Ombygning af ny bolig.
Fra : Kim Christensen

Dato : 25-06-01 16:38

Nu har jeg langt om længe fundet et hus som jeg og min kæreste kan/vil
købe. Jeg mener selv at det skulle være muligt at bygge om så jeg kan
benytte det selv om jeg sidder i kørestol.

Men hvor meget har jeg egentligt krav på at få bygget om inden kommunen
siger at det vil være for omfattende at bygge om?

Jeg mener selv at følgende skal laves om:

- Rampe til indgang og bagdør
- Dørtrin skal fjernes.
- Køkkenbordet/vask skal laves så man kan have benene under.
- Komfur skal skiftes til et med siddehængt låge.
- Badesæde skal monteres i brusekabinen.
- Badekar skal fjernes. (Der er både bruser og kar i badeværelset)
- Lille rampe/sliske ned i garagen.
- Elmontering af garagedørren
- 3 små slisker ud ved altan udgangene. (Der er 3 døre ud til altanen)

Burde der være nogen problemer med at få dette lavet om? Jeg har fået
det bevilget alt sammen for 6 år siden, samt en del mere. Men solgte så
huset og flyttede i lejlighed for 2 år siden. Og nu vil jeg så gerne
flytte sammen med min kæreste igen.

På for hånd tak for svar.
Kim

Fra : Leonard

Dato : 25-06-01 20:51

Kim Christensen <kchr@int.tele.dk> skrev:

>Jeg mener selv at følgende skal laves om:
>
>- Rampe til indgang og bagdør
>- Dørtrin skal fjernes.
>- Køkkenbordet/vask skal laves så man kan have benene under.

Overvej om ikke det skal være med hæve/sænke bord, så I begge kan
bruge det optimalt.

>- Komfur skal skiftes til et med siddehængt låge.

Du skal vel også kunne komme ind under kogepladerne ?
- ovnen skal vel op i en ordentlig højde ?

>- Badesæde skal monteres i brusekabinen.
>- Badekar skal fjernes. (Der er både bruser og kar i badeværelset)
>- Lille rampe/sliske ned i garagen.
>- Elmontering af garagedørren

Den er interessant for mig, jeg skal snart flytte og jeg får 3
garageporte, mon jeg kan få el-åbner på dem alle ?

>- 3 små slisker ud ved altan udgangene. (Der er 3 døre ud til altanen)

Til gengæld får jeg iingen altan.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-06-01 20:54

Leonard skriver:

> Kim Christensen <kchr@int.tele.dk> skrev:
>
> Overvej om ikke det skal være med hæve/sænke bord, så I begge kan
> bruge det optimalt.

God ide. Det havde jeg egentligt også der hvor jeg boede før.

> Du skal vel også kunne komme ind under kogepladerne ?
> - ovnen skal vel op i en ordentlig højde ?

Ja, så der skal jo nok være seperat kogeplade og ovn for at det bliver
ordentligt.

> Den er interessant for mig, jeg skal snart flytte og jeg får 3
> garageporte, mon jeg kan få el-åbner på dem alle ?

Mon man egentligt kan åbne en garage dør uden el motor, når man sidder i
kørestol?
Og mon man kan få det beviljet eller siger de bare man kan parkere udenfor?

Fra : Leonard

Dato : 25-06-01 21:15

>Mon man egentligt kan åbne en garage dør uden el motor, når man sidder i
>kørestol?

Det er vel bare et spørgsmål om træning.

>Og mon man kan få det beviljet eller siger de bare man kan parkere udenfor?

Det er hørt, at en har fået en ny bil bevilget, der var for høj til
den eksisterende garage, og hvor beskeden har været, at så måtte bilen
jo bare holde udenfor.
Jeg ved det ikke, men jeg skal huske at spørge når jeg skal have vist
mit nye hus frem for kommunens repræsentant.

Fra : Leonard

Dato : 25-06-01 21:12

Hov, jeg glemte jo egentligt at svare på det du spurgte om.

>Men hvor meget har jeg egentligt krav på at få bygget om inden kommunen
>siger at det vil være for omfattende at bygge om?

