Datter en smule aggresiv
Fra : Rex

Dato : 30-11-06 15:34

Vi har en datter på 4½ år. Hun er generalt utrolig sød og meget meget
kærlig, men på det sidste er hun begyndt at blive en anelse aggressiv når vi
har gæster, ikke over for gæsterne, men over for mig (mor). Hun slår,
sparker og siger ikke så pæne ting... Er det opmærksomhed hun søger eller
ligger det til alderen???
Jeg er blevet gravid igen, men det ved hun ikke endnu. Jeg var for kort tid
siden gravid, men over halvvejs i graviditeten, finder de på hospitalet
alvorlige defekter ved barnet, hvilket gør jeg måtte få en sen abort, dette
tog selvfølgelig utrolig hårdt på os alle sammen (se evt. tidl. emne om
vandcyster på nyrer hos foster). At jeg nu er gravid igen, er det jo klart
jeg går og spekulerer på om alt nu er vel denne gang, alt ser heldigvis
indtil videre ud til at være i skønneste orden!!(er nu i uge 13) Men kan det
være mine spekulationer der gør hun viser aggressivitet over for mig? Det er
udelukkende over for mig, og INGEN andre...

Hmm... Det er sku så svært når hun er sådan... bliver lidt ked af det, da vi
jo som regel altid er gode venner....

-Camilla

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 30-11-06 18:28

Rex (janS.L.E.T@rexcom.dk) skrev :

> [...]
> Hun slår, sparker og siger ikke så pæne ting... Er det opmærksomhed
> hun søger eller ligger det til alderen???

[klip]

Min datter - lige blevet 3 år - havde sådan en periode for et halvt års
tid siden, hvor hun slog og sparkede mig, når der var noget, som ikke
passede hende.
Det var kun mig, som fik den behandling - og hver gang forklarede jeg
hende, at hun ikke måtte slå/sparke mig. Var det rigtig slemt blev hun
sat ind på sit værelse et stykke tid.

Det gik over efter et par måneder og jeg tror, at det var et "strejf af
trodsalderen" - og det kan det også sagtens være med din datter.

Jeg håber det snart går over - og held og til lykke med graviditeten.

Henriette Døssing

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 01-12-06 08:16

"Rex" <janS.L.E.T@rexcom.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm... Det er sku så svært når hun er sådan... bliver lidt ked af det, da
vi
> jo som regel altid er gode venner....

Glæd dig over at det er et tegn på tryghed. Børn i den alder prøver kun
grænser overfor dem, som de er trygge ved.

Junior på 4 havde lovet at der ikke blev plaget om slik eller gaver nede i
Fakta igår. (Det er ikke mig, som har givet ham den vane, men på grund af
sygdom så har den ældre generation fået lov til at hente børnebørn i nogle
uger.)

Han ville have en eller anden bamse med chokolade og smed sig så på gulvet
ved kasseapparatet. Den slags vælger jeg at ignorere. Jeg kan lige hidse mig
op til at bede ham om at stå op igen. Så jeg tog ham i armen og bar ham ud i
denne da han trak benene op under sig. På vej hjem råbte han flere gange
grimme ting, slog ud efter mig og bed efter mig, da jeg ikke ville give slip
i hans arm, men da jeg kender ham og drejer håndleddet, så får han som regel
kun fat i jakken.

Jeg kom hjem og understregede at han selv havde accepteret indkøbsturen på
de ovenstående betingelser og talte vi ikke mere om det.

Min erfaring er at du godt kan køre sagen til dørs og de vil være kede af
dem, men dagen efter vil de diskustere om noget nyt. Hverken pædagoger eller
andre familiemedlemmer har oplevet bideri eller slag. Det er som regel kun
mor og far, det går ud over og erfaringerne med den ældste, er at det er
noget de holder op med, når slagende ikke har synlig effekt. (Flyt dig så de
slår på en knogle. Det gør ondt deres små hænder.)

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Brian K

Dato : 07-12-06 23:23

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> "Rex" <janS.L.E.T@rexcom.dk> skrev i en meddelelse
> vi
>
> Glæd dig over at det er et tegn på tryghed. Børn i den alder prøver kun
> grænser overfor dem, som de er trygge ved.

Hej

Dokumentation tak!

For jeg kan på ingen måder få det til at passe ind i mit verdensbillede - at
børn skulle sparke - rive, osv på personer som de er trygge ved! (nok
nærmere tværtimod)

Jeg har tilgængæld set børn udove den for for "terror" i andre sammenhæng:

1. Børn som har ALDELES for stor frihed (må alt og deres opførsel har ingen
konsekvens) (tror jeg ikke er tilfældet i det omtalte tilfælde)
2. Barnet mangler opmærksomhed (og har forsøgt at få den igennem længere
tid - forgæves)
3. Problemer i familielivet (buldrende skilsmisse)
4. Barnet er blevet svigtet af personen som barnet "angriber" og "straffer"
vedkommende.
4. Samme som nr 4 - blot er barnet ikke blevet svigtet - men føler sig
svigtet.

Jeg tror at grund nr.2 med et lille grand af nr 5 _kan_ være grunden til
oventalte barns opførsel - nr 5 medtages fordi at jeg tror at moderen har
været (sikkert ubevist) meget fraværende i længere tid (graviditet, osv).

Men det er udfra meget begrænsede oplysninger

Jeg ville helt sikkert ikke vælge straf - nok nærmere mere opmærksomhed.

Jeg læste engang : "når et barn ikke får positiv opmærksonhed - så søger det
negativ opmærksonhed" - det er en god regel at kikke på.

mvh
brian

Fra : ThomasB

Dato : 07-12-06 23:42

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg læste engang : "når et barn ikke får positiv opmærksonhed - så søger
> det negativ opmærksonhed" - det er en god regel at kikke på.

Nemlig, negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed. Det gælder
øvrigt ikke kun for børn.

Fra : Brian K

Dato : 07-12-06 23:48

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse

> Nemlig, negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed. Det gælder
> øvrigt ikke kun for børn.

Hej

Tænker du her på kvinder? (LOL)

(kunne ikke lade være)

/brian

Fra : ThomasB

Dato : 08-12-06 00:07

> Tænker du her på kvinder? (LOL)

Hehe ja, mon ikke

> (kunne ikke lade være)

Sådan en kone har jeg også haft

Fra : Benny den 9.

Dato : 08-12-06 07:30

Brian K wrote:
> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Tænker du her på kvinder? (LOL)
>
> (kunne ikke lade være)
>
> /brian

eller skribenterne på usenet.....

--
Bæ9

- overgir sig aldrig

Fra : Brian K

Dato : 09-12-06 00:22

"Benny den 9." <3gange3@fire.plus.seks> skrev i en meddelelse

> eller skribenterne på usenet.....

Så du følge dig truffet / ramt?

Fra : Benny den 9.

Dato : 09-12-06 11:57

Brian K wrote:

> Så du følge dig truffet / ramt?

og du kom lige med en kommentar...

--
Bæ9

- overgir sig aldrig

Fra : Patruljen

Dato : 12-12-06 19:11

Brian K skrev:
> [...]
> børn skulle sparke - rive, osv på personer som de er trygge ved! (nok

Nå. Så kan jeg suplere dit verdensbillede -

Et barn ved dybest set godt, at en voksen rent fysisk kan magte dem. Og
har barnet først fået den erfaring, at voksne er farlige, dvs
ensbetydende med klø - nok til at de bliver bange/utrygge ved voksne -
går man ikke lige hen og sparker vedkommende over skinnebenet, vel ?

Det er fuldstændig rigtigt, at børn kan arbejde alvorligt på
forældres fysiske grænser. Men kun dem, som de er trygge ved.

Ja, ja -

Best regards Bruun

Fra : Brian K

Dato : 14-12-06 03:07

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Nå. Så kan jeg suplere dit verdensbillede -

Næppe - med den gang vrøvl

> [...]
>ensbetydende med klø - nok til at de bliver bange/utrygge ved voksne -
>går man ikke lige hen og sparker vedkommende over skinnebenet, vel ?

Så du mener at det modsatte af at være bange for en voksen (og ikke turde
angribe) er at være tryg og dermed turde at angribe?

>Det er fuldstændig rigtigt, at børn kan arbejde alvorligt på
>forældres fysiske grænser. Men kun dem, som de er trygge ved.

Sikke engang vrøvl!
Et barn angriber sgu ikke en person som de er tryg ved "fordi at barnet er
tryg ved den person" - hvis et barn er tryg ved en person vil grunden ALTID
være forbundet med kærlighed, osv - og dermed er der INGEN grund til at
ville påføre den voksne smerte (som tydeligvis er barnets ønske i den
situation vi taler om lige nu)

Så du er uenig?

Fra : Patruljen

Dato : 19-12-06 13:34

Brian K skrev:
> "Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Næppe - med den gang vrøvl

Nja. Nu er jeg jo ikke istand til at tilføre din hjerne - flere
celler. Det syntes som den mest væsentlige berænsning

> Så du mener at det modsatte af at være bange for en voksen (og ikke turde
> angribe) er at være tryg og dermed turde at angribe?

Nu finder du ikke ordet, modsat. Og når du således må tilføje ord
og begreber, til en tekst, som ikke indeholder dem, må du have
motiver. Men hvilke ?

Men eller er mit udsagn absolut korrekt. Måske mangler du erfaringer -

> [...]
> være forbundet med kærlighed, osv - og dermed er der INGEN grund til at
> ville påføre den voksne smerte (som tydeligvis er barnets ønske i den

Børn kan have mange grunde til at acte out.

Dit ALTID være forbundet med kærlighed er til at skrotte.Det er det
første jeg tænker.
Tryghed betinges ikke af kærlighed. Hvor får du den ide fra ?

Mindre børn på institutioner for tidligt omsorgssvigt kan finde på
at angribe voksne.
Men kun dem de er trygge ved. De har haft erfaringer med voksne, som
gør at de befinder sig på institutionen. Disse betyder netop at
voksne generelt er farlige.
Når disse unger angriber en pædagog - er det fordi de er trygge ved
vedkommende. Ikke fordi de elsker dem. Der er en væsentlig forskel
mellem de 2 begreber.

> Så du er uenig?

Nej. Men jeg orker ikke sætte mig ind i dine amatøragtige fantasier
og hypoteser.
Du kender ikke nok til sagen til at kunne udtale i andet end generelle
termer. Og når du bilder dig andet ind - betyder det somen blot - at
du er en ren amatør

Regards Bruun