ppp.c filen i kerne 2.4 >
Fra : Jasper Norman

Dato : 25-06-01 09:16

Hej.

Den pragtfulde fil: /etc/src/linux/drivers/net er forsvundet i kerne 2.4 og
derover???

Ved nogen hvad der svarer til denne, da jeg, rimeligt desperat, skal bruge
filen til mit Lasat 1280i ab???

Mvh

Jasper

Fra : Ole Hansen

Dato : 25-06-01 10:20

"Jasper Norman" <jna@geac.dk> writes:

> Den pragtfulde fil: /etc/src/linux/drivers/net er forsvundet i kerne 2.4 og
> derover???

Mon ikke den blot er blevet flyttet? Finder en "find /etc/src/linux
-type f -name ppp.c" noget? (Hvorfor bor din kerne source forresten i
etc?)

--
Ole Hansen

Fra : Jasper Norman

Dato : 25-06-01 20:56

Ole Hansen wrote:

>Mon ikke den blot er blevet flyttet? Finder en "find /etc/src/linux
>-type f -name ppp.c" noget? (Hvorfor bor din kerne source forresten i
>etc?)

Ups! tastefejl.

Nej "find" finder intet. Jeg har også prøvet at "locate" uden resultat,
jeg har "greb" efter den streng der står i den gamle fil, men intet.

jeg har downloadet både 2.4.0 og 2.3.9 kerne i dag, og dt viser sig at
det skiller i kerne 2.4.0 Men et eller andet må der da kunne gøres

Mvh

Jasper

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 25-06-01 22:13

Jasper Norman wrote:

> [...]
>
> jeg har downloadet både 2.4.0 og 2.3.9 kerne i dag, og dt viser sig at
> det skiller i kerne 2.4.0 Men et eller andet må der da kunne gøres

Nogen grund til at hente så gamle, ustabile versioner?

hroi@douglas:/usr/src/kernel-source-2.4.5$ find . |grep ppp
../Documentation/isdn/README.syncppp
../drivers/net/wan/sdla_ppp.c
../drivers/net/wan/syncppp.c
../drivers/net/wan/comx-proto-ppp.c
../drivers/net/wan/wanpipe_multppp.c
../drivers/net/ppp_generic.c
../drivers/net/ppp_async.c
../drivers/net/ppp_deflate.c
../drivers/net/ppp_synctty.c
../drivers/net/pppoe.c
../drivers/net/pppox.c
../drivers/isdn/isdn_ppp.c
../drivers/isdn/isdn_ppp.h
../include/linux/ppp.h
../include/linux/if_ppp.h
../include/linux/if_pppvar.h
../include/linux/ppp-comp.h
../include/linux/ppp_defs.h
../include/linux/isdn_ppp.h
../include/linux/sdla_ppp.h
../include/linux/ppp_channel.h
../include/linux/if_pppox.h
../include/linux/modules/ppp_async.stamp
../include/linux/modules/ppp_async.ver
../include/linux/modules/ppp_generic.stamp
../include/linux/modules/ppp_generic.ver
../include/linux/modules/pppox.stamp
../include/linux/modules/pppox.ver
../include/linux/modules/syncppp.stamp
../include/linux/modules/syncppp.ver
../include/net/syncppp.h
../include/config/ppp.h
../net/irda/irnet/irnet_ppp.c
../net/irda/irnet/irnet_ppp.h

drivers/net er der skam stadig.

--
Hroi Sigurdsson
Fried ice cream is a reality! -- George Clinton

Fra : Jasper Norman

Dato : 26-06-01 10:58

Hroi Sigurdsson wrote:

> [...]
>./drivers/net/pppox.c
>./drivers/isdn/isdn_ppp.c
>./drivers/isdn/isdn_ppp.h
>./include/linux/ppp.h
>./include/linux/if_ppp.h
>./include/linux/if_pppvar.h
>./include/linux/ppp-comp.h
>./include/linux/ppp_defs.h
>./include/linux/isdn_ppp.h
>./include/linux/sdla_ppp.h
>./include/linux/ppp_channel.h
>./include/linux/if_pppox.h
>./include/linux/modules/ppp_async.stamp
>./include/linux/modules/ppp_async.ver
>./include/linux/modules/ppp_generic.stamp

Ja der er skam stadig masser af ppp... et eller andet, men pga. mit
elendige Lasat modem, SKAL jeg rette ppp.c filen. Men hvis jeg bare
vidste hvilken én af de andre der svarer til denne, ville min lykke være
gjort...

Mvh

Jasper

Fra : frank damgaard

Dato : 26-06-01 12:57

Jasper Norman <Norman@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> elendige Lasat modem, SKAL jeg rette ppp.c filen. Men hvis jeg bare
> vidste hvilken én af de andre der svarer til denne, ville min lykke være

Du må den tunge vej og se i filerne.
Da det er ppp.c i den gamle så er mit gæt at det måske
er i en af ovennævnte.
Hvis ppp.c er skrevet en hel del om , så er det ikke ligetil
at finde hvor der skal ændres.
Men måske "grep" kan anvendes....

