Forkølelse betaler sig ikke
Fra : dktekno

Dato : 03-11-06 23:19

Jeg lider af OCD og vasker hænder meget ofte, og klør mig sjældent i øjnene,
og kun efter håndvask.

Jeg piller aldrig næse, og hver gang jeg går forbi andre mennesker, holder
jeg vejret.

Jeg vasker hænder før jeg:

Klør mig i ansigtet.
Spiser.
Hvis jeg spiser slik, pakker jeg det ud af plastikken, og spiser den der
fra, uden at røre ved det.

Og i skrivende stund sidder jeg nu med en forkølelse, der skal vise sig, at
lægge mig i sengen med snue og nysen og feberkramper de næste par uger.

Hvad skal jeg gøre?

Fra : Jimmy

Dato : 04-11-06 00:10

> Og i skrivende stund sidder jeg nu med en forkølelse, der skal vise sig, at
> lægge mig i sengen med snue og nysen og feberkramper de næste par uger.
>
> Hvad skal jeg gøre?

Drik noget kamillethe.

Fra : Sorgenfri

Dato : 04-11-06 08:19

"dktekno" skrev:
> [...]
>
> Klør mig i ansigtet.
> Spiser.
> Hvis jeg spiser slik, pakker jeg det ud af plastikken, og spiser den der

Husk at kroppens immunforsvar netop er "konstrueret til" dagligt at tage sig
af alverdens småinfektioner. Hvis man vil holde sit immunforsvar i topform,
kan der faktisk være grund til løbende at blive udsat for vira og bakterier.
Tænk på rationalet bag vaccinationer.

Almindelig håndhygiejne er godt, men pas på med hyppig og gentagen håndvask,
så du ikke får udtørret og revnet hud, for så er hændernes naturlige
beskyttelsesbarriere først svækket.

Næsepilleri er nok ikke noget for dig, men måske skulle man spørge sig selv,
om vi med vores pæne manerer faktisk modarbejder en naturlig trang til at
"rydde op i næsen" og indtage en lille vaccinations-cocktail, som holder
immunforsvaret opdateret og på forkant med, hvad det skal være tunet til at
tackle.

Se fx www.webavisen.dk/visartikel-13865.html for en kort henvisning.

> Og i skrivende stund sidder jeg nu med en forkølelse, der skal vise sig,
> at
> lægge mig i sengen med snue og nysen og feberkramper de næste par uger.
>
> Hvad skal jeg gøre?

Tag en dyne og en kande te med ind i stuen og tænd for tv'et. Varme og
tilstrækkeligt med væske er godt. Slap af og lad dig selv komme til
hægterne. Det tager nok bare et par dage, før det værste er overstået.
Panodiler er gode til hovedpine og til at holde feberen nede.
God bedring!

Mvh. Sorgenfri

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-11-06 09:50

> Panodiler er gode til hovedpine og til at holde feberen nede.

Er det ikke et rigtigt dårligt råd? Feberen er med til at du får en hurtig
bedring - kroppens eget forsvar mod forkølelsen.

Mvh Maria

Fra : Sorgenfri

Dato : 04-11-06 10:15

"Maria Frederiksen"

> Er det ikke et rigtigt dårligt råd? Feberen er med til at du får en hurtig
> bedring - kroppens eget forsvar mod forkølelsen.

Enig. Det var ment som et råd til "forebyggelse af deciderede feberkramper"
.... Og til at give spørgeren nogle måske mere behagelige dage på langs.

For øvrigt: Over et vist temperaturniveau har feberen dog ingen yderligere
positiv effekt.
Læs evt. bogen "Når patienten har feber".

Mvh. Sorgenfri

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-06 18:38

> Enig. Det var ment som et råd til "forebyggelse af deciderede
> feberkramper"

Børn med feberkramper må ikke få feberdæmpende medicin. Jeg ved ikke om det
samme gælder voksne - eller hvor hyppigt feberkramper er blandt voksne.

Mvh Maria

Fra : Lyrik

Dato : 04-11-06 13:18

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> lægge mig i sengen med snue og nysen og feberkramper de næste par uger.

+++++++++++++++++
Nu er du jo nødt til at opgive dine ritualer og lad naturen gå sin gang.
Naturen har sat dig skakmat med en forkølelse.
Når du så erfarer at du klarer dig fint igennem forkølelsen som millioner af
andre danskere, så kan du slække lidt på alle de leveregler som forpester
din hverdag.

Du skal trappe dine regler ned. Fra at vaske hænder 20 gange skal du gå ned
til 10.
Og så videre.
Du skal prøve at trække vejret når mennesker går forbi.
Lidt af gangen.
Skriv dine små sejre ned.

Hilsen
Jens

Fra : ThomasB

Dato : 04-11-06 13:32

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad skal jeg gøre?

Indse at dit imunforsvar modarbejder bakterier og virus, så du er fri for at
gøre det.

Det er helt umuligt for dig som stort mennesker, at modarbejde noget så småt
som bakterier og virus.

Hvem siger i øvrigt at det er dårligt/skidt/farligt at være forkølet? Hvem
siger ikke at det er en fordel for kroppen at være forkølet en gang i
mellem?

Fra : dktekno

Dato : 04-11-06 21:32

Hvad gavner forkølelsesvirus?

Fra : Workingmom

Dato : 04-11-06 21:37

dktekno skrev:
> Hvad gavner forkølelsesvirus?

Det holder dit immunforsvar på dupperne. Det træner immunforsvaret uden
at være til fare for dig.

Det er ligesom muskler - hvis du aldrig bruger dem, så kan de ikke
noget, den dag du rigtigt skal bruge dem.

Tine

Fra : ThomasB

Dato : 04-11-06 22:09

> Hvad gavner forkølelsesvirus?

Er du inde i evolutionsteorien?

