ØL spørgsmål..
Fra : Ukendt

Dato : 18-11-06 23:40

Er pilsner og lager samme type øl ?
Hvis nej, hvad er forskellen?

Og en lille udfordring til ølkendere:

Jeg foretrækker især øl af typen ALE men også STOUTS, og har endnu ikke
fundet en pilsner jeg bryder mig om(opvaskevand).

Mine absolut topscorere er disse 2:

Nummer 1 : Innis & Gunn
http://www.oeldatabasen.dk/index.php?nav=showbeer&id=932

Nummer 2 : Leffe Bruin
http://www.oeldatabasen.dk/index.php?nav=showbeer&id=59

Så med tanke på at jeg aller bedst kan lide de her relativt karamel søde øl,
er der så nogen der har et forslag til en øl, der vil kunne vippe mine
favoritter af pinden?

Fra : Kent

Dato : 19-11-06 11:00

<K.> skrev i en meddelelse news:WZ6dnTwkL5sgFsLYRVnyiQ@giganews.com...
> [...]
> øl, er der så nogen der har et forslag til en øl, der vil kunne vippe mine

Du kunne jo prøve med Erdinger Dunkel eller Paulaner Dunkel.

Kent.

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-11-06 11:24

On Sat, 18 Nov 2006 23:39:54 +0100
<K.> wrote:

> [...]
>
> Så med tanke på at jeg aller bedst kan lide de her relativt karamel
> søde øl, er der så nogen der har et forslag til en øl, der vil kunne

En ale nr16 fra Refsvindige synes jeg personligt er bedre end begge de
nævnte.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Stig Mogensen

Dato : 19-11-06 14:16

<K.> wrote:

> Er pilsner og lager samme type øl ?
> Hvis nej, hvad er forskellen?

Der er lidt(teknisk) hjælp her;
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/styles.cgi

> Og en lille udfordring til ølkendere:
>
> Jeg foretrækker især øl af typen ALE men også STOUTS, og har endnu ikke
> fundet en pilsner jeg bryder mig om(opvaskevand).

Pilsnere kan have en vis sulfoagtig karakter(mest fundet i feks. Jule Tuborg
IMHO), men prøv først en rigtig tysk eller tjekkisk pilsner(evt en mørk
type), og tag din mening op til revurdering.

> [...]
> øl, er der så nogen der har et forslag til en øl, der vil kunne vippe mine

Tjah, når du kan lide stouts(og dermed formentlig også portere), så prøv
Fuller's London Porter, Thisted Bryghus' Limfjordsporter, eller Anchor
Brewery's Porter. Alle aldeles fremragende på deres egen specielle måde.

Anchor's og Fuller's er delikate, med lækker lang sprød ristet eftersmag, i
fin balance. Limfjordsporteren er et slag i ansigtet med røg, lakrids og
bastant kraftig "mørk" smag, men uha hvor er den god.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : lhs

Dato : 19-11-06 14:52

Hej K

Du skal såmen ikke til det store udland, men kik lige en ekstra gang (og
smag) Hancocks Old Gambrinus Dark, som bryggeriet selv beskriver:

Old Gambrinus Dark. Alc. 9,5%. 100% Saaz humle.

Old Gambrinus Dark er brygget med lagermalt og en speciel
bryggemetode. Den er et glimrende alternativ til rødvin, og kan med fordel
lagres yderligere adskellige år, hvorved smagen nærmer sig en god portvin.
Det tager mindst 180 dage at lave en Old Gambrinus Dark.

http://hancock.dana5.dk/data/images/5.jpg

http://www.hancock.dk/

Og det er ik helt forkert, brygget på den lækre tjekkiske Saazer
humle, er så heldig at min lokale Chr. 4. tal i odense har den på fad i ved
den rigtige temp. og anbefaler den med gammel ost og rom, super lækkert. Men
hvis du ikke vil ruineres så køb en kasse i tyskland, der koster den 90 kr.
for 30 stk, mens et stk kan koste mellem 9 og 15 kr. herhjemme. Der findes
forøvrigt både en light version som jeg drak da jeg var yngre og denne dark
jeg er blevet glad for de sidste år - men en alko procent lige omkring de 10
%

Lars HS

Fra : lhs

Dato : 19-11-06 14:59

Ps..

skrives lidt på det site du kender her:

http://www.oeldatabasen.dk/index.php?nav=showbeer&id=330

Lars HS

Fra : Davidsen

Dato : 19-11-06 15:12

> [...]
> øl, er der så nogen der har et forslag til en øl, der vil kunne vippe mine

Ved ikke om den ligefrem kan vippe dine kandidater af pinden, men mine
favorit blandt stouts er Samuel Smith's Imperial Stout:
http://www.merchantduvin.com/pages/5_breweries/samsmith_imperial_stout.html

og en anden virkelig god stout er Young's Double Chocolate:
http://www.youngs.co.uk/ProductPage.aspx?pageID=11&&productID=6

Derudover er Carls Porter og Limfjordsporter glimrende danske øl, men jo
ikke ligefrem søde karamel-øl.

Mvh
Davidsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-06 18:08

Tak til alle for de gode forslag.
Jeg har skrevet hele bundtet på en lille seddel som jeg bærer i min pung, og
de vil alle blive indkøbt ved første lejlighed, og testet grundigt.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 19-11-06 18:11

<K.> wrote:

> Tak til alle for de gode forslag.
> Jeg har skrevet hele bundtet på en lille seddel som jeg bærer i min pung,
> og de vil alle blive indkøbt ved første lejlighed, og testet grundigt.

Jeps...grundige tests, er den eneste måde at gøre det på

God fornøjelse.

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-11-06 14:43

K. wrote:
> Er pilsner og lager samme type øl ?
> Hvis nej, hvad er forskellen?

Lagerøl er en bred betegnelse for øl, der koldlagres, typisk i et par
måneder.

Så man kan sige at en pilsner er en lagerøl mens en lagerøl ikke
nødvendigvis er en pilsner

> Så med tanke på at jeg aller bedst kan lide de her relativt karamel
> søde øl, er der så nogen der har et forslag til en øl, der vil kunne
> vippe mine favoritter af pinden?

Hmm, nu er den genre ikke så meget min smag - jeg er mere til et godt skud
humle som man får det i IPA eller American Pale Ales. Men jeg fik en
forleden aften, der burde være noget du kan lide:

The Reverend fra Avery Brewing
http://www.averybrewing.com/BigBeers/docs/reverend

Den er nok ikke helt nem at skaffe. Min søster havde støvet den op på
Vinbørsen i Nordre Frihavnsgade (2100).

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-06 14:55

> [...]
> øl, er der så nogen der har et forslag til en øl, der vil kunne vippe mine

Hej K.

Prøv f.eks. De Koninck ale, Kwak eller Triple Karmeliet.
Af stouts kan jeg lige fremhæve Toubadour Obscura.
Alle ovennævnte er belgiske øl fundet på www.belgisk-olsalg.dk