Tynd mave efter galdestensoperation
Fra : Helle

Dato : 11-11-06 14:47

Hejsa

Det er små 14 dage siden jeg fik fjernet min galdeblære. De første dage
havde jeg ret tynd mave, men det gik over og jeg begyndte at få normal
afføring. Maven skulle jo lige igang igen.
Men nu har jeg tynd mave igen og det gør sindssyg ondt i maven. Jeg føler
jeg er ved at besvime når jeg sidder på toilettet og det løber bare ud af
mig på toilettet som hvis jeg tisser. Og så stinker det helt ekstremt fælt!!

Er det normalt efter en galdestensoperation? jeg håber da ikke det skal være
sådan altid?...

Nogen andre der har oplevet det samme? de første dage var det jo nok meget
normalt med alle de piller jeg skulle have, narkosen og at maven lige skulle
igang igen.

Hilsen Helle

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-06 15:34

"Helle" <mail@SLEThellenielsenFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Er det normalt efter en galdestensoperation? jeg håber da ikke det skal
> være sådan altid?...

Helle, der er noget virus i omløb, med bl.a. tynd mave og mavepine. Det er
måske det, der er problemet og ikke pga. din operation.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-11-06 16:24

On Sat, 11 Nov 2006 14:46:51 +0100, "Helle"
<mail@SLEThellenielsenFJERN.dk> wrote:

> [...]
>mig på toilettet som hvis jeg tisser. Og så stinker det helt ekstremt fælt!!

Er det syreholdigt, gulligt og svier det?

For så er et galdesyre, som ikke bliver optaget hvor det skal men i
stedet løber videre og får tyktarmen til at lave diaree.

Jeg får Questran af den årsag - hvis det er som beskrevet, så skal du
have fat i sygehuset, for at få en recept (og få søgt om tilskud).

Grunden til at jeg får det, er at jeg har fået fjernet den del af
tyndtarmen der normalt optager galdesyren.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Helle

Dato : 11-11-06 16:39

> Er det syreholdigt, gulligt og svier det?

Næeh det er lysebrundt og slimet....sådan en rigtig sej, tynd, slimet
portion...bvadr!

Fra : Helle

Dato : 11-11-06 16:39

.....andre gange ligner det nærmest vand....og så er det vel
mavesyre/galde?...

Fra : Sabina H.

Dato : 11-11-06 19:01

Helle wrote:
> ....andre gange ligner det nærmest vand....og så er det vel
> mavesyre/galde?...

nej....
galde er gult og svier.... du er IKKE i tvivl når du først har oplevet det
komme ud i den ende ;)
og min opfattelse ud fra din beskrivelse, er at hvis det gik væk efter et
par dage, vil det næppe komme igen af samme årsag, så sansyneligheden er at
du blot har tildraget dig en af alle de virusser der er i omløb for
tiden.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-11-06 19:19

Hej Sabrina

On Sat, 11 Nov 2006 19:01:04 +0100, "Sabina H." <sabina@websetter.dk>
wrote:

>galde er gult og svier.... du er IKKE i tvivl når du først har oplevet det
>komme ud i den ende ;)

Enig! :S

Jeg går ud fra at du får (har fået) Questran? Jeg har fået det i 15
år, og er lidt nervøs for at en del af mine ikke-tarm relaterede
symptomer er pga Questran.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Sabina H.

Dato : 12-11-06 03:48

Nicolai Lang wrote:
> [...]
>
> Jeg går ud fra at du får (har fået) Questran? Jeg har fået det i 15
> år, og er lidt nervøs for at en del af mine ikke-tarm relaterede

nej, jeg får ikke noget medicin mere for min tarmlidelse.....
det nærmeste jeg kommer er en anelse smertestillende når nyrerne (nyresten
er en bieffekt af colitis jo) driller, hvilket heldigvis ikke er særligt
ofte.....
jeg har også valgt ikke at tage nogen former for "fortykningsmiddel" men
accepterer mit "output" som det er...... under forudsætning af at jeg ikke
er virusramt, som helle her, for så er det skam nødvendigt at stoppe til,
ellers ender det alle de forkerte steder ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : ThomasB

Dato : 11-11-06 19:14

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> For så er et galdesyre, som ikke bliver optaget hvor det skal men i
> stedet løber videre og får tyktarmen til at lave diaree.

Danner man galdesyre når man har fået fjernet galdeblæren?

Fra : Antik

Dato : 11-11-06 20:12

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote in news:455612ce$0$49197
$14726298@news.sunsite.dk:

> "Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Danner man galdesyre når man har fået fjernet galdeblæren?

Ja, det er leveren, som leverer galden.

Fra : Sabina H.

Dato : 11-11-06 20:15

ThomasB wrote:
> "Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Danner man galdesyre når man har fået fjernet galdeblæren?

ja, leveren danner galden, blæren er bare "docking station", for galden,
hvor den så leveres fra når man spiser....
når galdeblæren er fjernet, løber galden således bare direkte ned i maven i
stedet ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : ThomasB

Dato : 12-11-06 00:47

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor den så leveres fra når man spiser....
> når galdeblæren er fjernet, løber galden således bare direkte ned i maven

Aha der kan man bare se.

Tak til jer begge for info

Fra : Hansen

Dato : 12-11-06 20:33

> [...]
> hvor den så leveres fra når man spiser....
> når galdeblæren er fjernet, løber galden således bare direkte ned i maven

I maven? Er du sikker på det?

Fra : Sabina H.

Dato : 12-11-06 20:45

Hansen wrote:

> I maven? Er du sikker på det?

det er det jeg fik at vide da jeg blev opereret for et år siden.... kan være
det er simplificeret for nemhedens skyld.....
men efter at have kigget her: http://biosite.dk/leksikon/mave-tarm.htm
jeg jo nok erkende at det næppe er hele sandheden ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Rado

Dato : 13-11-06 11:27

On Sun, 12 Nov 2006 20:32:59 +0100, "Hansen" <nejtak@ingenmail.dk>
wrote:

>I maven? Er du sikker på det?

Mere præcist i tyndtarmen.

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Hansen

Dato : 13-11-06 15:33

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mere præcist i tyndtarmen.

Jeg mente ellers at det er tolvfingertarmen.

Fra : Rado

Dato : 13-11-06 16:00

On Mon, 13 Nov 2006 15:32:56 +0100, "Hansen" <nejtak@ingenmail.dk>
wrote:

>Jeg mente ellers at det er tolvfingertarmen.

Det er også rigtigt, men tolvfingertarmen bliver generelt regnet for
en del af tyndtarmen.

Min pointe var hovedsageligt at galden ikke udtømmes i selve maven
(mavesækken):