Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
3 numre - en telefon?
Fra : lundable@gmail.com

Dato : 18-09-06 16:19

Hej i gruppen,

Jeg har idag 3 telefonnnumre; 2 stk 70xxxxxx numre som hver især har
forskelligt formål. Dernæst har jeg et helt almindeligt GSM nummer.
Alle hos TDC:
Begge mine 70 numre har jeg fået lavet således at de bliver
viderstillet til min mobil, da jeg så altid kan besvare mine opkald.
Mit problem består nu i at jeg gerne vil have det sådan at jeg kan se
hvilket nummer som der bliver viderstillet fra når min telefon ringer.
Fx hvis en ringer til et af mine 70 numre, så sker der idag det at jeg
jo bare ser det nummer som personen ringer fra. Der kommer ikke noget
med "Opkald fra 70xxxxxx" og så personens nummer.
Idag er det lidt svært for mig at besvare telefonen korrekt, da hvert
nummer som sagt har forskellige formål. (Og nej, jeg vil ikke gå
rundt med mere end 1 mobiltelefon )

Jeg har idag snakket med TDC omkring problemstillingen, men jeg fik fat
i en trainee eller noget tror jeg, for han vidste ærligt talt ikke
særlig meget om det og hans konklusion var at det ikke er muligt,
hvilket jeg må indrømme jeg har svært ved at tro på da jeg ikke kan
være den eneste med et sådan behov (er jeg?). Jeg skrev derefter en
mail til deres kundeservice, men den besvarer de vel ikke før om et
par dage hvis ikke uger.

Er der nogle herinde der har erfaringer med ovenstående eller har en
ide til hvordan man kunne løse problemet?

På forhånd tak.

/Dinovo

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-06 15:41

> [...]
> jo bare ser det nummer som personen ringer fra. Der kommer ikke noget
> med "Opkald fra 70xxxxxx" og så personens nummer.

Det kender jeg ingen mobiltelefoner der understøtter..

Jeg har pløjet GSM-specifikationen overordnet igennem uden at få bekræftet
om begræsningen ligger i GSM-protokollen eller ej, men mit gæt er at
ISUP-implementationen i GSM ikke tillader overførsel af B-nummer til
håndsættet, og selv i så fald er det næppe muligt at overføre et arbitrært
nummer.

Der skulle dog ikke være noget i vejen for at man løser det i hardware, dvs
fx en mobiltelefon der optræder som 2 forskellige mobile stationer (med 2
eller 1 specielt sim-kort), men det kender jeg heller ingen implementation
af.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Benny Amorsen

Dato : 03-10-06 20:18

> [...]

MHK> overførsel af B-nummer til håndsættet, og selv i så fald er det
MHK> næppe muligt at overføre et arbitrært nummer.

Når vi har samme problem, løser vi det som regel ved at lægge det
gamle B-nummer ind som en del af A-nummeret. Det kan vi nemt med SIP.
Hvis man tilfældigvis er GSM-udbyder, så kan man sikkert lave samme
løsning med GSM. Det er man så ikke i vores tilfælde.

/Benny

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-06 20:40

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse
> Når vi har samme problem, løser vi det som regel ved at lægge det
> gamle B-nummer ind som en del af A-nummeret. Det kan vi nemt med SIP.

A-nummeret er helligt i min verden... Nix pille..
Det giver desuden det problem at man ikke umiddelbart kan ringe tilbage
eller genfinde nummeret i telefonbogen.
Ja, det kan løses, men kun grimt...

Fra : Benny Amorsen

Dato : 03-10-06 21:01

> [...]
MHK> desuden det problem at man ikke umiddelbart kan ringe tilbage
MHK> eller genfinde nummeret i telefonbogen. Ja, det kan løses, men

Nu er vi så heldige med SIP at der er plads til både et navne-felt
(tekst) og et nummerfelt. Vi plejer så bare at lege med navnefeltet,
så nummerfeltet stadig er det samme.

Men hvis hele A-nummer-feltet er helligt, så er der nok ikke så meget
at gøre.

/Benny

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-06 21:32

> Nu er vi så heldige med SIP at der er plads til både et navne-felt
> (tekst) og et nummerfelt. Vi plejer så bare at lege med navnefeltet,
> så nummerfeltet stadig er det samme.

OK, navnefeltet er formentligt frit til den slags anvendelse.
Dog mener jeg at et decideret b-nummer felt (som ISUP understøtter, og som
jo bruges flittigt ved ISDN) er den rigtigste løsning.