er det gratis at skifte læge
Fra : Heidi

Dato : 20-11-06 16:56

Hejsa

Jeg ved at man engang kunne skifte læge ganske gratis 1 gang om året.
Er den ordning der stadigvæk eller koster det hele året rundt, med mindre
man skifter sammen med en flyning.?

Vi flyttede sidste år til udkanten af vores by. Den gang var jeg på barsel
og havde ingen "problemer" med at komme til læge med mig selv og mine unger.
Nu har jeg arbejde og kan godt se at det ikke passer så godt mere. Helt
præcis skal jeg ved en f.eks. 2 års undersøgelse for mine drenge påregne
lige knap 2 timers transport for at komme hjemme fra os, ind til lægen, hjem
til os igen for at aflevere børn i daginstitution og til sidst at komme ind
til mit job igen. Bussen som kører til vores bopæl kører kun hver ½ time, så
der er intet der må gå galt, før tidsplanen styrter sammen. Derfor bruger
jeg en halv dag på så lille en ting.
Min mands læge ligger kun dårligere placeret end min og derfor er hans læge
ikke en mulighed.

Koster det også penge for at skifte læge for mine unger?? Eller går de med
under mig? De er 3 åg 2 år.

Hilsen Heidi

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 21-11-06 07:48

Heidi skrev:
> [...]
> ikke en mulighed.
>
> Koster det også penge for at skifte læge for mine unger?? Eller går de med

Hej Heidi

Du kan skifte læge uden beregning når du har haft vedkommende i et år.
Men den nye læge du vælger, skal som hovedregel være indenfor 12 km af
din bopæl. Er vedkommende længere væk, så kn han/hun afvise at have dig
som patient - sådan er loven skruet sammen.

Det lyder da til, at være noget bøvl at komme til læge i arbejdstid.
Hvis du ikke har noget særlig tæt forhold til din praktiserende læge, så
forstår jeg godt at du vil skifte.

Hilsen Jesper

Fra : Heidi

Dato : 21-11-06 20:06

"Jesper Mehlsen" <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det lyder da til, at være noget bøvl at komme til læge i arbejdstid. Hvis
> du ikke har noget særlig tæt forhold til din praktiserende læge, så

Hej Jesper

Jeg er godt tilfreds med min nuværende læge(r) de er 3 deroppe og jeg har
ingen jeg kommer ind til fast.
Derfor har jeg heller ikke en som kender mig sådan helt tæt.
Min nuværende læge er ca. 10 km væk og den jeg påtænker mig at få ligger 3
km væk, så det er da en forbedring.

Jeg vil undersøge om der er "plads" ved den nye..

//Heidi

Fra : Hansen

Dato : 21-11-06 22:15

> [...]
>
> Det lyder da til, at være noget bøvl at komme til læge i arbejdstid. Hvis
> du ikke har noget særlig tæt forhold til din praktiserende læge, så

Bare lige for en ordens skyld - og hvis nogen skulle begynde at måle
kilometre - så er det 15 km der må være til ens læge (ad offentlig vej).

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 21-11-06 22:22

Hansen skrev:
> "Jesper Mehlsen" <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Bare lige for en ordens skyld - og hvis nogen skulle begynde at måle
> kilometre - så er det 15 km der må være til ens læge (ad offentlig vej).

Hovsa... ja du har ret. Uddrag af overenskomsten mellem PLO og amterne:

§27 Stk. 2.
Såfremt afstanden mellem sikredes bopæl og praksis er større end 15 km
ad nærmeste offentlige vej, kan lægen afvise at få tilmeldt den sikrede.

Jesper

Fra : Henrik

Dato : 26-11-06 16:37

On 2006-11-20 16:55:36 +0100, "Heidi" <heidi@nogo.dk> said:

> [...]
> læge ikke en mulighed.
>
> Koster det også penge for at skifte læge for mine unger?? Eller går de

Hej Heidi

Har lige selv skiftet læge, i gamle dage kunne man frit skifte 1 gang
om året, men nu kan man skifte hver 14 dag (hvis man måtte ønske det)
man skal blot betale for udstedelse af nyt sygesikringskort pris ca 150.

Hilsen Henrik