Han bider !!
Fra : L & P Rasmussen

Dato : 25-06-01 18:34

Hej nyhedsgruppe !

Vi har fået et lille problem, som snart kan blive stort, med vores dreng på
14 mdr.

Idag har han bidt en af de andre børn i dagplejen og det er vi ret kede
af.Han har efterhånden i meget lang tid haft tendenser til at bide, især
hvis vi ligger på gulvet og tumler eller han lige ser et par bare ben. Vi
skælder ham ud, bestemt ,når han starter på at vil bide, men det syntes han
er smadder sjovt og hviner af fryd

Hvad gør vi ??, vi er imod at slå eller at bide igen ( som nogen har
forslået )da vi ved at han ikke vil forstå sammenhængen inu.

Vi håber der er nogen der kan give os nogen gode råd, de vil blive taget
imod med kyshånd.

Mange sommerhilsner
Jakobs forælder.

Fra : John Sahl

Dato : 25-06-01 19:20

"L & P Rasmussen" <eros@mail.dk> wrote in message news:9h7sjs$55d$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> skælder ham ud, bestemt ,når han starter på at vil bide, men det syntes han

Det er det sikkert også, derfor må i gøre noget andet.

> Hvad gør vi ??, vi er imod at slå eller at bide igen ( som nogen har
> forslået )da vi ved at han ikke vil forstå sammenhængen inu.

På et eller andet plan forstår børn, selv i den alder hvis der er en konsekvens
af deres handlinger. HVIS der altså er en konsekvens? Så bid i bare igen,
dermed ikke ment at i skal bide fingrene af ham

> Vi håber der er nogen der kan give os nogen gode råd, de vil blive taget
> imod med kyshånd.

I har allerede fået råd siger du, men de passede jer ikke og derfor hører i
ikke efter? Hvorfor så bebrejde sønnen for ikke at høre efter jer?

Held og lykke med projektet..

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : AMC

Dato : 25-06-01 23:56

Hejsa.
Har i prøvet at finde årsagen til hvorfor han bider.Jeg tænker her på om det
måske er for at få noget opmærksomhed el.
I skal også huske at nu når i siger til jeres søn, at han ikke må bide, så
skal i også huske at fortælle ham, hvad han så ellers kan gøre istedet for.

Jeg vil med dette, anbefale en bog jeg lige har købt ved et fordrag jeg var
til.
Bogen hedder 'En hånd ekstra', det er en praktisk bog om psykologi for
dagplejere og interesserede forældre.Skrevet af psykologer og en
dagplejekonsulent.
Den er virkelig god, da den beskriver mange aktuelle daglidags problemer,
f.eks om en mor der har taget hendes lille søn med ud og handle. De nærmer
sig supermarkedet, og der står en mekanisk gynge udformet som en and - den
kender vi jo alle-, det første moderen siger til sin søn er ' du får ikke en
tur på den and', hvad sker der? sønnen reagere hurtigt og siger ' jeg vil
ha' en tur', de står så der, og diskutionen begynder, men hvad ender det
med? RIGTIGT GÆTTET, sønnen får en tur, men som moderen siger ' du får nu
kun 1 tur'. Da turen er færdig, siger moderen så,' hvis du er sød når vi går
ind og handler, så får du en tur til', sønnen siger selvfølgelig 'JA Ja', og
han får tur nr. 2.
Det korte og det lange i denne historie er, at moderen giver sønnen forkerte
der, og bagefter siger hun gud hjælpe mig at han kun får en tur, men hvad
sker der så?
Det er da ikke underligt, at vores børn bliver forvirret over hvad vi
fortæller dem.
Dette var kun et lille udpluk af historien.
Ikke nok beskriver bogen hverdags problemer, men den viser også hvordan man
nemmest kan løse dem, uden fro meget diskution.
Hvis dette lyder som noget, kan du klikke dig ind på
www.wagner-baadsgaard.dk

mvh
Mette

Fra : Tomas O.

Dato : 25-06-01 23:15

"L & P Rasmussen" <eros@mail.dk> skrev i en meddelelse news:9h7sjs$55d$1@news.inet.tele.dk...