Ellers spørg Lasat, de har også afdelinger der laver udstyr
der anvender linux (dog ikke analog+ISDN modem).
--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Claus L. Rasmussen

Dato : 26-06-01 15:47

Jasper Norman wrote:

> [...]
> elendige Lasat modem, SKAL jeg rette ppp.c filen. Men hvis jeg bare
> vidste hvilken én af de andre der svarer til denne, ville min lykke være

Hvorfor kigger du ikke bare i den gamle ppp.c fil; noterer dig hovederne
til en håndfuld funktioner, og grep'per så efter de samme funktioner i
linux 2.4.

Hvad er det præcist, du skal rette ?

-Claus

Fra : frank damgaard

Dato : 26-06-01 22:00

Claus L. Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

> Hvorfor kigger du ikke bare i den gamle ppp.c fil; noterer dig hovederne
> til en håndfuld funktioner, og grep'per så efter de samme funktioner i
> linux 2.4.

> Hvad er det præcist, du skal rette ?

Han skal sikkert lave samme rettelse som vist
http://www.sslug.dk/artikler/ppp-info.html#Lasat (1280 gammel model)

Der er dog drivers/net/ppp_async.c

Dog er løsningen med ændring af kerne i 2.2.x måske unødvendig. (og i 2.4)
da OPTIMEIZE_FLAG_TIME kun er en initiel værdi til flag_time
som burde kunne ændres på load tidspunkt af modulet.

så vidt jeg kan se er det også en parameter til modulet ppp.c i 2.2.x :
#define OPTIMIZE_FLAG_TIME ((HZ * 3)/2)
static int flag_time = OPTIMIZE_FLAG_TIME;
MODULE_PARM(flag_time, "i");

og i 2.4 er det til ppp_async.c
static int flag_time = HZ;
MODULE_PARM(flag_time, "i");

Så måske man blot kan tilføje til /etc/modules.conf :

options ppp flag_time=0

Jeg har dog ikke prøvet, og i 2.4 kerner hedder ppp modulet måske ppp_async ?
--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Claus L. Rasmussen

Dato : 26-06-01 22:28

frank damgaard wrote:

> Han skal sikkert lave samme rettelse som vist
> på http://www.sslug.dk/artikler/ppp-info.html#Lasat (1280 gammel model)

Ja, der er ikke meget context over den diff Så jeg kan godt se hans
problem.

> static int flag_time = HZ;
> MODULE_PARM(flag_time, "i");
>
> Så måske man blot kan tilføje til /etc/modules.conf :
>
> options ppp flag_time=0

Jeg tror du har ret. Jeg var inde og kigge på definitionen af MODULE_PARM
og den ser ganske rigtigt ud til at samle en parameter ved navn "flag_time"
op.

-Claus

Fra : Jasper Norman

Dato : 27-06-01 08:18

Claus L. Rasmussen wrote:

> [...]
> og den ser ganske rigtigt ud til at samle en parameter ved navn "flag_time"

Jeg har nu installeret Mandrake "for sjov" Ud over at være ganske pæn at
se på, virker min adapter her, selv om der er tale om kerne 2.4.3 Men
lige præcis hvad de har gjort aner jeg ikke, men det virker!!! Det
eneste jeg kunne forestille mig er, at jeg valgte alm. modem istedet for
ISDN, så den kører på /dev/modem i stedet for /dev/tty1 men aner ikke om
det skulle gøre en forskel. Jeg behøver ikke engang at bruge Lasats egne
initstrenge men kan nøjes med "ATZ" .... Underligt

Men det kunne da være sjovt at efterprøve jeres teorier (på en anden
maskine

Jasper

Fra : frank damgaard

Dato : 27-06-01 09:16

> [...]
> eneste jeg kunne forestille mig er, at jeg valgte alm. modem istedet for
> ISDN, så den kører på /dev/modem i stedet for /dev/tty1 men aner ikke om

"ISDN" valg i linux betyder ALTID intern ISDN adapter, ikke
de eksterne til serielport.!
På dette punkt er der mange der falder i under installation af linux.

Jeg bruger aldrig /dev/modem men hellere /dev/ttyS0 eller hvor
jeg nu har tilsluttet modem / ISDN TA.
(men jeg har også mgetty og andre programmer der anvender modems,
og jeg har 2 modem , så....)

> det skulle gøre en forskel. Jeg behøver ikke engang at bruge Lasats egne
> initstrenge men kan nøjes med "ATZ" .... Underligt

Se hvis der i standardprofilen er gemt en passende initialisering
så vil "ATZ" initialisere korrekt.
Hvis der er noget slam i ATZ så vil det ikke virke.
Og man kan selv i "minicom" ændre opsætningen af standardprofilen.

> Men det kunne da være sjovt at efterprøve jeres teorier (på en anden
> maskine

Den med at rette i /etc/modules.conf er relativ harmløs,
du kan altid fjerne linien igen og unloade/reloade ppp modulerne.
(muligvis hedder modulet ppp_async i 2.4.x )
--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda