Etnisk dansk muslim anholdt i Yemen
Fra : Per Rønne

Dato : 24-10-06 18:28

Så er det sket.

En 23-årig etnisk dansk Ishøj-dreng er anholdt i Yemen for forsøg på
våbensmugling. Der tales om forbindelse til Glostrup-gruppen af
muslimer; i hvert fald har han deltaget i retsmøder hvor denne gruppe er
blevet behandlet.

Den unge dansker er for få år siden konverteret til islam, og det
bemærkedes da han begyndte at gå i 'kjole'.

Som bekendt er det hyppigt de nye i troen der er de mest ihærdige.

I et islamisk land som Yemen er dødsstraf vel ikke udelukket? Man kan
formode at regeringen har forekommet ham for 'moderat'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 25-10-06 10:54

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

(...)
> I et islamisk land som Yemen er dødsstraf vel ikke udelukket? Man kan
> formode at regeringen har forekommet ham for 'moderat'.

En behandlingsdom burde være en rimelig straf. "Sindssyg i
gerningsøjeblikket" er imho en oplagt forsvarstrategi

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 11:31

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> (...)
>
> En behandlingsdom burde være en rimelig straf. "Sindssyg i
> gerningsøjeblikket" er imho en oplagt forsvarstrategi

Yemen er en islamisk republik - forvent en retshåndhævelse hvor
halshugning anses for en forholdsvis /mild/ straf ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 25-10-06 11:58

> Yemen er en islamisk republik - forvent en retshåndhævelse hvor
> halshugning anses for en forholdsvis /mild/ straf ...

Det passer jo ikke - halshugning er ikke en mild straf. Men jeg havde
naturligvis danske normalitetsbegreber i fokus. Hvis man konverterer til
hardcoreislam, og begynder at smugle våben, ja - så er man imho ikke helt
vel forvaret.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 12:12

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Det passer jo ikke - halshugning er ikke en mild straf.

Der findes dødsstraffe der er langt mere smertefulde, og som trækker i
langdrag. Det er ikke tilfældigt at samfundets spidser normalt
halshuggedes - langt den hurtigste og mindst smertefulde måde at forlade
denne verden på.

> Men jeg havde naturligvis danske normalitetsbegreber i fokus. Hvis man
> konverterer til hardcoreislam, og begynder at smugle våben, ja - så er man
> imho ikke helt vel forvaret.

Næh, og han er som bekendt i dag uden for dansk retshåndhævelses arme
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 25-10-06 13:16

> Der findes dødsstraffe der er langt mere smertefulde, og som trækker i
> langdrag.

Ja, men det gør ikke dødstraffen "mild". En dom på 600 års fængsel, som man
vitterlig kan få i USA, f.eks, er jo ikke mild, blot fordi man kan risikere
786 år.

>Det er ikke tilfældigt at samfundets spidser normalt
> halshuggedes - langt den hurtigste og mindst smertefulde måde at forlade
> denne verden på.

Du taler om samme "sondring" mellem "skånsom" versus ikkeskånsom
henrettelsesform som vi også praktiserede i Danmark, f.eks - sværd vs økse,
eller i nyere tid - hængning vs skydning. eller hypermoderne : Giftsprøjter
vs elektrisk stol (jeg ved ikke om du foretrækker at blive grillet, frem for
at få kappet hovedet af)

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 14:26

> [...]

> vitterlig kan få i USA, f.eks, er jo ikke mild, blot fordi man kan risikere

Næh, men den dom som den terrorist der ikke kom med flyene 11. september
fik er en hårdere livstidsdmm end de fleste får.

På livstid i en celle, i isolation. 23 timer i døgnet alene, 1 time med
kontakt til fangevogterne, hvor han kan komme i bad og få noget motion.

En glohed celle i en ørken. En seng af sten, uden madras eller andet. Et
lys der aldrig slukker.

Og et sort-hvidt fjernsyn han heller ikke kan styre, som døgnet rundt
viser opbyggelige, kristelige film ...

> [...]
> vs elektrisk stol (jeg ved ikke om du foretrækker at blive grillet, frem for

At få kappet hovedet af. At bliver grillet tager timevis, mens man hyler
af smerte ...

Tænk på da den første anglikanske ærkebiskop af Canterbury blev brændt
på bålet under Mary Tudor. Han havde inden da efter tortur underskrevet
en tilbagekaldelse af hans anglikanske tro, men skulle alligevel
brændes.

Han valgte da at holde hånden han havde underskrevet tilbagekaldelsen på
inde i flammerne, så den kunne dø først. Man må sige at han virkelig
døde i sin tro. Døden må have taget timer over et lille bål ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 29-10-06 21:35

> Næh, men den dom som den terrorist der ikke kom med flyene 11. september
> fik er en hårdere livstidsdmm end de fleste får.

I hans egen optik vandt han nu. Han jublede i hvert fald under kendelsen.
Han havde forventet dødsdom, men "slap" med livsvarigt fængsel.

