Fremmedgørelse = skitzo-splittelse?
Fra : Bo Warming

Dato : 22-10-06 17:01

Fremmedgørelse = skitzo-splittelse?

Dyr kan gøres sindsyge så de får mavesår og dør, eller anden
psykosomatisk lidelse, og det kan ske ved at de lærer to forskellige
ting der belønnes og er i modstrid så de oplever en uoverkommelig
splittelse og skitzofrene patienter kan flygte fra den pinefulde
forvirring ved at hallucinere sig til falske sanseindtryk, fx høre
stemmer.

Glistrup hævder at have et grundfæstet livssyn fordi hans forældre
aldrig skiftede mening eller var i konflikt med hinanden om
opdragelsen. De fleste af os splittes af at vi underkastes
autoriteter, der er uenige , og det giver en udfordring som kan være
overkommelig for nogle, men ikke alle. Vidunderløsningen til at hindre
splittet sind og dermed sygdom er det fri marked, hvor vi kan vælge
udfordringer der er tilpas svære, og derved opnå harmoni og balance,
og gradvis arbejde os fri af indre selvmodsigelser. Desværre har
menneskeheden aldrig oplevet styring af alt samarbejde pr udbud og
efterspørgsel, for mafiøse netværk fx statens , kommer på tværs - men
bør minimeres.

Overfor oss selv spiller vi alle mer enfoldige enn vi er. På
den måten hviler vi ut fra våre medmennesker. Nietzsche

"Den, som har forkastet sin dæmon, keder os med sine engle.
Henri Michaux

Man er undertiden lige så forskellige fra sig selv som fra
andre. La Rochefoucauld

Our body is but a social structure composed of many souls.
Nietzsche

Tennessee Williams said if he got rid of his demons, he
would lose his angels. Dakin Williams

Goethe: "Det er fordi jeg dengang var gal, at jeg idag er
fornuftig. Oh, filosof, som kun ser det momentane, hvor dit syn er
kort. Dit blik er ikke skabt til at følge lidenskabernes underjordiske
arbejde."

Hvor lykkelige, hvor kraftfulde er de ikke, ren vilje, uden
forplumring gennem intellektet.Nietzsche

"I enhver askets moral værdsættes en del af hans selv som
Gud, og han er derfor nød til at diabolisere den anden del. "Nietzsche

I Danmark er 2 ud af en skitzofrene - men så er man aldrig
alene - "jeg snakker med mig selv" Thomas Eje.

Vi var det dødsfjende-hjertenskær, som er så oprivende. Hver
gang jeg havde forvundet ham, kom han tilbage og ville være
hjertenskær igen for straks efter at handle som dødsfjende.
Agnes Henningsen

As every man is hunted by his own dæmon, vexed by his own
disease, this checks all his activity. Emerson

At leve med en samvittighed er som at køre bil med bremserne
trukket. Budd Schulberg

Få ved, hvor uenige de er med sig selv.
Frithiof Brandt 1892-1964