Når jeg bliver forkølet synes jeg det er møg irriterende. Men når den værste
dag er gået, så får jeg noget tid med mig selv, som jeg eller ikke ville
have haft. Man får en mulighed for at starte på noget nyt, en ændring af
livsstil måske?

Og så kan man tillade sig at ligge på sofaen/sengen en hel uge og spise slik
og se tv, uden nogen siger man skal stå op og komme igang

Jeg er overbevist om at det, på en eller flere måder, er en evolutionistisk
fordel at være forkølet, for ellers kunne kroppen jo bare lade være med at
reagere og "skjult" bekæmpe forkølelsen i stedet, som den gør med så mange
andre bakterier og vira.

Men jeg vil give dig ret i at det kan føles temmelig irriterende at være
grounded.

God bedring dktekno - jeg har selv lige være igennem det, så jeg ved hvordan
du har det

Mvh Thomas

Fra : dktekno

Dato : 05-11-06 12:10

Jeg får det ikke bedre med mig selv. For hver gang jeg bliver syg, bliver
mine leveregler strengere. Endnu mindre kan jeg. Endnu mere påpasselig skal
jeg være. Jeg anser virus for, at være terrorisme imod min krop, og mine
leveregler er anti-terror.

Jo flere gange jeg bliver syg, og jo sygere jeg bliver, des værrer får jeg
det bagefter.

Jeg husker engang jeg kastede op i 1997. Her fik jeg bagefter skræk for, at
kaste op igen. Min frygt dæmpede sig efter 5 år, hvor jeg også tænkte "nej,
det kan da ikke være så slemt", og jeg glemte alt om min frygt. Indtil jeg
så en dag, onsdag aftern kl. 00.00 og torsdag kl. 00.30 og 01.00 den 28
november 2002 kastede op. Her fik min frygt fornyet og endnu stærkere
styrke. Og jeg udviklede mine leveregler baseret på, hvad jeg fandt frem
til, der gør, at man bliver syg. Jeg ville finde ud af, hvorfor man kaster
op eller i det hele taget bliver syg. Hvor kommer virus fra? Dette var
spørgsmål jeg stillede mig selv, og jeg udviklede levereglerne. Jeg slækkede
så lidt på dem i 2004, og den 16 december 2004 kastede jeg op igen, og lige
siden har jeg kørt i forhøjet beredsskab.

Jeg får det absolut ikke bedre med mig selv, når jeg har overstået en
sygdom. Jeg bliver mere bange. Mere påpasselig. Og jo flere terrorangreb
imod min krop, jo mere vil jeg forsvare mig selv imod det. Idag udelukker
jeg al indtagelse af føde, der ikke er sterilt. Hvad der ikke er sterilt,
skal godkendes først, dvs. youghurt spiser jeg, selvom det indeholder
bakterier, men det er kun fordi disse mælkesyrebakterier har passport til
min krop. De har fået specialtilladelse.

Ansku mig som en form for USA i 2020 der har gennemlevet 500 terrorangreb.
Ville du så ikke også være i forhøjet alarmberedsskab og have strenge krav
og overvågning af alt?

Fra : Trist

Dato : 05-11-06 12:46

"dktekno" <dktekno@gmail.com> wrote in

> [...]
> terrorangreb. Ville du så ikke også være i forhøjet alarmberedsskab og
> have strenge krav og overvågning af alt?

Hvordan klarer du dig på arbejdsmarkedet?

Fra : Lene

Dato : 05-11-06 12:57

Hvis du har fulgt lidt med, så ved du at dktekno er syg og IKKE på
arbejdsmarkedet.....

Mvh

Lene

Fra : Trist

Dato : 05-11-06 20:47

"Lene" <hmt@mail.dk> wrote in news:454dd1a5$0$12634
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hvis du har fulgt lidt med, så ved du at dktekno er syg og IKKE på
> arbejdsmarkedet.....

Syg og syg. Jeg synes ikke, at psykiske problemer burde kunne medføre en
førtidspension.
For at være uarbejdsdygtig skal man lide af fysiske smerter, som bliver
værre ved aktivitet.
Det gør man ikke, hvis det er psykisk!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-06 20:58

Den 05-11-06 20.46 skrev Trist følgende:

> Syg og syg. Jeg synes ikke, at psykiske problemer burde kunne medføre en
> førtidspension.

Jeg ville så sandelig ikke bytte mine fysiske skavanker med dkteknos
psykiske ditto. Ud over, at de psykiske kan være temmelig invaliderende,
så er det sværere at finde forståelse hos andre mennesker, hvilket dit
indlæg er et ganske godt eksempel på.

Heldigvis træffes beslutning om førtidspension af mennesker som ved lidt
om den slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rustvogn: En bil der er godt angrebet af rust i såvel undervogn som i de

Fra : Trist

Dato : 06-11-06 15:57

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> [...]
> mennesker, hvilket dit indlæg er et ganske godt eksempel på.
>
> Heldigvis træffes beslutning om førtidspension af mennesker som ved

I dagens Danmark kan der uofficielt kun tildeles førtidspension, hvis
klienten er psykisk syg. Fysiske lidelser pisses der på af systemet og det
kan jo ikke være rigtigt, at det skal være sådan.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-11-06 16:36

Den 06-11-06 15.56 skrev Trist følgende:

> I dagens Danmark kan der uofficielt kun tildeles førtidspension, hvis
> klienten er psykisk syg.

Pjat med dig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Kildeskat: Skat på vand...

Fra : Uffe Ravn

Dato : 07-11-06 01:18

Trist wrote:

> I dagens Danmark kan der uofficielt kun tildeles førtidspension, hvis
> klienten er psykisk syg.

Det er lodret forkert!