Svært at sige, men din liste virker ikke overvældende.
Inden du/I køber eller lejer det, så kontakt kommunen, så den
ergoterapeut eller hvem det nu er, der skal bevilge tingene, ser huset
og sammen med dig bliver enig med sig selv om, at det er et godt hus
og fint indrettet til dig. Hvis først du køber og derefter kontakter
kommunen, så kan de med loven i hånden sige, at det er dit eget
problem, du kunne bare have fundet noget andet.

Jeg ved det, jeg har lige prøvet det.

> [...]
>det bevilget alt sammen for 6 år siden, samt en del mere. Men solgte så
>huset og flyttede i lejlighed for 2 år siden. Og nu vil jeg så gerne

Stavnsbåndet blev ophævet for mange år siden, og det eksisterer heller
ikke for handicappede, det siges der i hvert fald ...
At du tidligere har fået bevilget en ombygning må ikke have
indflydelse på din nuværende situation.

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-06-01 21:15

Leonard skriver:

> [...]
> kommunen, så kan de med loven i hånden sige, at det er dit eget
> problem, du kunne bare have fundet noget andet.

Jeg kontaktede Nørhalds kommune i dag og fik besked på at jeg først kunne få
en ergoterapuit med ud EFTER at jeg havde købt huset.
Jeg gjorde så opmærksom på at jeg gerne ville have en med ud inden og efter
en længre diskution gik de så med til det.

Så nu skal der en med ud og kikke i morgen. Men da jeg talte med hende i
telefonen var alt ok lige indtil at jeg begyndte at nævne ændringer i
køkkenet. Så begyndte hun med om ikke min kæreste bare kunne lave mad.... Og
det sikkert ville blive for dyrt hvis køkkenet skulle ændres....

Fra : Leonard

Dato : 25-06-01 21:23

>Så begyndte hun med om ikke min kæreste bare kunne lave mad.... Og
>det sikkert ville blive for dyrt hvis køkkenet skulle ændres....

Fortæl hende at madlavning er din store hobby og at I lever i et
moderne parforhold, hvor I hjælpes ad med de praktiske ting.
Fortæl hende at det jo er kæresten der skal slå græs, klippe hæk og
vaske vinduer, samt skure gulv og støvsuge - derfor må det være
rimeligt at du laver maden til denne hårdtarbejdende kvinde.
(Fortæl lige kæresten det også, det kan jo være hun bliver spurgt om
hvad hun synes, og så er det altså smart hvis I er enige.)

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-06-01 21:25

Leonard skriver:

> [...]
> (Fortæl lige kæresten det også, det kan jo være hun bliver spurgt om
> hvad hun synes, og så er det altså smart hvis I er enige.)

Nu regner jeg med at bruge den med at jeg jo arbejder i 3 holdsskift og
derfor tit kommer hjem enten når kæresten sover eller ikke er hjemme, og
derfor er nødtil at lave mad selv. Med mindre jeg vil sulte

Og jeg tvivler på at det er til at finde et hus hvor kæøkkenet er handicap
venligt. Ihvertfald så det passer til mig.

Er der egentligt ikke noget med at det er den kommune jeg flytter fra som
kommer til at betale for ændringerne?

Fra : Leonard

Dato : 25-06-01 22:09

>Er der egentligt ikke noget med at det er den kommune jeg flytter fra som
>kommer til at betale for ændringerne?

Nej, kun hvis de har betalt din flytning. Når du selv har valgt at
flytte og fundet hus osv. så er det opholdskommunen, dvs. den din nye
bopæl er i.

Fra : susanne

Dato : 26-06-01 02:51

Kim Christensen skrev i meddelelsen <3B379BD8.39C8554@int.tele.dk>...
>Så nu skal der en med ud og kikke i morgen. Men da jeg talte med hende i
>telefonen var alt ok lige indtil at jeg begyndte at nævne ændringer i
>køkkenet. Så begyndte hun med om ikke min kæreste bare kunne lave mad....

GULP-GLURP! Nu fik jeg da lige kaffen galt i halsen. Nogen
gange så må jeg altså skamme mig på fagets vejne.....................

Og når jeg så tænker på, at køkkentræning nok er en af de
hyppigst anvendte aktiviteter i landets ergoterapier. Men det
er måske kun for sjov?

Fyr løs, Kim, af både dine egne, Leonards og din kærestes
argumenter - du er allerede ret godt klædt på!

susanne
(tak for hjælpen med nedenstående, forresten!)

