/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Var det mon altid de rette der fik tildelt~
Fra : duejensen2006@yahoo.~


Dato : 01-10-06 10:59

Udgifterne til førtidspensionisterne blev indtil 1992 dækket 100% af
staten (ligesom folkepensionisterne), i modsætning til
bistandsklienterne, der kun dækkes med 50%. Det betød, at kommunerne
havde et økonomisk incitament til at gøre de raske, men
langtidsledige bistandsklienter til førtidspensionister.

Selvom staten satte refusionen ned til 50% efter 1992, foretrak mange
kommuner stadig førtidspensionister frem for langtidsledige
bistandsklienter, bl.a. fordi bistandsklienter er mere tidskrævende.
Det var altså stadig billigere for kommunerne at tildele
førtidspension fremfor aktivering. Derfor har staten igen i
finansloven for 1999
skåret i refusionen, som nu er nede på 35%.

Kommunerne udøver imidlertid stadig kassetænkning, når det gælder
førtidspensionister. Nu er problemet blot det modsatte.
Førtidspensionister er blevet for dyre.

Jeg har tidligere troet at man kun gav førtidspension til syge eller
handicappede mennesker.
Jeg blev derfor meget overrasket da jeg opdagede at man også havde
givet førtidspension til raske mennesker. Det er en tåbelig
socialpolitik som der tidligere er blevet ført, og det giver bagslag i
dag hvor der mangler arbejdskraft.

Lad mig komme med et eksempel:
Jeg har læst om den flittige samfundsdebattør Bo Warming, og hans
knap så flittige ven og meningsfælle Kenn Rosenkranz. Begge er
førtidspensionister.

Tilbage i Schlütter-regeringens tid, var Kenn Rosenkranz en ung
langtidsledig bistandsklient.
Man kunne ikke finde arbejde til ham, og selv ønskede han ikke at
arbejde.
Han var hverken syg eller handicappet, men det offentlige gav ham
alligevel førtidspension tilsidst. I dag er han midaldrende, og vil
stadig ikke arbejde.

Bo Warming har skrevet om at han har "raget" både førtidspension
og hjemmehjælp til sig.
For ham gælder det bare om at pumpe staten mest muligt, og han bruger
som undskyldning at muslimerne er endnu værre.

Om dette skriver Bo Warming:
"Ingen af os er på nogen måde syge i sjælen, men hvorfor ikke tage
mod statens ydelser - det gør muslimerne, så det bør andre heller
ikke skamme sig over, tværtimod."

Jeg tror at det faktum at disse to herrer er blevet marginaliseret, er
en (delvis) grund til at de har så ekstreme sysnpunkter.

Syge og handicappede mennesker bliver mistænkeliggjort, og
kan have svært ved at opnå førtidspension. Det skyldes bl.a. de
arbejdssky
personer, der er omtalt før, samt den tåbelige socialpolitik Danmark
førte på dette område under massearbejdsløsheden i 1980'erne og
starten af 1990'erne.

Var det mon altid de rette der fik tildelt førtidspension?


 
 
Frank Leegaard (01-10-2006)
Kommentar
Fra : Frank Leegaard


Dato : 01-10-06 15:18


<duejensen2006@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1159696744.862392.256850@c28g2000cwb.googlegroups.com...
Udgifterne til førtidspensionisterne blev indtil 1992 dækket 100% af
staten (ligesom folkepensionisterne), i modsætning til
bistandsklienterne, der kun dækkes med 50%. Det betød, at kommunerne
havde et økonomisk incitament til at gøre de raske, men
langtidsledige bistandsklienter til førtidspensionister.

Selvom staten satte refusionen ned til 50% efter 1992, foretrak mange
kommuner stadig førtidspensionister frem for langtidsledige
bistandsklienter, bl.a. fordi bistandsklienter er mere tidskrævende.
Det var altså stadig billigere for kommunerne at tildele
førtidspension fremfor aktivering. Derfor har staten igen i
finansloven for 1999
skåret i refusionen, som nu er nede på 35%.

Kommunerne udøver imidlertid stadig kassetænkning, når det gælder
førtidspensionister. Nu er problemet blot det modsatte.
Førtidspensionister er blevet for dyre.

Jeg har tidligere troet at man kun gav førtidspension til syge eller
handicappede mennesker.
Jeg blev derfor meget overrasket da jeg opdagede at man også havde
givet førtidspension til raske mennesker. Det er en tåbelig
socialpolitik som der tidligere er blevet ført, og det giver bagslag i
dag hvor der mangler arbejdskraft.

Lad mig komme med et eksempel:
Jeg har læst om den flittige samfundsdebattør Bo Warming, og hans
knap så flittige ven og meningsfælle Kenn Rosenkranz. Begge er
førtidspensionister.

Tilbage i Schlütter-regeringens tid, var Kenn Rosenkranz en ung
langtidsledig bistandsklient.
Man kunne ikke finde arbejde til ham, og selv ønskede han ikke at
arbejde.
Han var hverken syg eller handicappet, men det offentlige gav ham
alligevel førtidspension tilsidst. I dag er han midaldrende, og vil
stadig ikke arbejde.

Bo Warming har skrevet om at han har "raget" både førtidspension
og hjemmehjælp til sig.
For ham gælder det bare om at pumpe staten mest muligt, og han bruger
som undskyldning at muslimerne er endnu værre.

Om dette skriver Bo Warming:
"Ingen af os er på nogen måde syge i sjælen, men hvorfor ikke tage
mod statens ydelser - det gør muslimerne, så det bør andre heller
ikke skamme sig over, tværtimod."

Jeg tror at det faktum at disse to herrer er blevet marginaliseret, er
en (delvis) grund til at de har så ekstreme sysnpunkter.

Syge og handicappede mennesker bliver mistænkeliggjort, og
kan have svært ved at opnå førtidspension. Det skyldes bl.a. de
arbejdssky
personer, der er omtalt før, samt den tåbelige socialpolitik Danmark
førte på dette område under massearbejdsløsheden i 1980'erne og
starten af 1990'erne.

Var det mon altid de rette der fik tildelt førtidspension?


Frank Leegaard skrev:

Lad det da så ligge at en god portion er herinde er arbejdsnægtere. Når de
så også bliver skattenægtere, udstiller de med alt ønsket tydelighed deres
egen mangel på overblik

/FL





Rasmus (01-10-2006)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 01-10-06 23:27

> Syge og handicappede mennesker bliver mistænkeliggjort, og
> kan have svært ved at opnå førtidspension. Det skyldes bl.a. de
> arbejdssky
> Var det mon altid de rette der fik tildelt førtidspension?
> Frank Leegaard skrev:

> Lad det da så ligge at en god portion er herinde er arbejdsnægtere. Når de
> så også bliver skattenægtere, udstiller de med alt ønsket tydelighed deres
> egen mangel på overblik
> /FL

Måske var det slet ikke nogen dum ide at få indført borgerløn. Det ville
være frihed uden formynderi.
Væk ville junglen af love og regler være! Det er da en forenkling der vil
noget.
Væk ville alle ovennævnte tanker og gætterier være! Ingen mistænkligørelse
og misundelse borgerne imellem på det punkt.
Men, hvad skulle de ti-tusindvis af mennesker, der henter deres gode løn for
at forvalte/misforvalte dette område så lave?!
De fleste ville nok være nød til at leve af borgerløn. Der næppe være mange
andre steder, de kan bruges til noget.

Mvh Rasmus
http://www.ladk.dk/index.htm







fuglekiggerfyr@hotma~ (02-10-2006)
Kommentar
Fra : fuglekiggerfyr@hotma~


Dato : 02-10-06 11:02

> Måske var det slet ikke nogen dum ide at få indført borgerløn. Det ville
> være frihed uden formynderi.
> Væk ville junglen af love og regler være! Det er da en forenkling der vil
> noget.
> Væk ville alle ovennævnte tanker og gætterier være! Ingen mistænkligørelse
> og misundelse borgerne imellem på det punkt.
> Men, hvad skulle de ti-tusindvis af mennesker, der henter deres gode løn for
> at forvalte/misforvalte dette område så lave?!
> De fleste ville nok være nød til at leve af borgerløn. Der næppe være mange
> andre steder, de kan bruges til noget.
>
> Mvh Rasmus
> http://www.ladk.dk/index.htm

Ja, gad vide hvor mange der ville vælge borgerløn, hvis det var
muligt. Jeg gætter på at der er en masse af de mennesker der ikke kan
finde et tilfredsstillende arbejde, som ville vælge borgerløn. Der er
alt for mange jobs der har et nedslidende arbejdsmiljø.


Rasmus (02-10-2006)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 02-10-06 20:56


<fuglekiggerfyr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1159783303.942231.118800@h48g2000cwc.googlegroups.com...
> Måske var det slet ikke nogen dum ide at få indført borgerløn. Det ville
> være frihed uden formynderi.
> Væk ville junglen af love og regler være! Det er da en forenkling der vil
> noget.
> Væk ville alle ovennævnte tanker og gætterier være! Ingen mistænkligørelse
> og misundelse borgerne imellem på det punkt.
> Men, hvad skulle de ti-tusindvis af mennesker, der henter deres gode løn
for
> at forvalte/misforvalte dette område så lave?!
> De fleste ville nok være nød til at leve af borgerløn. Der næppe være
mange
> andre steder, de kan bruges til noget.
> Mvh Rasmus
> http://www.ladk.dk/index.htm

Ja, gad vide hvor mange der ville vælge borgerløn, hvis det var
muligt. Jeg gætter på at der er en masse af de mennesker der ikke kan
finde et tilfredsstillende arbejde, som ville vælge borgerløn. Der er
alt for mange jobs der har et nedslidende arbejdsmiljø.


*********************************


Det ville oplagt give motivation for at forbedre arbejdsmiljøet, så
samfundet ikke ville stå med nær så mange nedslite som idag er henvist til
førtidspension. Dette sammen med hele det lettede tryk på
behandlingssystemet! Det er jo ikke mindre end et genialt fremskridt.

Mvh Rasmus








Karl Johan Svensen (08-10-2006)
Kommentar
Fra : Karl Johan Svensen


Dato : 08-10-06 17:42

Rasmus wrote:
> <fuglekiggerfyr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1159783303.942231.118800@h48g2000cwc.googlegroups.com...
> > Måske var det slet ikke nogen dum ide at få indført borgerløn. Det ville
> > være frihed uden formynderi.
> > Væk ville junglen af love og regler være! Det er da en forenkling der vil
> > noget.
> > Væk ville alle ovennævnte tanker og gætterier være! Ingen mistænkligørelse
> > og misundelse borgerne imellem på det punkt.
> > Men, hvad skulle de ti-tusindvis af mennesker, der henter deres gode løn
> for
> > at forvalte/misforvalte dette område så lave?!
> > De fleste ville nok være nød til at leve af borgerløn. Der næppe være
> mange
> > andre steder, de kan bruges til noget.
> > Mvh Rasmus
> > http://www.ladk.dk/index.htm
>
> Ja, gad vide hvor mange der ville vælge borgerløn, hvis det var
> muligt. Jeg gætter på at der er en masse af de mennesker der ikke kan
> finde et tilfredsstillende arbejde, som ville vælge borgerløn. Der er
> alt for mange jobs der har et nedslidende arbejdsmiljø.
>
>
> *********************************
>
>
> Det ville oplagt give motivation for at forbedre arbejdsmiljøet, så
> samfundet ikke ville stå med nær så mange nedslite som idag er henvist til
> førtidspension. Dette sammen med hele det lettede tryk på
> behandlingssystemet! Det er jo ikke mindre end et genialt fremskridt.
>
> Mvh Rasmus

Det ville være dejligt hvis alle havde mulighed for at få borgerløn,
men mon der så var nogle der ville udføre alle lortejobbene, f.eks.
hos McDonalds, plejehjem, postbud osv...


