Whisky
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 18-11-06 17:26

Der har tidligere været en tråd om whisky.
Jeg har lyst til at fortælle, at i Litl har de for tiden 3 slags: 12års 8
års og 3 års til henholdsvis 120, 99 og 70 kr.
Det for mig pussige er, at jeg synes den 3 års er bedst!
Tænk engang en rimelig Scotch whisky til 70 kr. !!!
Mvh
Aksel

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 18-11-06 19:22

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det for mig pussige er, at jeg synes den 3 års er bedst!
> Tænk engang en rimelig Scotch whisky til 70 kr. !!!

Tjahhh, - smag og behag er jo som bekendt forskellig.
Derfor bliver al mad spist og alle kvinder gift (og vel også - efterhånden -
al whisky drukket.

Men- hvad står der egentlig på etiketten fra Lidl ?
Eller: Hvad hedder den whisky??

Tvivler meget på, at de nærmest forærer en god kvalitet væk........

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse...

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-11-06 00:45

Poul F. Andersen skrev:

> [...]
> efterhånden - al whisky drukket.

> Men- hvad står der egentlig på etiketten fra Lidl ?

Lidl's den billige skotske hedder vist
Queen Margot Blended Whisky

--
Herluf :·)

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-11-06 17:26

Til dem der ikke er motiverede nok til at aflægge Lidl et besøg kan jeg
oplyse, at den billigste 3 års hedderQueen Margot og er fra Clydesdale
Scotch Whisky Co. Glasgow (Det er i Scotland!) Næstbilligste hedder Glen
Orchy 8 years Pure Malt fra samme destillery.

Alt det fnidder med navne-pinde-huggeri kan være lidt trættende at læse.
Ønskes: Mere inspirerende information/diskussion om det det handler om:
Whisky (+/- e)
Iøvrigt er Bourbon ikke værst - især Jack Daniels's "Gentleman Jack" , men
jeg foretrækker nu alligevel Scotch. Og så synes jeg, det er morsomt, at en
billig undertiden kan smage lidt bedre end en lidt dyrere.
Mvh.
Aksel

Fra : Max

Dato : 21-11-06 17:46

Hej Aksel

> læse. Ønskes: Mere inspirerende information/diskussion om det det
> handler om: Whisky (+/- e)

Som en start kan man jo spørge om der findes noget der er mere
røg og tjære end Laguvulin ?

--
Mvh Max

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-11-06 18:53

Max wrote:
> Hej Aksel

> Som en start kan man jo spørge om der findes noget der er mere
> røg og tjære end Laguvulin ?

Laphroig..

Fra : Kent

Dato : 21-11-06 21:25

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Laphroig..

Ja, det skulle også lige til at skrive Laphroig . Den er rigtig god.
Virkelig en Whisky der sorterer rigtige Whisky/Whiskey-nydere
fra alle de andre . Lidt Laphroig i et glas - og så en dråbe vand (!!)
i til at udvikle smagen - så er jeg glad .

Kent.

Fra : Max

Dato : 21-11-06 21:35

Hej Kent og Gert

> Ja, det skulle også lige til at skrive Laphroig . Den er rigtig
> god. Virkelig en Whisky der sorterer rigtige Whisky/Whiskey-nydere
> fra alle de andre . Lidt Laphroig i et glas - og så en dråbe vand

Det kunne virke som der dukker et julegaveønske op der, det bliver
spænnende at prøve. Jeg takker jer begge for info.

Ps: det med vandet har jeg tilgode, kunne være man skulle prøve.

--
Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 21-11-06 21:54

> [...]
> spænnende at prøve. Jeg takker jer begge for info.
>
> Ps: det med vandet har jeg tilgode, kunne være man skulle prøve.

Der sker en kemisk reaktion, når du kommer en dråbe
vand i, hvorved du får flere nuancer frem i smagen.
Det gøres IKKE for at fortynde Whisky'en .

Kent.

