Humor tæt ved krig og mode
Fra : Bo Warming

Dato : 18-10-06 15:30

Humor tæt ved krig og mode

Ligesom mennesket i krig øger egen status ved at nedgøre konkurrenten,
så er humor altid ondskabsfuld og har et offer - ler du af klovnens
faldenpåhalen komik så hetzer du mod fumlertumler-handicappede og
stiver dit ego af ved at stå over dem

Humor er også en intelligensprøve der udvikler evne til at fatte
pointen - en hund vil næppe opleve ekstatisk glæde a la latter ved
at se en klodset rival, men vi følger med i mange ting for ikke at
være uden for det gode selskab - vi skal være mentalt med når vennerne
morer sig.

Ligesom soldater i en hær skal være trænet - humor er fremragende
hjernegymnastik hvor lysten driver værket, bedre end ved
matematikopgaver.

Pacifister hetzer mod krig som ond spildagtighed med liv og helbred,
men de går ofte i for små sko, og glemmer at uden våbenopfindelserne
var mennesket forblevet et jæger-samler-dyr.

Det er en luksus at vor dyreart har kunne formere sig nok til at smide
liv ud i kamp, men det er en udviklende luksus , som fremmede
civilisationen.

Ligesom sport, økonomisk karriere og humor er der kvindetække i at
være god til krig.

Puritanere (som jeg) der er for dovne til at gøre meget ud af
udseendets æstetik bl.a. tøj, fristes nemt til at se mode som
latterlig spildagtig, men denne kvindernes hjernegymnastik er kunst,
der skaber spændende dynamik i samfundet . Nok er der tabere og
vindere i kampen om at være smagfuldt lapset, men alternativet er
kedsomhed.

Det fattige Kina under Mao lod folk gå i ens gråt minimalistisk tøj,
men er nu vendt tilbage til silke-racet, der gjorde Kejsertidens hof
rig på oplevelser

Fordømmelse af spild bør hverken stat eller individer skade folk med -
hin enkelte ved bedst selv , og hvad er sjov og ballade i hans liv, og
behøver ikke eksperter til at afveje fordele og ulemper

Nogle elsker SM, bokse eller fodboldskampes krig.

Nogle majer sig ud og gør deres liv til at kunstværk i
tekstil-universet hvor andre dyrker debat-universet - hver sin smag
for sine penge.

Fra : Brian Olesen

Dato : 19-10-06 12:26

Hej Bo
Snip: om humorens betydning.

Voldsomt interessant!

og for engang skyld stort set 100 % enig i indlæget.

Brian
Brian

Fra : ThomasB

Dato : 19-10-06 13:33

> Humor tæt ved krig og mode

[snip]

Humor handler 99% om at løse op for angst.
Ingen angst -> ingen humor - men ikke omvendt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-10-06 14:21

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote in message

> Humor handler 99% om at løse op for angst.
> Ingen angst -> ingen humor - men ikke omvendt.

Den skal jeg lige tygge på. Jeg skal ikke afvise, jeg vender tilbage...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-06 15:43

> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote in message

> Den skal jeg lige tygge på. Jeg skal ikke afvise, jeg vender
> tilbage...

Mens du tygger til til forståelse, her lidt hjælp

" Humor er et skjold, og ikke et våben. Dorothy Parker

" Humorens hemmelige kilde er ikke glæde men sorg Der er
ingen humor i Himlen.Mark Twain

Hu Humor er fortvivlelsens høflighed. Yvan Chaval

hu Humor er melankoliens letsind. Ukendt

Hu Himmel og jord og alt, hvad derimellem er - tror I, det er
skabt for løjers skyld? Koranen

Hu Humor er afstandsfølelse.Bertol Brecht 1898-1956

Latteren er en affekt af den pluselige forvandling af en
spændt forventning til intet. Kant

Hu Latteren er en grim Brist i den mennekelige Natur, som ethvert
tænkende menneske skulde bestræbe sig på at overvinde Thomas Hobbes

Hu Laughter is one of the very privileges of reason, being
confined to the human species. Hunt (1784-1859)English
Poet, Critic, and Journalist

Vittigheden er epigrammet om en følelses død.Nietzsche

HU We must laugh at man to avoid crying for him.
Napoleon Bonaparte

hu Wit sometimes enables us to act rudely with impunity. Duc de
La Rochefoucauld

hu. Laughter is a tranquilizer with no side effects.
Arnold Glas

Skaberen er en slags humorist, hvis publikum er bange for at
grine. H.L. Mencken

Hu Smil former fremtidens kanal for tårer. Lord Byron

Hu The habit of irony, like that of sarcasm, spoils the character.
It gradually fosters the quality of a malicious superiority. One
finally grows like a snappy dog that has learnt to laugh as well as to
bite. Nietzsche

En spøg er gravskriften over en følelse. Nietzsche

huv En stor del af fornøjelsen ved vittigheder ligger, i at de
udfordrer fornuften.,Sigmund Freud

Huv Jeg tror, at humoren sidder mere i hovedet end i hjertet. Tåber
har ingen humor. Lee Remick

Fra : ThomasB

Dato : 19-10-06 16:33

> Den skal jeg lige tygge på. Jeg skal ikke afvise, jeg vender tilbage...

Haha!

Jeg bliver angst ved tanken

Og dog - jeg har garderet mig med 1%...

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-10-06 19:11

> Jeg bliver angst ved tanken

Den er god med dig.

> Og dog - jeg har garderet mig med 1%...

Og så alligevel ikke.

Jeg har tænkt lidt over det. Du har 99% ret. Hvorfor mener du ikke, at humor
er 100% drevet af ønsket om at løse op for angst?

BTW: Sådan har jeg aldrig tænkt på humor før. Lidt af en "eye opener" for
mig, egentlig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-10-06 21:29

Jens Bruun wrote:
> [...]
> at humor er 100% drevet af ønsket om at løse op for angst?
>
> BTW: Sådan har jeg aldrig tænkt på humor før. Lidt af en "eye opener"

Jeg stødte første gang på det begreb, da jeg engang anskaffede mig en lp med
Lester Young med titlen "Laughing to keep from crying."

Per V.

--
Det er med diskussioner som med jernbaner: Det sjove sker ude ad
sidesporene.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-06 23:41

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> Jeg stødte første gang på det begreb, da jeg engang anskaffede mig
> en lp med Lester Young med titlen "Laughing to keep from crying."

Men han spillede da altid musical sange - Irving Berln, Cole Porter,
George Gerswin - og de havde da ikke så dybe tekster?
Var det fra hans Count Basie tid eller kort før hans død?

Man kan vel se latter som en overspringsbevægelse og
afledningsmanøvre - som smil og kvindeorgasme.. Man gejler sig op til
en overlegenhedsfølelse

Fra : ThomasB

Dato : 20-10-06 01:14

> Jeg stødte første gang på det begreb, da jeg engang anskaffede mig en lp
> med Lester Young med titlen "Laughing to keep from crying."

Jeg stødte første gang på det, da jeg legede "Borte tit-tit" med min datter

Fra : Brian Olesen

Dato : 20-10-06 11:19

Hej

> Jeg stødte første gang på det begreb, da jeg engang anskaffede mig en lp
> med Lester Young med titlen "Laughing to keep from crying."

Jo men det går vel mere på sorg og fortvivlelse?

Jeg mener faktisk, at humor findes i mange forskellige bevidsthedslag.
Man har en masse humor, for at klare dagen og vejen, så har man en del
humor, som social lim mellem mennesker til at binde os sammen og at bygge
bro over forskellighed.
Men man har også humor som våben altså til at nedgøre andre med i en direkte
ond mening til at forstærke fælleskabsfølelsen i den gruppe man er i.
Man har humor til at flirte med, humor til at provokere med osv.
Der findes egentlig humor over alt i vort samfund. Humoren er vel en af de
ting, der adskiller os væsentligt fra dyr, selvom jeg faktisk til tider
synes at mene, at min hund har sin egen hunde-humor, men det er en anden
historie og under alle omstændigheder er den langt fra så sofistikeret som
menneskets.

Men at sige, at humor kun udspringer af angst er næsten det samme, som at
sige, at jordbær kun er et frø.
Jordbær er også et frø, men det er samtidig føde for dyr og mennesker. Men
vel er der sandhed i, at megen humor og mange andre handlinger i øvrigt
udsprænger af en eller anden angst / frygt.

Mvh. Brian

Fra : sdsf

Dato : 20-10-06 18:44

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Men at sige, at humor kun udspringer af angst er næsten det samme, som at
> sige, at jordbær kun er et frø.
> Jordbær er også et frø, men det er samtidig føde for dyr og mennesker.
Et jordbær er IKKE et frø.
Et jordbær er dannet af blomsterbunden, som svulmer op og bliver saftig.
På den opsvulmede blomsterbund sidder små indbyrdes adskilte stenfrugter.
Inde i de enkelte små grønne stenfrugter, sidder der et ganske lille frø.

Fra : ThomasB

Dato : 20-10-06 18:47

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Inde i de enkelte små grønne stenfrugter, sidder der et ganske lille frø.

Det er nødder på et jordbær - men det skal du ikke fortælle
"nøddeallergikere"

Fra : sdsf

Dato : 20-10-06 19:02

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse

> "sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nødder på et jordbær - men det skal du ikke fortælle
> "nøddeallergikere"
Det er faktisk stenfrugter, da der er et saftig lag uden om stenen.
Det saftige grønlige lag er dog meget tyndt.

Hindbær og brombær er opbygget på samme måde som jorbær,
men her er den ydre del af frøhusene meget mere saftige, og
blomsterbunden ikke så udviklet.
Hindbær og jordbær er ret tæt beslægtede i Rosenfamilien.

Fra : Benny den niende

Dato : 20-10-06 23:15

sdsf wrote:
> [...]
> blomsterbunden ikke så udviklet.
> Hindbær og jordbær er ret tæt beslægtede i Rosenfamilien.

det var så blomsterne - hvornår kommer vi til bierne?

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Men det rager forresten slet ikke dig!

Fra : Brian Olesen

Dato : 20-10-06 21:39

Hej

> [...]
> Inde i de enkelte små grønne stenfrugter, sidder der et ganske lille frø.

Det lyder rimeligt, så skulle sætningen da bare i stedet være, at:
....jordbær kun er frø.

Mvh. brian

Fra : gb

Dato : 19-10-06 21:32

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in

> BTW: Sådan har jeg aldrig tænkt på humor før. Lidt af en "eye opener"
> for mig, egentlig.

Rent adfærdspsykologisk (Desmond Morris, anyone?) er latter tæt beslægtet
med agressive grimasser.

--
GB

Fra : ThomasB

Dato : 20-10-06 01:12

> Den er god med dig.

Du har det med at være skarp, så det var ikke ironisk.

> Og så alligevel ikke.
>
> Jeg har tænkt lidt over det. Du har 99% ret. Hvorfor mener du ikke, at
> humor er 100% drevet af ønsket om at løse op for angst?

Hm, godt spørgsmål - nu er det min tur til at tygge.
Jeg mener bestemt jeg har fundet undtagelser.

> BTW: Sådan har jeg aldrig tænkt på humor før. Lidt af en "eye opener" for
> mig, egentlig.

Nu er det heller ikke sjovt at være sjov mere

Fra : Brian Olesen

Dato : 20-10-06 09:44

> [...]
>
> Jeg har tænkt lidt over det. Du har 99% ret. Hvorfor mener du ikke, at
> humor er 100% drevet af ønsket om at løse op for angst?

Det holder jo så bare ikke helt vand.
Humor er i lige så høj grad drevet af et ønske om simpelthen at skabe hygge
og fællesskab. Det ene behøver jo ikke indebære det andet.
Man kan da sagtens sidde blandt kolleger og synes stemningen bare er lidt
kedelig. En god joke kan pludselig ændre en neutral / kedelig stemning til
noget positivt.
Så det hele behøver altså ikke udsprænge af angst og bæven.

Mvh. Brian

Fra : ThomasB

Dato : 20-10-06 12:49

> [...]
> noget positivt.
> Så det hele behøver altså ikke udsprænge af angst og bæven.

Prøv at tænke lidt over hvorfor du har brug for at fyre en vits af, når
stemningen er bare lidt kedelig.

Det er ikke unormalt ikke at kunne lide tavshed - "pinlig tavshed" kender du
vel nok?
Hvorfor mon man siger at "der for en engel gennem stuen"? Og er engler
forbundet med angst?