Jeg kender flere, der for nylig er blevet tildelt førtidspension,
udelukkende på grund af fysiske skavanker.
--
Mvh. Uffe Ravn
Førtidspensionist

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 21:36

Trist wrote:
> [...]
> en førtidspension.
> For at være uarbejdsdygtig skal man lide af fysiske smerter, som

Her må jeg blande mig...

Jeg lider af nogle psykiske vanskeligheder som gør ar jeg ikke kan arbejde..
Og det er ikke fordi jeg ikke vil arbejde!! Men jeg kan ikke, for så bliver
jeg endnu mere syg!!

Så jeg synes lige du skal overveje en gang mere hvad der kan gøre en
uarbejdsdygtig...
For en psykisk problemstilling kan sagtens gøre en lige så uarbejdsdygtig
som en fysisk problemstilling..

Fra : Trist

Dato : 06-11-06 16:02

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Her må jeg blande mig...
>
> Jeg lider af nogle psykiske vanskeligheder som gør ar jeg ikke kan
> arbejde.. Og det er ikke fordi jeg ikke vil arbejde!! Men jeg kan
> ikke, for så bliver jeg endnu mere syg!!

Du er vel en af de mange kvinder, som bare har "ondt i livet"?
Har du prøvet med et par lykkepiller?

> Så jeg synes lige du skal overveje en gang mere hvad der kan gøre en
> uarbejdsdygtig...
> For en psykisk problemstilling kan sagtens gøre en lige så
> uarbejdsdygtig som en fysisk problemstilling..

Jeg er meget uenig. Psykisk syge mennesker, hvis sådanne ellers findes, har
bedst af at have et arbejde, så de får andre ting at tænke på.
Det samme kan ikke siges om kroniske smertepatienter, tværtimod.

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-06 17:08

Trist wrote:
> "Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Du er vel en af de mange kvinder, som bare har "ondt i livet"?
> Har du prøvet med et par lykkepiller?

Nej!
Jeg har psykiatriske diagnoser og er bl.l a behandling på et psykiatrisk
ambulatorium..
Jeg har fået medicin igennem mange år, og været i behandling i endnu flere..

Og ja, jeg kan godt se at du har sat en smiley, men jeg kan ikke se hvordan
nogen overhovedet kan finde på at joke med noget som psykiske lidelser..

> [...]
> tænke på.
> Det samme kan ikke siges om kroniske smertepatienter, tværtimod.

Jeg er både kronisk smertepatient og psykisk syg..
Og det der er min største begrænsning i arbejdsevne er min psykiske
tilstand..

Vi kan måske tales ved når du har haft så mange depressioner at du er holdt
med at tælle, og har lidt af lammende angst i 25 år!!

For dine udtalelser giver jeg intet for!

Fra : Trist

Dato : 06-11-06 18:12

> [...]
>
> Og ja, jeg kan godt se at du har sat en smiley, men jeg kan ikke se
> hvordan nogen overhovedet kan finde på at joke med noget som psykiske

Jeg tror ikke på psykiske lidelser.

> Jeg er både kronisk smertepatient og psykisk syg..
> Og det der er min største begrænsning i arbejdsevne er min psykiske
> tilstand..

Hvis det er tilfældet, så er dine fysiske smerter ikke alvorlige!

> Vi kan måske tales ved når du har haft så mange depressioner at du er
> holdt med at tælle, og har lidt af lammende angst i 25 år!!

Hvad er du bange for og hvorfor?
Hvorfor er du deprimeret?
Jeg tror ærlig talt, at du ville have godt af at få dig et arbejde. Så
ville du have mindre tid og overskud til de syge tanker og du ville
synes bedre om dig selv.

> For dine udtalelser giver jeg intet for!

Gør sandheden da ondt?

Min mistanke om, at du bare har "ondt i livet", bliver ikke mindre med
sådan en udmelding!

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-06 18:15

Trist wrote:
> [...]
> Jeg tror ærlig talt, at du ville have godt af at få dig et arbejde. Så
> ville du have mindre tid og overskud til de syge tanker og du ville

Jeg er mere fortørnet over at du kan finde på at tale sådan til dine syge
medmennekser...
Min kommentar til dine kroniske smerter er at du kan da bare arbejde dem
væk... Bevægelse hjælper!

> Min mistanke om, at du bare har "ondt i livet", bliver ikke mindre med
> sådan en udmelding!

Dig vil jeg slet ikke diskutere med...
Og ja, jeg kender fysisker smerter!!!

Angst er at være frygtelig bange uden at hvad man er bange for.. Og har du
aldrig haft en angstanfald aner du ikke hvad der er tale om...

Fra : Trist

Dato : 06-11-06 18:57

> Jeg er mere fortørnet over at du kan finde på at tale sådan til dine
> syge medmennekser...

Jeg anerkender, at du kan have kroniske fysiske smerter. Sådan nogle kæmper
jeg jo selv med. Der hvor jeg tillader mig at sætte spørgsmålstegn, er, om
det er muligt at være psykisk syg. Her tror jeg mere på "ondt i livet"
teorien. Psykiske sygdomme har jeg svært ved at anerkende og da slet ikke
som værende grund til uarbejdsdygtighed.

> Min kommentar til dine kroniske smerter er at du kan da bare arbejde
> dem væk... Bevægelse hjælper!

Desværre ikke i mit tilfælde, tværtimod bliver de værre ved aktivitet.

> Dig vil jeg slet ikke diskutere med...

Dit tab.

> Og ja, jeg kender fysisker smerter!!!

Det tror jeg faktisk på.

> Angst er at være frygtelig bange uden at hvad man er bange for.. Og
> har du aldrig haft en angstanfald aner du ikke hvad der er tale om...

Jeg har lidt af angstanfald i indsovningsfasen.

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-06 19:44

Trist wrote:
> [...]
> jeg mere på "ondt i livet" teorien. Psykiske sygdomme har jeg svært
> ved at anerkende og da slet ikke som værende grund til

Jeg kan slet ikke komme igennem til dig...
Jeg kender alt til kroniske lidelser, og hvad de kan gøre ved en...

Jeg ved alt om hvordan det føles at have det så skidt at man end ikke kan
overskue at at gøre den mindste ting... Fx at det kan tage dage at gøre en
lille ting på 10 minutter i hjemmet, eller at have kontakt til mennesker...
Eller haft det så skidt at det eneste du har kunent magte andet end at kigge
ind i væggen for alt andet kan ikke bearbejdes i hjernen. Og samtidig tænker
man at en overdosis el.lign. kunne være en ret god løsning på det
tidspunkt..

> Jeg har lidt af angstanfald i indsovningsfasen.

Har du så også prøvet at være angst 24/7, og alt hvad man gør føles som om
kroppen, og livet, falder fra hinanden??
Har du prøvet at være så angst at du slet ikke kunne bevæge dig, og dette i
timer i træk?

Til oplysning kan jeg sige at jeg rent faktisk kæmper for at få en hverdag
hvor jeg kan passe et arbejde i nogle timer om ugen, få et socialt liv til
at fungere, at kunne klare en hverdag uden at have angst mm hver og
hveranden dag.

Og psykiske lidelser er virkelig et problem lige som fysiske.
Hvad ville du fx sige til at have en kollega der ikke kunne passe sit
arbejde fordi opgaverne virker fuldstændig umulige at klare, ikke kan klare
at nogen taler til vedkommende, altid er fjern og ufokuseret og slet ikke
kan håndtere arbejdsopgaver som vedkommende normalt, i gode perioder, godt
kan klare?
Eller forestil dig at en kollega der fx er psykotisk, men skal passe sit
arbejde, fordi alle psykiske lidelser underkendes?? En psykotisk patient gør
ofte ting som er virkelighedsfjerne og som er uden sammenhæng med
virkeligheden... Denne kollega vil være noget nær umulig at være sammen med,
vil slet ikke kunne passe sit arbejde eller være sammen med andre
mennesker...

Jeg ved jeg er lidt på et sidespor her, men det er blot for at få dig til at
forstå at psykisk syge kan være ligeså uarbejdsdygtige som fysisk syge, og
kan være en meget stor belastning at have på arbejdsmarkedet...

Fra : Trist

Dato : 06-11-06 20:51

> [...]
> som om kroppen, og livet, falder fra hinanden??
> Har du prøvet at være så angst at du slet ikke kunne bevæge dig, og

Nej, heldivis da. Det lyder jo ganske forfærdeligt.
Hvad skyldes sådan en tilstand?
Det er vel en kemisk ubalance i hjernen og dermed en fysisk fejl?
Medicin må derfor kunne bedre tilstanden.

> [...]
> hverdag hvor jeg kan passe et arbejde i nogle timer om ugen, få et
> socialt liv til at fungere, at kunne klare en hverdag uden at have

Jeg har det på præcist samme måde (undtagen angsten mm), men det skyldes
min fysiske tilstand.

> [...]
> klare at nogen taler til vedkommende, altid er fjern og ufokuseret og
> slet ikke kan håndtere arbejdsopgaver som vedkommende normalt, i gode

Jeg ville mene, at han er fysisk syg, ikke psykisk.
Måske har han en kemisk ubalance i hjernen.
Medicin vil kunne hjælpe.

> [...]

> til at forstå at psykisk syge kan være ligeså uarbejdsdygtige som
> fysisk syge, og kan være en meget stor belastning at have på

Det du kalder psykisk sygdom, er i mine øjne fysisk sygdom, da det
skyldes fejl i hjernens måde at arbejde på.

Under alle omstændigheder vil jeg håbe for dig, at du vil få det meget
bedre, så du kan begynde at leve livet.

Livet er for kort til ikke at blive levet!

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 06:36

Trist wrote:
> [...]
> Hvad skyldes sådan en tilstand?
> Det er vel en kemisk ubalance i hjernen og dermed en fysisk fejl?
> Medicin må derfor kunne bedre tilstanden.

Ja, medicin kan lindre, men når det gælder angst er det bedste middel
langvarig terapeurisk behandling, og en sådan behandling er meget hård, og
en session ved en psykolog kan dræne en fuldstændig for energi..
Desuden er adfærdsterapi nødvendig i mit tilfælde, dvs. at jeg skal
konfronteres med min angst sammen med behandler mm, og dels kræver disse
eksponeringer mange kræfter, men også det at planlægge kræver ufattelige
mængder kræfter..
Du kan lidt sammenligne det med at du, med dine fysiske smerter, skal cykle
50 eller 100 kilometer, ganske vist må du træne lidt, men ikke relativt
nok..

Beroligende medicin til at tage under akut angstanfald er stærkt
vanedannende (Stesolid etc) og bruges derfor helst ikke. Personligt er det
eneste Stesolid jeg har fået været inden en operation.
Angsten i dagligdagen håndteres mest fornuftigt ved at se den i øjnene, men
denne konfrontation kræver en masse kræfter, da man skal se det i øjnene som
er allersværest for en..

> Jeg har det på præcist samme måde (undtagen angsten mm), men det
> skyldes min fysiske tilstand.

JA, du kan ikke bevæge dig pga fysisk smerte, jeg kan ikke bevæge mig pga
psykisk smerte..
Der er en væsentlig forskel!

> Jeg ville mene, at han er fysisk syg, ikke psykisk.
> Måske har han en kemisk ubalance i hjernen.
> Medicin vil kunne hjælpe.

Ja, der er formentlig også tale om en biologisk/fysiologisk ubalance i
hjernen, men medicin går det sjældent alene..

> Jeg ville mene, at han er fysisk syg, ikke psykisk.
> Måske har han en kemisk ubalance i hjernen.
> Medicin vil kunne hjælpe.

Igen, biologisk/fysiologisk ubalance i hjernen, men ved fx skizofreni eller
tilbagevendende psykoser er det meget svært at have en "normal hverdag",
hvad et så end vil sige..

> Det du kalder psykisk sygdom, er i mine øjne fysisk sygdom, da det
> skyldes fejl i hjernens måde at arbejde på.

Nej, det er psykiske sygdomme som er forårsaget af biologsike/kemiske
ubalancer i hjenen...
Ubalancerne kommer til udtryk ved psykiske symptomer...

> Under alle omstændigheder vil jeg håbe for dig, at du vil få det meget
> bedre, så du kan begynde at leve livet.
>
> Livet er for kort til ikke at blive levet!

Jeg er da udemærket klar over at livet er for kort til ikke at blive levet,
men når man nu har haft angst fra man var helt lille, og depressive perioder
i rigtig mange år, så er det altså ikke noget man kan ændre fra dag til
dag..

Som sagt kæmper jeg for at få en hverdag med et arbejde, som jeg kan klare.
Jeg forbedre mine faglige færdigheder ved at læse på VUC, og supplere den
HF-eksamnen jeg har.. I år er det kemi på b-niveau der er på programmet.
Jeg kæmper en kamp for at kunne fungere socialt, og det er en kamp der tager
så mange kræfter at der er nødt til at blive taget nogle hensyn andre
steder..

Fra : Lene

Dato : 10-11-06 12:22

Du fejler da ikke en skid - det skal bare arbejdes væk -så se at komme ud
på arbejdsmarkedet med dig.

Lene

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-06 22:33

"Trist" <@> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke på psykiske lidelser.

Interessant..... "trist" er nemlig en psykisk lidelse!

Mvh. Lisbeth

Fra : Lene

Dato : 10-11-06 12:20

Du er selv syg i hovedet med den holdning - ja undskyld, men det må du bare
være. Hvis du vidste hvor mange mennesker du nedgør med sådan en vanvittig
syg holdning, du burde virkelig skamme dig.

Lene

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-11-06 13:01

Den 10-11-06 12.19 skrev Lene følgende:
> Du er selv syg i hovedet med den holdning.

Hvem snakker du med?

Gør som jeg har gjort ovenfor: Lav en linje med navnet på den du svarer,
og medtag også gerne dato og tidspunkt. De fleste programmer til at
skrive i nyhedsgrupperne med indsætter faktisk den slags helt automatisk
- det gælder også Outlook Express, som du bruger.

Citer også fra det tidligere indlæg, så man kan se, hvad du svarer på.
Men lad være med at citere hele indlægget, du bør nøjes med at citere
det relevante.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rette smed for bager: En dårlig vane med fatale følger...

Fra : Lene

Dato : 10-11-06 12:12

DU godeste siger jeg bare. At der stadig findes mennesker med sådan en
holdning - det troede jeg ikke i dagens Danmark. Du er LANGT væk fra
realiteterne min ven...... Jeg ville nødig være en "ven" i din omgangskreds
der fik psykiske problemer.

Lene

Fra : Soeren

Dato : 06-11-06 08:51

"Trist" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> førtidspension.
> For at være uarbejdsdygtig skal man lide af fysiske smerter, som bliver

Det var det dummeste jeg nogensinde har læst.

Soeren

Fra : Trist

Dato : 06-11-06 15:54

"Soeren" <xxx@email.dk> wrote in news:454ee98c$0$140$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> "Trist" <@> skrev i en meddelelse

> Det var det dummeste jeg nogensinde har læst.

Måske. Det pisser mig bare af, at man skal spille psykisk syg for
overhovedet at have mulighed for tildeling af førtidspension. Jeg lider
frygteligt hver eneste dag af kroniske smerter og manglende energi, men
fordi jeg er psykisk iorden (ifølge psykiater), er muligheden for
førtidspension pt. ikke tilstede.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-11-06 16:45

Den 06-11-06 15.53 skrev Trist følgende:

> Jeg lider
> frygteligt hver eneste dag af kroniske smerter og manglende energi, men
> fordi jeg er psykisk iorden (ifølge psykiater), er muligheden for
> førtidspension pt. ikke tilstede.

Kan du fremlægge en skriftlig udtalelse på, at det er på grund af
manglende psykisk sygdom, at du ikke kan få førtidspension? Jeg har mere
en fornemmelse af, at det er noget, du bilder dig ind eller har
misforstået. Sandheden ligger nok mere i, at din sygdom/handicap ikke er
alvorlig nok i kommunens øjne til, at du kan få en førtidspension.

Og det leder os hen til en anden konklusion - helt i den stil, du selv
plejer at bruge over for andre: Du er pjevset og du gider ikke arbejde.

Fra : ThomasB

Dato : 06-11-06 17:10

> Og det leder os hen til en anden konklusion - helt i den stil, du selv
> plejer at bruge over for andre: Du er pjevset og du gider ikke arbejde.

http://www.auh.dk/cl_psych/term/TERM-uptodate.pdf
Læs den fra ende til anden, og du vil forstå hvorfor "Trist" siger som han
gør.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-11-06 17:25

Den 06-11-06 17.10 skrev ThomasB følgende:

> http://www.auh.dk/cl_psych/term/TERM-uptodate.pdf
> Læs den fra ende til anden, og du vil forstå hvorfor "Trist" siger som han
> gør.

Hmm, 63 sider. Kan du ikke give et resume af det relevante af det?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
En fjer bliver til fem høns: Mendels vision om genteknologi...

Fra : ThomasB

Dato : 06-11-06 21:07

> Hmm, 63 sider. Kan du ikke give et resume af det relevante af det?