> [...]
> lys der aldrig slukker.
>
> Og et sort-hvidt fjernsyn han heller ikke kan styre, som døgnet rundt

ER det din version af Helvede, eller hvad mener du? ER repressiv
kulturindoktrinering rettet imod uimodtagelige individder virkelig en
strafform i din verden? DF'ere der forbryder sig imod §266b skal høre på
imam-jammer 23 timer i døgnet, f.eks?

Giftsprøjter

> At få kappet hovedet af. At bliver grillet tager timevis, mens man hyler
> af smerte ...

Jeg hentyder naturligvis til den elektriske stol - en af Bells mange
opfindelser.

> [...]
> på bålet under Mary Tudor. Han havde inden da efter tortur underskrevet
> en tilbagekaldelse af hans anglikanske tro, men skulle alligevel

Det var kutumen. Vi er blevet mere civiliserede.

> Han valgte da at holde hånden han havde underskrevet tilbagekaldelsen på
> inde i flammerne, så den kunne dø først. Man må sige at han virkelig
> døde i sin tro. Døden må have taget timer over et lille bål ...

Ja. Det er meget vanskeligt at sætte sig ind i fortiders mareridt. Forestil
dig at blive henvist til gladiatorkampe i Thermopylæ.

Fra : #2066

Dato : 30-10-06 03:45

On Sun, 29 Oct 2006 21:35:02 +0100, Konrad wrote:

[...]
> Jeg hentyder naturligvis til den elektriske stol - en af Bells
> mange opfindelser.

Edison? (Som ioevrigt ikke selv opfandt den, men tit tillaegges aeren)

Fra : Konrad

Dato : 30-10-06 06:56

"#2066" <neslein@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> On Sun, 29 Oct 2006 21:35:02 +0100, Konrad wrote:
>
> [...]
>
> Edison? (Som ioevrigt ikke selv opfandt den, men tit tillaegges aeren)

Ja - selvfølgelig!! - og det har man endda diskuteret før, tilbage i 2001,
ser jeg Svjv fik Edison opgaven, og han gjorde det smarte træk at bruge
konkurrentens jævnstrøm i stedet for hans egen vekselstrøm. Så vidt jeg kan
forstå drejer "æren" sig om, at Edison ansatte én, til at opfinde stolen.

Fra : #2066

Dato : 30-10-06 13:38

On Mon, 30 Oct 2006 06:56:01 +0100, Konrad wrote:

> [...]
> forstå drejer "æren" sig om, at Edison ansatte én, til at opfinde stolen.

Nemlig - bortset fra at det var Edison der var "jaevnstroemstilhaenger" og
brugte konkurrenten Westinghouse's vekselstroem i sin elektriske stol og
til at aflive dyr (selv en elefant! <http://www.voltini.com/id25.htm>) i
offentlige demonstrationer af vekselstroemmens "farlighed".

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 08:15

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> I hans egen optik vandt han nu. Han jublede i hvert fald under kendelsen.
> Han havde forventet dødsdom, men "slap" med livsvarigt fængsel.

Som jeg husker sagen havde han nu sat næsen op efter martyrdøden. Han
'jublede' aldeles ikke, og efterhånden som straffens alvor er gået op
for ham, har han også forsøgt at apellere.

> [...]
> kulturindoktrinering rettet imod uimodtagelige individder virkelig en
> strafform i din verden? DF'ere der forbryder sig imod §266b skal høre på

Argumenterer jeg for at straffen er 'rimelig'? Jeg beskriver blot hvad
straffen indebærer ...

> Jeg hentyder naturligvis til den elektriske stol - en af Bells mange
> opfindelser.

Og henrettelse i den elektriske stol kaldes hyppigt at blive 'grillet'.
For at tilhørere skal kunne overvære 'seancen' er spændingen nemlig så
lav, at dødsprocessen er langsom, og uhyre smertefuld ... De bliver
'grillet' ...

En anden har gjort opmærksom på at det var Edison der opfandt dette
instrument. Den første der skulle indvie det, protesterede voldsomt, og
fik da også en smertefuld død.

Det var en ung ægtemand, der i en brandert havde knivdræbt konen. Han
var enig i at så skulle han hænges - men ikke i at han skulle 'grilles'

> Det var kutumen. Vi er blevet mere civiliserede.

Heldigvis - i hvert fald i vor del af verden.

> Ja. Det er meget vanskeligt at sætte sig ind i fortiders mareridt. Forestil
> dig at blive henvist til gladiatorkampe i Thermopylæ.

I Thermopylai? Du har vist glemt noget af historieundervisningen fra 1g,
og oldtidskundskaben ...

<http://da.wikipedia.org/wiki/Perserkrigene>
<http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Thermopyl%C3%A6>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : wilstrup

Dato : 30-10-06 20:31

> En anden har gjort opmærksom på at det var Edison der opfandt dette
> instrument. Den første der skulle indvie det, protesterede voldsomt, og
> fik da også en smertefuld død.