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-06 13:17

> [...]
> kender du vel nok?
> Hvorfor mon man siger at "der for en engel gennem stuen"? Og er

ANgst udspringer af kedsomhed og passivitet der gør os desperate,
fordi vore aktivitetsmuligheder forlanger at blive brugt.
Humor er letkøbt brysten sig af at stå over andre mennesker og giver
en kort flugt fra angst
Men som nævnt i mine citater om humor her i tråden er der også en god
hjernegymnastik og sandhedssøgen i humor
HEr citater om den "eksistentielle" angst
- læsning heraf kan være surrogat for samtale og hjælpe til at trænge
ind i humorens rationale

" Men fear silence as they fear solitude, because both give
them a

" Angst er guds kald på mennesket Søren Kierkegaard

" Anxiety is the dizziness of freedom . Søren Kierkegaard

An Anxiety is the interest paid on trouble before it is due.
William R. Inge 1860 - 1954

an Bekymringer er som babyer: jo mere man kæler for dem, desto
bedre trives de. Douglas Jerold

Det eneste vi har at frygte, er frygten selv. Roosevelt

Frygten for en fare titusinde gange mere skrækindjagende end
selve faren, når man står over for den. Vi føler angstens byrde meget
tungere end selve ulykken, når den endelig kommer over os.
Daniel Defoe

If I knew what I was so anxious about, I wouldn´t be so
anxious. Mignon Mclaughlin, American journalist

An If you are scared to go to the brink, you are lost. John
Foster Dulles 1888 - 1959

Jeg har haft mange problemer i mit liv. De fleste af dem
blev ikke til noget. Mark Twain

an Jesus: Bekymr jer ikke. Men vær som himlens fugle og markens
liljer, der
hverken syr eller spinner.
Angst æder sjæle" Heinrich Heine

Man kan næsten klare hvad som helst, bare man ikke bekymrer
sig. Gösta Ekman

Man opdager ingen nye verdensdele, hvis man ikke har mod til
at lade alle kyster ude af syne. André Gidé

Som vandet dråbevis kan fylde kruset, sådan kan det
uforstandige fyldes til randen af bekymringer. Indisk orsprog

Anxiety is the dizziness of freedom . Søren Kierkegaard

Hvilken virkning har intet ? Det føder angst. Søren
Kierkegaard Angst er frihedens mulighed som mulighed for muligheden

Muligheden er den tungeste af alle kategorier.

Hvilken er min sygdom? Tungsind. Hvor har denne sygdom sit sæde? I
indbildningskraften og muligheden er dens næring. Søren Kierkegaard

I have discovered that all human evil comes from this, man's
being unable to sit still in a room Pascal

Opslugt af rummenes uendelige vidder, som jeg intet ved om,
og som intet ved om mig, så gyser jeg. Disse uendelige rums evige
tavshed får mig til at gyse. Pascal

The mass of men lead lives of quiet desperation.
Henry David Thoreau

Det eneste, der skiller mig fra et træ eller en jordbunke,
er angsten. Anne Hérbert

Fred i sindet får man ved at gøre sig klart det værste, der
kan ske. Jeg tror det psykologisk betyder frigørelse af kraft.
Lin Yutang

Intet er frygteligere end frygten selv. Francis Bacon

Magt er ikke ro, magt er frygt. Frygt forvandlet til
drivende vilje. H.C. Branner

a Nothing is so much to be feared as fear.
Francis Bacon,, Henry David Thoreau, F D Roosewelt

Ofte fører frygten for noget ondt til noget ondere
Nicolas Boileay

a Tåber er aldrig ilde tilpas. Stupiditet er uden ængstelse.
Goethe

To live is ever to be in danger. Nietzsche

Vi må ikke lade os skræmme. Skrækslagne mennesker er det
nemmeste bytte for alt, hvad de mest frygter Margrethe II

Den, der ikke kender angst, mangler noget, som ingen kan
være foruden: fantasi. Herta Müller

Farlig er tvivlen på egen kræfter. Arnulf Øverland

For nylig traf jeg en, der havde angst for angsten. Hvor
gjorde han mig bange. Folmer Elling

Frykt er ond samvittigheds ståldbroder.

Jeg ved nu, at det altid mindre er Forhærdelse og bevidst
Ondskab, end Vildfarelser og nedarvede Fordomme, der avler Grumheden i
verden. Henrik Pontoppidan

Our greatest misfortunes come to us from ourselves
Rousseau (1712-1778)French Philosopher, Author, Theorist, and Compose.

The thoughts of a prisoner . they're not free either. They
keep returning to the same things. Alexander
Solzhenistsyn

Biting nails is still the most preferred form of suicide in
this country. Benny Andersen

Nothing is more expensive than a start. Nietszche

We are more often frightened than hurt: our troubles spring
more often from fancy than reality. Seneca

En lille smule frygt for noget bestemt er godt. Den dæmper
den langt større angst for noget ubestemt. Robert Musil

Jeg har haft mange problemer i mit liv, men de fleste af dem
blev ikke til noget. Mark Twain

Man's grandeur stems from his knowledge of his own misery. A
tree does not know itself to be miserable. Pascal

Succes giver tryghed, tryghed giver succes. Ulrich Schamoni

We could be cowards, if we had courage enough. Thomas Fuller
1618 - 1661

At gøre, hvad du er bange for, det er at leve.
Oluf Høst

At kæmpe mod en tyr, hvis du ikke er bange, er ingenting.
Ikke at kæmpe mod en tyr, hvis du er bange, er heller ingenting. Men
at kæmpe mod en tyr, når du virkelig er bange - det er virkelig noget.
Anonym tyrefægter

At vide, hvad det rigtige er, og ikke gøre det, er mangel på
mod. Konfucius

Den, der er bidt af en slange , er bange for selv skyggen af
et reb.

Det er meget sikrere at være frygtet end elsket.
Machiavelli

Everyone becomes brave when he observes one who despairs
Nietzsche

Fear makes men believe the worst Quintus
Curtius-Rufus (fl. 100 A.D.)Roman Historian.

Fred i sindet får man ved at gøre sig klart det værste, der
kan ske. Jeg tror, at det psykologisk betyder frigørelse af kraft.
Lin Yutang

Frygt - det laveste instinkt hos mennesket.
Fridtjof 1861-1930

Frygt: moralens moder.Friedrich Nietzsche

He that fears not the future may enjoy the present.
Thomas Fuller

How much pain have cost us the evils which have never
happened. Thomas Jefferson

I farens stund kender frygten ingen nåde.
Julius Cæsar

My fear . . . is my substance, and probably the best part of
me.Kafka

Often we are firm from weakness, and audacious from
timidity. La Rochefoucauld

Redd mand frier ikke vakre møer. Danske
Ordsprog

Pinsler ved forsigtighed overgår de farer, der skal
undgås - ofte er det bedre at overlade sit selv til skæbnen. Napoleon
I - risikonarkoman med megasucces i ret lang tid

De ere ligeså gode katte, der forjage, som fange musene.
Danske Ordsprog

Med frygt begynder, hvad der ender i ærefrygt.
Elazar Benyoëtz

One should always have one's boots on, and be ready to
leave. Montaigne, Michel de (1533-1592)

The first and great commandment is, Don't let them scare
you. Elmer Davis

The only thing I am afraid of is fear. Arthur
Wellesey, Duke of Wellington

ANFMusanfmFrykt er ofte en spåmand, ofte en løgner.
Danske Ordsprog

Den, der tager pistol med til kortspil, behøver slet ikke at
bruge den - bare de andre ved, at han har den Aksel Larsen

We poison our lives with fear of burglary and shipwerck and,
ask anyone, the hose is never burgled and the ship never goes down.
Jean Anoulh

.. Hvor frykt er, der er hæder. Danske Ordsprog

Hvis du vågner op,og intet i dig gør ondt, så er du
død.Levende mennesker er altid på flugt fra noget.

Ængstelighedens grad er en målestok for intelligensen.
Nietzsche

Angst har alle dage været vældig livsbekræftende, og de mest
livsduelige mennesker i dag er måske dem, der kaldes neurotiske.
Elsa Gress

Angst er den pris, vi betaler for vores bevægelighed. Planter og sten
kender ingen angst. Hans Kudszus

Ligesom vinen forgærer til eddike, forvandles seksualitet
til angst. Sigmund Freud

Stupidity is without anxiety. Goethe

"Alt som gør os passive, gør os til kastebold mellem vore
følelser."Nietzsche

Når jeg ikke længere arbejder, er det ude med mig. Friederich von
Schiller

Angsten minder - venligt men bestemt - om at Lidenskab, Redelighed og
Mod til at se sig selv i øjnene, er og forbliver det afgørende" Søren
Kierkegaard

Den, der ikke kender angst, mangler noget, som ingen kan
være foruden: fantasi. Herta Müller

Skaf dig af med én bekymring, og du holder hundreder andre
fra livet. Kinesisk ordsprog

Fra : sdsf

Dato : 20-10-06 18:31

> [...]
> vore aktivitetsmuligheder forlanger at blive brugt.
> Humor er letkøbt brysten sig af at stå over andre mennesker og giver en
Herlige teorier i højt ærede adfærdsforskere genererer her.
Jeg forsøger at opsummerer:

Kedsomhed og passivitet => desperation => angst =>
humor => Endetarmsspændig => defækering.

-altså populært sagt: man bliver så bange at man er
lige ved at skide i bukserne.

Nogen tisser også i bukserne når de kommer til at grine.
Hvad fører jeres sandhedssøgen i humor til her?

Fra : ThomasB

Dato : 20-10-06 18:38

> Nogen tisser også i bukserne når de kommer til at grine.
> Hvad fører jeres sandhedssøgen i humor til her?

Tissofobi er ikke noget at lave sjov med!

Fra : Allan Riise

Dato : 20-10-06 18:42

ThomasB wrote:
> "sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Tissofobi er ikke noget at lave sjov med!

Nej, det er citron anal.

--
Allan Riise

Fra : ThomasB

Dato : 20-10-06 18:50

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er citron anal.

Google fortæller at det er noget med at presse citroner med numsen - ja du
har ret, det er da noget at lave sjov med

Fra : Allan Riise

Dato : 20-10-06 19:22

ThomasB wrote:

> Google fortæller at det er noget med at presse citroner med numsen -
> ja du har ret, det er da noget at lave sjov med

Det er hvad betragteren opfatter det som.

Men selv vil jeg nu nok, hvis jeg endelig skal være latrinær kalde det for
sur røv, men det......

--
Allan Riise

Fra : Benny den niende

Dato : 20-10-06 23:16

Allan Riise wrote:

> Det er hvad betragteren opfatter det som.
>
> Men selv vil jeg nu nok, hvis jeg endelig skal være latrinær kalde det for
> sur røv, men det......

og forestil jer at ha en hærmoride.... itch itch

Fra : Rado

Dato : 22-10-06 14:45

On Fri, 20 Oct 2006 19:38:13 +0200, "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*
2ma2prikdk> wrote:

>"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

>Tissofobi er ikke noget at lave sjov med!

Hvorfor ikke? De griner jo selv når det sker... ;)

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : ThomasB

Dato : 22-10-06 18:06

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke? De griner jo selv når det sker... ;)

Hehe ja, det er selvfølgelig rigtigt

Fra : Benny den niende

Dato : 22-10-06 18:39

ThomasB wrote:
> "Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe ja, det er selvfølgelig rigtigt

tissede du lige dér

Fra : Brian Olesen

Dato : 20-10-06 21:43

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse

> Prøv at tænke lidt over hvorfor du har brug for at fyre en vits af, når
> stemningen er bare lidt kedelig.

Ja har jo lige givet et eksemple ovenfor.

> Det er ikke unormalt ikke at kunne lide tavshed - "pinlig tavshed" kender
> du vel nok?
> Hvorfor mon man siger at "der for en engel gennem stuen"? Og er engler
> forbundet med angst?

Slet ikke uenig, men jeg må fastholde, at det langt fra altid er sådan. Jeg
kan f.eks. virkelig lide tavshed ind imellem. Man siger jo også: Tale er
sølv, men tavshed er guld, hvis vi nu skal blive i din ordsprogsverden.
Men jo der er situationer, hvor man føler tavsheden trykkende og gerne vil
ud af denne følelse, men som sagt er der også masser af situationer, hvor
man bare ønsker at løfte stemningen lidt for at alle kan blive mere
energiske og konstruktive.

Mvh. Brian

Fra : ThomasB

Dato : 22-10-06 12:00

> Ja har jo lige givet et eksemple ovenfor.

Du skriver "kedelig" - tror du ikke at kedsomhed kan stamme fra angst da?

> Slet ikke uenig, men jeg må fastholde, at det langt fra altid er sådan.

Jep, du må fastholde at du langt fra kan gennemskue angsten

> [...]
> ud af denne følelse, men som sagt er der også masser af situationer, hvor
> man bare ønsker at løfte stemningen lidt for at alle kan blive mere

Du har givet ét eksempel - kedsomhed. Har du flere eksempler?

Imens du tænker tanken til ende, kan du så spekulere over hvorfor de fleste
komikere, Dirch Passer er et godt eksempel, er depressive, selvdestruktive,
alkoholikere, misbrugere, indelukkede osv.

Du kan også tænke over hvorfor de fleste vitser handler om sex, død, ulykke
og i det hele taget (for mange) grænseoverskridende emner.

Du kan så også tænke lidt over hvorfor der altid er nogle, der bare altid
skal være sjove...

