Hvor køber man et bedre helbred.?
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 06-11-06 20:44

En lidt provokerende overskrift. Jeg ved det.

Og dog. Det er seriøst ment.
Jeg har en ældre bekendt (80 år) der har nogle penge, som jeg mener
vedkommende ligeså godt kan bruge på at få et bedre helbred, eller på
sjov, i de sidste 10 - 20 år, som at overlade dem til arvingene.

Hvad gør man så.?

Jeg har kigget lidt i tidligere indlæg i denne gruppe uden at få ideer,
og har søgt på internet.
Når man søger rammer man altid svar med kommuner og ældresagen. Og dem
er der jo ikke meget liv i.

Kort sagt:
Hvordan bruger man bedst 50.000 kr pr år, for at få det bedre.?
Fysisk og psykisk. Det psykiske er vist det vigtigste.

(Det er ikke et forsøg på at omgå det offentlige system med at spare
egenbetaling osv. Det er rent egoistisk: At få det bedst muligt.)

Jeg mener dette er den mest relevante gruppe, da dk.helbred.behandling
jo ikke eksisterer.
Hvis andre forslag til mere relevant gruppe, så henvis mig til dem.

Mvh. Jørgen Rasmussen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-11-06 21:00

"Jørgen Rasmussen" <jo-ra@tdc-net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan bruger man bedst 50.000 kr pr år, for at få det bedre.?
> Fysisk og psykisk. Det psykiske er vist det vigtigste.

Jamen det kommer sørme da an på mangt og meget.
Hvilken fysisk og psykisk tilstand er manden i.
Hvad er hans konkrete mål? Hvad vil han opnå?
Vil han gå til noget en gang om ugen - eller vil han på højskole for ældre i
en længere perioder og måske stimuleres fysisk og mentalt.

Vil han dovne den (masseres) eller være aktiv.
Er han fysisk begrænset.

Det er faktisk ikke bare sådan lige at svare på *S*

> Jeg mener dette er den mest relevante gruppe, da dk.helbred.behandling jo
> ikke eksisterer.

Hvorfor tænkes der i "behandling". Fejler han noget?

Mvh. Lisbeth

Fra : Workingmom

Dato : 06-11-06 20:48

Jørgen Rasmussen skrev:
> Kort sagt:
> Hvordan bruger man bedst 50.000 kr pr år, for at få det bedre.?
> Fysisk og psykisk. Det psykiske er vist det vigtigste.

Hvad med sådan et luksus kurophold med varme bade, massage, masser af
sund OG velsmagende mad, forkælelse og skønne omgivelser?

Jeg mener, de findes i Polen, f.eks.

Tine

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-11-06 21:23

Jørgen Rasmussen wrote:
:
> Hvordan bruger man bedst 50.000 kr pr år, for at få det bedre.?
> Fysisk og psykisk. Det psykiske er vist det vigtigste.

Hvis jeg havde rigeligt med penge ville jeg besøge en god psykolg en gang om
måneden.

God sund og velsmagende mad vil afgjort også være værd at bruge penge på.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BA

Dato : 06-11-06 21:40

Fx http://www.loegumkloster-refugium.dk/

eller andre refugier - prøv Google
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-11-06 11:32

"Jørgen Rasmussen" <jo-ra@tdc-net.dk> skrev i en meddelelse
> En lidt provokerende overskrift. Jeg ved det.

Hvorfor dog det :)

> [...]
> vedkommende ligeså godt kan bruge på at få et bedre helbred, eller på
> sjov, i de sidste 10 - 20 år, som at overlade dem til arvingene.

Det er sommetider svært at overbevise folk i den alder om, at de ikke skal
gemme deres penge til deres arvinger, fordi arvingerne som regel er langt
bedre økonomisk stillet, end de selv er. Men det er svært at overbevise en
mor eller far, at de ikke skal gemme til deres børn.

> Kort sagt:
> Hvordan bruger man bedst 50.000 kr pr år, for at få det bedre.?
> Fysisk og psykisk. Det psykiske er vist det vigtigste.

Det er billigt, man køber et klippekort til svømmehallen. Det gavner både
fysisk og psykisk. Hvis man ikke er helt så godt gående, at man helt og
holdent, kan klare sig selv, bruger man ældresvømning.

ofte, har ældre folk, behov for at få hævet deres møbler, fordi det kræver
for mange kræfter at komme op. Det gør, at de ofte sidder i den samme stol,
som tilfældigvis, står meget passende ud for fjernsynet, og det er på ingen
måder helbredsfremmende. De 6 træklodser, koster ikke mange basører.

