Pagoder er pilotstudies, ligesom Jagtvej69~
Fra : Bo Warming

Dato : 26-11-06 02:33

Pagoder er pilotstudies, ligesom Jagtvej69&BjelkesAlle46

Ærlighed, ukorrumperthed og ligegladhed med luksus var bushido-idealet
for samuraier , og når den tids japanere havde tid til overs, så var
bygning af træ-templer en stor sport. Når de var færdige og havde
stået der et par årtier, rev man dem ned og byggede dem på en bedre
måde, og et af målene var at bygge jordskælvssikkert, hvilket er ret
let med små beboelseshuse,

Men når huse klumpes sammen som i Tokyo og jordskælv sker i
frokosttimen, hvor alle har gang i riskogning med åben ild som i
1923, så skete kæmpebrande, der aflivede titusinder, så det er en
meningsfuld udfordring at bygge holdbart.

Kinesiske pagoder kendetegnes af tegltage der aerodynamisk buer opad i
hjørnerne, for her er orkaner den store trussel, men når
jordskælvstruslen er dominerende så skal strukturen være bøjelig og
flexibel som et bambusstrå.

Den bærende struktur i et traditionelt japansk hus er en central
lodret og en central vandret cedertræ-stamme og de saves ikke til, så
de er snor-lige - man accepterer den naturlige krumme struktur og gør
huset til et kunstværk med respekt for træets ånd.

Når flere etager, er der elastiske mellemlag, så det hele kan "svaje"
som siv i vinden og for de enorme rystelser i undergrunden.

Det er en lovreligiøs uvane, at alt skal være vinkelret, snor-lige og
ens-uniformeret, i spritny HeltSolgtHammerslag-stil

Standardiseringen har gavnet masseprodukton i industrialismens
barndom, men nu er vi så rige, at vi har råd til at *lege*: Med og i
Stil med

_de gamle japanske kreative rutiner._

Derfor ser jeg sport i at udføre en tagisolering med de
forhåndenværende materialer og udfra deres ånd, og ikke "efter bogen".

For en time siden hørte jeg larm udenfor mit hus. De sortklædte BZ'er
fra Jagtvej-69 udførte massivt hærværk mod min ejendom. Jeg løb ud og
så løb de deres vej.

De er rodløse på jagt efter en sag, og deres fascistledere har bildt
dem ind, at fattiggørelse af en højreorienteret pensionist som mig er
en værdig sag for dem.

Men nu og da udfører de fornuftigt arbejde i det sjålne hus fx er der
i haven en stor flot kunstnerisk mosaik bygget efter de
forhåndenværende materialers princip. Det er et klart resultat af
fornuftig DoItYourself ideologi på stedet, hvor man lader Lysten Drive
Værket i bedste HitlerJugendStil.

Ved at jeg ombygger udenomsværkerne om mit hus ,

så de unge had-psykopater hele tiden har noget nyt at hærværke mod,
giver jeg dem livsindhold, og de når ikke ind til mit hus ædlere
dele - hvilket de gjorde sidste sommer da de, efter at have spoleret
alt i haven kravlede op i 2.salshøjde og rev en tagterasse ned og smed
delene ind gennem de smadrede vinduer til mine lejere på 1. salen, som
derfor sagde op og flyttede væk fra lemlestelses-truslerne.

Brunskjorte-ondskaben på Nørrebro har "jordskælvenes funktion" for mig

(omend en udfordring jeg helst ville være fri for).