Det er ikke korrekt. Den første der blev henrettet i den elektriske stol var
William Kemmler, der var alkoholiker og jaloux anlagt. Han dræbte i fuldskab
sin samleverske i marts 1889 og dømtes til døden. Det tog 8 minutter, da
generatoren ikke leverede strøm nok. Thomas Edison og George Westinghouse
var konkurrenter, og Edison mente at jævnstrøm var den eneste rigtige til
formålet, hvorimod Westinghouse var tilhænger af vekselstrøm. Edison hyrede
en tekniker til at konstruere en elektrisk stol for at bringe vekselstrømmen
i miskredit, hvorfor han netop lavede den med vekselstrøm. Han håbede derved
på at folk ville forbinde vekselstrøm med noget ubehageligt og farligt, men
det slog altså fejl. Vekselstrøm kan også transporteres over store afstande
uden nævnværdige tab.

Men Kemmler var altså faktisk positivt indstillet på at dø. Han var yderst
høflig og spøgte faktisk med sine bødler, og over for de 25 vidner og 15
læger sagde han at han nu gik til et bedre sted og at han ønskede dem al
mulig hel og lykke med deres forehavende. Han bad dem, der skulle gøre ham
klar i stolen til endelig at give sig god tid og gøre det ordentligt.

Læs fx Richard Moran :; Executioner's Current: Thomas Edison, George
Westinghouse, and the invention of the Electric Chair - Random House 2003
eller
www.crimelibrary.com/notorious_murders/not_guilty/chair/5.html

> Det var en ung ægtemand, der i en brandert havde knivdræbt konen. Han
> var enig i at så skulle han hænges - men ikke i at han skulle 'grilles'

forkert! han var ganske fattet og rolig og så frem til sin død i stolen.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 05:56

wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
> mulig hel og lykke med deres forehavende. Han bad dem, der skulle gøre ham
> klar i stolen til endelig at give sig god tid og gøre det ordentligt.

Min eneste kilde er vist et program på National Geographic Channel, og
det gik ikke på at han protesterede mod at blive henrettet, men mod at
han skulle indvie den elektriske stol.

Og så nævner du selv at han blev 'grillet' i otte minutter.

> [...]
> www.crimelibrary.com/notorious_murders/not_guilty/chair/5.html

> forkert! han var ganske fattet og rolig og så frem til sin død i stolen.

Naturligvis kan NGCs påstand verificeres - eller falsificeres. Jeg tror
ikke at jeg vil bruge mere tid på den sag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 06:55

> [...]

> Naturligvis kan NGCs påstand verificeres - eller falsificeres. Jeg tror
> ikke at jeg vil bruge mere tid på den sag.

Og så har jeg fundet følgende:

<http://en.wikipedia.org/wiki/William_Kemmler>

Hans advokater havde apelleret for at undgå 'stolen', så han kunne nøjes
med en almindelig hængning. Henrettelsen forløb uhyre smertefuldt, og
der var kommentarer om at det havde været langt bedre at bruge en økse i
stedet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : #2066

Dato : 31-10-06 14:12

On Tue, 31 Oct 2006 06:55:03 +0100, Per Rønne wrote:

> [...]
> med en almindelig hængning. Henrettelsen forløb uhyre smertefuldt, og
> der var kommentarer om at det havde været langt bedre at bruge en økse i

CBC havde for et aars tid siden eller saa fokus paa doedsstraf i en
radioudendelse. En af de mest haarrejsende passager i udsendelsen var en
lydoptagelse fra en amerikansk henrettelse vha. den elektriske stol. Ikke
at man hoerte noget til den doedsdoemte i optagelsen, men det var den
kolde og kyniske forberedelse og udfoersel af et ritualistisk drab paa en
person der gjorde at det vendte sig i mig.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 14:37

#2066 <neslein@hotmail.com> wrote:

> [...]
> kolde og kyniske forberedelse og udfoersel af et ritualistisk drab paa en
> person der gjorde at det vendte sig i mig.

Tjae, det nærmeste jeg har været en henrettelse var nu da jeg som
12-årig overværede slagtningerne på Gelsted Svineslagteri på Fyn ...

Det syntes vi smådrenge vist var meget spændende ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 29-10-06 21:58

> [...]

> I et islamisk land som Yemen er dødsstraf vel ikke udelukket? Man kan
> formode at regeringen har forekommet ham for 'moderat'.

Det er langt tid siden yeminitterne sidst har kappet hovedet af nogen.
Halshugning praktiseres kun i Saudi Arabien og til særligt festlige
lejligheder i Iran (sidste gang her i 2003). Officielt findes
halshugning på programmet i Yemen og Qatar, men her praktiseres det bare
ikke længere.
Men jeg kan ikke forestille mig at en livstidsstraf i et yeminitisk
fængsel er særligt sjovt: Små overfyldte celler, elendig kost, ingen
aircondition, intet af tage sig til. Med mindre den etniske dansker har
fået lært sig arabisk, så er der ingen at tale med.
--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 08:15

> Med mindre den etniske dansker har fået lært sig arabisk, så er der ingen
> at tale med.

Det har han naturligvis, for at læse i Koranen. I hvert fald til
husbehov.

Og efter årtier i fængslet kan han nok arabisk, næsten som en indfødt,
mens han nok vil have glemt sit danske modersmål.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk