Til Trine - hesten der snubler - hvad er d~
Fra : Lotte de Richelieu

Dato : 25-06-01 14:28

Hej NG og Trine

For at starte en ny tråd om dit problem med hesten der snubler, så skriver
jeg det som et nyt indlæg.

Hvis jeg skal være ærlig - og det er jo det bedste - tror jeg faktisk ikke
at din hest er klodset, når den også snubler i ridehuset, jeg tror nærmere,
at den fejler noget, jeg kan bare ikke lige på stående fod komme på hvad den
lidelse hedder.

Det kan enten være det eller at den ikke bliver beskåret ordentligt.
Prøv at tale med en dyrlæge eller en smed - de ved sikkert hvad det er jeg
mener. *GG*

Jeg skal nok skrive det, hvis jeg kan komme i tanke om det ellers kan det
være at der er nogen her i gruppen, der kan nikke genkendende til dette og
give navnet på den?

Mange hilsner
Lotte

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 25-06-01 19:31

In article <n2HZ6.2159$lf5.403786@news010.worldonline.dk>, "Lotte de
Richelieu" <ldr@knowhowdata.dk> wrote:

      Hej Lotte

> [...]
> ikke at din hest er klodset, når den også snubler i ridehuset, jeg tror
> nærmere, at den fejler noget, jeg kan bare ikke lige på stående fod

   Det som jeg tror - osse på grund af den måde han sommetider bevæger sig
på - er at han ikke er synderligt kropsbevidst. Han er simpelthen lidt
klumpet sommetider ... som om han ikke helt er klar over hvor lang han er
og hvor han har sine ben.

> Det kan enten være det eller at den ikke bliver beskåret ordentligt.
> Prøv at tale med en dyrlæge eller en smed - de ved sikkert hvad det er
> jeg mener. *GG*

   Jeg ved at der er en eller anden sygdom hvor man skærer en eller anden
nerve i benene som kan gøre at den så snubler - men han er ikke blevet
opereret i benene. Og han snubler lige meget på begge ben - og det eneste
han så vidt jeg ved fejler med benene er at han har tynde såler og ikke
kan tåle at stå uden sko på forbenene.

> Jeg skal nok skrive det, hvis jeg kan komme i tanke om det ellers kan
> det være at der er nogen her i gruppen, der kan nikke genkendende til
> dette og give navnet på den?

   Jeg tror jeg ved hvad du taler om - men kan ikke lige komme nærmere

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 25-06-01 19:18

Trine Stubbe Teglbjærg skrev i meldingen ...
> [...]
>opereret i benene. Og han snubler lige meget på begge ben - og det eneste
>han så vidt jeg ved fejler med benene er at han har tynde såler og ikke

Heisann, Trine!

Wobblers er en lidelse hvor en nakkeskade forårsaker nerveutfall til bena.
Hesten får snuble eller falltendens.
Jeg tror kanskje du har en hest som trenger å få litt tyngre sko slik at den
løfter bena bedre, og "tverrtåsko" som er kortere foran (ikke helt "runde" i
tåen, men mere "rett av" i formen), slik at tåen ikke "stubber i" bakken så
raskt. Dette er etter min erfaring effektivt for å få hesten fra å snuble
når den bare er "ukonsentrert" og virker å være lite kroppsbevisst. Den må
bruke mere kraft til å løfte bena, og blir slik mere bevisst på seg selv.
Håper dette hjelper!

Lykke til!

Line.

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 25-06-01 20:59

In article <OfLZ6.182$Psn.174413824@news.telia.no>, "Cowgirl Chris"
<cowgirl.line@go.enitel.no> wrote:

      Hej Line

> Wobblers er en lidelse hvor en nakkeskade forårsaker nerveutfall til
> bena. Hesten får snuble eller falltendens.

   Det var nu ikke lige det jeg tænkte på - men tak for oplysningen

> [...]
> den løfter bena bedre, og "tverrtåsko" som er kortere foran (ikke helt
> "runde" i tåen, men mere "rett av" i formen), slik at tåen ikke "stubber

   Lad mig se om jeg forstår dig ret Tungere sko? Og sko som er lidt
firkantede i tåen? Det som jeg tror er hans største problem når det
gælder at gå i ridehus er som du skriver senere at han er ukoncentereret.
Men når det kommer til at gå i skoven så er det ikke så meget det at han
snubler - men mere at benene "forsvinder" under ham - altså at han ikke
spænder imod når han er på glat grund. Jeg lagde mærke til da jeg en
enkelt gang var i skoven på en haflinger hvordan han med det samme
spændte mod når han var ved at glide lidt. Og det gør Galant slet slet
ikke....Med det resultat at han er ved at gå på hovedet indimellem.

> [...]
> kroppsbevisst. Den må bruke mere kraft til å løfte bena, og blir slik
> mere bevisst på seg selv. Håper dette hjelper!

   Han er rideskolehest - han gider bestemt ikke løfte benene mere end godt
er - og jo mere fart der kommer i ham jo mindre snubler han da osse. Men
det er stadig ikke helt godt nok synes jeg. På trods af at jeg dog har
vænnet mig til det - og han ikke snubler lisså voldsomt med mig som med
nogen af rideskoleeleverne.