smager også derefter - derfor ikke den store udbredelse.

Tja jeg synes de smager udemærket.. bare det ikke er light :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per

Dato : 04-11-06 18:02

> [...]
>
> Jeg synes, det er forbavsende ringe. Er det en generel udvikling i
> nokia-telefoner, eller har jeg bare været uheldig?

Det skal jeg ikke kunne svare på.

Men til gengæld har du haft en N8310 og iøvrigt også 8210, som begge var
noget af det bedste/holdbare Nokia nogensinde har lavet. Klart telefoner for
feinschmekere og kendere.

Begge modeller er stadigvæk ret dyre som brugte og de er meget svære at få
fat på for de er sjældent til salg pga. folks tilfredshed. Vær glad for at
du nåede at være ejer af en Ikke mange kan være med her.

Mange unge mennesker i dag kender slet ikke disse modeller fordi de er så
svære at få fat på. Og pga. brugtprisen.

Der var faktisk ved en fejl en alt for god software i begge telefoner, og da
Nokia fandt ud af det blev de ved at producere samme software som en slags
gave fra fabrikken til trofaste kunder.

Det er muligt at du har fået en ny telefon - men har du fået en bedre
telefon?

/Per

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-06 21:36

In article <454cc751$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]

> noget af det bedste/holdbare Nokia nogensinde har lavet. Klart telefoner for

Ah..... som tidligere mobilsælger var 8310 en af de meget udskældte..
damn vi havde mange problemer med dem...

Men generelt siden 3210 har Nokia bare dalet i kvalitet.. ligesom mange
andre sikkert også har.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 04-11-06 21:41

> [...]
> damn vi havde mange problemer med dem...
>
> Men generelt siden 3210 har Nokia bare dalet i kvalitet.. ligesom mange

Hehe min Ericsson GH 688 fra 1998 virker sgu endnu

Det gør min T68i, T630, W810i og K800i egentligt også

Men det gør min nokia 3210, 2 x 8210, 9210 og 9500 ikke....

Henrik

Fra : Janner

Dato : 05-11-06 09:08

I mit snævre univers er der nogen forhold der siger Nokia generet er
dårligere kvalitet end SE og Samsung det er vel blevet til ca. 26
forskellige i årenes løb

Her kommer de i nogenlunde kronologisk rækkefølge

Nokia 6110
Nokia 6150
Nokia 8210
Nokia 3510
Nokia 6210
Nokia 7110
Nokia 6310
Nokia 3210
Nokia 8310
Nokia 6310 I
Nokia 6510
Nokia 6230

Ikke mange af dem bortset fra de første i rækken har overlevet almindeligt
brug og er enten gået til eller blevet slidt op.

Sjovt nok har rækken af mine SE/E tlefoner også været rimelig lang .. men
generelt har disse holdt en del bedre

GH377
GH388
GF788
SH888
T28
T68i
T610
T630

og nu en W800i

Herudover var den aller første i rækken en Motorola 7500 mursten og ind i
mellem har der været en enkelt samsung et eller andet + en samsund dr500

Generelt er Nokia's modeller udover de helt klassiske i rækken ikke
kvalitetsmæssigt i top ... har aldrig slidt op eller ødelagt nogen af SE/E
modellerne har sågar min T68 . 610 pg 630 liggende i en skuffe endnu.
¨
Skulle jeg vælge en ny telefon ........ tja så blev den uden tøven en SE
igen ..

/Jan

Fra : Jan-Erik

Dato : 05-11-06 10:53

> [...]
>
> Jeg synes, det er forbavsende ringe. Er det en generel udvikling i
> nokia-telefoner, eller har jeg bare været uheldig?

Jeg har haft en del Nokia, og et par SE. Stort set alle mine Nokia har været
på værksted mindst een gang.
Mine SE har nu også haft nogle små-problemer, men ikke i samme grad som
Nokia.

Så jeg tror du har ret i at Nokias kvalitet er dalende - måske sender de
deres telefoner på markedet lidt for hurtigt.

Uanset hvad, så er jeg skiftet over til SE nu, men mest fordi softwaren i
Nokia er håbløs - der er vist ingen normale mennesker der har testet det
inden det bliver solgt.
SE kunne bestemt også trænge til at brugerpanel de kunne lytte til, men
generelt ser det bedre ud end Nokia :)

/Jan-Erik

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 12:36

> [...]
>
> Så jeg tror du har ret i at Nokias kvalitet er dalende - måske sender de
> deres telefoner på markedet lidt for hurtigt.

Jeg har så det modsatte indtryk- Nemlig at SE'erne går i stykker for et godt
ord. Om det så er fordi der er flere SE'er i omløb skal jeg ikke kunne sige,
men godt og vel 60 % af de telefoner vi tager til rep. er SE. Specielt deres
joystick er en tåbelig konstruktion.

Mvh
Jan Rysz
(sevicemedarbejder ved Elgiganten)

Fra : Lars Raaby

Dato : 05-11-06 13:21

Rysz (8900) skrev:

> [...]
> men godt og vel 60 % af de telefoner vi tager til rep. er SE. Specielt deres

Og lige så mange kommer tilbage til forbrugerne uden at være
blevet lavet. *g*

--
MVH Lars
Vil aldrig bruge 1 kr. igen i den lortebutik.

Fra : Nicolai

Dato : 05-11-06 20:48

"Rysz (8900)" <janrysz[snabela)webspeed(dot)dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sige,
> men godt og vel 60 % af de telefoner vi tager til rep. er SE. Specielt

Tja, joysticket er noget som SE selv har indset fungerer skidt og har
medført 2 ting - joystick bliver skiftet uden problemer og joysticket er
forsvundet på nyere SE'er. Så bortset fra joysticket, så har mine SE været
langt bedre end mine Nokia'er, i kvalitet og software.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 07-11-06 20:59

Jan-Erik wrote:
> Jeg har haft en del Nokia, og et par SE. Stort set alle mine Nokia
> har været på værksted mindst een gang.

Det mønster kan jeg slet ikke genkende. Jeg har efterhånden haft en del
Nokia'er (2110i, 3100, 3120, 3210, 3310, 5110, 6100, 6110i, 6210, 6230 og
6230i) og ikke én af dem har været på værksted.
At så selve softwaren er faldet i kvalitet er nok noget helt andet, i en
6230i er den jo totalt håbløs. Den nåede jeg kun at have i få måneder, så
blev den skiftet tilbage til en 6230.

> Mine SE har nu også haft nogle små-problemer, men ikke i samme grad
> som Nokia.

Ej heller nogle problemer med de SE'er jeg har haft.

Søren

Fra : Jesper

Dato : 18-12-06 14:21

On Sat, 04 Nov 2006 01:15:44 +0100, taina wrote:

> [...]
>
> Jeg synes, det er forbavsende ringe. Er det en generel udvikling i
> nokia-telefoner, eller har jeg bare været uheldig?

Jeg tror bare at du har været uheldig. For mig personligt er den
konsistente kvalitet netop en af de ting som jeg godt kan li' ved Nokia -
de har aldrig svigtet mig på dette punkt.

Men en mobil er et kompliceret stykke elektronisk udstyr, så der er nok
altid et potentiale for at der kan smutte nogle gennem
kvalitetskontrollen. Det gælder nok alle mærker.