Fra : Max

Dato : 21-11-06 22:06

Hej Kent

> Der sker en kemisk reaktion, når du kommer en dråbe
> vand i, hvorved du får flere nuancer frem i smagen.

Ok, men sker den proces ikke med mundvandet ?

> Det gøres IKKE for at fortynde Whisky'en .

Så havde jeg også skudt dig :)

--
Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 21-11-06 22:24

> Hej Kent

> Ok, men sker den proces ikke med mundvandet ?

Hmmm... det var da et irriterende spørgsmål . Men nej,
mundvandet kan ikke være nok, da der kan smages forskel
på et glas Whiskey med en dråbe vand i, og én uden. Det
er ret kendt trick at komme en dråbe vand i for at frigive
smagsstofferne.

> Så havde jeg også skudt dig :)
>
> --

he he .

Jeg bød engang min bror på et glas af min nyindkøbte Macallan, og det
sagde han da ja tak til. Jeg skænkede op..... men så forsvandt han sgu
ud af stuen med glasset. Jeg undrede mig lidt......... Så kom han dæleme
tilbage med et helt fyldt glas! Slubberten havde sgi hældt over en halv
dåse Sprite i Whiskey'en!! .

Næste gang bød jeg ham istedet på noget billigt sprøjt .

Kent.

Fra : Max

Dato : 21-11-06 22:37

Hej Kent

> på et glas Whiskey med en dråbe vand i, og én uden. Det
> er ret kendt trick at komme en dråbe vand i for at frigive
> smagsstofferne.

Ok, det må jeg prøve.

> dæleme tilbage med et helt fyldt glas! Slubberten havde sgi hældt
> over en halv dåse Sprite i Whiskey'en!! .

Ja, hvor mange mænd er ikke kommet hjem og opdager at konen
og hendes veninder har brugt årgangs Whiskyen til Irish Coffe, gys,
her i huset bruges Tullamore Dew til den slags :)

--
Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 21-11-06 22:37

> [...]
> og hendes veninder har brugt årgangs Whiskyen til Irish Coffe, gys,
> her i huset bruges Tullamore Dew til den slags :)

Tullamore Dew er også en af de bedre billige Whiskey's - efter min mening.

Kent.

Fra : Max

Dato : 22-11-06 22:37

Hej Kent

> Tullamore Dew er også en af de bedre billige Whiskey's - efter min
> mening.

Det er muligt, jeg drikker hverken den eller irsk kaffe :)

Men jeg glemte helt at spørge om det med en dråbe vand var helt
bogstaveligt ment, altså en dråbe i glasset eller en sjat ?

--
Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 23-11-06 16:54

> [...]
>
> Men jeg glemte helt at spørge om det med en dråbe vand var helt
> bogstaveligt ment, altså en dråbe i glasset eller en sjat ?

Ja, helt bogstaveligt en dråbe! Det er i hvertfald den originale udlægning
fra virkelige whiskey-entusiaster, men jeg gider dog ikke selv måle så
nøjagtigt, så jeg tager den mindste sjat jeg kan direkte fra vandhanen.
Det bliver så måske 4-5 dråber.

Men prøv at lave en søgning på det på Google - så skal du se. Det er
meget brugt.

Kent.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-11-06 12:02

Kent wrote:

> Slubberten havde sgi hældt over en halv dåse Sprite i Whiskey'en!! .

Er du helt sikker på at en af Jer ikke blev forbyttet på fødselsgangen?

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-11-06 12:00

Max wrote:

> Ok, men sker den proces ikke med mundvandet ?

Tjoeh - men vandet i glasset fremhæver også duften. Du kunne selvfølgelig
spytte i whisky'en....

Ebbe

Fra : Padre

Dato : 21-11-06 21:31

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote in message

> Laphroig..

Som overgås af ardbeg. Ardbeg smager stort set som at stikke et stykke
tjæret hampereb, som har været gennem en tørvebrand, og derefter er blevet
er gennemvædet med whisky, i munden og tygge på det.

Hvis man kan lide den slags, smager det fantastisk. Vil man sælge sin
førstefødte og drikke pengene op, findes der en 38-årig Ardbeg, som skulle
være ret fantastisk.
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Max

Dato : 21-11-06 21:48

Hej Padre

> Som overgås af ardbeg. Ardbeg smager stort set som at stikke et stykke
> tjæret hampereb, som har været gennem en tørvebrand, og derefter er
> blevet er gennemvædet med whisky, i munden og tygge på det.

Det lyder også spænnende, den bliver skrevet på listen.

> Hvis man kan lide den slags, smager det fantastisk. Vil man sælge sin
> førstefødte og drikke pengene op, findes der en 38-årig Ardbeg, som
> skulle være ret fantastisk.

Er det den fra 1968 som der kune er lavet 261 flasker af ?

Desværre tror jeg min førstfødte vil modsætte sig et salg og svigersønnen
konvertere mig til lirekassemand hvis jeg skulle få den slags tanker :)

--
Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-11-06 22:41

> Hej Aksel

> Som en start kan man jo spørge om der findes noget der er mere
> røg og tjære end Laguvulin ?
>
> --
> Mvh Max

Ok. Lagavulin smager stærkt. I begyndelsen var jeg vild med den. Nu
foretrækker jeg en god Highland Malt.
Mvh
Aksel

Fra : Lars Holst

Dato : 26-11-06 13:33

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> said in news:45632c37$0$15887
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hej Aksel

> Som en start kan man jo spørge om der findes noget der er mere
> røg og tjære end Laguvulin ?

De fleste distillerier på øen Islay er kendt for at have smag af tjære,
tørv og røg over sig.
Her kan nævnes Port Ellen, Ardbeg, Caol Ila, Bowmore, Laphroaig,
Smokehead (som efter sigende skulle være en Ardbeg selvom det officielt
er en hemmelighed hvem der har lavet den), Lagavulin, Bunnahabhain (som
er betydelig mere mild end de andre Islay men absolut
anbefalelsesværdig), Frasers, Dun Bheagan og Macleods (de tre sidstnævnte
har jeg ikke selv smagt).

Måske burde jeg have gået tilbage og medtaget flere af de nedlagte
Distillerier men der må være en grænse.

Desuden er smagen af røg og tjære ikke alene kendetegnende for velsmag i
single malt.
Jeg holder også meget af enkelte Speyside Whiskys som f.eks. Glen Grant
21y og Glen Avon (umulig at opdrive og betale uden at sælge hus og bil).

Nogle sætter stor pris på dem fra Jura som er kendetegnet ved saltsmagen
og nogle highlands er kendetegnet ved smagen af noget af det bedste vand
i verden.
Sådan er der gode whiskys fra lle regionerne i Skotland.

Forresten er det første indlæg i tråden mangelfuld men jeg kan forstå på
nogle af svarene at det ikke engang er single malt der sælges i Lidl. Så
jeg hopper over.

I øvrigt vil jeg mene at hvis man smider en dråbe vand i whiskyen så bør
man overveje hvilket vand det er. Jeg ville ikke bare bruge vandhanevand.

--
Lars Holst

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-11-06 13:54

Max skrev i 45632c37$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:

> Som en start kan man jo spørge om der findes noget der er mere
> røg og tjære end Laguvulin ?

Varm asfalt!

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Max

Dato : 28-11-06 14:19

Hej Jan

> Varm asfalt!

Det lugter ihvertfald dejligt :)

Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 19-11-06 10:47

> [...]
> Det for mig pussige er, at jeg synes den 3 års er bedst!
> Tænk engang en rimelig Scotch whisky til 70 kr. !!!

Dit indlæg er ret værdiløs og intetsigende, når du ikke fortæller hvilke
Whiskey's det drejer sig om.

Kent.

Fra : Anette

Dato : 19-11-06 14:10

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>

> Dit indlæg er ret værdiløs og intetsigende, når du ikke fortæller hvilke
> Whiskey's det drejer sig om.
>
> Kent.

tja, personligt synes jeg da dit indlæg er endnu mere tumpet.... men da du
åbenbart ikke engang fatter, at der er forskel på whisky og whiskey, så
giver det jo sig selv at du ikke kan tages alvorligt.

Anette

Fra : Kent

Dato : 19-11-06 22:16

"Anette" <asin@noway.not> skrev i en meddelelse
> [...]
> åbenbart ikke engang fatter, at der er forskel på whisky og whiskey, så
> giver det jo sig selv at du ikke kan tages alvorligt.

Jamen jeg har sgu da ret!

Hvis nu jeg siger, at jeg har set et tilbud for 24 øl til 50 kr., vil du så
ikke
gerne vide hvilken slags øl for at kunne bedømme, om det er et godt tilbud?

Du lægger det forkerte i mit indlæg. Jeg mente ikke noget ondt med
det - men fortæller bare manden fakta.

Kent.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 20-11-06 08:31

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbud?
>
> Du lægger det forkerte i mit indlæg. Jeg mente ikke noget ondt med

Jeg tror Anette hænger sig i, at du skriver _Whiskey._ Den betegnelse
betyder at den er irsk.
_Whisky_ derimod, betyder, at den er skotsk.

Fra : Kent

Dato : 20-11-06 17:41

> Jeg tror Anette hænger sig i, at du skriver _Whiskey._ Den betegnelse
> betyder at den er irsk.
> _Whisky_ derimod, betyder, at den er skotsk.

Ja tak, det ved jeg - men tror nu nærmere det var min
direkte måde, der stødte hende lidt. Det vil jeg da faktisk håbe .

"Whiskey" kan nu også betyde, at den er amerikansk - hvis amerika
da ellers kan lave Whiskey/Whisky .

Kent.

Kent.

Fra : Anette

Dato : 20-11-06 17:48

> Ja tak, det ved jeg - men tror nu nærmere det var min
> direkte måde, der stødte hende lidt. Det vil jeg da faktisk håbe .

Jeg ved ikke, om jeg ligefrem blev stødt.... men ja, det var tonen der
irriterede mig.

Anette

Fra : Max

Dato : 20-11-06 17:58

Hej Kent

> "Whiskey" kan nu også betyde, at den er amerikansk - hvis amerika
> da ellers kan lave Whiskey/Whisky .

Det er sgu da også fløjtende ligegyldigt hvordan det staves, vi skal jo
ikke læse det, det skal jo drikkes så det er smagen der tæller.

--
Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 20-11-06 20:16

> Hej Kent

> Det er sgu da også fløjtende ligegyldigt hvordan det staves, vi skal jo
> ikke læse det, det skal jo drikkes så det er smagen der tæller.

Ja enig, men amerikansk Whiskey må fx ikke staves "Whisky". Altså
det har en amerikansk Whiskey ikke ret til rent lovmæssigt. Sådan
mener jeg det er .

Kent.

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-11-06 18:14

On Mon, 20 Nov 2006 17:41:22 +0100, Kent wrote:

> "Whiskey" kan nu også betyde, at den er amerikansk - hvis amerika
> da ellers kan lave Whiskey/Whisky .

Dansk retskrivning anerkender kun 'whisky'. Det er den generiske
betegnelse, uanset hvor den kommer fra, og uanset hvordan den staves dér.
Hvis det er et varemærke, altså et egennavn, kan det naturligvis staves
vilkårligt.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kent

Dato : 20-11-06 20:14

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> betegnelse, uanset hvor den kommer fra, og uanset hvordan den staves dér.
> Hvis det er et varemærke, altså et egennavn, kan det naturligvis staves

Du er galt på den. Det er et varemærke.

Kent.

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 20-11-06 19:06

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> "Whiskey" kan nu også betyde, at den er amerikansk - hvis amerika
> da ellers kan lave Whiskey/Whisky .

Uuuuhadada.... nu blir der måske bøvl i denne NG?...

Amerikansk whisky/whiskey ??

Det findes da vist ikke? ... -men: "Bourbon" er vist det de kalder det ovre
på den anden side af dammen.
Det kan da drikkes, men det er da ikke whisky/ey .... - vel ??

Majs er ingrediensen til gæringen "over there" og ikke byg ...
Thats the difference )

Fra : Max

Dato : 20-11-06 19:40

Hej Poul

> Uuuuhadada.... nu blir der måske bøvl i denne NG?...
>
> Amerikansk whisky/whiskey ??

Der findes såmændt anerkendt whisky der er lavet i sverige og der er
vidst også nogle igang her i Dk.

--
Mvh Max

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 20-11-06 19:53

> Der findes såmændt anerkendt whisky der er lavet i sverige og der er
> vidst også nogle igang her i Dk.

Anerkendt?
Af hvem dog?

Fra : Max

Dato : 20-11-06 20:32

Hej Poul

Ja, du kan jo spørge dem http://www.mackmyra.se/default.php

--
Mvh Max

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 20-11-06 21:23

> Hej Poul

> Ja, du kan jo spørge dem http://www.mackmyra.se/default.php

Er de skotter,- eller irere?

Men, --- hvis det laves i Sverige, - så kan det altså ikke hedde Whisky/ey
(i min verden).
"Brännvin" er en langt bedre betegnelse på det... - og så er det på svensk.

Du kan sgu da heller ikke lave Cognac på Samsø, -- vel?

Selv om "Lidl" garanteret er ligeglad med, hvor det kommer fra,- bare de
tjener lidt penge.
(For nu at vende tilbage til udgangspunktet).

Fra : Max

Dato : 20-11-06 21:39

Hej Poul

> Du kan sgu da heller ikke lave Cognac på Samsø, -- vel?

Men man kan sgu godt lave bajere, ikke ?

--
Mvh Max

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-11-06 20:23

> Hej Poul

> Men man kan sgu godt lave bajere, ikke ?

Hvor?
I Tranebjerg? Kolby Kås? Besser?
Sig frem.......

Fra : Max

Dato : 22-11-06 20:33

Hej Poul

> Hvor?
> I Tranebjerg? Kolby Kås? Besser?
> Sig frem.......

Kender ingen steder på Samsø, men det var ordspiller
der var pointen.

--
Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 20-11-06 20:18

> [...]
> ovre på den anden side af dammen.
> Det kan da drikkes, men det er da ikke whisky/ey .... - vel ??

Nu skrev jeg jo lige netop "hvis amerika da ellers kan lave Whiskey/Whisky
."

De kalder det selv for "Whiskey" - men er det det? Det mener jeg ikke, det
er.

Kent.

Fra : Max

Dato : 20-11-06 20:29

Hej Kent

Prøv at læse den her http://en.wikipedia.org/wiki/Whisky

--
Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-11-06 19:01

> Hej Kent

> Prøv at læse den her http://en.wikipedia.org/wiki/Whisky
>

> --
> Mvh Max

Ved læsning af mange indlæg vedr. denne gudedrik bliver man imponeret af at
konstatere, hvor mange whiskyeksperter, der måske, tilsyneladende findes.
Dog, meget af det, flere af dem siger, ender i et sammensurium af
betydningsløst ordskvalder.
Det, som jeg synes burde være ønskeligt i denne tråd, er, at den skal kunne
virke som brugervejlednig. F.eks. at eksemplificere/diskutere smagen af
forskellige whiskymærker, - tip om fordelagtige indkøbsmuligheder, -
eventuelle nye mærker, lagringslængder og priser o.s.v.
Forøvrigt: Vandtilsætning er mest for dem, der egentlig ikke kan lide smagen
af whisky.
Mvh
Aksel

Fra : Kent

Dato : 23-11-06 21:03

> [...]
> o.s.v.
> Forøvrigt: Vandtilsætning er mest for dem, der egentlig ikke kan lide

he he - din kommentar om vandtilsætning fortæller meget om,
hvor lidt du ved om whisky . Et dråbe eller to er m e g e t brugt,
og det fremhæver både duft og smag. Altså MERE smag - så
det bruges af virkelige whisky-nydere. Det har ikke en sgi' med
isterninger og store portioner vand, som nogle bruger. SÅ er det
fordi man ikke kan li' smagen.

Søger du dokumentation om vandtilsætning, så prøve lige at
bruge bare 2 minutter med at søge på google.

Iøvrigt undskylder jeg da overfor den herre, at tråden ikke har
bevæget sig i en retning, du synes om. Selv synes jeg nu tråden
har været helt go' .

Kent.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-11-06 23:31

Jeg tænkte ok, at min sidste bemærkning ville kræve adskillige dråber vand
for at glide ned.

> [...]
> fordi man ikke kan li' smagen.
>
> Søger du dokumentation om vandtilsætning, så prøve lige at
> bruge bare 2 minutter med at søge på google.

Jo, jeg brugte et par minutter hos Google, men fandt ingen "dokumentationer"
kun citater vedr. andres måde at nyde whisky. Det mest fornuftige var:
"Vi vil ikke fortælle dig hvordan du skal drikke / smage din whisky - Hvis
du kan lide din whisky som du endnu engang drikker den og det
tilfredsstiller dine smagsløg er det den rigtige måde for dig at drikke
den."
Mvh
Aksel

Fra : Padre

Dato : 24-11-06 00:30

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> du kan lide din whisky som du endnu engang drikker den og det
> tilfredsstiller dine smagsløg er det den rigtige måde for dig at drikke

Og det harmonerede så fantastisk med din udtalelse om folk, som kommer vand
i deres whisky?

Fra : Lars Holst

Dato : 26-11-06 13:46

"Padre" <spirito_santo@deadend.yahoo.com> said in

> "Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> wrote in message

> "dokumentationer"
>
> Og det harmonerede så fantastisk med din udtalelse om folk, som kommer
> vand i deres whisky?

At komme enkelte dråber vand i sin whisky benyttes gerne ved det man
kalder cask strength, en whisky som ikke fra distilleriet er fortyndet
yderligere med vand ve3d aftapning.
Således er Cask Strength ofte oppe på alkoholprocenter midt i 50'erne.
Det vand der fra distillerierne blandes i whisky er noget som man er
stolt over har den renhed og smag som det har. Man mener i Skotland at
have det bedste kildevand i verden og at det i høj grad er med til at
gøre det muligt at lave så god whisky som det er tilfældet.

Det er ikke vanære at hælde vand i whisky men det er frygteligt når man
bare kritikløst hælder vand fra danske vandhaner i sin whisky.

Der laves god single malt i mange egne af verden.
Japan, Tyskland, Sverige, Spanien, USA er nogle af de lande der
berettiget nyder respekt for produktion af single malt. Der er også
danskere der er i opstartsfasen forsøger sig udi denne distillering.

"Whisky" er ikke tilladt at skrive om porduktion af de ædle dråber uden
for skotland.
Der kan man kalde det whiskey eller whiskie.
Mange producenter skriver så hellere single malt med stort på etiketten
og det andet beskyttede ord står bare med småt et eller andet sted, hvis
overhovedet.

--
Lars Holst

Fra : Max

Dato : 24-11-06 15:07

Hej Aksel

> / smage din whisky - Hvis du kan lide din whisky som du endnu engang
> drikker den og det tilfredsstiller dine smagsløg er det den rigtige
> måde for dig at drikke den."

Du må heller smutte på skadestuen, du har lige skudt dig i foden.

--
Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-11-06 19:09

> Du må heller smutte på skadestuen, du har lige skudt dig i foden.
>
> --
> Mvh Max

Absolut ikke!
Jeg har givet udtryk for, at folk gerne må komme vand i deres whiskey, men
jeg har bare
medlidenhed med dem, der gør.
Mvh
Aksel

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-11-06 19:28

Aksel Pedersen wrote:
> Jeg har givet udtryk for, at folk gerne må komme vand i deres
> whiskey, men jeg har bare
> medlidenhed med dem, der gør.

Det har du kun fordi du ikke ved hvad du taler om. Man skal naturligvis ikke
pøse vand i men et par dråber bringer mange flere nuancer frem, specielt i
duften.

Skænk to glas af samme gode whisky. Tag et sugerør og et glas vand og dryp
et par dråber eller tre i det ene og sammenlign så.

Ebbe - der skal afsted til whisky-smagning nu

Fra : Max

Dato : 24-11-06 20:02

Hej Aksel

> Absolut ikke!

Hen til spejlet igen.

--
Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 24-11-06 18:55

> [...]
> du kan lide din whisky som du endnu engang drikker den og det
> tilfredsstiller dine smagsløg er det den rigtige måde for dig at drikke

Så kan vi konkludere, at du også er dårlig til at søge på Google!

Tillykke .

Og så gider jeg ikke spilde flere sekunder på denne tråd.

Kent.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 08-12-06 09:54

> [...]
> fordi man ikke kan li' smagen.
>
> Søger du dokumentation om vandtilsætning, så prøve lige at
> bruge bare 2 minutter med at søge på google.

Det er altid en oplevelse at nyde de "perler" , som virkelige eksperter
tilkaster os.
Men det er vel forståeligt, at vi uvidende, som tørster efter visdom, søger
, hvor den er at finde.
Og dog - eftersom Whisky består af 55 - 60 % vand, vil et par dråber mere i
glasset nok ikke gøre hverken gavn eller skade. Men hvad med i stedet at
give flasken, efter den lige er åbnet en teskefuld vand - det var da
nemmere.
Nej, jeg hører ikke til de van(d)tro!
Mvh
Aksel

Fra : noone

Dato : 08-12-06 12:14

> [...]
> mere i glasset nok ikke gøre hverken gavn eller skade. Men hvad med i
> stedet at give flasken, efter den lige er åbnet en teskefuld vand -

Jeg kan se, at du konsekvent nægter blot at overveje muligheden for, at
alle dem, der har argumenter i denne sag, faktisk kunne have ret? Vi er
mange, der jævnligt møder whiskies, hvor en ganske lille tilsætning af vand
ændrer deres karakter meget markant.

Dine indlæg ligner mest af alt diskussion for diskussionens skyld. Jeg
tror, at det korrekte udtryk for den slags er: TROLL.

Noone

Fra : Gert Krabsen

Dato : 08-12-06 13:16

noone wrote:

> Dine indlæg ligner mest af alt diskussion for diskussionens skyld. Jeg
> tror, at det korrekte udtryk for den slags er: TROLL.

Hvad er så det korrekte udtryk for et anonymt indlæg

Fra : noone

Dato : 08-12-06 12:27

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote in news:4579566a$0
$49208$14726298@news.sunsite.dk:

Øhhhh..... et anonymt indlæg? Indlæg selv med kamouflerede email-adresser
er en oplagt måde at fortælle andre, at man helt sikkert gerne vil modtage
deres spam.

noone

Fra : Gert Krabsen

Dato : 08-12-06 13:43

noone wrote:
> [...]
> er en oplagt måde at fortælle andre, at man helt sikkert gerne vil modtage

Det forhindrer vel i øvrigt ikke en i at skrive sit navn?

Du kan sige 'hvad betyder et navn - det kan jo være falsk'. Ja måske,
men for mange er det et spørgsmål om almindelig høflighed..

Nå, det kræver naturligvis, at indlægget i almuindelighed udviser lidt
høflighed

go weekend...

Fra : Padre

Dato : 08-12-06 16:41

> Du kan sige 'hvad betyder et navn - det kan jo være falsk'. Ja måske,
> men for mange er det et spørgsmål om almindelig høflighed..

Nu er det jo ret almindeligt at være anonym på usenet ..........

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 08-12-06 17:06

"noone" <noone@nowhere.net> skrev i en meddelelse >> Og dog - eftersom
> [...]
> alle dem, der har argumenter i denne sag, faktisk kunne have ret? Vi er
> mange, der jævnligt møder whiskies, hvor en ganske lille tilsætning af

Jeg tror, at vi helt taler forbi hinanden.
Men hvornår skal de dråber vand tilsættes? Skal det - for at opnå den
ønskede virkning - ske efter ophældning i glasset? Kan det ikke ligeså godt
ske i flasken efter åbningen? Hvad er forklaringen? Nogen har nævnt en
kemisk proces! Det er vrøvl.
Jeg fornemmer, at man er ved at være træt af min tvivl og mine indlæg. Men
det skyldes måske mangel på logiske forklaringer - endsige dokumentation -
til underbyggelse af påstandene.
Jeg synes, at enhver skal have lov til at komme al det vand, som man har
lyst til, i sin whisky. Jeg efterlyser bare en forklaring på den fantastiske
effekt tilsætning af et par dråber vand til sin whisky, som i forvejen
indeholder 55 - 60 % vand.
Jeg forventer ikke at få det, men skal glæde flere ved at afslutte min række
af indlæg vedr. dette emne.
Mvh
Aksel

Fra : Padre

Dato : 21-11-06 09:07

Poul F. Andersen skrev:

> Du kan sgu da heller ikke lave Cognac på Samsø, -- vel?

Næ, men det er også kun fordi Cognac er en region i Frankrig, og at
man har lovbeskyttet navnet således at cognac kun må kaldes cognac,
når det er lavet i Cognac.

Ordet whisky er ikke beskyttet på samme måde, og man kan derfor
producere whisky i alle afkroge af kloden, hvis man skulle ønske det.

--
padre

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-11-06 20:24

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
Poul F. Andersen skrev:

> [...]

Ordet whisky er ikke beskyttet på samme måde, og man kan derfor
producere whisky i alle afkroge af kloden, hvis man skulle ønske det.

Sig mig,- så du ikke min parantes?

Fra : Padre

Dato : 23-11-06 01:32

"Poul F. Andersen" <paogbaGIRAF@oncable.dk> wrote in message

> Sig mig,- så du ikke min parantes?

Hvilken af de to, og hvorfor spørger du om det?

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 23-11-06 08:21

"Padre" <spirito_santo@deadend.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Poul F. Andersen" <paogbaGIRAF@oncable.dk> wrote in message

> Hvilken af de to, og hvorfor spørger du om det?
> --

Denne her:

Men, --- hvis det laves i Sverige, - så kan det altså ikke hedde Whisky/ey
(i min verden).

Fordi jeg godt ved, at whiskynavnet ikke er beskyttet.
Men i min verden kunne jeg aldrig finde på at købe whisky, der ikke er
skotsk.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 23-11-06 13:58

On Thu, 23 Nov 2006 08:21:00 +0100, Poul F. Andersen wrote:

> Fordi jeg godt ved, at whiskynavnet ikke er beskyttet.
> Men i min verden kunne jeg aldrig finde på at købe whisky, der ikke er
> skotsk.

Så går du glip af f.eks Yoichi (Japan) - og det er en skam.

Den kan være formidabel.

Mackmyra (Sverige) havde sjove ting med til den smagning, jeg deltog i -
det virkede til at modne utroligt hurtigt.

Det bliver næppe blandt mine favoritter, men bestemt drikkeligt.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."