reservelæge
Fra : niels

Dato : 17-11-06 17:15

Hvorfor hedder det en reservelæge ?
Er han "reserve" for en "rigtig" læge?
Mvh
Niels

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 17-11-06 18:06

"niels" <lyr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor hedder det en reservelæge ?
> Er han "reserve" for en "rigtig" læge?
> Mvh
> Niels

Se f.eks. lige her i Ordbog over det danske sprog -
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=reservel%E6ge

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-06 19:23

Den 17-11-06 18.06 skrev Nicolai Kaltoft følgende:

> Se f.eks. lige her i Ordbog over det danske sprog -
> http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=reservel%E6ge

Hmm, Niels er da tættere på:
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=reservel%E6ge
(tak til Niels for ideen)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
En fis i en hornlygte: Gammelt kommunikationssystem...

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 17-11-06 19:38

Kim Ludvigsen skrev:

> Hmm, Niels er da tættere på:
> http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=reservel%E6ge
> (tak til Niels for ideen)

Jeg ved ikke hvor ordforklaring.dk har sin information fra. Men den er i
alle tilfælde forkert.

De medicinstuderende der arbejder som læger er ikke reservelæger. De er
læge-vikarer.

Med venlig hilsen
Jesper

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-11-06 20:00

Den 17-11-06 19.37 skrev Jesper Mehlsen følgende:

> Jeg ved ikke hvor ordforklaring.dk har sin information fra. Men den er i
> alle tilfælde forkert.

Herfra, tjek parantesen under linket. Tjek også min signatur. Og tjek
også en eller flere af de andre forklaringer på siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spareribs: Buskplante, hvis frugter bruges som tilbehør til maden...

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 17-11-06 19:42

> Hmm, Niels er da tættere på:
> http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=reservel%E6ge
> (tak til Niels for ideen)

Det link du har sendt er direkte og fuldstændigt forkert! En reservelæge er
IKKE stud.med, men færdigtuddannet læge. Måske tænker man på lægevikarer,
der ikke altid er læger, men derimod kan være lægestuderende...

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Workingmom

Dato : 17-11-06 18:34

niels skrev:
> Hvorfor hedder det en reservelæge ?
> Er han "reserve" for en "rigtig" læge?
> Mvh
> Niels

Alle læger under overlæger hedder reservelæger. At være 1.reservelæge er
faktisk ret fint.

Tine

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 17-11-06 19:36

niels skrev:
> Hvorfor hedder det en reservelæge ?
> Er han "reserve" for en "rigtig" læge?
> Mvh
> Niels

Hej Niels

Det har intet med reserve at gøre. Det er titlen man har, når man
arbejder under en overlæge.

Man kan f.eks. godt være speciallæge og reservelæge på samme tid. Det er
der mange 1. reservelæger der kan nikke genkendende til *S*

Hilsen Jesper

Fra : niels

Dato : 18-11-06 09:21

Hej Jesper

Egentlig ved jeg godt at en reservelæge er rigtig læge. Det var mere en
pludselig sproglig undren, over hvordan ordet reserve bruges i den
forbindelse.

Hilsen
Niels

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-11-06 10:52

niels skrev:
> [...]
>
> Egentlig ved jeg godt at en reservelæge er rigtig læge. Det var mere en
> pludselig sproglig undren, over hvordan ordet reserve bruges i den

Hej Niels

Jeg har også selv haft den undren. Jeg ved lægeforeningen barsler med
nye titler. Ikke fordi vi selv er forvirrede, men fordi patienter bliver
mistroiske når der står "reserve". Man snakker om en flad struktur med
to titler - speciallæge og yngre læge. Overlægebegrebet skal muligvis
også afskaffes. Men det er jo en større process - ikke mindst når de
enkelte foreninger i lægeforeningen skal blive enige *G*

Jesper

Fra : Klaus Linnert

Dato : 19-11-06 00:36

Jesper Mehlsen has brought this to us :

> [...]
> afskaffes. Men det er jo en større process - ikke mindst når de enkelte
> foreninger i lægeforeningen skal blive enige *G*

Jeg har i min færden på hospitaler mødt flere hvor der står LÆGE på
deres navneskilt, hvad er de så for nogle?

Mvh
Klaus

--
Lev livet i dag - du ved ikke om du har det i morgen!

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-06 11:00

> Jeg har i min færden på hospitaler mødt flere hvor der står LÆGE på deres
> navneskilt, hvad er de så for nogle?

Når man starter nyt job på et hospital bliver man bedt om selv at udfylde,
hvad der skal stå på ens kittel.
Man kan så skrive læge, reservelæge, overlæge eller hvad man nu har lyst
til. Personalet i linneddepotet er ligeglade, men det bliver nok bemærket
fra afdelingens side, hvis man pynter sig med falsk titel.

Netop fordi der er tvivl hos mange om specielt reservelæge-titlen, kan det
være en ide bare at skrive "læge" i stedet.
Reservelæge er stort set alle læge indtil slutningen af deres
kursusstilling, dvs. indtil sidste år før de bliver speciallæger. Som
hovedregel bliver man så 1.reservelæge det sidste år inden man bliver
speciallæge. Derefter kan man bestride en afdelingslæge- eller
overlægestilling. Man kan altså sagtens støde på reservelæger, som har en
meget lang klinisk erfaring.
Lægevikarer er medicinstuderende i vikariater på afdelingerne.
Kliniske assistenter er læger, typisk i færd med at skrive ph.d på
afdelingen.
Der er ikke noget som hedder 2. og 3. reservelæge.
For at gøre det rigtig forvirrende kan der, når der er mangel på
kvalificerede personer, være læger ansat i stillinger, som de ikke er
uddannet til endnu. Eksempelvis kan en ikke-speciallæge godt være ansat i
"vikar for afdelingslæge"-stilling. Det vil dog næppe stå på kitlen.
Derudover kan man støde på professorer osv.

Hierarkiet er derfor:
Stud.med. (evt. lægevikar)
Reservelæge
1.reservelæge
Afdelingslæge
Overlæge
Ledende overlæge (tidl. administrerende overlæge)

Husk på, at titlerne ikke nødvendigvis korrelerer til dygtigheden af
lægerne. Et godt eksempel er, at de kongelige ofte bliver opereret af
professoren på afdelingen, hvilket er rent snobberi. Manden laver jo næppe
ligeså mange indgreb som eks. afdelingslægen, da han har masser af forskning
og papirarbejde.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-11-06 09:55

"niels" <lyr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor hedder det en reservelæge ?
> Er han "reserve" for en "rigtig" læge?
> Mvh
> Niels

Jeg har fået forklaringen engang, men det er nogle år siden, og er måske
blevet ændret en gang eller to siden.

Men altså for at man ikke skal se ned på reservelægerne Så er det altså
en rangorden som hospitalerne bruger... En Reservelæge, deltager i en
turnus, og får så titlen, " Reservelæge " det kan så være fra tredie til
første reservelæge... Man starter altså som 3'die Reservelæge, og bliver så
forfremmet, alt efter, hvor langt i turnus'en man er kommet. Denne turnus
bevirker så, at man får en meget bred viden, fordi man har været hele
hospitalet rund, og fået lov til at møde, stort set, alle former for
patienter og sygdomme. Faktisk var det sådan, at førhen, skulle man have
været 1'ste Reservelæge, for at kunne blive praktiserende læge.

Man kan godt, på hospitaler, møde folk, hvor der kun står " Læge " Hvilket
højst tænkeligt, er en som er ansat som ekstra hjælp, til en afdeling, men
uden for turnus ordningen, og umiddelbart, uden mulighed for avancement.

Dermed også sagt, at 1'ste Reservelæge, rangerer, lige under Overlæge.

M.V.H....Benny..

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 19-11-06 10:48

Benny Mortensen skrev:
> [...]
> uden for turnus ordningen, og umiddelbart, uden mulighed for avancement.
>
> Dermed også sagt, at 1'ste Reservelæge, rangerer, lige under Overlæge.

Hej Benny

Da jeg var reservelæge i Aalborg, der valgte man fra min afdelings side
at bruge titlen læge. Det var bevidst for at patienter ikke skulle
spørge og være forvirrede. Omvendt, så havde vores professor ikke sin
titel stående på sit navneskilt, da det også altid affødte unødig snak
som der ikke var tid til i det daglige. Hans navneskilt stod der også
bare læge på.

Lige nu arbejder jeg med et forskningsprojekt, hvor min lægelige titel
er "klinisk assistent". For at patienterne ikke skal betvivle at jeg
rent faktisk er læge, så står der "læge" på navneskiltet.

Så titlerne bruges primært internt. For den enkelte patient er det
fuldkomment ligegylig information om man er afdelingslæge, 1.
reservelæge, bagvagt eller noget helt andet. Det giver ikke ret meget
mening alligevel.

Hilsen Jesper

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-11-06 12:23

Den 19-11-06 10.47 skrev Jesper Mehlsen følgende:

> Da jeg var reservelæge i Aalborg, der valgte man fra min afdelings side
> at bruge titlen læge.

Meget fornuftigt tiltag.

> [...]
> fuldkomment ligegylig information om man er afdelingslæge, 1.
> reservelæge, bagvagt eller noget helt andet. Det giver ikke ret meget

Kun forvirring. Man kan kun håbe, det lykkedes for Lægeforeningen at
blive enige om nogle nye og mindre forvirrende titler.

P.S. Jeg håber ikke, du blev stødt over, at jeg joker med titlen
reservelæge på min hjemmeside.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Jetlag: Træthed skabt af ioniserede partikler i de højere luftlag...

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-11-06 14:56

> [...]
> fuldkomment ligegylig information om man er afdelingslæge, 1.
> reservelæge, bagvagt eller noget helt andet. Det giver ikke ret meget

Hej Jesper...

Er du læge, så er der nogen ting, der giver mening for dig...

Er du patient, er det nogle ganske anderledes ting, der giver mening.

Så hvis de nu hver især, besvarede de spørgsmål, den anden stillede, uden at
tænke over, hvad svaret betyder, for en selv... Så tror jeg vi ville være
nået langt.

Som jeg engang spurgte en, som stod og tegnede en masse streger på mig....

Hvad er du for en slags læge....

Han grinede lidt og sagde.... Jeg er ikke læge.. Jeg er Civilingeniør... Så
grinede vi begge..

M.V.H....Benny..