Hver gang han bider sætter I ham ned på gulvet, med andre ord fjern
ham fra jer. Han skal nok holde op når han finder ud af at bid=mangel
på nærhed fra mor og far.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Bess

Dato : 26-06-01 06:32

> [...]
>
> Hvad gør vi ??, vi er imod at slå eller at bide igen ( som nogen har
> forslået )da vi ved at han ikke vil forstå sammenhængen inu.

Det må man jo heller ikke. At bide igen vil for det første være
uforståeligt for barnet, for det andet vil det rokke ved hans tillid til
jer, for det tredje er det en krænkelse af barnet. Som forældre har man
en pligt til at beskytte barnet mod fysisk og psykisk vold og anden
krænkede behandling (inkl. fra forældrenes side). Han ved jo ikke
rigtigt hvad det er han gør.

> Vi håber der er nogen der kan give os nogen gode råd, de vil blive
taget
> imod med kyshånd.

Mit forslag vil være en "time out": hver gang han bider stopper man
legen eller hvad man nu er igang med, og går, eller sætter drengen hen
på en stol, ind i et andet værelse eller hvad der nu lige er passende.
Hermed lærer han at der sker noget ubehageligt når han bider. Samtidig
kan man sige AV. Senere vil han lære at alene et "av" er ubehageligt, så
det måske er nok.

mvh
Bess

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-06-01 10:16

L & P Rasmussen wrote:

> [...]
> Hvad gør vi ??, vi er imod at slå eller at bide igen ( som nogen har
> forslået )da vi ved at han ikke vil forstå sammenhængen inu.

Udover, at tilslutte mig de andre forslag _her i tråden_, så prøv at
gestikulere tydelig, at det ikke er noget som I vil have.

Fx. sige Nej! samtidig med en tydelig (ikke voldsom eller hurtig)
hovedrysten (hold øjenkontakt, hvis muligt hele tiden). Og når han
endelig gør noget som han må, så prøv med en venlig stemme.

Det skal naturligvis være i den aktuelle situation. Han kan sikkert
ikke se sammenhængem mellem sanktionen og hans aktivitet, hvis der fx
er 4 timer siden gjorde det som han ikke måtte.

han skal jo lære på et eller andet tidspunkt, hvad en hovedrysten og
bestemt stemme betyder vs. en glad stemme.
Og det kan godt være, at det lyder lidt hundetræning-agtig, men jeg
vil næsten æde min gamle hat på, at det virker både nu og på længere
sigt.

Det kan godt være, at han ikke forstår en længere udredning af smerte
og det ubehagelige i at blive bidt, men på en eller anden måde kan det
da kommunikeres til knægten, at det han har gang i ikke er velkommen.

Han vil jo prøve grænser fra nu og resten af hans liv. Så I kan ligeså
godt nu starte med at træne jeres stemmer (og kropssprog) i at sige
nej. Også uden at bruge ordet /nej/.

Længere forklaringer har det med "forsvinde" ud af barnets andet øre
igen.
Hellere små korte "ordre" istedet for længere udredninger i selve
situationen.
Længere forklaringer og hvorfor'er kan så gives på et senere
tidspunkt, når knægten vil have en forklaring eller når der er bedre
tid.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Mai-Brit

Dato : 26-06-01 15:16

Jeg har haft utroligt mange børn gennem mit hjem, og mange af dem har bidt.
Jeg kan trøste med, at hvis I følger de øvrige råd, som jeg kan tilslutte
mig, dvs. tydeligt kropssprog og "afvisning", vil det ikke vare så længe,
før han holder op, om end tiden for jer og jeres dagplejer nok synes lang.
Jeg synes bidningen ofte falder sammen med, lige før de kan gå, samt lige
før de kan sætte ord på det, de mener, som om de har tankerne, og det bare
er vi andre, som er for dumme til at forstå dem.
Fortvivl ikke, ved fælles hjælp skal han nok stoppe.
Hilsen Mai-Brit

Fra : Birdy

Dato : 01-07-01 16:12

Selvfølgelig skal I ikke bide igen.
Og selvfølgelig skal I forsøge at fjerne ham fra situationer der helt
sikkert fører til bid.
Overvej så om han måske stadig har et suttebehov!
Når I, som andre skriver, har fjernet ham og højlydt med vredt ansigt sagt
NEJ, så sørg lige for at give den der er bidt opmærksomheden. Det er faktisk
ham/hende der skal trøstes og det hurtigst muligt.

Birdy