HJÆLP
Fra : spoi@sol.dk

Dato : 29-11-06 13:04

Hej

Jeg er en kvinde på 36 år
Jeg har fået konstateret forhøget blodtryk 160/90

Og for højt koleteroltal LDL 6,6 og det samlede Koletreoltal 8,8.

Var ved lægen i dag. Og det var noget skræmmende. Hun ville
medicinere mig med det samme.

Men da vi gerne vil have et barn mere er jeg lidt betænkelig med
medicinen. Og jkender jo heller ikke bivirkningerne.

Hun gik med til at jeg forsøgte med kosten i en måned at det var jul
er ingen hindring. Men max en måned og så håbe på jeg ikke fik en
blodprop.

Hmm nu ved jeg slet ikke om jeg valgte forkert ved at satse på kosten
først.Men er jeg først på medicinen er det for altid.

Er der nogen her der kender lidt til det og kan give jeres råd og
vejledning. Eller evt har været igennem noget af det samme?

Mht kost så skal jeg tale med en på tirsdag, men jeg vil jo godt
allerede tænke på det fra i dag.

Hvad skal jeg have fokus på ud over æg, og fede mæleprodukter.

Er ikke selv i tvivl om at jeg kan gøre noget ved blodtrykket. Vejer
ca 20 kg for meget og er i riggtig dårlig form.

LN

Fra : oh@paradis.dk

Dato : 29-11-06 13:25

spoi@sol.dk skrev:
> [...]
>
> Er ikke selv i tvivl om at jeg kan gøre noget ved blodtrykket. Vejer
> ca 20 kg for meget og er i riggtig dårlig form.

Nå¨det lyder lidt voldsomt, har du ikke fået noget galt i halsen.

Forhøjet blodtryk, giver ikke blodprop, men kan være medvirkende, hvis
der ikke bliver gjort noget ved det.

En blodprop kan vel sammen lignes med et vandrør og en pumpe. Når
vandrøret bliver kalket til bliver gennemstrømningen mindre, ved
anstrengelser skal der så presses mere blod gennem røret og det kan evt.
rive kalk løs son så stopper hullet så der ikke pasere blod igennem
forsnævringen.
Det undersøger man ved en cykel tekst, hvor man yder maksimal, får man
så smerter går man videre til en Kransåre undersøgelse og måske en
ballon ud vielse.

Men men men du må vel fejle noget andet end lidt forhøjet blodtryk hvis
lægen har sagt det.

Alle ved og særlig læger at bare det at være ved lægen giver for høj
blodtryk, man skal være helt i ro mindst 20 min for at den kan bruges
til noget og helst tages hvor man ikke er påvirket af alt mulig halløj

Men tag og motioner, det kan du godt trænge til

fra
Jørgen

Fra : C.H

Dato : 29-11-06 14:42

<spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse
[...]

En lille kommentar angående æg og forhøjet kolesterol.
Det viser sig nemlig at hele æg virker forebyggende for forhøjet kolesterol,
så der skulle ikke være noget i vejen for at spise dem.

I øvrigt vil jeg nævne som en sidebemærkning at der er gode erfaringer med
behandling af forhøjet blodtryk med akupunktur.
(samtidig vil jeg understrege at jeg ikke vil ind i en diskussion om
akupunktur generelt, men bare nævne muligheden)

CH

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-11-06 14:52

Den 29-11-06 14.41 skrev C.H følgende:

> En lille kommentar angående æg og forhøjet kolesterol.
> Det viser sig nemlig at hele æg virker forebyggende for forhøjet kolesterol,
> så der skulle ikke være noget i vejen for at spise dem.

Kan du henvise til nogen steder, hvor man kan læse om det?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Jetlag: Træthed skabt af ioniserede partikler i de højere luftlag...

Fra : C.H

Dato : 29-11-06 15:51

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Jetlag: Træthed skabt af ioniserede partikler i de højere luftlag...

http://jn.nutrition.org/cgi/gca?SEARCHID=1&FULLTEXT=Egg+phosphatidylcholine+decreases+the+lymphatic+absorption+of+cholesterol+in+rat&FIRSTINDEX=0&hits=10&RESULTFORMAT=&gca=nutrition%3B131%2F9%2F2358&gca=nutrition%3B133%2F11%2F3571&sendit=Get+All+Checked+Abstract%28s%29

CH

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 29-11-06 15:00

oh@paradis.dk skrev:

> Nå¨det lyder lidt voldsomt, har du ikke fået noget galt i halsen.

det går jeg da ikke ud fra - men selvfølgelig kan jeg have
misforstået hende

> [...]
> Det undersøger man ved en cykel tekst, hvor man yder maksimal, får man
> så smerter går man videre til en Kransåre undersøgelse og måske en

Min søster på 39 skal have undersøgt kranspulsåren om nogle uger.
Idet hendes arbejds EKG ikke var god.

> Men men men du må vel fejle noget andet end lidt forhøjet blodtryk hvis
> lægen har sagt det.

Ja som jeg skrev var mit kolesteroltal alt for højt og det var det der
bekymrede hende og det hun vil give medicin imod. Beklager at jeg fik
det formuleret så det kunne misforstås.

> Alle ved og særlig læger at bare det at være ved lægen giver for høj
> blodtryk, man skal være helt i ro mindst 20 min for at den kan bruges
> til noget og helst tages hvor man ikke er påvirket af alt mulig halløj

Jeg kan mærke mit blodtryk er for højt så er sikker på den er god
nok. havde meget for højt blodtryk da jeg var gravid og det føles på
samme måde nu.

> Men tag og motioner, det kan du godt trænge til

Helt sikkert.

LN

Fra : niels

Dato : 29-11-06 15:52

[...]

Er du blevet undersøgt for sukkersyge ?
Hvis du taber 10 kg vil dit blodtryk falde med ca 15 mmHg for både det høje
og det lave, så vil det være næsten normaliseret.
Ud over det bør du have målt blodtrykket hjemme enten i form af
hjemmeblodtryk hvor du låner et apparat af din læge eller som et
døgnblodtryksmåling hvor du går rundt med et apparat et helt døgn. Man skal
huske på at mellem 10 og 15 % af alle som har forhøjet blodtryk har kun
forhøjet blodtryk hos lægen og ikke derhjemme.
Dit kolesterol er meget forhøjet og bør behandles med en diæt i første
omgang og hvis det ikke hjælper skal du have noget medicin for det.
Har du fået undersøgt for sukkersyge ?

mvh Niels

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 29-11-06 17:02

niels skrev:
> [...]
>
> Er ikke selv i tvivl om at jeg kan gøre noget ved blodtrykket. Vejer
> ca 20 kg for meget og er i riggtig dårlig form.

Ja der er ikke noget

> Hvis du taber 10 kg vil dit blodtryk falde med ca 15 mmHg for både det høje
> og det lave, så vil det være næsten normaliseret.

Det lyder godt. Som jeg skrev er jeg heller ikke i tvivl om at jeg godt
kan få det ned med ændrede vaner, Men det er også det høje
kolesterolstal der bekymrede lægen - især sammenholdt med blodtrykket

> [...]
> huske på at mellem 10 og 15 % af alle som har forhøjet blodtryk har kun
> forhøjet blodtryk hos lægen og ikke derhjemme.

Jeg kan mærke mit forhøjede blodtryk også herhjemme. Men jeg får et
apperat med hjem men alle var udlånt hos lægen i dag.

> Dit kolesterol er meget forhøjet og bør behandles med en diæt i første
> omgang og hvis det ikke hjælper skal du have noget medicin for det.

Ja det var der hun ville give medicin med det samme fordi det er meget
højt.
Hun tror ikke på at kosten ændrer niget når det er så højt. Hun
tror det er arveligt, Men jeg fik lov at forsøge om jeg kunne rokke
lidt ved det indenfor en måned. På tirsdag skal jeg til en sygepl der
rådgiver mht kost.
Men en måned er jo ikke meget så vil godt have råd allerede nu. Hvad
med rejer feks.

> Har du fået undersøgt for sukkersyge ?

Ja der var ikke noget.

LN

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 29-11-06 18:03

spoi@sol.dk wrote:
> [...]
> rådgiver mht kost.
> Men en måned er jo ikke meget så vil godt have råd allerede nu. Hvad

Ændrede kostvaner kan ikke sænke dit kolesteroltal på en måned, jeg mener
jeg fik at vide at med kostomlægning alene vil det tage ca 3 måneder før man
kan se en evt. virkning.