--
New newsgroup formed for people with disabilities on intimacy and
relationships

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-06-01 08:56

"susanne" <cybs@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> GULP-GLURP! Nu fik jeg da lige kaffen galt i halsen. Nogen
> gange så må jeg altså skamme mig på fagets vejne.....................

Det gjorde jeg egentligt også da jeg ikke kan se hvordan jeg skulle kunne
klare mig uden at bruge køkkenet. Jeg arbejder i 3 holdsskift og kommer
derfor tit først hjem længe efter at min kæreste er gået i seng. Jeg har
også behov for at lave mad når min kærste kommer sent hjem, da der også er 2
børn med i billedet og de kan ikke vente med at spise bare fordi jeg ikke
kan bruge køkkenet.

> Fyr løs, Kim, af både dine egne, Leonards og din kærestes
> argumenter - du er allerede ret godt klædt på!

Det håber jeg også, for uden et andet køkken inget hus

> susanne
> (tak for hjælpen med nedenstående, forresten!)

Velbekmme

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-06-01 20:05

Så har jeg talt med kommunen og det var ikke lige frem positivt.

Der var ikke noget problem med at få lavet en rampe ved hoveddøren og få
fjernet dørtrinene. Men alt andet var det galt med.

Jeg kunne sikkert ikke få lavet følgende

- Rampe ude ved bryggerset.
Kommunen vil kun lave EN rampe, da de mener der kun er brug for en
funktionel ind/udgang.

- Hæve/sinke køkkenbord.
Istedet kunne der muligtvis fjernes et skab så jeg kunne få benene ind under
vasken.

- Jeg kunne ikke få en ovn med sidehængt låge i en brugbar højde.
Jeg kunne få en bordovn istedet. Da jeg påpegede at man ikke kunne lave mad
til 4 menesker i en lille bord ovn fik jeg besked på at min kæreste kunne
lave maden og så kunne jeg varme den i ovnen.

- Badekaret kunne muligtvis fjernes.
Men hvis de skulle fjernes skulle jeg være opmærksom på at der blev monteret
nogle andre fliser på vægen og gulvet end dem der var i forvejen. Så der
ville være 2 typer væg og gulvfliser.

- Rampe ude ved garagen og El dør vil de ikke lave.

Hun påpegede dog tilsidst at dette kun var for at gøre mig opmærksom på hvad
jegk an forvente da jeg ikke kan få et endeligt svar før jeg søger og jeg
kan først søge når jeg har bopæl i kommunen.

Er dette virkeligt hvad jeg kan forvente? Ligegyldigt hvor jeg flytter hen
vil køkkenet være nærmest ubrugeligt, hvis jeg ikke kan få det bygget om og
det kan jeg tilsyneladende ikke, hvis man skal tro på den ergoterapiut jeg
talte med i dag.

/Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-06-01 20:15

> [...]
og
> det kan jeg tilsyneladende ikke, hvis man skal tro på den ergoterapiut jeg

Lige en sag mere...er der nogen der ved hvor man kan få noget hjælp til det
her med kommunenen? Jeg syntes jeg kan mærke at der bliver behov for det....

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 26-06-01 20:47

Kim Christensen skrev:

>Lige en sag mere...er der nogen der ved hvor man kan få noget hjælp til det
>her med kommunenen? Jeg syntes jeg kan mærke at der bliver behov for det....

Jeg har fået den mest formidable hjælp her i gruppen. Der er virkeligt
kompetente folk til rådighed Kim.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 26-06-01 21:03

> og

Det kan være en hård kamp, at få gennemført, men du er nødt til at holde
ved. Vi kæmpede med (mod?) vores kommune i to år for at få bygget om, de
blev ved at forhale sagen. Da vi endelig søgte hjælp hos Amternes
Specialkonsulenter, og gik på TVNord, kom der gang i sagen. Men istedet for
at bygge om, fik vi anvist en anden bolig. For at gøre en lang historie
kort, fik vi lavet ændringer i køkken og badeværelse. Vi måtte indgå nogle
kompromis'er, så badeværelset fungerer ikke 100%. Men vi har accepteret
tingene, som de er lige nu. Du skal nok ikke regne med, at få 100% opfyldt.

Sørg få at få skriftlige afgørelser, og ank, ank, ank

> Lige en sag mere...er der nogen der ved hvor man kan få noget hjælp til
det
> her med kommunenen? Jeg syntes jeg kan mærke at der bliver behov for
det....

Ja - Amternes Specialkonsulentordning for Bevægelseshandicap
Nordjyllands, Viborg og Århus amter (dog ikke Århus Kommune)

Inge Salomonsen
Skottenborg 10, 8800 Viborg
Tlf: 86 60 35 05. Fredag kl. 9-13.

(Vi har hendes email, men vi vil ikke offentliggøre den her, uden at spørge)

--
Ulla & Karl Ejnar
email: karl.ejnar@ingenioer.dk

Fra : Fam.Pinderup

Dato : 26-06-01 22:35

"> > Er dette virkeligt hvad jeg kan forvente? Ligegyldigt hvor jeg flytter
hen
> og

Det er desværre hvad der sker næsten hver gang der skal laves
boligændringer....

> Lige en sag mere...er der nogen der ved hvor man kan få noget hjælp til
det

Jeg er ikke opmærksom på hvad du fejler, men f.eks. scleroseramte kan
benytte Scleroseforeningens socialkonsulenter... måske du har/ kan få
tilknytning til et lignende sted.

KÆMP VIDERE og mit råd er også ank, ank, ank....

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 30-06-01 00:04

> [...]

det
> her med kommunenen? Jeg syntes jeg kan mærke at der bliver behov for

Du kan også prøve at kontakte Videnscenter for Bevægehandicap, men det er
nok mest omkring det praktiske. Vi fik i sin tid en stak pjecer og andet
godt omkring indretning af bolig
http://www.aaa.dk/vidensc/

Der er mange eksempler på boligændringer, der løber op i 5, ja endda 6
cifrede beløb. Eksempelvis tilbygning, mv. Så det er meget små sko de har på
i "din" kommune. Som du også kan læse andetsteds fik vi også lavet en del i
det hus, vi fik anvist. Godtnok havde vi kæmpet i 3 år før vi kom så vidt,
men det kan altså lade sig gøre. Og selvfølgelig er der ting, der kunne
være bedre, men man må jo også glæde sig over de ting der fungerer. Så kan
det da være man får lyst til at søge de uheldige ting rettet hen ad vejen,
som der nu er overskud til det.

Fortsat held og lykke med projektet

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-06-01 07:11

Karl Ejnar Christensen skriver:

> [...]
> det da være man får lyst til at søge de uheldige ting rettet hen ad vejen,

Den første bolig ændring jeg fik godlendt kostede 264.000,- og betød at både
køkkenet og badeværelset blev revet helt ned og bygget op igen. Der kunne jeg
godt få hæve/sænkeborde og en rampe i hverside af huset. Alt ikøkkenet og
badeværelset var også som det skulle være. Men så flyttede jeg og min daværende
kærete fra hindanden og jeg flyttede i lejlighed. Her er køkkenet fint til mig
men ikke til alm stående menesker da køkken bord m.m er for lavt til alm.
stående menesker.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 26-06-01 20:46

Kim Christensen skrev:

>Så har jeg talt med kommunen og det var ikke lige frem positivt.

Det er da vist Thyholm kommune, du vil til?

>til 4 menesker i en lille bord ovn fik jeg besked på at min kæreste kunne
>lave maden og så kunne jeg varme den i ovnen.

Jeg skulle lave havregrød på den måde, sagde de.

>Er dette virkeligt hvad jeg kan forvente? Ligegyldigt hvor jeg flytter hen

Det ved jeg ikke, men jeg er ikke meget bedre vant, selv om jeg ikke
skifter kommune.

Fra : Lotte M

Dato : 26-06-01 21:23

"Kim Christensen" skrev

> Kommunen vil kun lave EN rampe, da de mener der kun er brug for en
> funktionel ind/udgang.

Jeg har haft mange diskussioner med min ergo om døre og ramper. Jeg har
eldør og rampe ved hoveddøren. Havedøren kan der ikke laves en rampe
ved, da en rampe vil medføre at døren ikke kan åbnes/lukkes. Nogle steder
i bebyggelsen er havedøren skiftet, bla i de 10 boliger, der er tiltænkt
kørestolsbrugere, men det er sket i forbindelse med en gennemgribende
ombygning og ikke på kommunens regning.