Fra : Benny den niende

Dato : 22-10-06 18:37

ThomasB wrote:

> [...]
> og i det hele taget (for mange) grænseoverskridende emner.
>
> Du kan så også tænke lidt over hvorfor der altid er nogle, der bare altid

du har nemlig helt ret der!

ved du forresten hvad det er der er 4 meter langt, grønt, ganske
ildelugtende og fuld af patter?

nemlig - en container ved krædtafdelignen

Fra : ThomasB

Dato : 22-10-06 19:16

"Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse
> du har nemlig helt ret der!
>
> ved du forresten hvad det er der er 4 meter langt, grønt, ganske
> ildelugtende og fuld af patter?
>
> nemlig - en container ved kræftafdelignen

Lol du er grotesk

Fra : Benny den niende

Dato : 22-10-06 19:56

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Lol du er grotesk

mnjaeh - så ska du høre mine vitser om stomi.....

Fra : ThomasB

Dato : 22-10-06 22:41

> mnjaeh - så ska du høre mine vitser om stomi.....

Jeg kender en der har en stomi, han laver i posen af grin, hver gang nogen
fyrer en vits af om stomi - så jeg kender dem alle tror jeg.

Fra : Benny den niende

Dato : 23-10-06 16:22

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Jeg kender en der har en stomi, han laver i posen af grin, hver gang nogen
> fyrer en vits af om stomi - så jeg kender dem alle tror jeg.

alle børnene pottetrænede, undtagen Stig.
Han havde en stomi

Fra : Bo Warming

Dato : 23-10-06 16:25

"Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> wrote in message

> alle børnene pottetrænede, undtagen Stig.
> Han havde en stomi

Min intelligente fraskilte mormor fik stomi som 60årig og blev 80 og
aldrig var der den mindste lugt i hendes hjem.
Det er enkelt
Tabuer er dumme

Fra : ThomasB

Dato : 23-10-06 18:54

> Min intelligente fraskilte mormor fik stomi som 60årig og blev 80 og
> aldrig var der den mindste lugt i hendes hjem.

Nej, stomi lugter kun lidt når posen skal skiftes - som
alm.diarre-toiletbesøg.

Fra : ThomasB

Dato : 23-10-06 18:53

"Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> alle børnene pottetrænede, undtagen Stig.
> Han havde en stomi

Stig ligner en pose lort.

Fra : Benny den niende

Dato : 23-10-06 20:44

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Stig ligner en pose lort.

og han skal nok få det ud gennem sidebenene

Fra : ThomasB

Dato : 24-10-06 00:07

Benny den niende skrev:

> og han skal nok få det ud gennem sidebenene

Og til jul får han både i pose og sæk..

Fra : Benny den niende

Dato : 24-10-06 21:22

ThomasB wrote:

> Og til jul får han både i pose og sæk..

i omvendt rækkefølge....

Fra : ThomasB

Dato : 24-10-06 23:59

Benny den niende skrev:

> i omvendt rækkefølge....

Ik hvis han kommer til at sætte sig på posen.

Fra : Benny den niende

Dato : 25-10-06 07:15

ThomasB wrote:

> Ik hvis han kommer til at sætte sig på posen.

du mener vel at lægge sig på den forkerte side...

Fra : Benny den niende

Dato : 25-10-06 07:35

Benny den niende wrote:

> du mener vel at lægge sig på den forkerte side...

hvorfor kom jeg til at tænke på sidestik.....

Fra : ThomasB

Dato : 26-10-06 00:00

Benny den niende skrev:

> hvorfor kom jeg til at tænke på sidestik.....

Og jeg på pruttepude?

Fra : Benny den niende

Dato : 26-10-06 07:36

ThomasB wrote:

> Og jeg på pruttepude?

*LOL* - hvordan er det lige med analt samleje.....
jeg kan lige høre det i soveværelset: Skal jeg tage dig fra siden?

Fra : ThomasB

Dato : 26-10-06 17:04

"Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> *LOL* - hvordan er det lige med analt samleje.....
> jeg kan lige høre det i soveværelset: Skal jeg tage dig fra siden?

"Åhh skal du har altid haft et horn i siden på mig"..

Fra : Benny den niende

Dato : 26-10-06 17:32

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> "Åhh skal du har altid haft et horn i siden på mig"..

eller faren til barnet med stomi: skal du ha et par i siden

eller den vrede mand til en anden mand med stome: du sku ha et los i siden

bryg selv videre....

Fra : ThomasB

Dato : 26-10-06 19:45

> eller faren til barnet med stomi: skal du ha et par i siden
>
> eller den vrede mand til en anden mand med stome: du sku ha et los i siden
>
> bryg selv videre....

Skal vi tømme posen og fortsætte en anden gang? Jeg synes det er ved at
blive lidt tyndt/vandet (det i posen)..

Fra : Benny den niende

Dato : 26-10-06 20:49

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Skal vi tømme posen og fortsætte en anden gang? Jeg synes det er ved at
> blive lidt tyndt/vandet (det i posen)..

fint nok med mig, vi er røget ud ad et sidespor (bremsespor....)

Fra : Brian Olesen

Dato : 22-10-06 20:41

> Du skriver "kedelig" - tror du ikke at kedsomhed kan stamme fra angst da?

Nej det har jeg godt nok svært ved at forestille mig. Vi indeholder dog
andre følelser end lige netop angst.

> Jep, du må fastholde at du langt fra kan gennemskue angsten

Tal ikke til mig om angst! Jeg ved nok, hvad det skrammel er for noget! Der
er mangfoldige måder at føle angst på, men som nævnt oven for er livet også
fyldt med mange andre vitale følelser.

> Du har givet ét eksempel - kedsomhed. Har du flere eksempler?

Masser. Man ønsker at flirte med en lækker sild og benyttter så humor for at
få løsnet stemningen op.
Man er træt og fjollet og så joker man, for at få tiden til at gå lidt
hurtigere, eller fordi man måske ikke kan tage sig sammen til at gøre det
man egentligt skulle få gjort.
Man står sammen med sin elskede og laver mad og pludselig kommer man i tanke
om en sjov joke man hørte på jobbet og fortæller den uden nogen særlig
grund.
Nu må du da lige ind i kampen og se på sagen med lidt bredere perspektiv!

> Imens du tænker tanken til ende, kan du så spekulere over hvorfor de
> fleste komikere, Dirch Passer er et godt eksempel, er depressive,
> selvdestruktive, alkoholikere, misbrugere, indelukkede osv.

Og det ved du, at de fleste komikere er?

> Du kan også tænke over hvorfor de fleste vitser handler om sex, død,
> ulykke og i det hele taget (for mange) grænseoverskridende emner.

Gør de fleste da det? Måske nok om sex og mand / kvindeproblematiken, men
jeg synes faktisk der findes jokes om stort set alt!

> Du kan så også tænke lidt over hvorfor der altid er nogle, der bare altid
> skal være sjove...

Ja sådan en er jeg. lol
Skal jeg så begynde at føle mig specielt angst nu? Eller ka' det gå, hvis
jeg fortsætter med at være mig selv?

Brian, som insisterer på, at humor er meget meget andet end bare et udslag
af, eller et simptom på angst!

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-10-06 20:51

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> wrote in message

> Brian, som insisterer på, at humor er meget meget andet end bare et
> udslag af, eller et simptom på angst!

Du tænker ikke så meget over tingene. hva'?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Brian Olesen

Dato : 22-10-06 21:13

> "Brian Olesen" <nomail@please.dk> wrote in message

> Du tænker ikke så meget over tingene. hva'?

Og det mener du hvad med?

Mvh. Brian

Fra : ThomasB

Dato : 22-10-06 23:54

"Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det har jeg godt nok svært ved at forestille mig. Vi indeholder dog
> andre følelser end lige netop angst.

Bryder du dig om at kede dig? Er det en "ja-følelse" du har når du keder
dig, eller er det ikke lidt øv?

Kedsomhed er en følelse af "tomhed". Det er de færreste mennesker der bryder
sig om den følelse.

Hvis du kombinerer det med "pinlig tavshed" eller et angstfyldt emne, så har
du en fin humor-bombe der bare venter på at blive fyret af.

> Tal ikke til mig om angst! Jeg ved nok, hvad det skrammel er for noget!
> Der er mangfoldige måder at føle angst på

Lige præcis. Der er mange typer af angst - lige fra den milde "spænding" til
den voldsomme "verden falder sammen"-angst. Der er også den ubevidste angst.

>, men som nævnt oven for er livet også fyldt med mange andre vitale
>følelser.

Ja, men de har basalt set bare ikke noget med humor at gøre.

Følelser er ikke statiske og nogle kan blandes i det uendelige.

Nogle følelser kan man have på samme tid og andre er modsætninger.
F.eks kan man ikke være deprimeret, samtidig med at man er vred, man kan
heller ikke være vred samtidig med at man er glad og man kan heller ikke
være deprimeret samtidig med at man er glad - det er modstridende.

Det er netop det smarte ved humor, den afløser bl.a angsten - en lettelse,
flytning af fokus.

> Masser. Man ønsker at flirte med en lækker sild og benyttter så humor for
> at få løsnet stemningen op.

Hvis du skal på date med en ny lækker sild, vil jeg vædde på at du er
spændt, har kilder i maven, dit hjertet banker - lige som når du skal op i
det Gyldne Tårn i Tivoli.

Generthed er også en form for angst.

> Man er træt og fjollet og så joker man, for at få tiden til at gå lidt
> hurtigere,

Fjollet har noget med glæde at gøre. Og det er når man er mest glad, at man
har mest overskud til at få løsnet op for angsten. Jo gladere man er, jo
grovere kan vitserne være.

I øvrigt har en undersøgelse vist, at hvis du afspiller en latterdåse for et
menneske, er der 95% sandsynlighed for at han vil grine - men det har ikke
så meget med humor at gøre - det er noget socialt.

> [...]
> Man står sammen med sin elskede og laver mad og pludselig kommer man i
> tanke om en sjov joke man hørte på jobbet og fortæller den uden nogen

Det er ikke kun hvornår du fyrer en vits af, det er også hvad den handler
om.

> Nu må du da lige ind i kampen og se på sagen med lidt bredere perspektiv!

Tøhø Brian
At se humor som en angst-løsner, er så bredt som det overhovdet kan være.

Det er jo ikke sådan at humor er noget negativt - tværtimod. Det er en
perfekt måde at komme videre på, hvis der er noget der "trykker".

> Og det ved du, at de fleste komikere er?

Nej, så lad mig omformulere. Mange af de største komikere.

> Gør de fleste da det? Måske nok om sex og mand / kvindeproblematiken, men
> jeg synes faktisk der findes jokes om stort set alt!

Ja, det gør der også.

Overraskelse kan også være angstfyldt. Altså når man forventer noget, og får
noget andet. Det forvirrer hjernen.

Tror du ikke det hænger meget godt sammen med det du skrev længere oppe:
"Tal ikke til mig om angst! Jeg ved nok, hvad det skrammel er for noget! "?

> Skal jeg så begynde at føle mig specielt angst nu? Eller ka' det gå, hvis
> jeg fortsætter med at være mig selv?

Du kan gøre lige hvad du vil

Hvis du tror man bliver angst af at fortælle vitser så har du misforstået et
eller andet.

> Brian, som insisterer på, at humor er meget meget andet end bare et udslag
> af, eller et simptom på angst!

Der er ikke noget unormalt i at føle angst. Alle har den følelse stort set
hver dag. (nogle mange gange om dagen).

Fra : Bo Warming

Dato : 23-10-06 07:50

> [...]
>
> Hvis du skal på date med en ny lækker sild, vil jeg vædde på at du
> er spændt, har kilder i maven, dit hjertet banker - lige som når du

Angst for at kede sig driver os til næsten ALT
Vi vil strukturere vort liv

"Human life is mainly a process of filling in time until the arrival
of death, or Santa Claus, with very little choice, if any, of what
kind of business one is going to transact during the long wait".
Eric Berne

> [...]
> socialt.

> Det er ikke kun hvornår du fyrer en vits af, det er også hvad den

Altid skal den hæve dig selv og jokke på andre¨

> [...]
> en perfekt måde at komme videre på, hvis der er noget der "trykker".

> Nej, så lad mig omformulere. Mange af de største komikere.

Sig du bare alle, men der er mange andre grunde til at vitse, fx at
vise hvor charmerende og klog man er'

> Ja, det gør der også.
>
> Overraskelse kan også være angstfyldt. Altså når man forventer
> noget, og får noget andet. Det forvirrer hjernen.

Why not?

Folk kan gå deres vej,hvis du blir for plat
Nudister burde gives entreindtægter

> [...]
>
> Der er ikke noget unormalt i at føle angst. Alle har den følelse
> stort set hver dag. (nogle mange gange om dagen).

Rastløshed er vel flugt fra kedsomhed og ventetid , og nogle griber
til humor og hurra for det. Især hvis de ikke får statsstøtte

" Det er ingen kunst at være humorist, når man har hele
statsapparatet til at arbejde for sig. Will Rogers

[...]

" There are several kinds of stories, but only one difficult
kind - the humorous. Mark Twain

" Evnen til at le sammen er kærlighedens essens.
Francoise Sagan

HUu Adspredelser er lykke for dem, som ikke tænker. Alexander Pope

huu -Allerede romerne undrede sig over, hvordan to nationaløkonomer
bar sig at med at bevare alvoren, når de mødtes. Nis
Petersen 1897-1943 ("AUGURER-SMILET")

Fra : ThomasB

Dato : 23-10-06 15:10

> [...]
> death, or Santa Claus, with very little choice, if any, of what kind of
> business one is going to transact during the long wait". Eric Berne

Berne er klog.
Har du læst "Hvad er det vi leger"?

> Altid skal den hæve dig selv og jokke på andre¨

Det er jeg ikke enig i.

Eksempel:
"Jeg badede og puslede mit barn til hun var 12 mdr, og tørrede hende i
numsen til han var 22 *kunstpause* år".

> Sig du bare alle, men der er mange andre grunde til at vitse, fx at vise
> hvor charmerende og klog man er'

...som f.eks bunder i en usikkerhed/lavt selvværd, angst for at andre ikke
kan se hvor klog og charmerende man er.
Eller en "opbløder" så folk "overgi'r" sig - angstbryder.

> Why not?

Det kan være sjovt med en "sjove-bendt", men kan også være særdeles
belastende.

> Rastløshed er vel flugt fra kedsomhed og ventetid , og nogle griber til
> humor og hurra for det. Især hvis de ikke får statsstøtte

Hellere en "sjove-bendt" end en "cirkelspark-bendt"..

Fra : Bo Warming

Dato : 23-10-06 15:48

> Berne er klog.
> Har du læst "Hvad er det vi leger"?

Ja, dens titler på parforholdets verbale SM-rollespil er virkelig
rammende og sjove
"Se nu hvad du fik mig til at gøre" osv

> Det er jeg ikke enig i.

Hvis du ler af en klovn, håner du fumler-tumler-børn - men det skal de
lære at tåle så DET ER OK

Ler man af en dum talemåde så jokker man på en del af menneskeheden
der hyklerisk udviklede den fjogede talemåde - OG DET ER SUNDT
Og man træner hjernen ved at dechifrere vid
Motion for smilebåndet er sjovere end kondiløb
og al skolelærdom tror jeg kan leges og lees ind i den der er
motiveret og møder de rette vittige lærere.
Som ikke skal være bange for at bruge håneretten som er del af
ytringsfriheden

> [...]
> Eller en "opbløder" så folk "overgi'r" sig - angstbryder.

> Det kan være sjovt med en "sjove-bendt", men kan også være særdeles

Så opdrag mildt på "Bendt"
Folk får situatonsfornemmelse hvis man lar vær at grine høfligt

> Hellere en "sjove-bendt" end en "cirkelspark-bendt"..

Mon piercede Adam lader op til at turde smerte i en volds-situation?
Det er vist ikke for at klovne

Den, som er kedelig på en hidtil ukendt måde, anses for morsom.
Peter Ustinov

Der er kun én uomgængelig lov her i livet. På herretoilettet
viger udgående trafik for indgående. Hugh Leonard

Det er farligt at være vittig - fordi man tror sig forpligtet til
at være det altid. Freilif Olsen

En verden skiller smilet og latteren hos den fri fra fniset
og grinet fra den ufri. Frithiof Brandt

Hu Fald, og verden griner af dig. Buster Keaton

hu Forfærdeligt, når i et lille land, pjat og grinen truer med at
blive den "offentlige mening" . Søren Kierkegaard

Hu God smag og humor er selvmodsigelser ligesom en kysk luder.
Malcolm Muggeridge

hu Gud er død. Højere, stærkere, mere sejrssikre, mere vel til
mode, uden krumspring og retlinede i liv og sjæl, leende løver må
der komme. Nietzsche

Hu He deserves paradise who makes his companions laugh. The Koran

hu He that jokes confesses. Italian proverb

Hu Hellere gå glip af en spøg end af en ven Thomas Fuller

Fra : ThomasB

Dato : 23-10-06 18:51

> Ja, dens titler på parforholdets verbale SM-rollespil er virkelig rammende
> og sjove
> "Se nu hvad du fik mig til at gøre" osv

Haha ja, det er godt set.

I det hele taget er hans transaktioneanalyseopfindelse guld værd. Den er så
simpel og overskuelig, at den er nem at huske når man er ved at give f.eks
konen skylden for sit humør

I min barn/ungdom boede jeg ved siden af en cand.psyk'er (i øvrigt med humor
som speciale), som introducerede mig til TA da jeg har 12-13 år. Jeg var
virkelig fascineret af at man sådan kunne analysere kommunikation. Jeg har
virkelig haft mange gode undervisningstimer hos hende. Specielt husker jeg
en gang hvor hun skulle forklare mig hvad det "tilpassede barn" var - på
restaurant med mine forældre - og hun startede med at tale lavt, og blev
mere og "tilpasset barn" for til sidst at råbe og skrige i restauranten som
et tilpasset barn med en masse ophobet vrede. "Hvad glor i på", sagde hun
til dem der sad omkring "Kan i ikke se, at jeg er et tilpasset barn?"..

Berne kunne næppe have forklaret det bedre

Hun døde af druk for ikke så mange år siden.

Fra : Bo Warming

Dato : 24-10-06 00:13

> [...]
> tilpasset barn?"..
>
> Berne kunne næppe have forklaret det bedre
>
> Hun døde af druk for ikke så mange år siden.
Man har kun det sjov man selv laver
(NB det er ikke en stomi joke)

Uden at have snakket med min mormor om fyfy emnet, så tror jeg at
social arv virkede - vi var begge fornuftsmennesker med sans for
resultater og ikke snobberi
Hun var dog ret renlighedsfanatisk , men fik det bedste ud af det -
fik livsindhold ud af sin kroniske småsygdom

En grev Reventlov skrev i Ingeniøren at sukkersyge gir langt liv, for
Novosprøjter er kær hobby.
Min far skrev artikel om selv-katerisering som sin opfindervirksomhed
mens pensionist, efter en dum prostata-operation krævede omstændelig
forebyggelse af blærebetændelse dagligt

En bedre hobby er daglige skænderier med kone der er lidt til
verbal-SM - badminton med ord

Men at argumentere mod ISlam er vigtigere og man må prioritere

Fra : Brian Olesen

Dato : 23-10-06 10:23

> [...]
> "Brian Olesen" <nomail@please.dk> skrev i en meddelelse

> Bryder du dig om at kede dig? Er det en "ja-følelse" du har når du keder

Ikke nødvendigvis.

> Kedsomhed er en følelse af "tomhed". Det er de færreste mennesker der
> bryder sig om den følelse.

Kedsomhed er en følelse af restløshed, naturligvis afhængitgt af graden. Man
kan muligvis godt komme til at kede sig så meget, at det kommer til at
grænse til tomhed.

> Hvis du kombinerer det med "pinlig tavshed" eller et angstfyldt emne, så
> har du en fin humor-bombe der bare venter på at blive fyret af.

Det er fuldstændig rigtigt, men jeg taler om, at man sagtens kan udelade
angsten og håndtere humoren blot for dennes egen skyld.

> Lige præcis. Der er mange typer af angst - lige fra den milde "spænding"
> til den voldsomme "verden falder sammen"-angst. Der er også den ubevidste
> angst.

Arh den angst psykologer tyer til, hvis de ikke kan få tegnebogen op af
folks lommer på anden vis?
Ubevidst angst. hmm

> Ja, men de har basalt set bare ikke noget med humor at gøre.

Jamen det har angst da heller ikke.

> Følelser er ikke statiske og nogle kan blandes i det uendelige.

Helt enig. Der er nærmest frit spil og intensiteten kan variere meget.

> [...]
> heller ikke være vred samtidig med at man er glad og man kan heller ikke
> være deprimeret samtidig med at man er glad - det er modstridende.

Man kan nu sagtens være deprimeret og vred forstået på den måde, at
depressionen kan være udløsende faktor for vreden.

> Det er netop det smarte ved humor, den afløser bl.a angsten - en lettelse,
> flytning af fokus.

Ja det gør den i nogle tilfælde.
Men jeg vil let kunne fortælle dig en vittighed, som du kan grine af uden at
det har en pind med angst at gøre.
Humor kan være en let genvej til glæde.

> Hvis du skal på date med en ny lækker sild, vil jeg vædde på at du er
> spændt, har kilder i maven, dit hjertet banker - lige som når du skal op i
> det Gyldne Tårn i Tivoli.

Well det er et par dage siden sidst. *gg* Men det har heller ikke noget med
angst at gøre. Det er en frydefuld spænding.

> Generthed er også en form for angst.

Tja det kan man vel godt sige.

> Fjollet har noget med glæde at gøre. Og det er når man er mest glad, at
> man har mest overskud til at få løsnet op for angsten. Jo gladere man er,
> jo grovere kan vitserne være.

Hmm - Ja sådan kan det godt være.

> I øvrigt har en undersøgelse vist, at hvis du afspiller en latterdåse for
> et menneske, er der 95% sandsynlighed for at han vil grine - men det har
> ikke så meget med humor at gøre - det er noget socialt.

En anden undersøgelse har vist, at folk ofte griner af en vittighed, hvis de
ser / høre at de andre i selskabet også gør det. Det er lige så noget rent
socialt.

> Det er ikke kun hvornår du fyrer en vits af, det er også hvad den handler
> om.

Hihih nu er du da vist på tynd is?

> Tøhø Brian
> At se humor som en angst-løsner, er så bredt som det overhovdet kan være.

Ja det er bare også samtidig meget snævert og jeg forstår ikke, hvorfor du
har så tyngende et behov for at tvangskombinere humor med angst. Det undrer
mig faktisk meget.

> Det er jo ikke sådan at humor er noget negativt - tværtimod. Det er en
> perfekt måde at komme videre på, hvis der er noget der "trykker".

Det er det skam også, selvom der måske ikke er noget der trykker.

> Nej, så lad mig omformulere. Mange af de største komikere.

Kan vi enes om at nogle komikere er?
Faktisk tror jeg, at en del standuppere, som jo ellers har gang i en del ret
grovkornet humor stortrives. Men du kan jo tage skridtet fuldt ud og sige,
at mange kunstnere, eller folk med kunstnerisk sind har let til
depressioner og den slags.

> Ja, det gør der også.
>
> Overraskelse kan også være angstfyldt. Altså når man forventer noget, og
> får noget andet. Det forvirrer hjernen.

Helt enig.
Vi vil helst have at verden opfører sig forudsigeligt.

> Tror du ikke det hænger meget godt sammen med det du skrev længere oppe:
> "Tal ikke til mig om angst! Jeg ved nok, hvad det skrammel er for noget!
> "?

Næh egentlig ikke. Blot fordi jeg i korte perioder af mit liv har stiftet
bekendskab med angsten betyder det ikke, at jeg derfor går helt i selvsving
over det via humor. Faktisk nærmest tværtimod.
hvis jeg er angst eller trykket over noget, så trækker jeg mig gerne ind i
mig selv. Min humor og humorforståelse blomstrer faktisk bedst, når jeg er i
mmental balance og har overskud til at se det sjove i en situation.
Men andre kan jo sagtens have det anderledes.

> Du kan gøre lige hvad du vil

Takker.

> Hvis du tror man bliver angst af at fortælle vitser så har du misforstået
> et eller andet.

Og hvis du tror, at man kun fortæller vitser for at løsne op for angst, så
er det dig, der har misforstået noget.

> Der er ikke noget unormalt i at føle angst. Alle har den følelse stort set
> hver dag. (nogle mange gange om dagen).

Ja og stakkels dem! (og det mener jeg sgu!)

Brian

Fra : Bo Warming

Dato : 23-10-06 14:28

> [...]
> angst, så er det dig, der har misforstået noget.

> Ja og stakkels dem! (og det mener jeg sgu!)

Fobier optræder aldrig under en krig og når folk iøvrigt har travlt

Angst skyldes passivitet og kedsomhed

Fra : ThomasB

Dato : 23-10-06 14:54

> Ikke nødvendigvis.

Hvorfor bruger du så ikke "hygger sig" i stedet for "keder sig"?

> Kedsomhed er en følelse af restløshed, naturligvis afhængitgt af graden.
> Man kan muligvis godt komme til at kede sig så meget, at det kommer til at
> grænse til tomhed.

Selvfølgelig er kedsomhed ikke en "ja-følelse", det er også derfor at
mennesker ikke søger kedsomhed - tværtimod.

Hvis kedsomhed var en ja-følelse, ville man f.eks bruge "hygge" i stedet for
kede.

"ked af det" - "keder sig"...

"Iiihh hvor jeg altså bare glæder mig til at sidde og kede mig"...

> Det er fuldstændig rigtigt, men jeg taler om, at man sagtens kan udelade
> angsten og håndtere humoren blot for dennes egen skyld.

Det bliver du ved med at påstå, men der kommer ikke rigtigt nogle
argumenter fra dig..
(hint: argumentmarkører ser bl.a sådan ud: "derfor", "fordi"

> Arh den angst psykologer tyer til, hvis de ikke kan få tegnebogen op af
> folks lommer på anden vis?
> Ubevidst angst. hmm

Ubevidst angst ja, nok den mest almindelige. Nogle kalder den bl.a traumer,
men det lyder så voldsomt.

Som bekendt er bevidstheden, populært sagt, kun toppen af isbjerget og
derfor er angst selvfølgelig også 90% ubevidst.

> Jamen det har angst da heller ikke.

I aller højeste grad.

> Man kan nu sagtens være deprimeret og vred forstået på den måde, at
> depressionen kan være udløsende faktor for vreden.

Så afløser vreden depressionen.

> Ja det gør den i nogle tilfælde.
> Men jeg vil let kunne fortælle dig en vittighed, som du kan grine af uden
> at det har en pind med angst at gøre.

Det undrer mig at du ikke har fortalt vittigheden endnu, Brian

> Humor kan være en let genvej til glæde.

Hvad forhindrer glæde?

> Well det er et par dage siden sidst. *gg* Men det har heller ikke noget
> med angst at gøre. Det er en frydefuld spænding.

Så du bliver ikke det mindste angst ved at sidde i et plastiksæde 30 meter
op i luften, med benene svævende ud i luften og vente på et frit fald? Come
on Brian.

> Tja det kan man vel godt sige.

Ikke "godt sige", det *er* angst.

> En anden undersøgelse har vist, at folk ofte griner af en vittighed, hvis
> de ser / høre at de andre i selskabet også gør det. Det er lige så noget
> rent socialt.

Latter smitter.

> Hihih nu er du da vist på tynd is?

Bestemt ikke - jeg er på fast grund

> Ja det er bare også samtidig meget snævert og jeg forstår ikke, hvorfor du
> har så tyngende et behov for at tvangskombinere humor med angst. Det
> undrer mig faktisk meget.

Jeg forstår til gengæld godt hvorfor du ikke vil se sammenhængen mellem
humor og angst. Jeg forstår også hvorfor det faktisk undrer dig så meget.

Det er overhovedet ikke snævert. Angst er en af de mest almindelige
følelser.

> Det er det skam også, selvom der måske ikke er noget der trykker.

Ja det påstår du jo

> Kan vi enes om at nogle komikere er?

Jo, og det er i virkeligheden heller ikke særligt interessant.

> Næh egentlig ikke. Blot fordi jeg i korte perioder af mit liv har stiftet
> bekendskab med angsten betyder det ikke, at jeg derfor går helt i
> selvsving over det via humor. Faktisk nærmest tværtimod.

Der er en hel masse der indikerer at du mangler selverkendelse (ikke bare i
denne tråd).
Hvis du tror man bare er sjov for sjov, så bliv ved med det - whatever makes
you feel good

Du kan også prøve at tænke tanken til ende og måske åbne øjnene for de
situationer hvor du har behov for at være sjov.

"Nu er jeg sjov igen, hvad kan jeg mon være angst for/utryg ved?".

> [...]
> mig selv. Min humor og humorforståelse blomstrer faktisk bedst, når jeg er
> i mmental balance og har overskud til at se det sjove i en situation.

Netop.

> Men andre kan jo sagtens have det anderledes.

De kan TRO de har det andereledes. Præcis som du gør i denne diskussion. Du
tror at du har det anderledes end andre "sjove-bendter".

> Og hvis du tror, at man kun fortæller vitser for at løsne op for angst, så
> er det dig, der har misforstået noget.

Og det bygger du på?

> Ja og stakkels dem! (og det mener jeg sgu!)

Hvorfor? Tror du angst altid er supernegativt?

Tror du det er sundt at være vovehals?

Fra : Bo Warming

Dato : 23-10-06 16:00

> [...]
> "sjove-bendter".

> Og det bygger du på?

> Hvorfor? Tror du angst altid er supernegativt?

Ja, oftest - det man ikke dør af blir man stærkere af

CITATER OM FARLIGHED

The pleasure of all things increases by the same danger that
should deter it. Seneca(B.C. 3-65

The true man wants two things: danger and diversion. Therefore he
wants woman, the most dangerous plaything.Nietzsche

You have made danger your calling? There is nothing contemptible
in that. Nietzsche

Nietzsche er berusende.Nietzsche er farlig, når han så
medrivende afviser solidaritet med de svage, siger Rüdiger Safransky,
der selv finder at solidaritet og medlidenhed i en socialt meget
uretfærdig verden er en grundsætning i livet.

To live is ever to be in danger. Nietzsche

Astrid Lindgren netop citeret i Politiken for følgende fra Ronja
Røverdatter "Der findes ting man må gøre, selvom det er farligt, for
ellers er man ikke et menneske men bare en lille lort"

IØVRIGT MENER JEG AT DENNE FARE SKAL MAN IKKE FINDE SIG I

Men langt farligere er de danskhedsfjender, som i det skjulte bekæmper
det
Danmark, hvis folketing, ved at være dummere end det burde tillades,
på må
og få strør om sig med danske statsborgerskaber.
(Glistrup-citat)

Intent er farligere end at værer ufarlig. Poul Henningsen

Men enhver, der har studeret Muhamedanismen vil vide, at den
nuværende invasion af Danmark er langt farligere end Grev Gerts, Karl
X Gustavs og Adolf Hitlers.Mogens Glistrup 1994-bog

Fra : Brian Olesen

Dato : 23-10-06 20:35

> [...]
>
> Selvfølgelig er kedsomhed ikke en "ja-følelse", det er også derfor at
> mennesker ikke søger kedsomhed - tværtimod.

Kedsomhed er jo i lige så høj grad blot en form for utålmodighed og den kan
udmærket udsprænge af den overfladiske måde mange mennesker lever deres liv
på, eller en utilfredshed med omgivelserne, som; "Kan de da for helvede ikke
komme hjem", eller "bliv nu færdig..." Denne følelse har absolut intet som
helst med angst at gøre, men derimod med et egoistisk grav måske om
opmærksomhed, eller blot om handling. Så kedsomhed har ikke noget med at
være ked af det at gøre.

> Hvis kedsomhed var en ja-følelse, ville man f.eks bruge "hygge" i stedet
> for kede.

Men en nej-følelse er ikke i sig selv en angst-følelse.

> "ked af det" - "keder sig"...

Kun dumme mennesker keder sig.

> "Iiihh hvor jeg altså bare glæder mig til at sidde og kede mig"...

lol

> Det bliver du ved med at påstå, men der kommer ikke rigtigt nogle
> argumenter fra dig..
> (hint: argumentmarkører ser bl.a sådan ud: "derfor", "fordi"

Der kommer jo en syndflod af gode eksempler bare tæl sammen du.
Hvis nyhedsoplæseren på tv siger noget sjovt, så griner jeg af det altså har
hans / hendes humor påvirket mig i en positiv retning. Men hvem siger mit
udgangspunkt var et sted i angst?

> Ubevidst angst ja, nok den mest almindelige. Nogle kalder den bl.a
> traumer, men det lyder så voldsomt.

Ja det vil jeg da give dig ret i. Et traume er noget helt andet.
Jeg vil mene, at ubevidst angst må være de oplevelser / hændelser / tanker,
som har fået os til at gå i panik, eller at frygte for et eller andet -
Altså det erfaringsgrundlag vi handler på senere i livet. Plus en sjat
kemi.

> Som bekendt er bevidstheden, populært sagt, kun toppen af isbjerget og
> derfor er angst selvfølgelig også 90% ubevidst.

Dig og dine procentsatser.
Tvivler på du har noget at at have dem i.

> I aller højeste grad.

Næh det synes jeg er en grov forsimpling og et grav om, at putte alt muligt
i små bekvemme kasser.

> Så afløser vreden depressionen.

Ja for en kort bemærkning.

> Det undrer mig at du ikke har fortalt vittigheden endnu, Brian

Jeg vil jo nødig gøre dig bange.

> Hvad forhindrer glæde?

det er der sgu så meget der gør. *gg*
F.eks. ubetalte regninger, en dårlig sovs, at man har glemt at stille
væggeuret, at ens kæreste er skredet, at at at ...
Men det er jo med dette her, at der ikke behøver være nogen egentlig
modsætning. Hvad er det modsatte af humor?
Det er ikke let at svare på. Hvad er det modsatte af pære, eller appelsiner?
Der behøver efter min mening ikke være nogen komplimentær følelse til humor,
da jeg mener, at humor sagtens kan stå alene.

> Så du bliver ikke det mindste angst ved at sidde i et plastiksæde 30 meter
> op i luften, med benene svævende ud i luften og vente på et frit fald?
> Come on Brian.

Lol jo jo da jeg var otte måske. I dag glæder jeg mig da bare til suget
i maven.

> Ikke "godt sige", det *er* angst.

Heheh eller bare tilbageholdenhed. For hvem siger, at den generte har lyst
til at være helt fremme i skoene. Hvem siger, at personer der er generte
over hovedet er angste?

> Latter smitter.

Ja heldigvis da!

> Bestemt ikke - jeg er på fast grund

Hmm

> Jeg forstår til gengæld godt hvorfor du ikke vil se sammenhængen mellem
> humor og angst. Jeg forstår også hvorfor det faktisk undrer dig så meget.

Det undrer mig ikke at det kan hænge sådan sammen i nogle situationer. Det
undrer mig derimod, at du ikke er i stand til at se, at humor er meget andet
end angst.
Men vi kommer det nok desværre ikke meget nærmere i denne omgang.

> Det er overhovedet ikke snævert. Angst er en af de mest almindelige
> følelser.

Ja det er den da.

> Ja det påstår du jo

Det gør jeg ja.

> Jo, og det er i virkeligheden heller ikke særligt interessant.

Selvfølgelig er det da det.
Men min pointe er blot, at mange personer, der har noget på hjerte også er
mere udsatte for angst end gennemsnitsmennesket.

> Der er en hel masse der indikerer at du mangler selverkendelse (ikke bare
> i denne tråd).
> Hvis du tror man bare er sjov for sjov, så bliv ved med det - whatever
> makes you feel good

Det hjælper ikke at blive personlig, men jeg skal undlade, at kommentere dit
niveau af selverkendelse.

..

> Du kan også prøve at tænke tanken til ende og måske åbne øjnene for de
> situationer hvor du har behov for at være sjov.

Jeg har ofte behov for at være sjov i situationer, hvor jeg gerne vil samle
de folk jeg er i selskab med, således stemningen bliver bedre og vi kan få
noget mere fra hånden. Dette har intet som helst at gøre med angst. Det er
simpelthen bare hyggeligere at være sammen, hvis tonen er afslappet og
ligefrem.

> "Nu er jeg sjov igen, hvad kan jeg mon være angst for/utryg ved?".

Hmm -

> Netop.

Ja det harmonerer jo så slet ikke med dine andre udtalelser.

> De kan TRO de har det andereledes. Præcis som du gør i denne diskussion.
> Du tror at du har det anderledes end andre "sjove-bendter".

Jeg er i bund og grund p... ligeglad med disse Sjove Benter du snakker om.
Jeg kan kun tale ud fra mig selv.

> Og det bygger du på?

Det bygger jeg hvad på?

> Hvorfor? Tror du angst altid er supernegativt?

Der er naturlig skæpsis og så sygelig angst.

> Tror du det er sundt at være vovehals?

Selvfølgelig ikke, hvis man udsætter sig selv eller andre for farer.

Mvh. brian

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-10-06 21:38

Brian Olesen wrote:

> Kun dumme mennesker keder sig.

Gør de?

> [...]
> altså har hans / hendes humor påvirket mig i en positiv retning. Men
> hvem siger mit udgangspunkt var et sted i angst?

Det siger f.eks. ThomasB, Bo Warming og undertegnede.

> Dig og dine procentsatser.
> Tvivler på du har noget at at have dem i.

Tvivler på, du ville kunne forstå en procentsats, om den så sprang op og bed
dig i næsen.

> Næh det synes jeg er en grov forsimpling og et grav om, at putte alt
> muligt i små bekvemme kasser.

Nædu, det er vist bare dig, der ikke kan tænke tanken til ende.

> Jeg vil jo nødig gøre dig bange.

Hmm.

> Heheh eller bare tilbageholdenhed. For hvem siger, at den generte har
> lyst til at være helt fremme i skoene. Hvem siger, at personer der er
> generte over hovedet er angste?

Kom nu op på den store klinge, mand. Selvom du hedder Brian behøver du ikke
tænke som en Brian.

> Det undrer mig ikke at det kan hænge sådan sammen i nogle
> situationer. Det undrer mig derimod, at du ikke er i stand til at se,
> at humor er meget andet end angst.

Det undrer ikke mig, at du ikke kan se koblingen mellem humor og angst.

> Men vi kommer det nok desværre ikke meget nærmere i denne omgang.

Næppe.

> Men min pointe er blot, at mange personer, der har noget på hjerte
> også er mere udsatte for angst end gennemsnitsmennesket.

Virkelig? Og dén påstand bygger du på...?

> Det hjælper ikke at blive personlig, men jeg skal undlade, at
> kommentere dit niveau af selverkendelse.

Lyt nu, Brian. Første trin er lidt smertefuldt. Derefter går det meget
lettere.

> [...]
> og vi kan få noget mere fra hånden. Dette har intet som helst at gøre
> med angst. Det er simpelthen bare hyggeligere at være sammen, hvis

Gaaaab. Læs nu, hvad du selv skriver. Du underbygger jo Thomas' påstand 112%
med ovenstående. Hvis du ikke selv kan se det, er kløften nok for stor.

Jo, det gør.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Benny den niende

Dato : 24-10-06 21:22

Jens Bruun wrote:

> Gør de?

er I nu blevet des?

Fra : Brian Olesen

Dato : 24-10-06 22:18

Hej Jens
Nej sorry, men du er sgu for grov og usaglig til at jeg gider bruge tid på
ddig.

Outch!

Brian

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-10-06 08:44

Brian Olesen wrote:

> Hej Jens

Hej Brian

> Nej sorry, men du er sgu for grov og usaglig til at jeg gider bruge
> tid på ddig.

Grov; muligvis, men jeg troede, du var et mandfolk. Usaglig; aldrig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Brian Olesen

Dato : 25-10-06 10:07

Fra : Benny den niende

Dato : 25-10-06 18:50

Brian Olesen wrote:

> Hmm.
>
> Mvh. Brian

hør sig mig - er du gift med jens

Fra : Brian Olesen

Dato : 25-10-06 23:14

> hør sig mig - er du gift med jens
>
> --
Nej det er jeg da godt nok ikke!

Mvh. Brian

Fra : Benny den niende

Dato : 26-10-06 07:35

Brian Olesen wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Nej det er jeg da godt nok ikke!
>
> Mvh. Brian

Hmm

Fra : Benny den niende

Dato : 25-10-06 18:49

Jens Bruun wrote:

> Hej Brian

> Grov; muligvis, men jeg troede, du var et mandfolk. Usaglig; aldrig.

grov - mandfolk - respekt herfra - tudefjæsene ka sku skruppe i seng når
de har set disney

Fra : ThomasB

Dato : 24-10-06 16:22

> [...]
> absolut intet som helst med angst at gøre, men derimod med et egoistisk
> grav måske om opmærksomhed, eller blot om handling. Så kedsomhed har ikke

Vi er kommet så langt at du har indset at kedsomhed ikke er en "ja-følelse".
Nu mangler du bare at indse hvorfor man siger f.eks "kede sig halvt ihjel",
"dræbende kedsomhed".

> Men en nej-følelse er ikke i sig selv en angst-følelse.

De overlapper hinanden.

> Kun dumme mennesker keder sig.

Kun dumme mennesker siger sådan noget

> Der kommer jo en syndflod af gode eksempler bare tæl sammen du.
> Hvis nyhedsoplæseren på tv siger noget sjovt, så griner jeg af det altså
> har hans / hendes humor påvirket mig i en positiv retning.

Uha ja, en syndflod af ét eksempel

Det nytter ikke noget at du kommer med et eksempel uden indhold.
At du engang har grinet af en nyhedsoplæser, fortæller jo ikke meget om hvad
du grinede af, og derved bliver det lidt svært for mig at få øje på angsten
ik?

> Men hvem siger mit udgangspunkt var et sted i angst?

Det gør bl.a jeg, Brian

> Ja det vil jeg da give dig ret i. Et traume er noget helt andet.

(U)bevidst angst og traume overlapper også hinanden.

> [...]
> andet -
> Altså det erfaringsgrundlag vi handler på senere i livet. Plus en sjat

Enig, med det forbehold at du ikke nødvendigvis behøver at flygte eller være
i panik.

"Småting", som f.eks at blive hoveret, grinet af, nedgjort osv kan sætte
sig, så man føler angst i bestemte situationer, senere i livet - især hvis
det kommer fra mennesker man holder mest af; forældre.

> Dig og dine procentsatser.
> Tvivler på du har noget at at have dem i.

Der er en almindelig kendt at et isbjerg kun har ca 10% over vandet.
En hurtig googling giver denne: http://www.nielsbuchpsykoanalyse.dk/ (midt
på):
"Aktuel forskning har vist, at mennesker både har en bevidsthed og en
underbevidsthed; samt at underbevidstheden har stor indflydelse på vores
liv.
I modsætning til hvad de fleste tror, så er underbevidstheden meget større
end bevidstheden. Bevidstheden henholdsvis underbevidstheden udgør cirka 10
% og 90 % af den samlede bevidsthed.
Det svarer til et isbjerg, hvor 10 % er over vandet og 90 % er under. "

Og denne:
http://209.85.135.104/search?q=cache:oVtye1yoM9MJ:www.webbyen.dk/hentfil.asp%3Fhentfil%3D45456+bevidstheden+isbjerg&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=5
"En af de andre ting Freud blev berømt for var at han påviste at vores
bevidsthed kun udgjorde en lille del af vore samlede psykiske liv. Man kan
sammenligne forholdet mellem bevidstheden og ubevidstheden med et isbjerg.
Hvis man ser et isbjerg ligge i vandet, er det kun en lille del af bjerget
man kan se. Som jeg før har fortalt i introduktionen af "Freuds
Personlighedsmodel" udgør bevidstheden ifølge Freud kun ca. 10% af vores det
samlede psykiske liv, hvor resten består af Det ubevidste og førbevidste. "

Stopper du snart med at tvivle på det jeg siger?

> Næh det synes jeg er en grov forsimpling og et grav om, at putte alt
> muligt i små bekvemme kasser.

Ja det synes du - og det har du helt sikkert dine grunde til.

> Ja for en kort bemærkning.

Jep, men faktum er at du ikke kan være vred og depressiv på samme tid.

> Jeg vil jo nødig gøre dig bange.

Men måske kunne du løsne op for noget angst hos mig?

> det er der sgu så meget der gør. *gg*
> F.eks. ubetalte regninger

Angst.

>, en dårlig sovs,

Pjat - så bruger man bare ketchup i stedet

> at man har glemt at stille væggeuret,

Angst for at komme for sent.

> at ens kæreste er skredet,

Man skal være godt dum for ikke at føle angst i sådan en situation.

> at at at ...

angst angst angst

> Men det er jo med dette her, at der ikke behøver være nogen egentlig
> modsætning. Hvad er det modsatte af humor?
> Det er ikke let at svare på. Hvad er det modsatte af pære, eller
> appelsiner?

Jeg spurgte ikke om glædes modsætning, men om hvad der forhindrer glæde.

> Der behøver efter min mening ikke være nogen komplimentær følelse til
> humor, da jeg mener, at humor sagtens kan stå alene.

Humor kan ikke stå alene. Du kan jo heller ikke fortælle en vits til ingen,
vel?

> Lol jo jo da jeg var otte måske. I dag glæder jeg mig da bare til
> suget i maven.

Right. Din krybdyrhjerne skriger "flygt for pokker da" for den er ikke sådan
at overbevise om noget som helst. Den kan kun undertrykkes.

> Heheh eller bare tilbageholdenhed.

Hvad tror du årsagen til tilbageholdenheden er?

> For hvem siger, at den generte har lyst til at være helt fremme i skoene.
> Hvem siger, at personer der er generte over hovedet er angste?

Det siger al logik. Hvem synes det er behageligt at være genert?

Meget generethed hedder "fobi", der som bekendt er stærk hæmmende angst.

Måden mange araknoforbi-behandlere, behandler angsten for edderkopper, er at
bede den fobiske forestille sig en edderkop der er gjort til grin,
kombineret med f.eks en tegning af en edderkop med gummistøvler, en pibe i
munden og klovnenæse - rendyrket humor mod angst

> Det undrer mig ikke at det kan hænge sådan sammen i nogle situationer. Det
> undrer mig derimod, at du ikke er i stand til at se, at humor er meget
> andet end angst.

Jeg forstår som sagt godt din undren.

> Men vi kommer det nok desværre ikke meget nærmere i denne omgang.

Jeg er ikke typen der gi'r op. Men du skal være velkommen til at flygte,
hvis det er det du føler for.

> Ja det er den da.

Du er godt på vej, Brian

> Selvfølgelig er det da det.
> Men min pointe er blot, at mange personer, der har noget på hjerte også er
> mere udsatte for angst end gennemsnitsmennesket.

Jep. Kreativitet har sin pris.

> Det hjælper ikke at blive personlig, men jeg skal undlade, at kommentere
> dit niveau af selverkendelse.

Du bringer selv personlige ting frem, så jeg regner ikke med at det er
hemmeligheder jeg bringer på bane?

Du er velkommen til at kommentere mit niveau af selverkendelse - jeg har
ikke noget at skjule.

> [...]
> Det er simpelthen bare hyggeligere at være sammen, hvis tonen er afslappet

Du kommer med en analyse af hvad din bevidsthed har overbevist dig om. Nu
mangler du sådan set bare at høre hvad din 90% underbevidsthed mener.

Det er bl.a det selverkendelse handler om.

Jens Bruun har helt ret i at det kan være særdeles smertefuldt, at afsløre
sig sine "hemmeligheder". Det er også derfor bevidstheden holder så godt
fast i en eller anden (forkert) (glorificeret) (selvretfærdig) forestilling
om hvorfor man gør som man gør. Det kan du få verificeret hos tidligere
(f.eks alkohol-, stof-, kvinde-, mad-, dyre-, menneske-, børne-, humor-,
sygdoms-, penge-) misbrugere.

Det første skridt er det værste, men man opdager hurtigt at det ikke er
noget man dør af - tværtimod, det er den direkte vej til frihed.

> Hmm -

Det er en god start.

> Ja det harmonerer jo så slet ikke med dine andre udtalelser.

Jo, og det vil du også forstå når du tør tænke tanken til ende.

> Jeg er i bund og grund p... ligeglad med disse Sjove Benter du snakker om.
> Jeg kan kun tale ud fra mig selv.

Ja du gør. Men du skal være klar over at du ikke er den eneste i verden med
det "problem".
Alle rummer det i mere eller mindre grad.

> Det bygger jeg hvad på?

Hvorfor tror du at *jeg* har misforstået noget? Hvorfor falder det dig ikke
ind, at det er *dig*?

Fra : Brian Olesen

Dato : 24-10-06 22:59

> [...]
> "ja-følelse".
> Nu mangler du bare at indse hvorfor man siger f.eks "kede sig halvt

Heheh fortæl mig om det.
Jeg mener, om disse udtryk, at det er luxus-mennesker der fremsætter dem. De
siger en hel masse om, at de ikke er i stand til at stimulerer sig selv - og
hvad så?

> De overlapper hinanden.

Nej det gør de så godt nok ikke!
Jeg kan ikke lide ost. Nej jeg er ikke bange for ost. Jeg bryder mig bare
ikke om smagen...
Jeg drikker ikke æblejuice af samme årsag.
Så nogle nej-følelser kan være betinget af angst, mens andre udelukkende er
betinget af et frivilligt bevidst valg truffet af personen.

> Kun dumme mennesker siger sådan noget

Slet ikke. Hvis du ikke er i stand til at aktivere / beskæftige dig selv er
det da fordi du slår hjernen fra.

> Uha ja, en syndflod af ét eksempel

Come nu on! Der er masser andre tidligere i tråden dette her var bare
endnu en tilføjelse for at hjælpe dig lidt på vej.

> [...]
> At du engang har grinet af en nyhedsoplæser, fortæller jo ikke meget om
> hvad du grinede af, og derved bliver det lidt svært for mig at få øje på

Jo det er selvfølgelig rigtig nok. Jeg kan så oplyse, at jeg heller ikke
kunne se den.
Jeg så spørg charley her til aften. Jeg synes Ulla terkildsen Hausgaard og
de 2 andre virkelig er grineren. F.eks. var der en brevskriver der skrev
noget om at vise g-streng frem. De kaldte det så at vise måge. Jeg synes
bare hele den problematik var kanon sjov, så det grinede jeg selvfølgelig
af. Jeg følte sgu ingen angst ved det overhovedet.
Det var bare sjovt og dermed basta.

> Det gør bl.a jeg, Brian

Ja det kan jeg da godt nok forstå.
Lidt efter princippet: En sten kan ikke flyve. Derfor er jeg en sten.

> (U)bevidst angst og traume overlapper også hinanden.

> Enig, med det forbehold at du ikke nødvendigvis behøver at flygte eller
> være i panik.

Ja naturligvis. En angst der bare er der, som du ikke lige helt ved hvorfor
findes.

> "Småting", som f.eks at blive hoveret, grinet af, nedgjort osv kan sætte
> sig, så man føler angst i bestemte situationer, senere i livet - især hvis
> det kommer fra mennesker man holder mest af; forældre.

Hmm man kan ikke sige blive hoveret. Men ellers ja der er frit slag på
angst-hylderne og mulighederne for en kobling til ellers normale sunde ting
er nærmest uendelige.
Men udover vi godt langt hen ad vejen kan blive enige om definitionen på
angst, så behøver langt fra al humor vær koblet på angst. Det er noget
lodret vås.

> [...]
> Personlighedsmodel" udgør bevidstheden ifølge Freud kun ca. 10% af vores
> det samlede psykiske liv, hvor resten består af Det ubevidste og

Stort set alle Freuts teorier er jo i dag blevet pillet fra hinanden, men
det er da en charmerende sammenligning og jeg har personlig ikke
forudsætningerne for at have andet end en lægmands mening om forholdet.
Så det vil jeg undlade at kommentere yderligere.

> Stopper du snart med at tvivle på det jeg siger?

Nej
Jeg vil lige sige, at jeg generelt bestemt ikke tvivler på det du siger, men
stiller bare spørgsmåltegn ved nogle af dine lidt for letkøbte påstande.
F.eks. sådan noget, som at 100% af al humor udspringer af angst.
Hvis det var sandt, så ville mine guldfisk sgu have mere humor.
Især, hvis de fik besøg af en piratfisk.

> Ja det synes du - og det har du helt sikkert dine grunde til.

> Jep, men faktum er at du ikke kan være vred og depressiv på samme tid.

Det skal sgu nok passe.

> Men måske kunne du løsne op for noget angst hos mig?

Ja det ville jo så være fint nok, hvis det var tilfældet.

> [...]
>
> angst angst angst

> Jeg spurgte ikke om glædes modsætning, men om hvad der forhindrer glæde.

Arh ja det gjorde du jo egentlig.
Men så er der jo så meget andet. Hvad med bekymringer? (ikke angst, men blot
dystre udsigter)
Hvad med arbejde, som tager al ens tid og alle ens ressourcer? (heller ikke
kun angst).

Man skal altid være lidt varsom med super kategoriske udtalelser.
At se alt for sort/hvidt på tingene er ikke altid måden.

> Humor kan ikke stå alene. Du kan jo heller ikke fortælle en vits til
> ingen, vel?

Well jeg kan da sagtens sidde og komme i tanke om noget jeg spontant kommer
til at smile af, så jeg ligner en ren idiot.

> Right. Din krybdyrhjerne skriger "flygt for pokker da" for den er ikke
> sådan at overbevise om noget som helst. Den kan kun undertrykkes.

Det synes jeg da ikke jeg helt oplever på den måde. Min reptilhjerne vil
hellere ud at slås.

> Hvad tror du årsagen til tilbageholdenheden er?

Hvis der nødvendigvis skal være en årsag, så kan den vel findes i personens
personlighed.
Nogle mennesker er bare mere tilbageholdne end andre. Omvendt hvad er så
årsagen til fremfusende adfærd?

> Det siger al logik. Hvem synes det er behageligt at være genert?

Hmm rigtig nok, men når det er blevet en tilstand / vane hos den
pågældende, så klare han / hun sig vel egentlig meget godt?

> Meget generethed hedder "fobi", der som bekendt er stærk hæmmende angst.

Jojo når vi er ude i ekstremerne, så har du da ret.

> [...]
> kombineret med f.eks en tegning af en edderkop med gummistøvler, en pibe i
> munden og klovnenæse - rendyrket humor mod angst

Ok det ved jeg så ikke noget om. Der er vist ingen, der fjerner araknofobi
så hurtigt som nlp-terapeuterne.

> Jeg forstår som sagt godt din undren.

Dejligt! *gg*
Men heldigvis ville dette her spørgsmål relativt let lade sig undersøge
videnskabeligt. Mon ikke et par psykologer med adgang til gode
laboratoriefaciliteter kunne have lyst til at undersøge dette fænomen til
bunds?

> Jeg er ikke typen der gi'r op. Men du skal være velkommen til at flygte,
> hvis det er det du føler for.

Min reptilhjerne byder mig at slås videre, men jeg tror bare det bliver en
gang for og imod eksempler, der sådan set kun beviser, at jeg har ret.

> Du er godt på vej, Brian

> Jep. Kreativitet har sin pris.

Jo bestemt og det at være i rampelyset har også.

> Du bringer selv personlige ting frem, så jeg regner ikke med at det er
> hemmeligheder jeg bringer på bane?

Nej du snakker bare løs.

> Du er velkommen til at kommentere mit niveau af selverkendelse - jeg har
> ikke noget at skjule.

Det har vi alle bare for lige at slutte af med en af dine egne kategoriske
udtalelser.

> Du kommer med en analyse af hvad din bevidsthed har overbevist dig om. Nu
> mangler du sådan set bare at høre hvad din 90% underbevidsthed mener.

Javel ja. Men jeg har nu ret godt kontakt med de bevidsthedslag jeg har brug
for sådan i det daglige.
Så næh nej jeg hopper ikke på din manipolerende limpind.

> Det er bl.a det selverkendelse handler om.

Ja bla. a.

> [...]
> hos tidligere (f.eks alkohol-, stof-, kvinde-, mad-, dyre-, menneske-,
> børne-, humor-, sygdoms-, penge-) misbrugere.

Ja og hvis jeg skulle være i tvivl et eneste sekund, så kan jeg jo bare
kigge i denne tråd, for at finde ud af, at de som med næb og kløer holder på
deres er nogle kæmpe fobikere.
I øvrigt meget enig i ovenstående påstand. Der kan være nogle kameler det
kan være svært at slue. Man skal bare lige mærke efter, om man bli'r udsat
for manipolation af personen man snakker med, eller om det man oprindelig
argumenterede for faktisk er det man i ramme alvor mener er sandheden. Jeg
er faktisk ikke svær at manipolere med, hvis sagen kun har ringe betydning
for mig, men i dette tilfælde synes jeg faktisk, at jeg har bragt så mange
gode argumenter til torvs, at de ikke blot kan overses.

> Det første skridt er det værste, men man opdager hurtigt at det ikke er
> noget man dør af - tværtimod, det er den direkte vej til frihed.

Mennesket ønsker sig slet ikke frihed.

> [...]
> med det "problem".
> Alle rummer det i mere eller mindre grad.

Ok hvilket problem har jeg nu?
Jeg er ikke lige med. Tror du ikke det er dig, der har et problem her?

> Hvorfor tror du at *jeg* har misforstået noget? Hvorfor falder det dig
> ikke ind, at det er *dig*?

Jamen det er fordi jeg ikke så let lader mig manipolere til at tro det er
mig der har misforstået noget.
Der skal kød på bordet.
Og med kød mener jeg gode solide fakta.

Mvh. Brian

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 01:48

Brian Olesen skrev:

Brian, jeg klipper lidt kraftigt nu og koncentrerer mig om angst og humor.

> Come nu on! Der er masser andre tidligere i tråden dette her var
> bare endnu en tilføjelse for at hjælpe dig lidt på vej.

Du har ikke kommet med én eneste vits eller et andet konkret eksempel på
humor.

Kom så med alle de sjove bemærkninger der intet har med angst at gøre!

Og jeg gider ikke læse om at du engang har hørt om en, der slet ikke var
angst og som var sjov alligevel.

> [...]
> så det grinede jeg selvfølgelig af. Jeg følte sgu ingen angst ved det
> overhovedet. Det var bare sjovt og dermed basta.

Nej for sex er slet ikke et angstfuldt emne for mange. (ironi)

> Ja det kan jeg da godt nok forstå.
> Lidt efter princippet: En sten kan ikke flyve. Derfor er jeg en sten.

Det er Erasmus Montanus-logik du tænker på, hvilket ikke har noget med sagen
at gøre.
En sten kan ikke flyve.
Morlille kan ikke flyve.
Ergo er morlille en sten.

> Hmm man kan ikke sige blive hoveret.

Du forstår hvad jeg mener ik?

> Men udover vi godt langt hen ad vejen kan blive enige om definitionen
> på angst, så behøver langt fra al humor vær koblet på angst. Det er
> noget lodret vås.

Ja, det bliver du ved med at påstå - du mangler bare argumenter.

Jeg har givet dig et tip til hvordan du genkender argumenter (de letteste er
"derfor" og "fordi").

> Stort set alle Freuts teorier er jo i dag blevet pillet fra hinanden,

Det er logik for perlehøns at 100 år gammel viden bliver opdateret, men at
stort set alle hans teorier skulle være pillet fra hinanden, vil jeg meget
gerne se noget dokumentation på.
Ellers vil jeg have lov til at betvivle at du har noget at have det i

Freuds psykoanalyse er stadig den mest brugte, og derfor må manden havde fat
i et eller andet ik?

> [...]
> siger, men stiller bare spørgsmåltegn ved nogle af dine lidt for
> letkøbte påstande. F.eks. sådan noget, som at 100% af al humor

Jeg skrev 99% og jeg skrev ikke at det udsprang af angst.

> Arh ja det gjorde du jo egentlig.
> Men så er der jo så meget andet. Hvad med bekymringer? (ikke angst,
> men blot dystre udsigter)

Dystre udsigter udløser angst.

> Hvad med arbejde, som tager al ens tid og alle ens ressourcer?
> (heller ikke kun angst).

Det forhindrer ikke glæde hos mig.
Men det kan være særdeles angstfuldt at føle sig klemt fast i arbejde.

> Man skal altid være lidt varsom med super kategoriske udtalelser.
> At se alt for sort/hvidt på tingene er ikke altid måden.

Det er jeg udmærket klar over og derfor gør jeg det også kun når det har sin
berettigelse.

> Well jeg kan da sagtens sidde og komme i tanke om noget jeg spontant
> kommer til at smile af, så jeg ligner en ren idiot.

Er du ingen?

> Det synes jeg da ikke jeg helt oplever på den måde. Min reptilhjerne
> vil hellere ud at slås.

Aha, jamen jeg vil da gerne se dig slås med det gyldne tårn.

> Hvis der nødvendigvis skal være en årsag, så kan den vel findes i
> personens personlighed.
> Nogle mennesker er bare mere tilbageholdne end andre. Omvendt hvad er
> så årsagen til fremfusende adfærd?

Ååh Brian. Jeg har simpelthen svært ved at lade være med at kalde dig naiv.

"er bare mere tilbageholdne". Tror du virkelig "bare man bliver
tilbageholden" sådan ud i den blå luft?

Hvad tror du filosoffer og psykologer har gået og lavet de sidste mange
tusinde år? Konkluderet at "sådan er det bare"?

> Hmm rigtig nok, men når det er blevet en tilstand / vane hos den
> pågældende, så klare han / hun sig vel egentlig meget godt?

Ja og hvorfor tror du de har fået den vane? Bare sådan lige? Tror du ikke at
det ligger en pæn del psykologi bag?

Ægte generthed er angst for andre mennesker eller en situation

> Jojo når vi er ude i ekstremerne, så har du da ret.

Ja, og eftersom vi blev enige om at angst findes i alle grader, så behøver
man altså ikke være hjerneforsker for at gennemskue at lidt generthed
skyldes lidt angst og ekstrem generthed skyldes ekstrem angst.

> [...]
> undersøge videnskabeligt. Mon ikke et par psykologer med adgang til
> gode laboratoriefaciliteter kunne have lyst til at undersøge dette

Det kan let falsificeres, men det har du ikke formået.

"Humor er befrieren, humoren er livgiveren, og den viser bedst sin magt i de
mørkeste stunder. Humoren er i virkeligheden det alvorligste af alt, for den
rummer en fare som skal overvindes. Den frelser fra livsangst og dødsangst,
men tager ikke angsten bort; tværtimod, den fordyber sorgen, fortvivlelsen,
dødssmerten, for at overvinde den. "
- Vilhelm Grønbech - (professor ved kbhs universitet)

> Min reptilhjerne byder mig at slås videre, men jeg tror bare det
> bliver en gang for og imod eksempler, der sådan set kun beviser, at
> jeg har ret.

Ja ja, men indtil videre mangler du så stadig konkrete eksempler

> Nej du snakker bare løs.

Fint, hvad bitcher du så for?

> Det har vi alle bare for lige at slutte af med en af dine egne
> kategoriske udtalelser.

Vi snakker specifikt om selverkendelse. Her har jeg ikke noget at skjule

> Javel ja. Men jeg har nu ret godt kontakt med de bevidsthedslag jeg
> har brug for sådan i det daglige.

Hvordan ved du det?

> Så næh nej jeg hopper ikke på din manipolerende limpind.

Skal vi tale lidt om forsvarsmekanismer, herunder projektioner?

> Ja bla. a.

Hvad ellers?

> Ja og hvis jeg skulle være i tvivl et eneste sekund, så kan jeg jo
> bare kigge i denne tråd, for at finde ud af, at de som med næb og
> kløer holder på deres er nogle kæmpe fobikere.

Tøhø, her beviser du min pointe ganske godt

> I øvrigt meget enig i ovenstående påstand. Der kan være nogle kameler
> det kan være svært at slue.

Kunne være interessant at se et eksempel på en kamel du har slugt.

> Man skal bare lige mærke efter, om man
> bli'r udsat for manipolation af personen man snakker med, eller om
> det man oprindelig argumenterede for faktisk er det man i ramme alvor
> mener er sandheden.

Hvordan mærker man om man er udsat for manipulation?
Og hvordan skelner man det fra (egne) forsvarsmekanismer?

> [...]
> sagen kun har ringe betydning for mig, men i dette tilfælde synes jeg
> faktisk, at jeg har bragt så mange gode argumenter til torvs, at de

Har du overvejet hvorfor lige netop du (angste og evigt sjove), som den
eneste moddebatør, ikke kan "overse" denne tråd?
Et eller andet siger mig at der er en forbindelse.
(hvis du føler jeg manipulerer nu, så er det endnu en brik til dit
puslespil)

> Mennesket ønsker sig slet ikke frihed.

Okay, interessant - hvad bygger du det på?

> Ok hvilket problem har jeg nu?

Nu? Det lyder som om du ofte bliver beskyldt for at have problemer?

> Jeg er ikke lige med. Tror du ikke det er dig, der har et problem her?

Det kan jeg naturligvis ikke udelukke. Manipulerer du nu?

> Jamen det er fordi jeg ikke så let lader mig manipolere til at tro
> det er mig der har misforstået noget.

Du har frivilligt deltaget i denne debat. Jeg har ikke tvunget dig.

Vi har tidligere diskuteret din fedme, sundhed og alverdens skavanker og
hver gang er du på paraderne og forsøger at skubbe det væk. Denne gang er
ikke en undtagelse og du må snart lære at tage lidt imod og være åben.

> Der skal kød på bordet.
> Og med kød mener jeg gode solide fakta.

Hver gang der kommer noget fakta på bordet, fejer du det blot væk med
*påstande* (ikke argumenter) om at "sådan er det ikke" og "humor er meget
andet". Du mangler fordi'er og derfor'er.

Fra : Benny den niende

Dato : 25-10-06 07:16

ThomasB wrote:
> Brian Olesen skrev:

jeg er bange for at den her tråd ikke er sjov længere.....

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 13:14

"Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> jeg er bange for at den her tråd ikke er sjov længere.....

Interessant at du lige skal nævne "bange" og "sjov" i samme sætning

Fra : Benny den niende

Dato : 25-10-06 18:52

ThomasB wrote:

> Interessant at du lige skal nævne "bange" og "sjov" i samme sætning

ja - jeg er bange for at det er fordi jeg prøvede at være sjov, men det
er jo nok fordi jeg mener humor er et genialt middel mod angst

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 18:59

> ja - jeg er bange for at det er fordi jeg prøvede at være sjov, men det er
> jo nok fordi jeg mener humor er et genialt middel mod angst

Jeg er bange for at jeg ikke opdagede, at det var der du var sjov, men sådan
er det med humor (eller mangel på samme)..

Fra : Benny den niende

Dato : 25-10-06 20:33

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse

> Jeg er bange for at jeg ikke opdagede, at det var der du var sjov, men sådan
> er det med humor (eller mangel på samme)..

der er bare det sjove ved det at hvis nogen tog humoren fra mig, ville
jeg blive bange

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 20:41

> der er bare det sjove ved det at hvis nogen tog humoren fra mig, ville jeg
> blive bange

Ja, måske dig og Brian skulle lave en klub? Eller to måske.. En for erkendte
sjove, og en for "at være sjov er bare for sjov"..

Fra : Benny den niende

Dato : 25-10-06 21:08

ThomasB wrote:
> "Benny den niende" <3gange3@fire.plus.fem> skrev i en meddelelse
>
> Ja, måske dig og Brian skulle lave en klub? Eller to måske.. En for erkendte
> sjove, og en for "at være sjov er bare for sjov"..

øhhhh - hvorfor skulle man ellers være sjov - for alvor måske

jeg er alvorligt bange for at man ikke kan være alvorligt sjov

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 22:12

Benny den niende skrev:

> øhhhh - hvorfor skulle man ellers være sjov - for alvor måske
>
> jeg er alvorligt bange for at man ikke kan være alvorligt sjov

I opretter bare én forening kan jeg se

Fra : Brian Olesen

Dato : 25-10-06 10:10

Kære Thomas
Snip en god debat omhumor versus angst:

Jeg synes virkelig vi har gang i noget spændende her, det må jeg sige! Men
jeg kan desværre ikke finde tiden til at fortsætte denne tråd.
Men spændende har det i hvert fald været!

Hygge
Brian

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 23:58

Brian Olesen skrev:
> Jeg synes virkelig vi har gang i noget spændende her, det må jeg
> sige! Men jeg kan desværre ikke finde tiden til at fortsætte denne
> tråd. Men spændende har det i hvert fald været!

Det er en ærlig sag at flygte

Fra : Benny den niende

Dato : 26-10-06 07:34

ThomasB wrote:

> Det er en ærlig sag at flygte

hvis man flygter er det nok fordi man er bange og det er ikke morsomt

Fra : ThomasB

Dato : 26-10-06 19:32

> hvis man flygter er det nok fordi man er bange og det er ikke morsomt

Ikke med mindre man laver sjov med det..

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-10-06 08:48

Brian Olesen wrote:
> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse

> Slet ikke. Hvis du ikke er i stand til at aktivere / beskæftige dig
> selv er det da fordi du slår hjernen fra.

Hvis man har en hjerne at slå fra, kan man vel ikke være helt dum.

For øvrigt er det ikke sandt. Dumme mennesker keder sig ikke. De keder de
kloge.

Per V.

Fra : Benny den niende

Dato : 25-10-06 18:50

Per Vadmand wrote:

> For øvrigt er det ikke sandt. Dumme mennesker keder sig ikke. De keder de
> kloge.
>
> Per V.

*Os* andre, Per

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-06 13:35

> Det holder jo så bare ikke helt vand.
> Humor er i lige så høj grad drevet af et ønske om simpelthen at
> skabe hygge og fællesskab. Det ene behøver jo ikke indebære det
> andet.

Ulveflokkens hyl er analogt - skal skabe sammenhold og
overlegenhedsfølelse og terror og mindreværd hos fjender og naboer

Ulve - og syngende fugle - ville nok føle angst og splittelse og
handlelammelse hvis ikke de som overspringsbevægelse gav lyd fra sig -
en pseudoaktivitet

Produktion af varer til konkurencedygtige priser er IKKE pseudo.

Hvis ungdom der volder v JAgtvej69 byggede hus på landet, ville de
have det bedre, mindre angst og måske nogen ville kunne lide dem

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-06 14:23

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote in message

> [snip]
>
> Humor handler 99% om at løse op for angst.
> Ingen angst -> ingen humor - men ikke omvendt.

Enig. Og mode handler også ret meget om at løse op for angstens
rastløshed og sætte struktur på livet for strukturens skyld
Der er intet der tvinger - gruppens formerinsbehov, sult, rovdyr

Fra : sdsf

Dato : 20-10-06 16:23

On Fri, 20 Oct 2006 22:38:42 +0200
"Brian Olesen" <nomail@please.dk> wrote:

> Hej

> Det lyder rimeligt, så skulle sætningen da bare i stedet være, at:
> ...jordbær kun er frø.
Ja ok, vi kan godt noejes med at sige at der er froe i jorbaer.

Fra : Rado

Dato : 22-10-06 14:17

On Wed, 18 Oct 2006 16:30:01 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>så er humor altid ondskabsfuld og har et offer - ler du af klovnens
>faldenpåhalen komik så hetzer du mod fumlertumler-handicappede og

Det er jeg ikke enig i - humor kan både være negativ og positiv, dvs.
have til formål enten at nedgøre eller opløfte. Den første udspringer
af negative følelser over for humorens "offer" (f.ex. sarkasme), den
anden af positive (venligt drilleri). Og jeg synes som regel det er
let at skelne mellem de to former.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-10-06 15:42

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> af negative følelser over for humorens "offer" (f.ex. sarkasme), den
> anden af positive (venligt drilleri). Og jeg synes som regel det er

Der er gemytlig vennesæl tysk humor uden direkte offer - men faktisk
er der altid menneskelig dårskab som offer og nogen har grund til at
føle sig truffet.
Spiddende ironi, parodi og sarkasme og satire kan være extremt
aggresiv - og oplysende - og er kun ord og det man ikke dør af bliver
man stærkere af,
så jeg har altid gjort mig lystig over kæresters snobberi og
renligheds-optagethed og efter nogen tid skred de bl.a. af den grund -
indtil jeg fandt en japaner - dvs fra planet fjernere end kønnenes
Mars-Venus afstand

FØRST NOGLE DYBE CITATER OG SÅ NOGLE LETKØBTE DER MODSIGER RADO!

" Før eller sener bliver man indhentet af sin egen sarkasme.
André Gide

" Du kan aldrig helt blive udkonkurreret af en computer, før
den har lært at grine af chefens vitser. Ukendt

"Hvis vi alle turde være mere latterlige,
ville vi holde mere af hinanden."Dostojevsky ("Idioten")
1821-81

" Alle holder af en spøgefugl, men ingen vil låne ham penge.
Arthur Miller

"At være komisk er blot at være spøgefuld, men vid er en alvorlig sag.
At le deraf er at tilstå, at du ikke forstår. Ambrose ierce

" Blandt alle tyveknægtene er narrene de værste: de stjæler både
jeres tid og jeres stemning.

" Comedy, we may say, is society protecting itself - with a
smile. J.B. Priestley

" One must laugh before one is happy, or one may die without
ever laughing at all. Jean de La Bruyere

HUMOR HAR ALTID BROD
Den behageligste latter er den på bekostning af vore
fjender. Sofokles

" Godmodig spot minder mig om alkoholfri snaps.
Carl Erik Soya

"Latteren er en grim Brist i den mennekelige Natur, som ethvert
tænkende menneske skulde bestræbe sig på at overvinde Thomas Hobbes"

"Ridicule dishonours more than dishonour.La Rochefoucauld

[...]

" There is always something ridiculous about the emotions of
people whom one has ceased to love. Oscar Wilde, The Picture of
Dorian Gray 1891

" Man skal aldrig vove sig frem med en spøg, selv ikke den
uskyldigste og tilladeligste, undtagen over for folk med dannelse og
vid. La Bruyére

"Som en vanvittig mand, der udslynger gløder, pile og død, er den, der
sviger sin næste og siger: "Jeg spøger jo kun."
Salomons Ordsprog. Det Gamle Testamente

Fra : Rado

Dato : 22-10-06 14:19

On Wed, 18 Oct 2006 16:30:01 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

Det siges at humoristisk sans er et tegn på god mental sundhed og
balance. Hvis det er rigtigt, må jeg være undtagelsen der bekræfter
reglen...

--
Rado

No, I haven't sold my soul to the devil - I just
let him borrow it once in a while...

Fra : Bo Warming

Dato : 22-10-06 15:44

> [...]
>

> Det siges at humoristisk sans er et tegn på god mental sundhed og
> balance. Hvis det er rigtigt, må jeg være undtagelsen der bekræfter

Få indrømmer ikke at have humor så erklærer du dig ubalanceret og
sindsyg?

"Perhaps I know why it is man alone who laughs: He alone suffers
so deeply that he had to invent laughter."
Nietzsche

"Man er aldrig så latterlig i kraft af de egenskaber man har, som i
kraft af dem, man foregiver at have. La Rochefoucauld

huu Means of compensation. If we have injured someone, giving him
the opportunity to make a joke about us, is often enough to provide
him pers onal satisfaction, or even to win his good will Nietzsche

huu Når manden ler, føler kvinden sig beskyttet. Somerset Maugham

huu Poverty... has no sharper pang than this, that it makes men
ridiculous. Juvenal

Huu Ridicule dishonours more than dishonour. La
Rochefoucauld

Huv "Hvis vi alle turde være mere latterlige,ville vi holde mere af
hinanden."Dostojevsky ("Idioten") 1821-81

huv Det er morsomt fordi det er sandt. Homer Simpson

Huv Det morsomste ved humor er, at man aldrig ved hvorfor folk ler.
W.C. Fields

Huv En spøg er gravskriften over en følelse. Nietzsche

huv En stor del af fornøjelsen ved vittigheder ligger, i at de
udfordrer fornuften.,Sigmund Freud

Huv Jeg tror, at humoren sidder mere i hovedet end i hjertet. Tåber
har ingen humor. Lee Remick

huv Jesters do often prove prophets.Shakespeare

huv Livet. Det tager for meget af ens tid. Men det har alligevel
noget, som man ikke finder andre steder. Povl Erik Carstensen

Huv Min måde at spøge på er at fortælle sandheden. Det er den
største spøg i verden. George Bernard Shaw

huv Troen plejer ikke at gøre folk vittige. rVilh. Grønbech

huv Vid er viden om forskellige ting ensartethed og ens ting
forskellighed. Madame de Staël

Huv Vittighed er blomsten, fornuften er frugten. See-Ma-Kong

huv What is perfectly true, is perfectly witty.La Rochefoucauld

Huvit Wit is The epitaph of an emotion.Nietzsche

Fra : Rado

Dato : 22-10-06 18:46

On Sun, 22 Oct 2006 16:44:00 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

>Få indrømmer ikke at have humor så erklærer du dig ubalanceret og
>sindsyg?

Enten det, eller også var det bare en spidsfindig joke der skulle
antyde det modatte... ;)

Fra : Benny den niende

Dato : 22-10-06 18:38

Rado wrote:
> [...]
>

> Det siges at humoristisk sans er et tegn på god mental sundhed og
> balance. Hvis det er rigtigt, må jeg være undtagelsen der bekræfter

hmmm - er du så dum og sjov eller klog og kedelig