Blodprøve c-125 - hvad er det?
Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 15-11-06 20:49

Min søster fik brev at hun skulle komme til undersøgelse udfra denne prøve.
Hvad dækker betegnelsen c-125 over?

Og jo, hun ringer til lægen og spørger imorgen, men der stod intet i brevet
om det f.eks. var noget alvorligt eller en mindre ting, så nu spekulerer hun
som en gal over hvad der kan være galt...

Nogle bud?

Hilsen Heidi

Fra : Hansen

Dato : 15-11-06 21:59

Heidi, Miver og Mulles mor" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:455b6f27$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> brevet om det f.eks. var noget alvorligt eller en mindre ting, så nu
> spekulerer hun som en gal over hvad der kan være galt...

Du kan jo prøve at Google lidt: "C125 blood test" men lad være med at udlede
noget som helst om noget som man skal lade lægerne forklare .

Som min egen læge engang sagde til mig: "90% af alle blodprøver viser sig at
være omsonst, men man er jo nødt til at prøve"

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 15-11-06 22:55

> Du kan jo prøve at Google lidt: "C125 blood test"

Har søgt på c125 og blod prøve uden resultat, andre kombinationer er også
forsøgt, det var faktisk derfor jeg spurgte her i gruppen - tilsidst, da jeg
havde opgivet. (beklager jeg ikke kan engelsk)

Hilsen Heidi

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-11-06 23:08

Heidi, Miver og Mulles mor wrote:

> Har søgt på c125 og blod prøve uden resultat, andre kombinationer er
> også forsøgt, det var faktisk derfor jeg spurgte her i gruppen -
> tilsidst, da jeg havde opgivet. (beklager jeg ikke kan engelsk)

C125 blodprøven kan give et fingerpeg om nogle sygelige tilstande i kvindens
underliv.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 15-11-06 23:14

<klip> C125 blodprøven kan give et fingerpeg om nogle sygelige tilstande i
kvindens
> underliv.
>
> Mvh. Uffe Ravn

Hej Uffe

Tak :) og når lægen så vil have noglelere prøver, er det vel så for at
underøsge _hvad_ der er galt.....går jeg ud fra.

Hilsen Heidi

Nu med go'nat-musik fra
http://mikeandersen.com/

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 15-11-06 23:25

<klip> ... noglelere prøver, er det vel så for at
> underøsge _hvad_ der er galt.....

Udover fejlplacerede fingre og pludseligt opståede sdavegedher - natürlich
*ggg*
Beklager de tumpede stave/slåfejl :o

Hilsen Heidi

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-11-06 23:55

Heidi, Miver og Mulles mor wrote:

> Tak :) og når lægen så vil have nogle prøver, er det vel så for at
> undersøge _hvad_ der er galt.....går jeg ud fra.

Ja, eller for at finde ud af hvad der _ikke_ er galt.

Eksempelvis er en urinprøve meget normalt, når en læge giver et barn en
henvisning til en øjenlæge.
For at udelukke at barnet kunne have sukkersyge.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 16-11-06 13:57

Heidi, Miver og Mulles mor skrev:
> [...]
> om det f.eks. var noget alvorligt eller en mindre ting, så nu spekulerer hun
> som en gal over hvad der kan være galt...

c-125 har mange synonymer. Det er et protein der udskilles fra visse
celler, bl.a. i kvindens æggestokke men som også forekommer i tarmsystemet.

Et højt niveau kan ses ved sygdomme i æggestokkene. Jeg går ud fra, at
din søster vil få samme besked hos lægen.

Et forhøjet niveau kan dække over godartede og ondartede tilstande. En
nærmere undersøgelse kan afklare dette. Jeg vil tro det er derfor der
skal laves lidt ekstra tests.

Hilsen Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-06 16:42

> [...]
meddelelse news:455b6f27$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Min søster fik brev at hun skulle komme til undersøgelse udfra denne

Det er nok ca-125 som menes. Forkortelse for cancer-antigen 125.
Som Jesper korrekt anfører giver det information til diagnosticering, men er
ikke en absolut prøve. Den kan stige af forskellige årsager.