Medicinrester?
Fra : mfn

Dato : 11-11-06 17:54

Har fået af vide at medicinrester altid skal afleveres på apoteket, lige
meget om det er en panodil eller noget "helt vildt" medicin.

Hvorfor ikke bare i skraldespanden?

Fra : -= JF =- priv

Dato : 11-11-06 20:41

mfn (jadahva@hotmail.com) kradsede følgende besked i
<45560045$0$20329$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>

> Hvorfor ikke bare i skraldespanden?

Piller er jo nærmest pr. definition små kemikaledepoter, og sådan nogle skal
jo destrueres korrekt.

--
Mvh. John

Fra : mfn

Dato : 12-11-06 20:49

> Piller er jo nærmest pr. definition små kemikaledepoter, og sådan nogle
skal
> jo destrueres korrekt.

Er øl-sjatdåser ikke det? (tyske)
eller rådden mad?
afførring fra ble-børn?
Og alt muligt andet man kan have i køleskabet...
Hvad med naturmedicin eller vitaminpiller?

Hvad er kemikalie og hvad er ikke?

Fra : Marianne

Dato : 11-11-06 23:58

> Har fået af vide at medicinrester altid skal afleveres på apoteket, lige
> meget om det er en panodil eller noget "helt vildt" medicin.

Det har jeg også fået at vide. Da jeg ville aflevere al min mors medicin på
Apoteket, ville de ikke tage imod det, men sagde, at jeg kunne skylle det ud
i wc'et.

mvh
marianne

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-06 00:31

Marianne wrote:

> [...]
> Apoteket, ville de ikke tage imod det, men sagde, at jeg kunne skylle det ud

Det lyder meget mærkeligt. Nu har jeg arbejdet på 3 forskellige apoteker
og alle steder har vi taget imod medicin. Det er _stedet_ man aflevere
medicinaffald. Det må ikke skylles ud i toilettet eller smides i
skraldespanden, da det potentielt er miljøskadeligt.

Fra : Marianne

Dato : 12-11-06 13:47

> [...]
> medicinaffald. Det må ikke skylles ud i toilettet eller smides i
> skraldespanden, da det potentielt er miljøskadeligt.

Jeg undrede mig sørme også. Ekspedienten virkede endda let fornærmet og
spurgte, om jeg havde nogen anelse om, hvor meget gammelt medicin, de ville
kunne hobe op, hvis de bare tog imod alt. Måske gik hendes kommentar på, at
medicin type A ikke var miljøskadeligt mens medicin type B var. Hvordan jeg
som lægperson skulle kunne skelne, ved jeg ikke.

Valgte 'Miljøbilen' som afhændingssted.

mvh
Marianne

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 13-11-06 10:41

Marianne skrev:

> [...]
> medicin type A ikke var miljøskadeligt mens medicin type B var. Hvordan jeg
> som lægperson skulle kunne skelne, ved jeg ikke.

Nu er det jo ikke kun miljøet vi skal tænke på. Vi skal også tænke på os
selv. Når vi f.eks. slipper penicillin og hjertemedicin ud i miljøet så
bliver det jo ofte optaget af planter og dyr. Det akkumuleres og kan
skabe resistensproblemer. I værste tilfælde kan det så føre til at vi
mennesker får problemer med at behandle almindelige sygdomstilfælde,
f.eks. halsbetændelse eller lungebetændelse.

Hovedpinepiller lyder jo ufarligt.... men hvis der slippes tonsvis ud i
miljøet, så vil det på et tidspunky vende tilbage til os selv igen. Og
så er det bl.a. børn der får kodimagnyl ind med frikadellerne og
penicillin gennem mælken (bare for at illustrere).

Hilsen Jesper

Fra : -= JF =- priv

Dato : 12-11-06 10:49

Marianne (handelfjerndette@lundbak.dk) kradsede følgende besked i
<4556556f$0$842$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>

> Det har jeg også fået at vide. Da jeg ville aflevere al min mors
> medicin på Apoteket, ville de ikke tage imod det, men sagde, at jeg
> kunne skylle det ud i wc'et.

Det lyder som om at vedkommende som afviste dig havde prøvesmagt lidt af de
'sjove' piller
Gammel medicin _skal_ afleveres på apoteket!

--
Mvh. John