> (Det er ikke et forsøg på at omgå det offentlige system med at spare
> egenbetaling osv. Det er rent egoistisk: At få det bedst muligt.)

Skal vi ind i mere, så er det jo nødvendigt at vide mere om, hvordan den
generelle helbredstilstand er. Det er vel heller ikke uvæsentligt, hvordan
vedkommendes helt private netværk fungerer, for mange ældre, er rejser på
ingen måder sagen, men forbedringer i boligen, eller adgangsforhold, vil
kunne styrke netværket, hvis F.eks dørene er for smalle, til folk der går
med rollator, det vil jo afholde dem, fra at aflægge besøg, og er der for
mange af dem, bliver man jo ensom. Høje dørtrin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-11-06 12:55

"Jørgen Rasmussen" <jo-ra@tdc-net.dk> skrev i en meddelelse
> En lidt provokerende overskrift. Jeg ved det.

Sorry, den sidste røg lidt for tidligt afsted....

Der skulle jo stå, at høje dørtrin, også ofte er en stor forhindring.

Men hvor pengene er godt brugt, afhænger jo meget af personen selv, tilstand
og lyster.... Det hjælper ikke meget, at ligge på en strand i syden, hvis
man hellere vil have en god diskussion over kaffebordet.

M.V.H....Benny..

Fra : BA

Dato : 08-11-06 20:46

Min gamle (rige) onkel fik en gang foræret et buskort til en masse zoner.
Han blev rigtig glad. Han satte sig ind i de forskellige busser og kørte på
"sightseeing" så længe han gad.
Og jo mere han kørte, jo mere sparede han, og han stod af og på, som det
passede ham over det meste af Sjælland

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 08-11-06 22:03

Jørgen Rasmussen wrote:
> En lidt provokerende overskrift. Jeg ved det.
>
> Og dog. Det er seriøst ment.
> Jeg har en ældre bekendt (80 år) der har nogle penge, som jeg mener

Tak for kommentarer. Og ideer.

Når man er som min bekendte, er et klippekort til en svømmehal ikke
brugbart, når der er 10 km til svømmehallen.
Det koster jo penge at tage en taxi...

Og sikkert lige så vigtigt, hvad tænker naboerne da ikke hvis man
begynder at tage taxi. Det kan gå ud over renomeet.
Nej, så hellere leve et "dårligt" liv.

(Det er foreslået mange gange, men kun brugt sjældent. Og når sket få
gange til læge, det offentlige betaler.!)

Hvorfor gør de det.? Altså , hellere sparer op end at få noget for
pengene.

Bliver vi andre på samme måde, når vi bliver 80.?
Er det "arv elle miljø".?????

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-11-06 11:22

> Tak for kommentarer. Og ideer.
>
> Når man er som min bekendte, er et klippekort til en svømmehal ikke
> brugbart, når der er 10 km til svømmehallen.
> Det koster jo penge at tage en taxi...

Ja og dem, har han næsten ikke nok af vel ))

> Og sikkert lige så vigtigt, hvad tænker naboerne da ikke hvis man
> begynder at tage taxi. Det kan gå ud over renomeet.
> Nej, så hellere leve et "dårligt" liv.

Det tror jeg til gengæld ikke, de tænker på.

> (Det er foreslået mange gange, men kun brugt sjældent. Og når sket få
> gange til læge, det offentlige betaler.!)

Jamen han er en af de årgange, der ikke vil lægge nogen til last.

> Hvorfor gør de det.? Altså , hellere sparer op end at få noget for
> pengene.

Hvis du tænker på den tid han voksede op i, så er svaret ganske ligetil.
De har ikke fået noget forærende, og de beder aldrig om noget.
Har selv en svigermor, der bliver 90 år, og sætter man hende på en stol
så venter hun pænt på, at man kommer og henter hende igen.
Ja det mest komiske, hun var forsvundet på plejehjemmet, hun var
ikke i sin lejlighed, og heller ikke i opholdsstuen.... Hvor var hun dog.

Jo hun sad på toilettet, i mørke, og kunne ikke komme op.... Men hun
ville nu ikke forstyrre, så hun trak ikke i snoren ...

> Bliver vi andre på samme måde, når vi bliver 80.?

Nej jeg er bange for, at vi skal nok kræve ind, men jeg frygter nu
ikke for os... Men vores børn, når de kommer på plejehjem, vil det
nok ikke være sjovt at være ansat i ældreplejen. De har jo, hvis vi
sammenligner med vore egne forældre, været født med en guldske
i røven, og er blevet båret på hænder og fødder. Der har altid
været et sikkerhedsnet, til at samle dem op, uanset, hvor tosset de
opførte sig. Altså alt det, vi skabte til dem, i den tro, at vi gjorde
dem en tjeneste, vi har skabt en flok børn, som aldrig bliver gamle
nok, til at være voksne.

> Er det "arv elle miljø".?????

Ja, og det er Fand'me uhyggeligt du

Håber du forstod den...

M.V.H....Benny..

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-11-06 20:49

Benny Mortensen wrote:

> Ja og dem, har han næsten ikke nok af vel ))

Jeg er lidt nysgerrig. - Hvorfor tror du og en anden at det er en mand.?
De øvrige er neutrale.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-11-06 07:58

> Jeg er lidt nysgerrig. - Hvorfor tror du og en anden at det er en mand.?
> De øvrige er neutrale.
>

> Mvh. Jørgen

Det var bare et svar på en forespørgsel fra dig, så er han forkert, så læser
du bare " hun ".... Det står dig helt frit for

M.V.H....Benny..

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-11-06 20:51

Benny Mortensen wrote:

> Ja, og det er Fand'me uhyggeligt du
>
> Håber du forstod den...

Nej, det gjorde jeg godtnok ikke...

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-11-06 07:59

> Nej, det gjorde jeg godtnok ikke...
>

> Mvh. Jørgen

Synd for dig.

M.V.H....Benny..

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-11-06 20:18

Benny Mortensen wrote:
> "Jørgen Rasmussen" <jo-ra@tdc-net.dk> skrev i en meddelelse

> Synd for dig.

Da du tilsyneladende er af den sarkastiske type, har jeg overvejet
hvordan jeg bedst lokker et svar ud af dig. Men det er ikke lykkedes at
komme frem til noget brugbart.
For I giver det jo ikke godvilligt fra jer.

Kunne du ikke overveje at give mig lidt hjælp.? Jeg er helt vildt
nysgerrig.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-11-06 03:22

> [...]
> komme frem til noget brugbart.
> For I giver det jo ikke godvilligt fra jer.
>
> Kunne du ikke overveje at give mig lidt hjælp.? Jeg er helt vildt

Hvad er det, som du misforstår ud af dette :

> Ja og dem, har han næsten ikke nok af vel ))

Ja det er ironisk, når vedkommende ifølge dig selv, har rigeligt med
penge... Vil vedkommende have et bedre helbred, sådan som du efterlyste...
Eller en højere saldo på bankbogen...

Man kan jo også sjippe, hjemme på stuegulvet... Men det er næppe, lige det
en ældre borgers led har brug for.
Derfor er svømning, aldeles suveræn. Der er ikke en muskel i kroppen, der
ikke bliver brugt, og uden at drive rovdrift på led og muskler, og er man
rigtigt svagelig, kan man lege sig igang. For de samme penge, er der som
regel adgang til Spabad, Sauna, mange steder, også kondicenter og
solarium... Ja der er stort set, næsten alt. Der ved siden af, så kommer
man jo også i bad, både før og efter, man har været i Pool'en... Og for mig,
koster det en hel ti'er, hver gang, når man køber et 25 turs kort.

Jeg er også næsten sikker på, at den kommune, vedkommende bor i, har
ældresvømning. I nogle kommuner, i forbindelse med et af deres
aktivitetscentre, og så er der ligefrem mulighed, for at blive afhentet på
sin bopæl, og kørt hjem igen.

Der er faktisk næsten ingen grænser for, hvor mange tilbud der er, det
gælder bare om at finde dem. Da jeg boede i Aalborg kommune, var vi medlem
af et eller andet, jeg ikke lige kan huske hvad hed, men det var ikke mange
penge det kostede, jeg tror det var Kr 125,- for 3 mdr.... For de penge,
kunne vi svømme, et par gange om ugen, spille billard, indendørs fodbold,
floorbal, hockey, og guderne må vide, hvor mange flere ting. Bor
vedkommende i Aalborg kommune, kan vedkommende blive visiteret til Lejbjerg
centret, som har deres egen lille Pool, med ekstra varmt vand, og det er
helt gratis... Så hvem ved... Undersøg, hvad der er af muligheder, i
vedkommendes kommune, hvis de 10 km hen til svømmehallen, skulle være et
problem.

Vedkommende, kunne jo måske finde en, med bil, som også har lyst til lidt
motion, så kunne de måske aftale at køre sammen.

Der er så mange muligheder, at man bliver helt svimmel.... Men man bliver
nødt til at tage initiativet, det kommer ikke bare af sig selv. Det var nu
lettere, dengang man bare kunne skrive " Han " Det er dog fandens
besværligt, altid at skulle skrive " Vedkommende ".

M.V.H....Benny..