Brint-BMW i serieproduktion
Fra : John

Dato : 18-11-06 16:32

Nu kan araberne snart stoppe deres evindelige hyleri om, at vi
stjæler deres olie:

Den første serieproducerede bil, der drives af hydrogen eller
brint, kommer fra BMW:

http://www.business.dk/brancher/transport_energi/artikel:aid=2006956

Dubbed the Hydrogen 7, the specially equipped 7-Series executive
cars emit only water vapor when running on hydrogen. That means
zero emissions of pollutants and carbon dioxide, a gas that many
scientists tie to global warming:

http://www.msnbc.msn.com/id/14798876/

Mvh John :)

Fra : Allan Riise

Dato : 18-11-06 16:39

John <nogen@pladderballe.ok> wrote:
> [...]
> cars emit only water vapor when running on hydrogen. That means
> zero emissions of pollutants and carbon dioxide, a gas that many

Og så skal der lige findes energiformer til at lave brinten, ok!?

--
Allan Riise

Fra : ThomasB

Dato : 18-11-06 17:12

Allan Riise skrev:

> Og så skal der lige findes energiformer til at lave brinten, ok!?

Vindmøller?

Fra : John

Dato : 18-11-06 17:32

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en
meddelelse

> Vindmøller?

Glimrende gen-repliceret :))

Fra : Allan Riise

Dato : 18-11-06 17:38

ThomasB <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote:

> Vindmøller?

På verdensplan, og hvad vil du så bruge til El i fabrikker og huse?

--
Allan Riise

Fra : Allan Riise

Dato : 18-11-06 17:42

Allan Riise <familien_riise@pc.dk> wrote:

> På verdensplan, og hvad vil du så bruge til El i fabrikker og huse?

Man kan ved overproduktion = ca. 14 dage i Danmark ( 1 dag i år ) lagre den
overskydende energi som Brint, men så længe at prod. = 20% af vores El
behov, så......

--
Allan Riise

Fra : ThomasB

Dato : 18-11-06 18:20

"Allan Riise" <familien_riise@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan ved overproduktion = ca. 14 dage i Danmark ( 1 dag i år ) lagre
> den overskydende energi som Brint, men så længe at prod. = 20% af vores El
> behov, så......

Det er vel et spørgsmål om at vindmøllerne bliver mere effektive der kommer
flere af dem og så mere energivenlige apparater.

Fra : Allan Riise

Dato : 18-11-06 18:26

> [...]
>
> Det er vel et spørgsmål om at vindmøllerne bliver mere effektive der
> kommer flere af dem og så mere energivenlige apparater.

Det synes jeg at du skulle sørge for sker så, for så simpelt er det bare
ikke.

--
Allan Riise

Fra : ThomasB

Dato : 18-11-06 18:29

> Det synes jeg at du skulle sørge for sker så, for så simpelt er det bare
> ikke.

Bare rolig, Allan. Der skal nok blive udviklet energivenlige energikilder.

Fra : ThomasB

Dato : 18-11-06 18:29

> "Allan Riise" <familien_riise@pc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Bare rolig, Allan. Der skal nok blive udviklet energivenlige energikilder.

"miljøvenlige energikilder"

Fra : Jesper

Dato : 18-11-06 18:27

Allan Riise <familien_riise@pc.dk> wrote:

> Og så skal der lige findes energiformer til at lave brinten, ok!?

Findes allerede, en liquid flouride reaktor. Den kører en Th-232/U-233
cyklus og den bliver varm nok til at overskudsvarmen kan bruges til
termokemisk brintkonvertering:

Først opvarmes svovlsyre til 800°C, det får den til at splittes op i
vand, svovldioxid og fri ilt. Så opvarmes jod, svovldioxid og vand og
svovlsyre + brintjodid dannes. Til sidst opvarmes brintjodiden og det
medfører at den splittes op i brint og jod. Svovlsyren og joden
genbruges naturligvis.

En reaktor der kører thoriumcyklus forbruger 25 g thorium på at
fremstille den mængde energi som der svarer til 1 kg U-235, der er dét
spaltbare materiale der bruges i alm. letvandsreaktorer. Der skal graves
400 kg råuran op af jorden for at få 1 kg U-235 til reaktorforbrænding.
Kun 0,7% af råuranen er 235 men kun 0,5% kan udvindes. Uranen oparbejdes
til ca 3% men reaktoren stopper når ca. halvdelen er tilbage, fordi så
er der ikke nok spaltbart materiale tilbage til at den kan køre.

Udover el og brint kan en LFR naturligvis levere fjernvarme.
--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands

Fra : Allan Riise

Dato : 18-11-06 18:40

> [...]
> tilbage til at den kan køre.
>
> Udover el og brint kan en LFR naturligvis levere fjernvarme.

Jeg er også kommet så langt som at jeg mener at A-Kraft skal bruges, det
forudsætter bare at brugte brændselsceller ikke forekommer på denne planet,
men f.eks. sendes i en spiral ind mod solen.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 18-11-06 18:46

> [...]

> forudsætter bare at brugte brændselsceller ikke forekommer på denne planet,
> men f.eks. sendes i en spiral ind mod solen.

Hvorfor det? De langlivede isotoper forekommer ikke i en thoriumcyklus.
Atomaffald fra en thoriumreaktor er uskadeligt efter 300 år.

Affald fra en U-235 reaktor skal naturligvis begraves i en
modstandsdygtig kapsel i en subduktionszone, så forsvinder affaldet for
bestandigt fra jordens overflade når det trækkes ned i subduktionen.

Fra : Konrad

Dato : 19-11-06 12:34

> Nu kan araberne snart stoppe deres evindelige hyleri om, at vi
> stjæler deres olie:

Jeg er nu mere træt af dem, der hyler op fordi araberne vil have penge for
deres olie. Køb dog en cykel. Det er ikke arabernes skyld, at vesten har
ført en vanvittig energipoliitik, som, blandt andet kaster os ud i
ressourcekrige som den i Irak.