Her er en 10 sides:
http://217.28.161.190/pdf/2001/TB-2001-04-300-1.pdf

Går det?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-11-06 21:16

Den 06-11-06 21.07 skrev ThomasB følgende:

> Her er en 10 sides:
> Går det?

Mit største problem var, at jeg ikke vidste, hvad relevansen var. Jeg
vidste ikke, at Trist lider af fibromyalgi.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man skal ikke kaste med Sten: En nu forbudt sport...

Fra : Trist

Dato : 06-11-06 21:39

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in news:454f97e7$0$2101
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Mit største problem var, at jeg ikke vidste, hvad relevansen var. Jeg
> vidste ikke, at Trist lider af fibromyalgi.

Fibromyalgi har ingen relevans til det dokument!

Folk med fibromyalgi er blevet skannet i hjernen, mens de blev udsat for
pres på diverse tenderpoints og smertereaktion kan ses på skærmen. Så
smerterne er altså virkelige!
Jeg mener, der var et indslag om det for et par år siden i programmet
Lægens Bord.

Fra : ThomasB

Dato : 06-11-06 22:22

"Trist" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
> smerterne er altså virkelige!
> Jeg mener, der var et indslag om det for et par år siden i programmet

Ja smerterne er virkelige hos nogle - men det er en psykosomatisk sygdom.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-06 06:38

ThomasB wrote:
> "Trist" <@> skrev i en meddelelse

> Ja smerterne er virkelige hos nogle - men det er en psykosomatisk
> sygdom.

Jeg har længe overvejet at skrive dette til Trist i den diskussion han og
jeg har andetsteds i tråden, men nu var der en anden der nævnte det før
mig..
Men jeg er enig i at fibromyalgi er en psykosomatisk sygdom..

Fra : Lene

Dato : 10-11-06 12:26

Fibromyalgi er ikke en anerkendt sygdom, derfor kan der ikke tildeles
førtidspension. Men det skal jo ligesom ikke gå ud over dem der er psykisk
syge -det er ikke dem der laver reglerne eller selv bestemmer om de vil
være syge eller ej.

Lene

Fra : C.H

Dato : 11-11-06 10:41

"Lene" <hmt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> syge -det er ikke dem der laver reglerne eller selv bestemmer om de vil

En sidebemærkning - fibromyalgi et netop i år blevet anderkendt som en
somatisk sygdom.

CH

Fra : Trist

Dato : 06-11-06 18:25

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in news:454f5896$0$2087
> [...]

> misforstået. Sandheden ligger nok mere i, at din sygdom/handicap ikke er
> alvorlig nok i kommunens øjne til, at du kan få en førtidspension.

Jeg er, ud over mange andre ting, hårdt ramt af fibromyalgi, men det er jo
desværre ikke en diagnose, som er anerkendt i Danmark. Derfor skal man
tortureres i diverse afklaringskurser, arbejdsprøvninger og fleksjob . Når
først man så endelig også går ned psykisk pga systemets behandling af en,
så kan en evt. førtidspension endelig komme på tale.

> Og det leder os hen til en anden konklusion - helt i den stil, du selv
> plejer at bruge over for andre: Du er pjevset og du gider ikke arbejde.

Hmm, det er ikke det indtryk, de har, der hvor jeg er i arbejdsprøvning,
tværtimod. Jeg arbejder så meget, så der ikke er kræfter til også at have
et liv efter arbejdet.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-11-06 18:59

Den 06-11-06 18.25 skrev Trist følgende:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote

Det kunne du så ikke.

> Jeg er, ud over mange andre ting, hårdt ramt af fibromyalgi, men det er jo
> desværre ikke en diagnose, som er anerkendt i Danmark.

Hmm, en hurtig søgning på Google afslører, at man tilsyneladende godt
kan få førtidspension pga. fibromyalgi.

> Hmm, det er ikke det indtryk, de har, der hvor jeg er i arbejdsprøvning,
> tværtimod. Jeg arbejder så meget, så der ikke er kræfter til også at have
> et liv efter arbejdet.

Hvis du kan arbejde så meget, så er der jo ingen grund til at tildele
dig førtidspension. Gad egentlig vide, om dine udfald mod psykisk sygdom
skyldes, at du inderst inde er bange for, at din fibromyalgi er af
psykisk oprindelse?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Væltepeter: Drukmås, der sandsynligvis hed Peter Vinolentus Bristtofte...

Fra : Trist

Dato : 06-11-06 19:18

> [...]
> dig førtidspension. Gad egentlig vide, om dine udfald mod psykisk
> sygdom skyldes, at du inderst inde er bange for, at din fibromyalgi er

Spørgsmålet er så, hvor længe man kan holde til sådan et liv i længden?
Det kan jo ikke være rigtigt, at man for at skulle passe et arbejde, skal
sige farvel til alt andet i sit liv?

Mange af dem som jeg arbejdsprøves sammen med spiller skuespil og går
tidligt hjem. De gider åbenbart ikke at gøre en indsats.

Der bliver heldigvis skrevet journal hver dag (også om ens fritid) og i mit
naive håb regner jeg da med, at systemet også kigger på, hvad man kan klare
at lave udover arbejdet, da man jo helst skal kunne fungere som et helt
menneske. I mit tilfælde kan jeg næsten ikke andet end at ligge i min seng
eller sidde i min sofa og jeg føler mig faktisk fanget i mit hjem.