Rasmus (08-10-2006)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 08-10-06 20:07

> Ja, gad vide hvor mange der ville vælge borgerløn, hvis det var
> muligt. Jeg gætter på at der er en masse af de mennesker der ikke kan
> finde et tilfredsstillende arbejde, som ville vælge borgerløn. Der er
> alt for mange jobs der har et nedslidende arbejdsmiljø.
*********************************

> Det ville oplagt give motivation for at forbedre arbejdsmiljøet, så
> samfundet ikke ville stå med nær så mange nedslite som idag er henvist til
> førtidspension. Dette sammen med hele det lettede tryk på
> behandlingssystemet! Det er jo ikke mindre end et genialt fremskridt.
> Mvh Rasmus


Det ville være dejligt hvis alle havde mulighed for at få borgerløn,
men mon der så var nogle der ville udføre alle lortejobbene, f.eks.
hos McDonalds, plejehjem, postbud osv...


Ja! Det tror jeg faktisk. Det handler bare om at vilkårene
ville blive gjort bedre, for at tiltrække arbejdskraft. På et tidspunkt
vil folk finde disse job direkte atraktive, modsat i dag.

Mvh Rasmus
http://www.ladk.dk/index.htm



Karl Johan Svensen (17-10-2006)
Kommentar
Fra : Karl Johan Svensen


Dato : 17-10-06 11:04

> Ja! Det tror jeg faktisk. Det handler bare om at vilkårene
> ville blive gjort bedre, for at tiltrække arbejdskraft. På et tidspunkt
> vil folk finde disse job direkte atraktive, modsat i dag.
>
> Mvh Rasmus
> http://www.ladk.dk/index.htm

Jeg tror desværre ikke at det er muligt at gøre vilkårene meget
bedre for denne type job.
Det kan være at den teknologiske udvikling en dag kommer så langt
frem at robotter kan udføre disse jobs, men i givet fald så ligger
det langt fremme i tiden.

Jeg hørte forleden i tv-avisen at alvorligt syge mennesker ofte har
svært ved at få tilkendt førtidspension, og de bliver presset
igennem masser af unødvendige arbejdsprøvninger. Det er en skandale!
Giv dog pensionen til disse syge mennesker, så de kan få fred.

Det er især grotesk når der samtidigt er mange raske, men dovne
personer, der ikke arbejder, men lever af overførselsindkomst.

Man kunne jo f.eks. starte med raske personer ligesom de 2 herrer der
er nævnt i startindlægget. De burde arbejdsprøves og aktiveres.


mu1kudvprouye0e@golf~ (13-11-2006)
Kommentar
Fra : mu1kudvprouye0e@golf~


Dato : 13-11-06 12:20


Karl Johan Svensen skrev:
> > Ja! Det tror jeg faktisk. Det handler bare om at vilkårene
> > ville blive gjort bedre, for at tiltrække arbejdskraft. På et tidspunkt
> > vil folk finde disse job direkte atraktive, modsat i dag.
> >
> > Mvh Rasmus
> > http://www.ladk.dk/index.htm
>
> Jeg tror desværre ikke at det er muligt at gøre vilkårene meget
> bedre for denne type job.
> Det kan være at den teknologiske udvikling en dag kommer så langt
> frem at robotter kan udføre disse jobs, men i givet fald så ligger
> det langt fremme i tiden.
>
> Jeg hørte forleden i tv-avisen at alvorligt syge mennesker ofte har
> svært ved at få tilkendt førtidspension, og de bliver presset
> igennem masser af unødvendige arbejdsprøvninger. Det er en skandale!
> Giv dog pensionen til disse syge mennesker, så de kan få fred.
>
> Det er især grotesk når der samtidigt er mange raske, men dovne
> personer, der ikke arbejder, men lever af overførselsindkomst.
>
> Man kunne jo f.eks. starte med raske personer ligesom de 2 herrer der
> er nævnt i startindlægget. De burde arbejdsprøves og aktiveres.