Ved brand (kortslutninger i el.) vil min hoveddør ikke kunne åbnes,
hvad den i øvrigt heller ikke kan, når den går i udu 3-4 gange om året.
Selv om der er hjælpere i huset, vil de ikke kunne få mig ud af huset,
hvis vi af en eller anden grund ikke kan bruge hoveddøren.

Desværre orkede jeg ikke at anke afslaget på ændringer ved havedøren.

> - Hæve/sinke køkkenbord.
> Istedet kunne der muligtvis fjernes et skab så jeg kunne få benene ind under
> vasken.

Desværre en almindelig løsning. Jeg fik fjernet komfuret og lagt en
bordplade på, hvori der blev monteret glaskeramiske kogeplader.

> [...]
> til 4 menesker i en lille bord ovn fik jeg besked på at min kæreste kunne
> lave maden og så kunne jeg varme den i ovnen.

Jeg fik afslag på en "rigtig" ovn monteret i passende højde og fik bevilget
en bordovn. Det er ved grød ikke ideelt, men jeg har faktisk flere gange
lavet julemiddag til 6 i ovnen.

Jeg orkede heller ikke anke afgørelsen vedr. ovnen.

> [...]
> nogle andre fliser på vægen og gulvet end dem der var i forvejen. Så der

Vel kun hvis i ikke finder nogle, der er ligesom de eksisterende?

> - Rampe ude ved garagen og El dør vil de ikke lave.

Jeg er bange for, at nævnet, ved en eventuel anke, vil komme frem til,
at din bil kan holde udenfor garagen......

> Hun påpegede dog tilsidst at dette kun var for at gøre mig opmærksom på hvad
> jegk an forvente da jeg ikke kan få et endeligt svar før jeg søger og jeg
> kan først søge når jeg har bopæl i kommunen.

Det lyder til at være på linie med de kommuner jeg kender til.... det er
ikke rimeligt, men desværre en almindelig opfattelse, at vi skal fungere
med skrabede løsninger.

> Er dette virkeligt hvad jeg kan forvente?

Du kommer sikkert til at skulle kæmpe - uanset om det er den ene
eller anden kommune. Der er langt fra en brugbar bolig til en bolig, der
er ideel for kørestolsbrugere......

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 26-06-01 22:38

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev

> Jeg har haft mange diskussioner med min ergo om døre og ramper. Jeg har
> eldør og rampe ved hoveddøren.

Vi har fået hævet fliserne hen foran hoveddøren - efter der var forsøgt med
lille rampe.
Denne var blevet lidt for stejl. Fungerer fint nu.
Dog kunne Ulla godt bruge en el-betjent dør, da det er svært for hende at
åbne døren

> Havedøren kan der ikke laves en rampe
> ved, da en rampe vil medføre at døren ikke kan åbnes/lukkes.

Vi har også små ramper indenfor og udenfor på dørtrinnet til havestue-døren.
Men det afhænger jo af, om der er et dørtrin, at skrue skinne på, som holder
rampe.

> [...]
> Selv om der er hjælpere i huset, vil de ikke kunne få mig ud af huset,
> hvis vi af en eller anden grund ikke kan bruge hoveddøren.

Det lyder ikke rart - det må da kunne bruges i en anke

> Desværre orkede jeg ikke at anke afslaget på ændringer ved havedøren.

Vi forstår det godt, selvom vi ankede en del ting i forbindelse med den
anviste bolig,
så fik vi kun medhold i nogle af dem.

> Desværre en almindelig løsning. Jeg fik fjernet komfuret og lagt en
> bordplade på, hvori der blev monteret glaskeramiske kogeplader.

Vi fik nyt køkken, med kørestolsfrit under det meste, keramisk kogeplade og
lav vask.
Kommunen betalte det hele, dog betalte boligforeningen kogepladen

> Jeg fik afslag på en "rigtig" ovn monteret i passende højde og fik
bevilget
> en bordovn. Det er ved grød ikke ideelt, men jeg har faktisk flere gange
> lavet julemiddag til 6 i ovnen.

Igen var vi heldige - 3V ovn bygget ind i højskab (betalt af kommune,
boligforeningen ville
kun betale kogepladen, da den kostede det samme som et komfur

<klip>

> Det lyder til at være på linie med de kommuner jeg kender til.... det er
> ikke rimeligt, men desværre en almindelig opfattelse, at vi skal fungere
> med skrabede løsninger.

Ja desværre har du ret - men løsningerne her virker ikke så skrabede i
sammenligning
med andre. men der er dog løsninger, som ikke fungerer 100%.
Ulla kan ikke nå ret mange ting i køleskabet, fordi det er placeret i et
hjørne.
Ergoterapeuten foreslog, at hjælper og vi andre skulle huske, at placere de
ting,
Ulla skal bruge, så hun kan nå det. Nævnet gav hende medhold - ubegribeligt.

Toilettet er placeret i hjørne. Fungerer ikke, da hjælper ikke kan komme
til.
De måtte ellers udskifte hele gulvet, så det kunne have været flyttet.
Kommunen ville i første omgang kun lægge nyt gulv, der hvor badekarret var
fjernet.
Men pga sætningsskade, måtte hele gulvet udskiftes. Så blev der til gengæld
skridsikre
klinker overalt

> Du kommer sikkert til at skulle kæmpe - uanset om det er den ene
> eller anden kommune. Der er langt fra en brugbar bolig til en bolig, der
> er ideel for kørestolsbrugere......

Hvor har du evig ret - så skal man nok selv bygge, men hvem orker det

Fra : Lotte M

Dato : 28-06-01 19:29

"Karl Ejnar Christensen" skrev

> Vi har fået hævet fliserne hen foran hoveddøren - efter der var forsøgt
> med lille rampe.

Jeg har også overvejet at hæve fliserne, men en fliserampe vil blive
for stejl og hvis alle fliser skal hæves, får jeg problemer med græs,
hæk og overgangen til fællesarealer.

> Men det afhænger jo af, om der er et dørtrin, at skrue skinne på,
> som holder rampe.

Problemet er akkurat dørtrinet, eller rettere dørrammen. Det er en
ståldør i en stålramme og døren åbnes ud mod haven. Hvis der
monteres en rampe kan døren ikke åbnes.

> Det lyder ikke rart - det må da kunne bruges i en anke

Ja. Det kan være jeg søger igen, på et tidspunkt hvor jeg har energi
til en ankesag. Mit lokalkontor tager desværre anker meget personligt,
så en vil betyde at samarbejdet vanskeliggøres i en periode.

I øvrigt kan eldøren gå i baglås og et par gange har jeg oplevet,
at hjælperen og jeg befandt os på hver side af døren, når den
gik i udu

> [...]
> at placere de ting, Ulla skal bruge, så hun kan nå det. Nævnet gav hende

Hmmm, med mindre der er hjælpere døgnet rundt, synes jeg det er en
sær afgørelse.

> Toilettet er placeret i hjørne. Fungerer ikke, da hjælper ikke kan
> komme til.

Det med det fysiske arbejdsmiljø plejer kommunerne ellers nok at
tænke på - i hvert fald hvis hjemmeplejen skal arbejde i hjemmet.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Leonard

Dato : 28-06-01 21:20

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev:

>I øvrigt kan eldøren gå i baglås og et par gange har jeg oplevet,
>at hjælperen og jeg befandt os på hver side af døren, når den
>gik i udu

Hjælperen må jo så enten lære at kravle ind/ud af vinduet eller bruge
havedøren. Det kræver jo så at du kan åbne vindue og havedør.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 28-06-01 21:26

Leonard skrev:

>Hjælperen må jo så enten lære at kravle ind/ud af vinduet eller bruge
>havedøren. Det kræver jo så at du kan åbne vindue og havedør.

Måske var det ligefrem en fordel med hjælpere, der tidligere er
straffet for indbrud.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 28-06-01 21:53

"Leonard" skrev

> Hjælperen må jo så enten lære at kravle ind/ud af vinduet

Jeg tror s* jeg spørger ergoen, om hun vil hjælpe med at
instruere i korrekte arbejdssrtillinger, i forbindelse med kravlen ind
af vinduer. Stuevinduet, der som regel er det, der står på klem, er
40x40 cm, så det kunne blive ret fornøjeligt

> eller bruge
> havedøren. Det kræver jo så at du kan åbne vindue og havedør.

Desværre er mine vinduer så'n nogle med 2 håndtag, der skal
aktiveres samtidig og håndtaget til havedøren kan jeg slet ikke nå.

Hvis vi ikke har tid til at vente på elektrikeren, der kan få døren op,
så må vi smadre en rude. Den ene gang var Bibi heldigvis hjemme,
da hjemmehjælpen stod på den gale side af døren ved midnatstid....

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 28-06-01 23:10

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev

> Jeg har også overvejet at hæve fliserne, men en fliserampe vil blive
> for stejl og hvis alle fliser skal hæves, får jeg problemer med græs,
> hæk og overgangen til fællesarealer.

OK fliserne her blev kun hævet ca 10 cm udfor døren. der blev lavet et jævnt
fald hen mod carport ved siden af huset. Fliserne i modsat retning mod haven
blev også lagt om, så de falder jævnt. Der blev sat tyrkimpr. brædder på
højkant ud mod bede, for at holde styr på fliser.

> Problemet er akkurat dørtrinet, eller rettere dørrammen. Det er en
> ståldør i en stålramme og døren åbnes ud mod haven. Hvis der
> monteres en rampe kan døren ikke åbnes.

Ok her er det normalt dørtrin i træ. Kan der ikke monteres en skinne på
soklen under døren. Det er forøvrigt ikke rart med de der stålkanter, de er
hårde ved ryggen, når man kører over dem.
De ideelle dørtrin findes skam, vi har set dem i de sommerhuse, der ligger
ved Hou søsportscenter ved siden af Egmont højskolen. Her er der også en
stålramme, men den glider ned i plan med gulvet, når døren åbnes

> Ja. Det kan være jeg søger igen, på et tidspunkt hvor jeg har energi
> til en ankesag. Mit lokalkontor tager desværre anker meget personligt,
> så en vil betyde at samarbejdet vanskeliggøres i en periode.

Der burde være en lov mod den slags, desværre sker det ofte. Det er
sørgeligt, at de ikke er så professionelle, at det ikke bliver personligt.
Vi har selv oplevet lignende, i de 3 år vores boligsag kørte.

> Hmmm, med mindre der er hjælpere døgnet rundt, synes jeg det er en
> sær afgørelse.

Det synes vi også. I første omgang skulle ovnen og køleskabet egentligt have
været byttet om. Ulla skulle alligevel ikke bruge ovnen ret meget, da hun
ikke kan løfte pladerne. Men jeg tror der var sket en fejl. Ovnens "højskab"
er placeret under et af de 4 oprindelige overskabe, som skulle blive.
Køleskabets går helt op. Jeg tror, de simpelthen ikke ville fjerne det ene
gamle overskab, for at få plads til et helt højskab.
Måske kunne man lave en niche ind i stuen, så Ulla kan køre længere frem
(joke)

> Det med det fysiske arbejdsmiljø plejer kommunerne ellers nok at
> tænke på - i hvert fald hvis hjemmeplejen skal arbejde i hjemmet.

Ja - men da åbenbart ikke ved personlige hjælpere. Nu har vi så søgt om en
loftmonteret lift. Det bliver garanteret meget dyrere. Problemet er, at
huset er bygget for 30 år siden. Der var ingen elkørestole, der jo kæver
meget mere plads. Badeværelset er lige lille nok, selvom badekarret blev
fjernet.

Fra : Leonard

Dato : 29-06-01 09:16

"Karl Ejnar Christensen" <dcc9747@vip.cybercity.dk> skrev:

>Hou søsportscenter ved siden af Egmont højskolen. Her er der også en
>stålramme, men den glider ned i plan med gulvet, når døren åbnes

Du husker lidt forkert.
Dørtrinene er fjederophængt, så de synker ned når man træder eller
kører på dem. Ret unødvendigt der, hvor dørtrinene kun er 10 mm høje,
og pissedyrt i indkøb. Og så kan de sætte sig fast, hvis der kommer
skidt i dem.
Jeg synes det er spild af penge.

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 29-06-01 23:42

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev

> Du husker lidt forkert.

Det mener jeg ikke - Ulla mener også at kunne huske, at det var en stålkant.
Men det kan jo være, det var et andet sted, vi har set det.

> [...]
> kører på dem. Ret unødvendigt der, hvor dørtrinene kun er 10 mm høje,
> og pissedyrt i indkøb. Og så kan de sætte sig fast, hvis der kommer

Det synes jeg egentlig ikke. Når man har konstante stærke rygsmerter, kan
selv 10mm være en pinefuld affære. Det værste er ikke de almindelige dørtrin
i lav højde, men nogle steder er der en stålskinne på flere cm. Det bevirker
et kort kraftigt stød op gennem kørestolen og op i ryggen.
Dørtrin burde totalt afskaffes, der kan monteres en gummiliste elle
"fejekost" under døren istedet

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 30-06-01 00:16

Karl Ejnar Christensen skrev:

>Dørtrin burde totalt afskaffes

Hørt. Skal vi lave en folkebevægelse?

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 30-06-01 00:41

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> Hørt. Skal vi lave en folkebevægelse?

God ide - frem med save og vinkelslibere

Fra : susanne

Dato : 29-06-01 02:40

Lotte M skrev i meddelelsen <9hg1qb$q1u$1@sunsite.dk>...

>Ja. Det kan være jeg søger igen, på et tidspunkt hvor jeg har energi
>til en ankesag. Mit lokalkontor tager desværre anker meget personligt,
>så en vil betyde at samarbejdet vanskeliggøres i en periode.

Hej Lotte!

Jeg fik den tanke, om man kunne gå direkte til
brandmyndighederne med sådan en sag?

MVH

susanne

Fra : susanne

Dato : 29-06-01 03:00

Kim Christensen skrev i meddelelsen <9hamc7$50t$1@news.inet.tele.dk>...
>- Rampe ude ved bryggerset.
>Kommunen vil kun lave EN rampe, da de mener der kun er brug for en
>funktionel ind/udgang.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvilken størrelse rampe vi taler om
- men umiddelbart lyder det - Småligt!

>- Hæve/sinke køkkenbord.
>Istedet kunne der muligtvis fjernes et skab så jeg kunne få benene ind under
>vasken.

Hmmmmm..... - det eneste reelle argument, jeg kan
finde på imod hæve/sænke køkkenbord, er hvis køkkenet
er stort nok til, at der kan laves én afdeling til siddende,
og én til stående arbejde. Men så vil jeg mene, der skulle
være vask og kogeplader i begge afdelinger - med mindre
du sidder meget højt - elstol?

susanne

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 29-06-01 23:55

"susanne" <cybs@ofir.dk> skrev

> Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvilken størrelse rampe vi taler om
> - men umiddelbart lyder det - Småligt!

Hørt - også i den grad. De små ramper vi har på vores døre koster ikke mange
kr. Men det er selvfølgelig en anden sag hvis der er trappetrin, der skal
udlignes.

> [...]
> og én til stående arbejde. Men så vil jeg mene, der skulle
> være vask og kogeplader i begge afdelinger - med mindre

Det var lige præcis det argument, der gjorde, at vores køkkenbord blev i
fast højde (kan ændres af håndværker) Ulla bruger elstol. Men hvis det ikke
er tilfældet her, kan jeg heller ikke tænke mig andre argumenter

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-06-01 07:06

susanne skriver:

> Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvilken størrelse rampe vi taler om
> - men umiddelbart lyder det - Småligt!

Den ene er kun et enkelt trin, hvorimod den anden er med 3 trin...

> [...]
> og én til stående arbejde. Men så vil jeg mene, der skulle
> være vask og kogeplader i begge afdelinger - med mindre

Nej, jeg sidder i en ganske alm manuel kørestol.

Fra : KIm Christensen

Dato : 15-07-01 12:05

Så fik jeg købt huset. Nu er det så bare at tage kampen op om at få det
ombygget.
Men mon ikke det går hvis jeg bare får lavet rampe og det mest nødvendige
til at starte med, så må jeg jo bare kæmpe om at få lavet det kommunen ikke
vil til sidst.

Er der egentligt nogen der ved hvad der nu sker med mine kørestole og andre
hjælpemidler? Bla. badesæde.

Skal de afleveres til min nuværende kommune og eller tager jeg det bare
med?

Fra : Lotte M

Dato : 15-07-01 12:55

"KIm Christensen" <kchr@int.tele.dk> skrev

> Så fik jeg købt huset.

Tillykke!

> [...]
> hjælpemidler? Bla. badesæde.
>
> Skal de afleveres til min nuværende kommune og eller tager jeg det bare

Du skal bare tage dine hjælpemidler med. Hvis nogle af dem
udskiftes eller bliver overflødige, skal din nye kommune sørge
for de bliver afleveret i fraflytningskommunen.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk