Omgangssyge?
Fra : Helle

Dato : 19-11-06 22:25

Hejsa

Er der meget omgangssyge lige for tiden? synes jeg hører om en del der
sidder på toilettet.

Min kæreste er netop blevet ramt i dag, han sidder på toilettet med
racermave og har de ledeste mavekramper. Han kan ikke rigtig spise noget og
er heller ikke for god til at drikke. Han har det rigtig skidt. Han har ikke
feber.

Han har kvalme og det vælter ud af ham på toilettet - rigtig tynd mave.

Han har taget de 8 paraghurt som han må i dag. Jeg har serveret ristet
franskbrød, revet æble, lidt saltet chips, sød saftevand og et
pitabrød...lige meget hvad han spiser så drøner det lige igennem ham og ud i
toilettet.

Åh jeg har så ondt af ham. Han ligger og sidder bare og hænger.

Jeg forsøger at nusse rundt om ham og har nu anbragt en varmepude på hans
mave da han fryser og vagtlægen anbefalede det.

Nogen gode råd? bør han ikke blive i sengen de næste par dage?

Ih jeg ville ønske jeg kunne gøre noget for ham. Men kan ligesom ikke rigtig
gøre andet en at sørge for mad, drikke, varme og lidt fodmassage som jeg
indtil videre har gjort.

Nogen andre der er ramt for tiden?..

Fra : Nicolai Lang

Dato : 19-11-06 22:41

On Sun, 19 Nov 2006 22:24:43 +0100, "Helle" <liljepigen@gmail.com>
wrote:

>Han har taget de 8 paraghurt som han må i dag.

Immodium eller Popiden (Pro-I-Den) vil med det samme hjælpe ham til at
stoppe maven.

men de bagved liggende infektion skal kroppen jo lige have tid til at
bekæmpe.

Jeg tager selv Loperamid (Immodium) næsten dagligt, men jeg har også
fået fjernet end el af tyndtarmen.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-11-06 23:02

> Han har taget de 8 paraghurt som han må i dag. Jeg har serveret ristet

Er det noget mælke-noget? Så lag være omgående. Mælk gør det kun værre.
Ingen mæk, men måske noget cola.(sukker og stoppende). Ellers er der kun at
forsøge at holde noget mad (sukker) i ham, så blodsukkeret ikke falder for
voldsomt - og selvfølgelig væske (vand, tynd saft, tynd juice).

Mvh Maria

Fra : Helle

Dato : 19-11-06 23:10

> [...]
> at forsøge at holde noget mad (sukker) i ham, så blodsukkeret ikke falder
> for voldsomt - og selvfølgelig væske (vand, tynd saft, tynd juice).

Ja Paraghurt er faktisk nogle mælkesyrebakterier...

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-06 23:14

> Ja Paraghurt er faktisk nogle mælkesyrebakterier...

....men har intet med mælk at gøre. Det har dog heller ikke nogen
synderlig effekt. Imodium som foreslået derimod virker inden for 1 time :)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-11-06 07:55

> ...men har intet med mælk at gøre. Det har dog heller ikke nogen synderlig
> effekt. Imodium som foreslået derimod virker inden for 1 time :)

Det er vel ikke altid en fordel at stoppe så brat? Det blev da i hvert fald
stærkt frarådet for 20 år siden - men man kan jo være blevet klogere.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 08:50

Maria Frederiksen wrote:
> Det er vel ikke altid en fordel at stoppe så brat? Det blev da i hvert fald
> stærkt frarådet for 20 år siden - men man kan jo være blevet klogere.
>
> Mvh Maria

Stoppe hvad så brat? Hvis du mener forstoppelsen, er der intet i vejen
med at stoppe den så brat. Tværtimod, jo hurtigere den stoppes, jo
mindre påvirket bliver kroppen.

Mvh Ragnar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-11-06 09:20

> Stoppe hvad så brat? Hvis du mener forstoppelsen, er der intet i vejen med
> at stoppe den så brat. Tværtimod, jo hurtigere den stoppes, jo mindre
> påvirket bliver kroppen.

Dengang var tesen at der jo var en ubalance i tarmen - en infektion, der
skulle ud, og at man ved at spise stoppende medicin blot
forværrede/forlængede problemet.

Mvh Maria

Fra : Hansen

Dato : 20-11-06 14:52

"Ragnar" <"jepper googles mail"> skrev i en meddelelse

> Stoppe hvad så brat? Hvis du mener forstoppelsen, er der intet i vejen med
> at stoppe den så brat. Tværtimod, jo hurtigere den stoppes, jo mindre
> påvirket bliver kroppen.

Der kan bestemt være "noget i vejen" for at stoppe så brat, idet Imodium
hæmmer tarmens bevægelser og kan give forstoppelse og endog tarmslyng.

Desuden fra lægemiddelkataloget:
Forsigtighedsregler: Peristaltikhæmmende obstipantia bør anvendes med
forsigtighed ved diarrétilstande, hvor grundig undersøgelse ikke er udført,
og ved infektiøse eller inflammatoriske tarmsygdomme, idet der er øget
risiko for absorption af toksiner samt risiko for udvikling af toksisk
megacolon og tarmperforation.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-11-06 11:43

"Helle" <liljepigen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
rigtig
> gøre andet en at sørge for mad, drikke, varme og lidt fodmassage som jeg

Jeps, det er der masser af.....

Franskbrød, til at suge væde....
Rugbrød, gerne med godt med margarine... For at give maven noget at arbejde
med...

Paraghurt, for at holde lidt på tarmfloraen.
Youghurt er lige så godt som Paraghurt

Cola, er pudsigt nok, godt til at stoppe diarre, lige så vel, som den er god
til at opløse forstoppelse.... Her for hans vedkommende, så må de gerne være
af de billige, da de indeholder sukker, og sukker optages jo straks i
blodet.... Så får han da lidt energi.

Kodein, Immodium, eller hvad de hedder, alle sammen, syntes jeg ikke, virker
særligt godt.

Kodein, sætter faktisk farten op, den første tid.... Immodiums virkning,
stopper ret brat... Så pudsigt nok, syntes jeg, det som virker bedst, er ½
Kodimagnyl... Der må man til gengæld finde sig i, at det vel tager 30 - 45
minutter, før man kan mærke nogen virkning.

Der står godt nok. Ikke stoppende på glasset, men det har de vist glemt at
fortælle pillerne.

M.V.H....Benny..

Fra : Helle

Dato : 22-11-06 12:50

Så er kæresten vil at være rimelig frisk igen, han er kun på toilettet med
diarre 1-3 gange i døgnet nu. Men gæt hvem der så startede i nat? mig...
Det startede egentlig med at jeg var deprimeret i går, jeg frøs og følte mig
ret slatten og træt. Havde ikke rigtig nogen appetit men spiste alligevel.
Da vi gik i seng omkring midnat rumlede min mave godt nok en del. Kl.4
vågner jeg ved at jeg har meget ondt i maven og kan mærke jeg skal på
toilettet NU. Og uha hvor jeg godt nok havde diarre, men midt i jeg sidder
der måtte jeg så også lige kaste op - fy for pokker. Mellem kl. 4 og 6.30
har jeg rendt 14 gange og sådan har det bare fortsat hele dagen indtil
nu.Jeg har opgivet at tælle nu
Jeg render med ca 10 minutters mellemrum og bare så meget som en mundfuld
vand gør at jeg skal skynde mig meget hurtigt på toilettet. Det er ren væske
der kommer ud af mig nu og JA det svier af helvede til GG.

Hvad kan jeg gøre? jeg tog 3 paraghurt men de havnede hele i toilettet 10
min efter indtagelse, så de har ikke megen effekt/gavn.

Jeg kan ikke engang ligge og hvile mig for jeg skal hele tiden afsted på
toilettet.

Jeg havde købt nogle Imodium piller til kæresten men har så senere læst at
det frarådes at spise det. Så dem har vi holdt os fra.

Jeg har indtil videre i dag drukket to store glas æblejuice og spist en
banan....det hele er ude af systemet nu igen.

Der er vidst rigtig mange der er syge for tiden og læste også at sygehusene
er ramt. Men hvad kan jeg egentlig gøre? har vildt ondt i maven. Kan bare
ikke holde det ud...

Hvis så meget som en mundfuld vand så bare ville blive i systemet, men
nej...

Kæresten har købt en forsyning bananer, en lille cultura youghurt, saltede
chips og æblejuice inden han tog afsted på arbejde her til middag. Men jeg
har ikke rigtig lyst til noget...

HJÆLP!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-11-06 17:22

> Der er vidst rigtig mange der er syge for tiden og læste også at
> sygehusene
> er ramt. Men hvad kan jeg egentlig gøre? har vildt ondt i maven. Kan bare
> ikke holde det ud...

Det varer et døgn eller to. Vis dig som en kvinde (mænd er ikke til noget i
den situation )

Mvh Maria

Fra : Helle

Dato : 22-11-06 18:52

> Det varer et døgn eller to. Vis dig som en kvinde (mænd er ikke til noget
> i den situation )
>
> Mvh Maria

sådan som vi skider her i lejligheden og her er enormt lydt!, sagde jeg
også til kæresten at der godt nok ikke var meget romantik i luften lige for
tiden GG

Fra : Trist

Dato : 22-11-06 20:03

Hvordan er jeres intimhygiejne og vask af hænder/fingre?

Fra : Helle

Dato : 22-11-06 20:48

"Trist" <@> skrev i en meddelelse
> Hvordan er jeres intimhygiejne og vask af hænder/fingre?

Vi vasker os grundigt både intimt og hænder efter hvert toiletbesøg