Højt blodtryk igen.
Fra : Henrik

Dato : 26-11-06 16:48

Hej NGer.

Jeg er ny her, så bær over med mig hvis det virker tåbeligt.

Var forbi lægen forleden fordi jag har hostet i et par måneder, har
fået en Citromax kur og taget røntgen af lungerne der var intet af se,
puste prøve (for at se om det var astma) men det så rigtig fint ud, så
tog han mit blodtryk, og det havde næsten slået toppen af måleren, så
jeg fik en måler hjem jeg skulle måle 3xdagligt i en uge.

Nu er der gået 4 dage og mit snit er 172/104 med en snit puls på 60,
jeg er 40 år og er pludselig blevet svært bekymret for mit helbrede,
jeg ryger ikke, drikker ikke meget, og motionere jævnligt.

Hvad jeg ikke kan se er sammenhænget mellem hjerte og hosten? Samtidig
er jeg bekymret for blodpropper, hvordan føles det optil sådan et? For
jeg har den sidste uge haft jævnlige smerter i h. arm lidt dunken når
armen hænger ned.

Hilsen Henrik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-11-06 18:45

> Nu er der gået 4 dage og mit snit er 172/104 med en snit puls på 60, jeg
> er 40 år og er pludselig blevet svært bekymret for mit helbrede, jeg ryger
> ikke, drikker ikke meget, og motionere jævnligt.

Det ligger noget højt - burde være 140/70 (sådan +-)

> Hvad jeg ikke kan se er sammenhænget mellem hjerte og hosten?

Hvis hjertet ikke pumper godt nok, så kan man have lidt vand i lungerne (jeg
er ikke læge, så bær over med mig hvis forklaringerne er for simple), og det
giver hoste.

Mvh Maria

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-11-06 23:49

Henrik wrote:

> [...]
> er jeg bekymret for blodpropper, hvordan føles det optil sådan et? For
> jeg har den sidste uge haft jævnlige smerter i h. arm lidt dunken når

Dit forhøjede blodtryk behøver bestemt ikke at have noget med hjertet at
gøre.

Faktisk kan forhøjet blodtryk skyldes rigtig mange ting.

Når du ser din læge, synes jeg du bør bede ham at analysere din urin for
blod protein og sukker.

Mvh. Uffe Ravn