Under den her arbejdsprøvning har mit fritidsliv været sat på standby,
ellers havde jeg slet ikke kunne møde op til arbejdsprøvningen. Det offer
gør jeg gerne, sålænge jeg kan se en ende på lidelserne (3 måneder ialt),
men jeg kan forestille mig, at jeg i et evt. fleksjob, som jo i varighed er
tidsubestemt, ret hurtigt vil bryde helt sammen fysisk.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-11-06 12:47

"Trist" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Spørgsmålet er så, hvor længe man kan holde til sådan et liv i længden?
> Det kan jo ikke være rigtigt, at man for at skulle passe et arbejde, skal

Jamen du har da ikke noget valg. Livet er der, uanset hvad.

> Mange af dem som jeg arbejdsprøves sammen med spiller skuespil og går
> tidligt hjem. De gider åbenbart ikke at gøre en indsats.

Hvordan kan du afgøre dette ???... Jeg er sikker på, at andre siger det
samme om dig, men dem vil du jo påstå, at de lyver... Ikke sandt ??..

> [...]
> menneske. I mit tilfælde kan jeg næsten ikke andet end at ligge i min seng
> eller sidde i min sofa og jeg føler mig faktisk fanget i mit hjem.

Jamen, hvis du vidste, hvor mange gange jeg har hørt den før.... Så ville du
græmmes. Gad så vide, hvor mange gange, dem som skal træffe
pensionsafgørelser, har hørt / læst den.... og læs så, hvad du selv skrev
ovenover.... Er du så ikke selv, en del af årsagen ???...

> [...]
er
> tidsubestemt, ret hurtigt vil bryde helt sammen fysisk.

Det bliver ikke bedre, fordi du får pension... Snarere tværtimod.

Livet skal leves, og pensionist tilværelsen, er meget meget lidt, personligt
tilfredsstillende.... Så hellere gå kold på arbejdet, end slet ikke at komme
på arbejdet. Livet hjemme, gør kun en, mere syg, end man var i forvejen.
Det var min tro, før det kom så vidt, og min erfaring siger mig, at det
holdt faktisk helt godt stik. Din tilstand, skal bekæmpes, ikke accepteres.
Så var jeg dig, ville jeg ikke kæmpe, for at bevare et job, men for at undgå
en pension.

M.V.H....Benny..

Fra : Hansen

Dato : 08-11-06 10:19

"Trist" <@> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> er
> tidsubestemt, ret hurtigt vil bryde helt sammen fysisk.

Det er simpelthen den værste omgang klynkeri jeg længe har hørt.

Du er overhovedet ikke fysisk syg. Du er psykisk syg, måske en depression
som sagtens kan give smerter i hele kroppen.

Gå til psykolog og få bearbejdet dit liv og kom videre. Og lad så være med
at se "misundeligt" efter dem der har fået førtidspension. Da er da ikke
særligt misundelsesværdigt.

Med den omgang misundelse, klynkeri, mistro og selvmedlidenhed er det ikke
så sært at du har det skidt!

Fra : Trist

Dato : 08-11-06 18:57

"Hansen" <hansen@invalid.dk> wrote in

> Det er simpelthen den værste omgang klynkeri jeg længe har hørt.
>
> Du er overhovedet ikke fysisk syg. Du er psykisk syg, måske en
> depression som sagtens kan give smerter i hele kroppen.

Du aner jo ikke, hvad du taler om. Jeg har været hos en psykiater, som
siger jeg intet psykisk fejler.

> Gå til psykolog og få bearbejdet dit liv og kom videre. Og lad så være
> med at se "misundeligt" efter dem der har fået førtidspension. Da er
> da ikke særligt misundelsesværdigt.

Jeg håber for dig, at du kommer til at lide lige så meget som mig. Så ville
du nok ændre din beskidte attitude.
Du er da en nar at læse.

> Med den omgang misundelse, klynkeri, mistro og selvmedlidenhed er det
> ikke så sært at du har det skidt!

Vær du glad for, at jeg ikke ved, hvor du bor din idiot!

*PLONK*

Fra : ThomasB

Dato : 08-11-06 19:12

"Trist" <@> skrev i en meddelelse
> Du aner jo ikke, hvad du taler om. Jeg har været hos en psykiater, som
> siger jeg intet psykisk fejler.

...udover en psykosomatisk lidelse.

> Jeg håber for dig, at du kommer til at lide lige så meget som mig. Så
> ville
> du nok ændre din beskidte attitude.
> Du er da en nar at læse.

Han kommer ikke til at lide så meget som dig, fordi han ved hvordan man
udtrykker sine følelser, så de ikke sætter sig som en psykosomatisk lidelse
som f.eks fybromyalgi.

> Vær du glad for, at jeg ikke ved, hvor du bor din idiot!

Tør du skrive din adresse her, din psykosomatisk syge vatpik?

Fra : Workingmom

Dato : 08-11-06 19:21

ThomasB skrev:

> Tør du skrive din adresse her, din psykosomatisk syge vatpik?

Roooolig nu - begge to.

Det er ikke en tone, vi plejer at have her.

Som min gamle mormor sagde: Kan du ikke sige noget pænt, kan du tie stille.

Tine

Fra : ThomasB

Dato : 08-11-06 20:18

"Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er ikke en tone, vi plejer at have her.

Undskyld

Fra : Workingmom

Dato : 08-11-06 20:40

ThomasB skrev:
> "Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Undskyld

Du er tilgivet

Tine

Fra : ThomasB

Dato : 08-11-06 20:53

> Du er tilgivet

Tak

Fra : Hansen

Dato : 08-11-06 22:20

"Trist" <@> skrev i en meddelelse
> "Hansen" <hansen@invalid.dk> wrote in

> Du aner jo ikke, hvad du taler om. Jeg har været hos en psykiater, som
> siger jeg intet psykisk fejler.

Jeg aner helt bestemt hvad jeg taler om. Jeg prøvede nemlig at sætte den
samme dagsorden som dig. Du siger at psykiske sygdomme ikke findes. Jeg
siger at fysiske sygdomme ikke finden (i sig selv, men skyldes psyken).
Sådan som du reagerede på det, reagerer alle de stakler der virkelig er
psykisk syge. Got it ?

