Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
fravalg af klip og tilvalg af dobbeltklip
Fra : tidemann

Dato : 30-11-06 00:33

Hej NG

Min datter læser til markedsføringsøkonom, en 2 årig videregående
uddannelse.
Hvis hun fravælger su en måned for at tjene mere, bliver hendes fribeløb
højere!
Så langt så godt.

Så har hun vel sparet su op til dobbeltklip?
De skriver:
Går du på en videregående uddannelse, kan du få dobbeltklip i løbet af de
sidste 12 måneder af uddannelsen. For at få dobbeltklip skal du i løbet af
uddannelsen have sparet klip op.
Udbetaling af dobbeltklip
Du kan bruge den opsparede SU til at fordoble din almindelige SU de sidste
12 måneder af din uddannelse. For at få den dobbelte SU, skal dit
uddannelsessted erklære, at du kan afslutte uddannelsen inden for 12
måneder.

Når du skal gøre op, hvornår de sidste 12 måneder begynder, skal du ikke
tælle måneder, hvor du er i lønnet praktik med.

Den opsparede SU kan du få udbetalt som dobbeltklip, hvornår du vil i løbet
af det sidste år. Har du fx sparet 3 måneders SU op i løbet af din
uddannelse og opfylder betingelserne for at få dobbeltklip, behøver du ikke
vente til de sidste 3 måneder med at få dobbeltklip. Månederne med
dobbeltklip behøver heller ikke ligge i forlængelse af hinanden. Du kan godt
få dem udbetalt forskudt over de sidste 12 måneder.

De sidste 12 måneder af hendes studie begynder så til juni 2007.

Lad os antage at hun fravælger su i 5 md (jan-maj 2007) og må tjene 5 x
15010 + at hun så kan vælge dobbelt su i 5 md (aug-dec 2007= 10x4724) + hun
må tjene 7 x 6172 . Er det forstået korrekt?

--
Mvh Marianne
design af: www.dhejne.dk - www.ragdollys-cat-link.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 01-12-06 12:15

"tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> writes:

> [...]
> fribeløb højere!
> Så langt så godt.
>
> Så har hun vel sparet su op til dobbeltklip?

Kun hvis hun har fravalgt nogen klip så det lyder til at være et
"ja". Jeg er egentligt også selv interesseret i emnet. Man får jo 12
mdr's ekstra klip på en videregående uddannelse og jeg fik at vide at
jeg ikke kunne få dobbeltklip på min kandidat-overbygning, for fravalgte
klip på bachelordelen.

Kun dobbeltklip for antallet af måneder jeg har fravalgt.

> De skriver:
> Går du på en videregående uddannelse, kan du få dobbeltklip i løbet af
> de sidste 12 måneder af uddannelsen. For at få dobbeltklip skal du i
> løbet af uddannelsen have sparet klip op.

Det må være fordi i mit tilfælde betragter de bachelor-uddannelsen som
en anden uddannelse en overbygningen...

> [...]
> dobbeltklip. Månederne med dobbeltklip behøver heller ikke ligge i
> forlængelse af hinanden. Du kan godt få dem udbetalt forskudt over de

Det er jeg glad for at læse... Så kan man jo forhøje sit fribeløb på den
måde du også skriver om...

> [...]
> x 15010 + at hun så kan vælge dobbelt su i 5 md (aug-dec 2007=
> 10x4724) + hun må tjene 7 x 6172 . Er det forstået korrekt?

Det lyder umiddelbart rigtigt, syntes jeg... Det skal så ses i forhold
til at have fribeløb (øh, hvis det hedder det) på 12 x 6172, så det er
klart at man skal gøre det du skriver... Men jeg er ikke ekspert...

Eller bedre endnu: Fravælge i 6 mdr og få dobbeltklip i 6 mdr. Hvis man
kan skifte: 1 mdr. uden dobbeltklip, 1 mdr. med dk, 1 mdr. uden dk,
osv. ville det da være det bedste. Jeg er dog ikke helt sikker på
reglerne, men tror du har ret...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : tidemann

Dato : 01-12-06 13:13

Martin "Jørgensen" wrote:

> Hvis man
> kan skifte: 1 mdr. uden dobbeltklip, 1 mdr. med dk, 1 mdr. uden dk,
> osv. ville det da være det bedste. Jeg er dog ikke helt sikker på
> reglerne, men tror du har ret...

Det kan man godt. Man kan fordele det som man lyster, skal bare huske
fristen d. 15 i måneden før!

_Hvis_ man havde råd, kunne man fravælge 12 måneder og få de sidste tolv md.
med dobbeltklip og samtid tjene 6172 ved siden af. :) eller fordybe sig i
lektier og lade være med at arbejde!

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 14:32

> _Hvis_ man havde råd, kunne man fravælge 12 måneder og få de sidste tolv
> md. med dobbeltklip og samtid tjene 6172 ved siden af. :) eller fordybe
> sig i lektier og lade være med at arbejde!

Kører med dette eksakte setup pt. (Med arbejde ved siden af). Gør faktisk
studiet livet helt udholdeligt :)

Mvh
Anders