Prøv at læse følgende artikel fra Berlingske Tidende:


"Lagt på www.berlingske.dk mandag den 13. november 2006 kl. 03:30

Pensioner tildeles tilfældigt


Af Morten Frich
Næsten hver fjerde tildeling af førtidspension sker på et
utilstrækkeligt grundlag eller i strid med loven.


Kommunernes sagsbehandlere er lemfældige i tildelingen af
førtidspension. Knap hver fjerde tildeling - 23 pct. - sker i direkte
strid med lovgivningen eller på et grundlag, som er så
utilstrækkeligt, at Ankestyrelsen under Socialministeriet anser
afgørelsen for ugyldig.

Det viser en stikprøveundersøgelse af 147 sager, som styrelsen har
trevlet igennem.
Formanden for socialchefernes forening, Ole Pass, erkender, at det ikke
er godt nok: »Vi tager styrelsens undersøgelse meget alvorligt. Vi
skal følge loven - og vi skal gøre det bedre.«

Ifølge loven kan førtidspension kun bevilges, når det er
dokumenteret, at arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat. Men det
kniber med at få de kommunale sagsbehandlere til at belyse muligheden
for forbedring af arbejsevnen og udviklingen af folks ressourcer.
Samtidig er den arbejdsprøvning, der som hovedregel skal gå forud for
en tildeling af førtidspension, ikke tilpasset dem, der skal gennemgå
den.

Det betyder, at en del af de ca. 14.000 danskere, som hvert år
tildeles førtidspension, faktisk ville kunne passe skåne- eller
fleksjobs. Andre burde ifølge loven være på kontanthjælp, som ikke
er en livsvarig ydelse, og som kræver, at modtagerne står til
rådighed for arbejdsmarkedet.

Dansk Arbejdsgiverforening finder antallet af fejl »skræmmende
højt«.

»I særlig grad fordi førtidspensionen er en permanent ydelse. Ved en
fejl parkerer man mennesker i 20-30 år på en ydelse, de ikke skulle
have haft. Man burde reagere på det her politisk,« siger konsulent
Stig Martin Nørgaard.

Regeringen gennemførte i 2003 en reform af førtidspensionen. Målet
var bl.a. at nedbringe antallet af nye førtidspensionister til ca.
13.000 årligt. Det mål er endnu ikke nået. Kontorchef Bent Nielsen
fra Socialministeriet siger, at der er sket fremskridt med
pensionsreformen: »Kommunernes sagsbehandling er blevet mere ensartet
og afgørelserne bedre dokumenteret. Men det kan blive bedre endnu.«

I maj 2007 afleverer regeringen en redegørelse til Folketinget om
reformen - først da vil der muligvis ske justeringer."


perterpetersen6587@y~ (13-11-2006)
Kommentar
Fra : perterpetersen6587@y~


Dato : 13-11-06 18:44

Det er under al kritik, jeg er rystet:

> Dansk Arbejdsgiverforening finder antallet af fejl »skræmmende
> højt«.
>
> »I særlig grad fordi førtidspensionen er en permanent ydelse. Ved en
> fejl parkerer man mennesker i 20-30 år på en ydelse, de ikke skulle
> have haft. Man burde reagere på det her politisk,« siger konsulent
> Stig Martin Nørgaard.
>

Disse mennesker skulle sendes i arbejde, og ikke leve hele livet på
overførselsindkomst
Hvordan har Danmark råd til det?


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste