Orm?
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-06-01 10:48

Mine katte fanger - og spiser som oftest - en del solsorte og mus i
øjeblikket. Bør de have en ormebehandling eller skal man vente til der er
synlig orm i afføringen?

Mvh Maria

Fra : Gitte J.L

Dato : 25-06-01 10:59

Svups, det fik jeg svar på for ikke lang tid siden her på NG'en. Man
behandler først, når der er orm
-Gitte

Fra : Christina K

Dato : 25-06-01 16:39

Hejsa

Alle voksne katte bør have ormekur en gang om året, især når de færdes
ude. Hvis du ved at de spiser mus, bør det nok være oftere, men det ved
dyrlægen som sælger det alt om. Askepot får også ormekur årligt, selvom
hun er indekat.

Da vi fik Askepot som killing havde hun ikke fået ormekur, der var ingen
synlige orm i afføringen, men da vi gav hende ormekuren var der orm i
afføringen.

Det er dejligt med solskin i ferien

Kh Christina & Askepot

Gitte J.L <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B370B69.FEAA0FA8@hum.auc.dk...

Fra : Sofie Hansen

Dato : 25-06-01 18:10

Hejsa

Orm kan overføres fra den gravide hunkat til killingerne - selv om hun ikke
viser tegn på orm. Orm kan ligeledes overføres med modermælken - derfor en
god idé at give ormekur som anbefalet på pakningen.

Udekatte bør ormebehandles hver 3. måned og ved tegn på orm. Indekatte bør
behandles en gang om året, ca. en måned inden vaccination.

Hilsen
Sofie
<3b375bc0$0$3245$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>...

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 25-06-01 21:30

> Udekatte bør ormebehandles hver 3. måned og ved tegn på orm. Indekatte bør
> behandles en gang om året, ca. en måned inden vaccination.
>
> Hilsen
> Sofie

Var det ikke kun sådan det var i "gamle" dage.. ??? Jeg troede man havde
fundet ud af, at der var et unødigt overforbrug af ormepiller ?? Min dyrlæge
vil i hvertfald ikke give ormepiller med mindre jeg er sikker på katten har
orm !

Hilsen Pia

--
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Pia : Pia@lihme.com

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 26-06-01 16:57

> [...]
> vil i hvertfald ikke give ormepiller med mindre jeg er sikker på katten har

Joh...det vil jeg også mene!
Ormemidler er jo netop komemt på recept for at undgå det overforbrug
der har været. Unødig brug har været godt på vej til at skabe resistente
stammer, så det bliver til et regulært våbenkapløb, præcis som det er sket
med penicillin hos mennesker. Vores dyrlæge, der er en knag til katte,
giver heller aldrig ormemiddel til katte der ikke viser tegn på orm. Eneste
undtagelse er killinger af udekatte, da smitten jo kan overføres med
modermælken og killingerne er lang mindre modstandsdygtige. Ingen
grund til ligefrem at starte livet med orm.

Hilsen Dorthe ( - og hele menageriet, der heldigvis ikke har orm! ).

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 25-06-01 21:30

Fra : Sofie Hansen

Dato : 25-06-01 22:37

Det tror jeg bestemt ikke. For bor man i et område med mange katte, eller
fanger ens kat mus, ja så har den næsten altid orm.. og man kan ikke se om
en kat eller for den sags skyld en hund har orm, medmindre den enten har
rigtigt mange af dem - eller man bringer en afføringsprøve til dyrlægen.
Man kan naturligvis også vælge at betale 4 -500 kr. pr. gang for at få
checket afføringen 4 gange om året, men de ormemidler der er på markedet i
dag er ret milde og man kan sagens behandle hver 3. måned også selv om
katten ikke har orm (men det ved man jo ikke om den har før man har
behandlet).

Men hvis man har en indekat og den har fået ormekur efter forskrifterne (og
dens mor med) som killing, ja så kan man nøjes med at give forebyggende en
gang årligt ca. en måned inden vaccinationen. Selvom det er en indekat kan
man godt risikere den får orm, ejeren kan slæbe ormeæg med hjem på skoene
hvorpå katten kan få dem slikket i sig.

Jeg mener at der er noget om, at såfremt man ormebehandler morkatten og de
små killinger så nedsætter man risikoen for at katten senere i livet bliver
plaget af orm, vist noget med at den danner et forsvar mod at ormene kan
formere sig - dette er jeg dog ikke helt sikker på...

I øvrigt skal man altid give en ormekur mod bændelorm hvis katten har/ har
haft lopper.

Hilsen
Sofie

Fra : Christina K

Dato : 26-06-01 08:53

Sofie Hansen <softlips_sugarbaby@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9h8b1m$hea$1@sunsite.dk...

> I øvrigt skal man altid give en ormekur mod bændelorm hvis katten har/
har
> haft lopper.
>
> Hilsen
> Sofie

Hej Sofie

Tak for tippet, det var jeg ikke klar over. Jeg fandt nemlig lopper på
Askepot i går, jeg ryddede simpelthen apotekets hylder for
loppebekæmpende midler og vaskemaskinen kogevaskede for fuld tryk. Jeg
aner ikke hvor hun har dem fra, hun er jo indekat. I lørdags var vi på
katteudstilling og jeg fandt 5 lopper i hendes pels mandag, kan det være
der fra? Men det kan jo nok være fra tusinde andre steder, hun kommer jo
også en gang imellem ud i snor.

Efter den helt store rengøring af kat og hjem igår, er der heldigvis
ingen levende lopper tilbage idag. Så for fremtiden får hun forebyggende
behandling med dråber i nakken, vi skal ikke have flere lopper her!

Kh
Christina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 26-06-01 22:49

Hej Christina

Jeg tvivler på, at det er fra katteudstillingen Askepot har fået lopperne -
alle katte, der deltager på udstillingen, bliver checket af en dyrlæge inden
de kommer ind, denne kigger bl.a. efter lopper. Det er dog sket, at en
enkelt kat eller to er "sluppet" igennem med lopper (som regel meget nyt
angreb - dyrlægerne kigger hovedsagligt efter loppe-afføring) ved en
ikke-så-grundig dyrlæge, men så skulle du jo også have været i nærkontakt
med lige dén kat...
Jeg tror nærmere, at det er noget hun har fået på en af sine ture.

Dette var ikke for at "forsvare" udstillingerne - blot for fortælle dig
hvordan det foregår og hvad jeg tror svaret er

Håber du er sluppet af med ekstra-kæledyrene for nu... man bliver ret panisk
når man pludselig opdager lopper (læs: jeg gør...)!

Mvh. Camilla

Christina K <christinak@adr.dk> skrev...

Fra : Denise

Dato : 27-06-01 07:33

Hej
Sofie Hansen <softlips_sugarbaby@yahoo.com> wrote in message
<klip>

> I øvrigt skal man altid give en ormekur mod bændelorm hvis katten har/ har
> haft lopper.

Mine katte har aldrig haft orm, men udekattene (besøgskattene) har
bændelorm - ingen tvivl, har set dem
levende lige efter de har kravlet ud - gys. Ejerne er underrettet, jeg har
anbefalet Droncit, men har også
hørt at de alm. ormemidler bruges til bændelorm, ved du/I om det er rigtigt.
Hilsen Denise

Fra : Sofie Hansen

Dato : 27-06-01 08:00

Hej Denise.

Jeg ved at reglerne omkring ormemidler ikke er lavet fordi hunde og
katteejere bruger for meget af den slags - men ormemidler til vores dyr
ligger i samme kategori som ormemidler til landbrugsdyr - og det er pga.
disse at ormemidler nu er på recept.

Bændelorm har lopper som mellemvært derfor ses de sjældent uden at dyret har
haft lopper. Og bændelorm udryddes kun vha. ormemiddel hvor der stå på at
det er mod bændelorm - Jeg mener at Droncit er det eneste middel p.t. på det
danske marked.

