mailingliste med postfix
Fra : Morten Guldager

Dato : 30-11-06 18:32

Hejsa,

Jeg har en postfix kørende med en flok virtual_alias_maps.
De ligger i en mysql, hvis det da ellers betyder noget.

Hvis jeg laver mig en destination med 2 modtager-adresser,
adskildt at blanktegn bliver et brev til aliaset sendt til
begge modtagere.
Jeg har ikke rigtig kunnet finde ud af om blanktegn faktisk
er den rigtige adskilder, eksemplerne bruger kun filer, og
her bruges komma.

Lige nu er min destinations kolonne i databasen en varchar(200),
og det giver naturligvis en begrænsning i hvor mange
modtagere der kan være.
Men med en text eller sådan noget kan jeg jo nok komme væsentligt
længere op.
Men på en eller anden måde virker konceptet lidt forkert. Det
er noget database-design-mæssigt rod at have mange værdier i
en enkelt celle i databasen.

Hvad er best practice på området her? Jeg har ikke rigtig
noget at bruge et egentlig mailinlisteprogram som f.eks.
majordomo til (tror jeg da ihvertfald ikke)

Kommentarer?

/Morten

Fra : Christian Laursen

Dato : 30-11-06 18:57

Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> writes:

> [...]
> noget at bruge et egentlig mailinlisteprogram som f.eks.
> majordomo til (tror jeg da ihvertfald ikke)

Jeg synes nu netop det lyder som om, du vil kunne have gavn af et
rigtigt mailing list system.

Det behøver ikke at være stort og komplekst. Fx. er mlmmj simpelt og
nemt at gå til, og du kan her have lige så mange modtagere, som du
lyster.

--
Christian Laursen

Fra : Michael Rasmussen