Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skandiabankens boligprioritet, - billigere~
Fra : Michael H.

Dato : 03-11-06 16:52

Hej NG

I forbindelse med refinansiering af mit flekslån har jeg overvejet i stedet
at oprette en boligprioritet hos Skandiabanken, idet jeg har noget
opsparing, som passende kan placeres på en boligprioritet for at nedbringe
det rentebelastende beløb.

Det ser ud til at ÅOP på mit F1 lån hos Totalkredit (Fondskode 471585)
bliver 4,59 % i 2008.

Det ser ud til at ÅOP på Skandiabankens Boligprioritet bliver 4,5 % i 2008

Så vidt jeg er informeret kan jeg nøjes med a betale Tingbogsoplysning på
175 kr. og Fast tinglysningsafgift på 1400 kr. i forbindelse med oprettelse
af boligprioriteten idet den procentvise tinglysningsafgift allerede er
betalt for mit nuværende pantebrev og kan "genbruges".

Er der noget jeg overser??, - vil jeg kun skulle betale 1575 kr. for at
flytte mit lån til Skandiabanken??

Vil det koste noget at opsige lånet hos Totalkredit i forbindelse med en
refinansiering?

Vil jeg lide kurstab??

Har nogle her i nyhedsgruppen gode/dårlige erfaringer med Skandiabanken
generelt??

Mvh. og på forhånd tak!

Michael

Fra : Tom K.

Dato : 03-11-06 17:09

> Har nogle her i nyhedsgruppen gode/dårlige erfaringer med Skandiabanken
> generelt??

Ja. Jeg er godt tilfreds med dem på 3. år

--
Tom K.

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 03-11-06 20:30

"Michael H." <news@FJERNEShejsel.dk> skrev i en meddelelse
> (snip)
> Er der noget jeg overser??, - vil jeg kun skulle betale 1575 kr. for at
> flytte mit lån til Skandiabanken??

Vær opmærksom på, at Skandiabanken kan opsige lånet med 3 måneders varsel,
jf. betingelserne på bankens hjemmeside. Godt nok skal de give dig en
begrundelse ... men jeg gad vide, om der er nogen grænser for, hvad der er
en acceptabel begrundelse. Jeg læser det som om, det ikke behøver være
begrundet i dine forhold (f.eks. misligholdelse eller lignende).

Hvis banken opsiger lånet, står du i den situation, at du skal indfri det,
hvilket kan give dig udgifter til optagelse af et alternativt lån (incl.
tinglysning o.s.v.). Din kreditværdighed kunne også have ændret sig i
mellemtiden (uforskyldt, f.eks. arbejdsløshed, sygdom o.s.v.), så du får
problemer med at få bevilget et andet lån).

> Har nogle her i nyhedsgruppen gode/dårlige erfaringer med Skandiabanken
> generelt??

Generelt har jeg gode erfaringer med Skandiabanken og er en glad og tilfreds
kunde. Dog fik de et minus i karakterbogen sidste år, da de forsøgte at
ændre i vilkårene for min (gamle) boligkredit med henvisning til, at de bare
kunne opsige lånet, hvis ikke jeg accepterede de nye vilkår. Deres
begrundelse for at ville ændre vilkårene var, at de ikke længere ønskede at
tilbyde det produkt, jeg havde købt ...

(heldigvis var min boligkredit etableret på et tidspunkt, hvor der endnu
IKKE stod, at de kunne opsige lånet - men det står der nu i de for tiden
gældende vilkår!!)

Mvh.
Lise

Fra : Andreas Bach Aaen

Dato : 04-11-06 21:26

Michael H. wrote:

> Det ser ud til at ÅOP på mit F1 lån hos Totalkredit (Fondskode 471585)
> bliver 4,59 % i 2008.
>
> Det ser ud til at ÅOP på Skandiabankens Boligprioritet bliver 4,5 % i 2008

Ikke helt korrekt. Skandiabankens rente er ikke låst fast et år af gangen.
Renten kan ændre sig fra dag til dag - den er nemlig bundet op på en af
nationalbankens officielle rentesatser. Indtil videre har denne rente
steget lige så stille 3-4 gange i år. Med andre ord Skandiabankens rente
bør være mindre, da din risiko er større.

> [...]
> allerede er betalt for mit nuværende pantebrev og kan "genbruges".
>

> Er der noget jeg overser??, - vil jeg kun skulle betale 1575 kr. for at

Det er korrekt. Er fast tinglysningsafgift ikke 1500 kr?

> Vil det koste noget at opsige lånet hos Totalkredit i forbindelse med en
> refinansiering?

Ja. Selv skiftede vi fra et F1 lån i RD til Skandiabanken. Tricket her var
at skifte på det tidspunkt hvor lånet alligevel skulle refinanseres. Hermed
konstede det ikke mere end 2-300 kr.

> Vil jeg lide kurstab??

Der skal som regel betales et gebyr og der skal indløses til dagspris. Få
papirerne i orden nu og skift væk fra Totalkredit til nytår eller hvornår
dit F1 lån alligevel skal refinansieres.

Læg i øvrigt mærke til at Skandiabanken tilbyder 10 års afdragsfrihed til
samme pris som 0 års afdragsfrihed. Dette ser man ikke hos mange
realkreditinstituter.
Da man i Skandiabankens produkt får en indlånskonto med samme rente som
lånet, så kan du blot indsætte dine afdrag her og dermed stille og roligt
opnå en kassekredit uden ekstra etableringomkostninger. Tricket er at man
allerede har betalt de 1,5% variabel tinglysningsafgift. Der er ingen grund
til at betale 1,5% igen om et par år, hvis man skulle have brug for et
tillægslån på dette tidspunkt, hvis man i stedet kunne trække beløbet på
kassekreditten. Skandiabankens boligkredit med afdragsfrihed er et
glimrende produkt til f.eks. at spare op til senere boligforbedringer. Ikke
noget med at udhule de 1,5% i variabel tinglysningsgebyr du allerede har
betalt. Men husk nu at spare op frem for at blot bruge pengene til tant oo
fjas - for så går fidusen af ballonen.

> Har nogle her i nyhedsgruppen gode/dårlige erfaringer med Skandiabanken
> generelt??

Jeg er ganske godt tilfreds.

Mvh
Andreas