I øvrigt så kan katte/ hunde godt have lopper uden at man ved det. Nogle dyr
lader sig overhovedet ikke påvirke selvom de er fyldt med lopper - andre
skal blot se skyggen af en loppe og så klør de.

- Og hvis mennesket heller ikke bliver bidt af lopperne, ja så kan et loppe
angreb gå ret upåagtet hen (og så er det ikke sjovt at komme på besøg sådan
et sted hvis lopperne bider på en, skulle jeg hilse op sige).

Jeg kan kun anbefale at loppebehandle sine dyr forebyggende - især hvis de
på nogen måde har adgang til det fri. Jeg bliver nemlig bidt hver gang jeg
opholder mig sammen med et loppeplaget dyr.

Mvh.
Sofie

Fra : Nina

Dato : 27-06-01 13:15

Mig bekendt er ormekure IKKE forebyggende, kun helbredene.
Dvs hvis katten dagen efter "gufler" en fugl og anskaffer sig orm, hjælper
ormekuren fra i går ikke.
Grunden til at man nu skal have ormemidler på recept (og at dyrlægene
egentlig ikke må udskrive dem uden der direkte kan påvises orm eller har
meget begrundet mistanke), er at ormene ved overforbrug af midlerne kan
blive resistense, og kurene bliver derfor virkningsløse.
Det samme som sker ved loppemidlerne, som konstant bliver ændret og udviklet
så de stadig kan virker mod lopperne.

Undtagelse er der dog: Killinger skal have ormekur fra de er 4 uger, hver
anden uge indtil de er 12 uger, da de kan få orm gennem modermælken. Får man
en killing der ikke har fået ormekur, skal den bestemt have det.

Så har man indekat, ingen småbørn (der kan smittes eller være smittere) er
der ingen grund til at give katten ormekur med mindre man mistænker at den
har orm.

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Sofie Hansen

Dato : 28-06-01 16:55

Hej Nina *S*

Jeg mener bestemt heller ikke at orm kan forebygges - men lopper kan, og det
var jeg synes ville være en god idé om alle gør.

- jeg har oplevet både hunde og katte med loppeallergi - har selv en af
slagsen. Før Frontline var det ganske forfærdeligt.

- Et dyr med loppeallergi har ikke nødvendigvis lopper i store mængder. En
enkelt loppe på springtur som lige nupper et måltid mad er nok til at udløse
et anfald. Et loppebid klør i ca. 10 dage..

Jeg er ganske taknemmelig overfor dem som udviklede "get" og "frontline"

Men er der kommet noget andet der ligesom frontline virker inden loppen
bider ?

Mvh.
Sofie

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-06-01 08:12

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse news:9hbumm$mkd$1@news.inet.tele.dk...
men har også
> hørt at de alm. ormemidler bruges til bændelorm, ved du/I om det er rigtigt.
> Hilsen Denise

mig bekendt virker almindelige ormekur ikke på bændelorm ... jeg har nemlig efter råd fra dyrlægen altid først givet dem en bændelormkur ... og derefter efter en uges tid givet dem en alm ..ormekur ...

MVH Ami

Fra : Lene

Dato : 27-06-01 09:33

Hej Denise...

Jeg har en bog, hvori der står hvilke præparater, der virker mod hvilke slags
orm :

Banminth : Spolorm og hageorm
Droncit : Bændelorm
Drontal : Spolorm, hageorm og bændelorm
Flubenol : Spolorm, hageorm, piskeorm
Panakur : Spolorm, hageorm, piskeorm
Vermox : Spolorm, hageorm, piskeorm

Flubenol og Panakur virker desuden også på den type bændelorm, som kaldes
tænier. De virker_ikke_ mod den type bændelorm,som overføres via lopper, og som
er meget almindelig...

Venlig hilsen Lene

Fra : Denise

Dato : 27-06-01 09:59

Til alle
Tak for svar, det vil jeg gå videre med.
Hilsen Denise