Bush går bananas
Fra : Zeki

Dato : 25-10-06 21:39

Det er godt nok ved at være almén viden at manden er rablende gal, men er
der alligevel nogen - eller nogle - der kan finde ud af at fortolke på
følgende selvmodsigelse:

Fra i dag:
"President George W. Bush, struggling to defend the Iraq war amid
election-year demands for change, admitted on Wednesday he was not satisfied
with the way the war is going "
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/N25421944.htm

Også fra i dag:
"We're winning in Iraq, says defiant Bush"
http://news.yahoo.com/s/afp/20061025/wl_mideast_afp/iraq_061025174843

Så sent som i sidste uge indrømmede han at krigen i Irak på mange måder godt
kan ligne Vietnamkrigen, tabstallene stiger og stiger og de fleste irakere
ønsker besættelsestropperne ud med det samme. De fleste irakere tror ifølge
en nylig undersøgelse desuden dog ikke på at amerikanerne har tænkt sig at
forlade landet frivilligt, endda selv hvis den irakiske regering skulle
befale det. De fire permanente superbaser som amerikanerne har bygget til
sig selv i landet er netop indrettet til permanent tilstedeværelse. For at
sikre kontrollen med olien er der mange der mener.

Måske er det dét som Bush mener med at "vinde"? Så længe der er ballade og
uro, så "vinder vi olien"? Og vi "taber" hvis vi bliver tvunget til at
forlade landet og afgive kontrollen? For hvilken anden definition kan bruges
om sejr? Historien har vist at man som besættelsesmagt ikke kan sejre over
en hel befolkning.

Mvh
Zeki

Fra : Henri Gath

Dato : 25-10-06 21:52

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

det sædvanlige....

*ZZ*

Fra : Zeki

Dato : 25-10-06 22:03

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
>
> det sædvanlige....
> *ZZ*

Den må du lige forklare. Hvad er "sædvanligt"? At du "z" i timen?

Fra : Alucard

Dato : 25-10-06 22:03

On Wed, 25 Oct 2006 22:51:57 +0200, "Henri Gath" <gath@mail.dk> wrote:

>det sædvanlige....
>
>*ZZ*

Jeg faldt sgu også i søvn.....

Fra : Zeki

Dato : 25-10-06 22:16

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg faldt sgu også i søvn.....

Bliv du bare ved med det. Så slipper jeg for at skimme flere indholdsløse
indlæg igennem.

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 23:26

> Bliv du bare ved med det. Så slipper jeg for at skimme flere indholdsløse
> indlæg igennem.

Uha da, dén må ha' gjort ondt.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-10-06 10:46

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

Historien har vist at man som besættelsesmagt ikke kan sejre over
> en hel befolkning.

det er så her du tager fejl. Historien har vist at man ikke kan undertrykke
en befolkning i al evighed, men her er der jo også kun tale om at holde
magten i ca 25 år

så er olien sluppet op og man har ikke mere nogen interesse i landet.

og 25 års succesrig besættelse er der da masser af eksempler på

Peter

Fra : Alucard

Dato : 26-10-06 13:02

On Thu, 26 Oct 2006 11:46:11 +0200, "Peter K. Nielsen"
<ikketale@om.dk> wrote:

> [...]
>
>så er olien sluppet op og man har ikke mere nogen interesse i landet.
>
>og 25 års succesrig besættelse er der da masser af eksempler på

Korrekt... Bare se på det tidligere øst-europa....

Fra : Zeki

Dato : 26-10-06 14:35

"Peter K. Nielsen" <ikketale@om.dk> skrev i en meddelelse
> og 25 års succesrig besættelse er der da masser af eksempler på

Besættelse og dertilhørende undertrykkelse er ikke nødvendigvis enebetydende
med sejr. Det kommer vel an på hvad definitionen på sejr og "succes" er? Det
så vi jo et tydeligt ekspempel på i den nylige Hizbollah/Israel konflikt.
Nogle vil mene at undertrykkelse og tilraning af landets ressourcer er en
sejr, mens andre mener noget andet. I tilfældet med Irak vil den officielle
sejr være at have udbredt demokrati og/eller at have "vundet over
terroristerne." Det sker næppe.

Min pointe er såmænd bare at man ikke kan vinde over en befolkning som
nægter at overgive sig. Som hellere vil kæmpe og dø stående, end leve deres
liv på knæ.

Mvh
Zeki

Fra : Soren Larsen

Dato : 26-10-06 19:15

Peter K. Nielsen wrote:
> [...]
>
> så er olien sluppet op og man har ikke mere nogen interesse i landet.
>
> og 25 års succesrig besættelse er der da masser af eksempler på

Nu er USA trods alt et demokrati og det er næsten umuligt at forestille
sig at vælgerne vil tolerere en 25 årig besættelse af Irak, hvis ikke
situationen
hurtigt bliver bedre.

Den invasion var en dødssejler fra starten af.

Søren Larsen

--
History is not what it used to be.