Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Panasonic "problem"
Fra : Thore

Dato : 09-10-06 09:32

Hej...
Konen købte en trådløs telefon til "ingen penge" i et varehus i sidste
uge. Det er en Panasonic med farveskærm. Vistnok model 4251 - efter
huskeren - er ikke hjemme nu...

Fandt ud af første gang den ringede, at den først ringer 2. gang...
Har også en Sioemens 4000, som ringer med det samme, men Panasonic'en
først ringer 2. gang - både basen og håndsættet.

Nogen her der ved, hvordan man ændrer det?
Kan ikke finde noget i menuerne eller manualen..

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Testresultater af tr~

Dato : 09-10-06 17:29

On Mon, 09 Oct 2006 10:32:02 +0200, Thore <dinotec@mail.dk> wrote:

> [...]
>først ringer 2. gang - både basen og håndsættet.
>
>Nogen her der ved, hvordan man ændrer det?
>Kan ikke finde noget i menuerne eller manualen..

Hej Thore.

Mon ikke, det er en Motorola ME4251?

Hvis det er en Motorola ME4251, så kan jeg bekræfte, at denne model
har dette problem. Det er første gang, jeg hører om en Panasonic,
skulle have dette problem.

Jeg vil tro, at det er noget man ikke kan ændre i telefonens
opsætning. Det kan være en fejl i telefonen, at den først ringer på 2.
ring, men Motorola/Panasonic kan bevidst have lavet det sådan.

Selv ville jeg ikke være tilfreds med at en DECT, digital trådløs
telefon først ringer på 2. ring. En DECT skal/bør ringe på 1. ring.

Hvis det er en Motorola ME4251, så kan man dog godt "løfte røret af"
på den, når man allerede hører evt. anden tilkoblet telefon på linien
ringe 1. gang.

Med venlig hilsen

TESTRESULTATER AF TRÅDLØSE TELEFONER
Bent Andersen
www.cordless.ninja.dk

Fra : Thore

Dato : 09-10-06 22:45

On Mon, 09 Oct 2006 18:29:07 +0200, Testresultater af trådløse telefoner
<3@0bxHj.dk> wrote:

>Hej Thore.
>
>Mon ikke, det er en Motorola ME4251?

Det er lige hvad det er...

> [...]
>
>Hvis det er en Motorola ME4251, så kan man dog godt "løfte røret af"
>på den, når man allerede hører evt. anden tilkoblet telefon på linien

Ja, det er da rigtigt, men alligevel irriterende, at man skal have noget
andet tilsluttet...:(

--
Venlig hilsen / Best regards Thore Sorensen
DK-2700 Bronshoj / DK-2620 Albertslund

(Erstat evt .INVALID med .DK hvis du mailer direkte)
Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Testresultater af tr~

Dato : 10-10-06 11:16

On Mon, 09 Oct 2006 23:44:41 +0200, Thore <dinotec@mail.invalid>
wrote:

>Ja, det er da rigtigt, men alligevel irriterende, at man skal have noget
>andet tilsluttet...:(

Hej igen, Thore.

Jeg er fuldstændig enig med dig.

Jeg tror problemet, måske kan skyldes, at leverandøren ikke helt har
taget hensyn og rettet den til efter det danske telenet. Dette problem
er tidligere set på telefoner fra Dangaard Telecom.

På de gamle analoge trådløse telefoner (CT1) lavede man det meget ofte
således, at telefonen havde en indbygget "strømsparefunktion", så
telefonen vågnede op på 1. ring, og så kom ringningen (ringelyd) først
på 2. ring. Men de havde også et langt større strømforbrug end
DECT-telefoner har. Jeg kan ikke se logikken i, at de skulle have
lavet en "strømsparefunktion" på Motorola ME 4251 DECT.

Jeg kan oplyse dig, at jeg har fundet et par andre mishager ved
Motorola ME4251:
I visse og nogle få situationer, kan der opstå forvrængning i den
indvendige højttaler, afhængig af lyden fra ens samtalepartner (selvom
lyden fra ens samtalepartnere ikke fejler noget). Dette fænomen er
også kendt på nogle af Panasonics DECT-telefoner. Det har noget at
gøre med, at Motorola'en teknisk set ikke er altid er lige god til at
håndtere lyden indgående.

I et par enkelte tilfælde ud af mange opkald, har jeg været ude for,
at både den indgående og udgående lyd simpelthen kortvarigt er knækket
over, selvom håndsættet ikke har været langt fra baseenheden. Jeg har
en mistankte til, at det kan være et problem med ekko-cancelleren.

Dens stærke side er, at den ikke har nogen brummetone (100hz) i
hverken indvendig eller udvendig højttaler samt på lyden til ens
samtalepartner. Og lyden i den udvendig højttaler (håndfri tilstand)
er rigtig god.

Telefonen er lavet på licens i Kina. Motorola står stort set kun for
selve designet.

Telefonen kan returnes til forhandleren og du/I kan få pengene
tilbage.

Med venlig hilsen

TESTRESULATER AF TRÅDLØSE TELEFONER
Bent Andersen
www.cordless.ninja.dk

Fra : Testresultater af tr~

Dato : 10-10-06 12:44

On Tue, 10 Oct 2006 12:16:28 +0200, Testresultater af trådløse
telefoner <3@0bxHj.dk> wrote:

>På de gamle analoge trådløse telefoner (CT1) lavede man det meget ofte
>således, at telefonen havde en indbygget "strømsparefunktion", så

Motorola har en funktion: "Baggrundsbelyst display med
energisparemode" også kaldet "LCD-mode", hvor man kan vælge "Udvidet
mode" el. Enerisparem." Jeg har prøvet, om det kunne gøre en forskel
på selve ringesignalet ved at ændre disse parametre, men det gør det
ikke her hos mig.

Fra : Testresultater af tr~

Dato : 10-10-06 14:03

wrote:

> [...]

Jeg har også prøvet at rode lidt med "Ringetoneprioriteten for
håndsættene", som måske godt kunne gøre en forskel. Men det gav ej
hellere et positivt resultat

Fra : Testresultater af tr~

Dato : 10-10-06 14:30

Hej Thore.

Endelig skete der lidt på informationsfronten:

Motorola's product manager oplyser til Dangaard Telecom, at alle
Motorolas DECT-produkter først ringer med lyd på ved 2. ringning.
Forklaringen på denne løsning skulle være, at telefonen først skal
"vækkes" pga. af nummeroverførslen.

Hvis det er den endelige forklaring på problemet, så må jeg bare
konstatere at Motorola er for dårlig til at håndtere denne feature,
når mange andre DECT-leverandører, godt kan få en DECT-telefon til at
ringe på 1. ring og samtidig overføre vis-nummer uden problemer.

En yderst interessant detalje, må jeg sige