hvilken router eller swich
Fra : Carsten H

Dato : 01-12-06 07:02

Jeg skal bruge en netværksenhed som kan dele båndbredden til de forskellige
brugere.
Vi har en 16 m/bit internet forbindelse og jeg vil dele så hver får maks 2
m/bit down og 128 k/bit up.
Hvilken "ting" kan klare dette. Jeg kan ikke bruge en PC som løsning . det
skal være en lille "kasse" som en router eller hub. . .
Er der nogle af Dell's swiche der kan dette ?

Carsten H

Fra : Søren Blom

Dato : 01-12-06 15:55

"Carsten H" <dennemailduerikke@fjernessol.dk> skrev
> [...]
> skal være en lille "kasse" som en router eller hub. . .
> Er der nogle af Dell's swiche der kan dette ?

Det er en router du skal have fat i, en swich er ikke andet end end
fordelingsdåse.
Da du ønsker at fastlåse hvor meget båndbredde hver enkel bruger må have, så
er det ikke bare hvilken som helst router du kan købe, men kan desværre ikke
nævne hvilken router du skal gå efter, men du skal have en du kan
programmere til at fordele båndbredde ligeligt.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-12-06 21:01

"Carsten H" <dennemailduerikke@fjernessol.dk> writes:

> [...]
> Hvilken "ting" kan klare dette. Jeg kan ikke bruge en PC som løsning . det
> skal være en lille "kasse" som en router eller hub. . .

www.smartshare.dk

(Jeg har ingen kommercielle interesser i smartshare, men Morten er en
af mine tidligere kolleger)

Kai

Fra : Carsten H

Dato : 04-12-06 09:09

WOW - den er dælme dyr en sådan en smartshare kasse . . . 12000 + moms

Findes der virkelig ikke andre løsninger

Carsten

Fra : Hans

Dato : 04-12-06 16:05

Carsten H wrote:
> WOW - den er dælme dyr en sådan en smartshare kasse . . . 12000 + moms
>
> Findes der virkelig ikke andre løsninger

Jo - Prøv og kig på f.eks. Zywall 5:

Hans

Fra : Carsten H

Dato : 05-12-06 21:15

> Jo - Prøv og kig på f.eks. Zywall 5:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=92884
>
> Hans

Kan en Zywall 5 begrænse båndbredden, både op og ned, på de enkelte
computere der er tilsluttet den ? Det mener jeg da ikke jeg har set ?

Carsten

Fra : Hans

Dato : 05-12-06 23:09

Carsten H wrote:

> Kan en Zywall 5 begrænse båndbredden, både op og ned, på de enkelte
> computere der er tilsluttet den ? Det mener jeg da ikke jeg har set ?

Der er en del muligheder. Prøv og hent manualen og se fra side 423-438.

Hans

Fra : ShutEye

Dato : 05-12-06 23:10

<klip>
> Kan en Zywall 5 begrænse båndbredden, både op og ned, på de enkelte computere der er
> tilsluttet den ? Det mener jeg da ikke jeg har set ?

Har selv en og ja den har bandwidth management.
Skal ikke kunne sige hvor godt det virker, for jeg har aldrig haft bruge for det.
Men du kan dele båndbredde stort set som det passer dig: efter ip, protokol, port og
sikkert andet som jeg har glemt.

Fra : Carsten H

Dato : 06-12-06 14:43

Tak for hjælpen. Jeg må anskaffe mig en sådan en Zywall

Carsten

Fra : Jens G

Dato : 04-12-06 11:52

On Fri, 1 Dec 2006 07:02:01 +0100, "Carsten H"
<dennemailduerikke@fjernessol.dk> wrote:

> [...]
>skal være en lille "kasse" som en router eller hub. . .
>Er der nogle af Dell's swiche der kan dette ?

En Linksys WRT54G/GS/GL eller Buffalo WHR-G54S/WHR-HP-G54S med f.eks.
Tomato firmware + et script til båndbreddekontrol kan måske gøre det.

http://www.linksysinfo.org/forums/showthread.php?t=49208

Spørgsmålet er så om den er hurtig nok til 16Mb/s når den skal arbejde
med fordelingen.

Det er værd at bemærke at de nyere versioner af Linksys WRT54G/GS ikke
kan bruge Tomato

Båndbredde scriptet kan også bruges med DD-WRT, og jeg mener at DD-WRT
kan flashes i de nyere Linksys WRT54G/GS på en eller anden snedig
måde.

--
Jens G
Nu bruger jeg www.everlove.dk til IP telefoni.