Men held og lykke med ændrede spisevaner, det er nok ingen skade til at
tænke lidt over hvad vi stopper i munden. Du skal forøvrigt forsøge at undgå
alt animalsk fedt.

Ebbe

Fra : Ditte H

Dato : 29-11-06 18:17

> Jeg kan mærke mit forhøjede blodtryk også herhjemme. Men jeg får et
> apperat med hjem men alle var udlånt hos lægen i dag.

Hej

Prøv om du kan låne eller leje et blodtryksapparat på apoteket.
Jeg arbejder selv på apotek, og vi lejer et apparat ud, til
hjemmemåling.
Måske det gælder andre apoteker også.
Bare et forslag, hvis du gerne vil igang.

Held og lykke. Håber du får det hele bragt ned.
Vægttab og motion er vejen frem.
Har hørt, og fundet denne side:
http://www.kropogkost.dk/kolesterols%C3%A6nkendekost/kolesterolsaenkendekost.htm
om at havregryn sænker kolesterolet.
Måske du kunne bruge dette råd.

Hilsen Ditte

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-11-06 19:23

On Wed, 29 Nov 2006 18:17:10 +0100, Ditte H <ditte@nnnnn.nn>
wrote:
klip
> [...]
>hjemmemåling.
>Måske det gælder andre apoteker også.
>Bare et forslag, hvis du gerne vil igang.

Aldi har et til 200 kr
mvh Ebbe

Fra : oh@paradis.dk

Dato : 29-11-06 19:49

Ebbe Hansen skrev:
> On Wed, 29 Nov 2006 18:17:10 +0100, Ditte H <ditte@nnnnn.nn>
> wrote:
> klip
>
> Aldi har et til 200 kr
> mvh Ebbe
Den skal tjekkes med lægens blodtryksmåling hvis man vil bruge den med
rimelig sikkerhed, så er det en rimelig god løsning.

Mål evt.inden man står op og inden man går i seng, lad en anden hente
måleren så man er helt i ro inden målingen.

Så tag målingerne med op til lægen, for en uge eller 2, sammen med med
apparatet og få taget målingerne der med dem begge.

fra
Jørgen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-12-06 10:58

[...]

Så vidt jeg kan se, så skal du starte med din fysiske form.... Hvem ved,
måske falder dit kolesterol tal, sammen med at du får et bedre kondital...
Det kan godt være, at dit tal på badevægten bliver lidt lavere, men det vil
du jo nok ikke brokke dig over.... Men du vil helt sikkert, få det ikke så
lidt bedre, ikke bare fysisk, men også mentalt..

M.V.H....Benny..

Fra : N.D.R.

Dato : 01-12-06 11:15

spoi@sol.dk wrote:
> [...]
>
> Men da vi gerne vil have et barn mere er jeg lidt betænkelig med
> medicinen. Og jkender jo heller ikke bivirkningerne.
KLIP
> Er ikke selv i tvivl om at jeg kan gøre noget ved blodtrykket. Vejer
> ca 20 kg for meget og er i riggtig dårlig form.

Hej LN,

Jeg vil anbefale dig at lægge din kost om og komme i gang med at motionere
med det samme.
Ryger du? Hold op med det samme!
Du skal sørge for at spise mange grønsager - rigtig mange! Drop de usunde
kulhydrater (hvid pasta, hvide ris o.s.v.) og spis i stedet brune ris og
fuldkornpasta, og drop slik, kage og fede sager. Sørg for at fordele dine
måltider over mange små måltider, så du sikrer dig, at du føler dig mæt
igennem hele dagen. Du kan finde mange gode fedtfattige opskrifter på
nettet.
Gå en masse lange ture. Dette er en god måde at komme i gang med at
motionere. Du kan feks. også danse rundt derhjemme til musik du godt kan li.
Dette får pulsen op, og er god start træning.
Hvis du kommer i gang med disse ting, og sørger for at bevæge dig, og spise
sundt, er du også bedre rustet til at blive gravid
Held og lykke med det hele.
Nanna