dbnet - iptv
Fra : Jesper Vels

Dato : 30-11-06 20:12

Hej

Ved ikke om det er den rigtige gruppe, men jeg prøver her.

Er der nogle der ved om man med dansk bredbånds ip tv kan anvende en
pc som client istedet for deres "setup box", f.eks. MS media center
eller mythtv?

Mvh
Jesper Vels

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-11-06 20:16

"Jesper Vels" <jespervels@gmail.com> wrote in message
[...]

tror det umildbart ikke, fordi de har fået Viasat indendøre. Så der er nok
et krav til en "sikker" boks...

tidligere blev deres ip-tv vist afviklet på pc.

men ring dog til deres Kundeservice
Tlf.: 70 10 13 18

Fra : Christian

Dato : 30-11-06 20:28

Jesper Vels wrote:
> Er der nogle der ved om man med dansk bredbånds ip tv kan anvende en
> pc som client istedet for deres "setup box", f.eks. MS media center
> eller mythtv?

har du søgt tilbage i tid?... Mener det har været diskuteret før - synes at
huske at de anvender en ellern anden form for kryptering, men der skulle
være en vej udenom...

google lidt tilbage i tid enten i denne gruppe eller xxx.udbydere.xdsl

- glæder mig til at høre dine konklusioner....

Christian.

Fra : Jesper Vels

Dato : 30-11-06 21:06

Hej

I den her tråd bliver der snakket:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9377&KW=ip&PN=0&TPN=2

Men ingen løsning :(

Har snakket med dbnet's support. Ham gutten havde hørt om en der havde
haft et medie center sat til men det var bla bla bal så
besværligt....

Så pt ingen svar

Mvh
Jesper Vels

Fra : Kaare

Dato : 01-12-06 00:52

"Jesper Vels" <jespervels@gmail.com> skrev i en meddelelse
> I den her tråd bliver der snakket:
> http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9377&KW=ip&PN=0&TPN=2
>
> Men ingen løsning :(

Jeg har også svaret i tråden. Men det er ikke fordi der er en løsning på
det.

> Har snakket med dbnet's support. Ham gutten havde hørt om en der havde
> haft et medie center sat til men det var bla bla bal så
> besværligt....
>
> Så pt ingen svar

Der findes ingen løsning til PC pga. krypterede TV strømme. Det man kan gøre
nu - og den kunde der sikkert har været tale om - er den voldsomt uelegante
måde som mediecenteret er bygget til at kunne styre set-top bokse og satelit
modtagere med. Det vil sige en IR transmitter der programmeres til at
fungere som set-top boksens fjernbetjening, og skifter kanal på boksen. På
den måde styrer mediecenteret selve set-top boksen. Men det er stadig et
analogt TV signal der fødes ind i mediecenteret - evt. via S-video. Så det
er ikke så fed en opsætning.Det fede ville jo være at mediecenteret selv
brugte datastrømmen og dermed kørte digitalt hele vejen... også i HD.

Men det kræver noget ingeniør arbejde. Forhåbentlig bliver det en realitet
en dag. Men det ville være umuligt at love.

/Kaare

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-12-06 08:53

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message
> [...]
> gøre nu - og den kunde der sikkert har været tale om - er den voldsomt
> uelegante måde som mediecenteret er bygget til at kunne styre set-top

Hvorfor er det mere uelegant end et mediecenter der styrer et tunerkort?

> Men det er stadig et analogt TV signal der fødes ind i mediecenteret -
> evt. via S-video.

Der handler det så om at finde en settop boks med digital udgang.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-12-06 15:38

> "Kaare" <nothing@nowhere.invalid> wrote in message
>
> Hvorfor er det mere uelegant end et mediecenter der styrer et tunerkort?

IPtv, der skal jo netop ikke være noget tunerkort...
Det er da meget uelegant at skal sætte setopboksen op til hvilke programmer
den skal vise osv hvis mediecenteret skal optage.

> Der handler det så om at finde en settop boks med digital udgang.

tja så skal boksen stadigt styres hvilket signal der skal komme over til
mediecenteret...

ved IP-tv burde det jo være elegant lige at tilslutte netkabel, og så kan
alle kanaler styres direkte af mediecenteret.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-12-06 15:46

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
> IPtv, der skal jo netop ikke være noget tunerkort...

Nej, men der skal være noget hw og sw der omsætter IP-strømmen til noget der
kan sendes til en skærm.
Om det sker i den almindelige processor eller i en separat processer enten
inde i maskinen eller ved siden af maskinen gør vel ikke den store forskel.

> Det er da meget uelegant at skal sætte setopboksen op til hvilke
> programmer den skal vise osv hvis mediecenteret skal optage.

Så længe mediacentret kan finde ud af at styre den eksterne hw, så man kan
klare det hele med en fjernbetjening, så ser jeg ikke problemet.

> tja så skal boksen stadigt styres hvilket signal der skal komme over til
> mediecenteret...

Ja.

> ved IP-tv burde det jo være elegant lige at tilslutte netkabel, og så kan
> alle kanaler styres direkte af mediecenteret.

Personligt ville jeg foretrække at udlicitere den dekodning til noget
opgavespecifikt hardware..

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-12-06 18:01

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in
> message news:W6Xbh.30$Ij2.22@news.get2net.dk...
[klip]

> Så længe mediacentret kan finde ud af at styre den eksterne hw,
> så man kan klare det hele med en fjernbetjening, så ser jeg ikke
> problemet.

Vi kunne jo sammenligne to tekniske løsninger. Begge løsninger vil
typisk distribuere de samme programmer, da kilden oftest vil være DVB-S
eller DVB-T kanaler, herunder HDTV.

TDC Kabel TV (DVB-C)
Her *kan* man købe et DVB-C tunerkort til ca. 1000 kr og et Viaccess CAM
til ca. 500 kr. Med dette billige hardware og lidt software (freeware
kan gøre det), kan man få adgang til den ukrypterede transportstrøm (TS)
for de kanaler, som man har abonnement på via sit Selector kort (altså
de samme kanaler, som man kan se med sin Selector boks). Denne TS kan
man enten decode straks og vise på sit TV med den overførsel som man nu
finder passende (component, VGA, DVI uden HDCP, SDI, etc), eller man kan
gemme den på harddisken til senere brug, hvor man kan afspille uden
kvalitetstab.

IP TV
Dette kommer *kun* som en lukket boks, så her er man stillet som hvis
man kun brugte TDCs officielle Selector modtager. IP TV og Selector
boksen vil typisk have de samme interfaces, f.eks. RGB over SCART,
S-video, component og HDMI med HDCP (forbehold: jeg kender ikke DB Net's
box...). Sålænge man kun skal se TV "live", er der ingen problemer i
dette. Hvis man skal optage programmer, er man nødt til at gøre dette
fra de tilgængelige outputs fra IPTV boksen. Det indebærer for det
første et kvalitetstab, da boksen først skal decode signalet, hvorefter
man encoder det i mediacenteret eller harddiskoptageren. For det andet,
vil man typisk ikke kunne optage fra de digitale outputs (et HDCP flag
vil forhindre dette). Tilbage er de analoge outputs, som også kan være
beskyttet på forskellig måde, enten obligatorisk nedskalering til SDTV
(component) eller Macrovision på RGB/SCART (som altid er SDTV), som
forhinder optagelse (well, sort of...).

Konklusion: du er med IP TV sådan set ikke stillet ringere end hvis du
holder sig til TDCs Selector box (her kan TDC lave de samme DRM
julelege), men du er afskåret fra den langt smartere tekniske løsning
med et DVB-C tunerkort. Eftersom signalet kommer digitalt, er det
tåbeligt IMHO først at decode, for derefter at encode, inden det gemmes
på harddisk. Det er også et fordyrende element, ligesom man har
problemerne med at skifte kanal på den eksterne boks.

IPTV leverandørerne har selvfølgelig det ikke uvæsentlige problem, at de
[måske] ikke kan få adgang til programmerne, hvis de ikke laver lukkede
boks-løsninger. På DVB fronten arbejder de "kære" rettighedshavere med
lovgivning om obligatorisk respekt af broadcast flags, men det er en
helt anden diskussion...

--
Jesper Lund

Fra : Kaare

Dato : 01-12-06 22:58

> Hvorfor er det mere uelegant end et mediecenter der styrer et tunerkort?

Fordi - som andre har skrevet - at det inkluderer den ekstra box ved siden
af. Det betyder ikke at det ikke kan virke, men at det ville være mere
elegant uden denne boks.

> Der handler det så om at finde en settop boks med digital udgang.

Jaaaa... men denne digitale udgang skal du så have et input kort til. Den
digitale udgang vil så måske samtidig begrænse din mulighed for at optage
signalet (HDCP).

TV strømmen er i MPEG2, og et mediecenter med respekt for sig selv, vil
derfor kunne klare dekodningen uden større problemer. Med HD kanalen kan det
selvfølgelig være at den får lidt problemer, men større mediecentre vil
heller ikke have problemer med det. Hvis du så bare kan få den til at
dekryptere data også, så er den næsten hjemme.
Mediecenteret vil jo så evt. kunne optage fra 2 eller 3 kanaler, samtidig
med at du ser en 4. Det vil ikke kunne lade sig gøre med boksen ved siden
af.

Så der ville være fordele ved at holde det i mediecenteret. Men
rettighedshaverne bliver hurtigt nervøse når man slæber en PC ind i
samtalerne.

/Kaare

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-12-06 23:23

Kaare wrote:

> Så der ville være fordele ved at holde det i mediecenteret. Men
> rettighedshaverne bliver hurtigt nervøse når man slæber en PC ind
> i samtalerne.

Uanset om man synes at dette er forståeligt eller ej, så er det lidt
besynderligt at rettighedshaverne tilsynelande skelner så kraftigt
mellem DVB og IPTV. Jeg går ud fra at dekrypteringen på IPTV kan sikres
ligeså effektivt som på DVB (CAMs ala Viaccess, som vel i praksis er
umulige at bryde med piratkort), og at vi kun taler om DRM issues i
forhold transportstrømmen for de kanaler, som man har betalt for?

--
Jesper Lund