> Jeg håber for dig, at du kommer til at lide lige så meget som mig. Så
> ville
> du nok ændre din beskidte attitude.

Tja jeg går nu med daglige smerter, men ingen har nogen sinde hørt mig
klynke.

> Du er da en nar at læse.

Det var også meningen. Du skulle mærke hvordan din holdning føles når det
rammer dig selv.

> Vær du glad for, at jeg ikke ved, hvor du bor din idiot!

Hvorfor dog det?

Nå, men i det store og hele fik jeg den reaktion som jeg ønskede og jeg tror
at du nu ved hvordan din fremturen føles for de psykisk syge.

Min holdning er (naturligvis) at der findes både fysiske og psykiske
sygdomme, måske ikke altid helt adskilt men både fysiske og psykiske
lidelser eller adfærdsforstyrrelser kan gøre det umuligt at være på en
arbejdsplads.

Og så til sidst så har jeg da bestemt ondt af dig, at du skal have smerter
hver dag, men helt ærligt så mener jeg at din negativitet kun gør det værre.
God bedring og held og lykke med førtidspensionen, hvis det er det du
ønsker.

Fra : Trist

Dato : 08-11-06 23:47

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> wrote in

> [...]
> smerter hver dag, men helt ærligt så mener jeg at din negativitet kun
> gør det værre. God bedring og held og lykke med førtidspensionen, hvis

Ok, tak for ordene. Jeg reagerede nok lidt voldsomt før. Undskyld.

Problemet jeg har med at acceptere, at mine smerter skulle skyldes psyken,
er, at smerterne og trætheden/følelsen af udmattelse er kommet snigende og
faktisk startede, da jeg havde et arbejde, som interesserede mig meget og i
en periode hvor jeg følte mig godt tilpas psykisk.

Jeg arbejdede måske nok lidt for hårdt, stod meget af tiden i dårlige
arbejdsstillinger og havde meget ansvar. Måske har jeg været ramt af stress
i alle årene, som til sidst har gjort, at jeg nu er blevet mere eller
mindre uarbejdsdygtig?

Jeg ønskede ikke direkte en førtidspension og var da også positiv omkring
et evt. fleksjob inden arbejdsprøvningen. Jeg har dog desværre måtte indse,
at hvis jeg selv skal kunne klare de dagligdags ting, såsom rengøring,
indkøb, madlavning, tøjvask osv og også skal kunne fungere socialt sammen
med andre, er en førtidspension nok at foretrække. Hvis jeg ønsker det og
føler mig i stand til det, kan jeg jo altid søge efter et skånejob, så jeg
ikke isoleres helt.

Kan jeg tillade mig at stille krav om evt. hjemmehjælp, hvis kommunen
kræver, at jeg skal i fleksjob?
Dette kunne jo måske være løsningen, hvis jeg skal kunne klare et sådant
job.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-11-06 12:05

"Trist" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> tværtimod. Jeg arbejder så meget, så der ikke er kræfter til også at have

Problemet starter vel der, at når der kommer en ny diagnose, og da specielt,
sådanne som fibromyalgi, er der pludseligt mange, der lider af det. De har
det åh så dårligt, og ihh, det gør altså så ondt, og kors i skuret hvor er
jeg træt, og hele vejen i samme stil....
Men når så døren lukkes bag lægen, socialkontoret, så springer man op på
racercyklen, og drøner derudaf, eller fester natten igennem nede på
diskoteket. Glemt er de voldsomme smerter, man havde oppe ved lægen, og
alle de problemer man fortalte sin sagsbehandler om.... De sidste kommer
først tilbage, når man skal tale med sin sagsbehandler igen, og lægen ringer
man til, når man har solgt sin sidste Ketogan, og de tørre lommesmerter
melder sig. De første 25 år, går for lægerne, med at finde ud af, hvordan
han kan afgøre, om hans patient har ondt, eller bare fylder ham med løgn,
for at få ham til at indsende pensionsansøgningen.

Husk på, at afdelingen for kræftsyge maver og tarme i Århus, havde kun et
toilet, indtil den person, som egentligt sad på magten, selv blev ramt af
kræft samme sted, og fandt ud af, hvor lang køen foran det toilet var, og
hvor dårligt egnet, sådan en mave er, til at stå i kø.... Og hvor ulykkelig
en person bliver, når vedkommende i fuld offentlighed " Skider i bukserne
"... Så fik de flere toiletter.

Som du kan se, i dine egne indlæg til Louise... Så er du jo ikke bedre
selv.... Sådan er det med sygdomme, som folk ikke forstår.
De ser da godt nok ud, så det kan da ikke være så slemt. Så går man over til
det princip man bruger overfor en notorisk løgnhals. Man trækker 2/3 fra, og
tvivler på resten.

M.V.H....Benny.

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-06 17:40

"Trist" <@> skrev i en meddelelse

> Jeg lider frygteligt hver eneste dag af kroniske smerter og manglende
> energi, men
> fordi jeg er psykisk iorden (ifølge psykiater), er muligheden for
> førtidspension pt. ikke tilstede.

Det skal bare arbejdes væk.
Snup en panodil, en vitaminpille, og en energidrik hver morgen, og så afsted
på job.

Fra : Trist

Dato : 06-11-06 18:32

<K.> wrote in news:RPqdnVDtJ4v6-NLYnZ2dnUVZ8sKdnZ2d@giganews.com:

> "Trist" <@> skrev i en meddelelse

> Det skal bare arbejdes væk.

Hehe, ja det troede jeg også selv i starten. Desværre bliver det værre ved
aktivitet. Kun absolut hvile hjælper og alligevel har jeg altid en
grundsmerte i kroppen.
Det har været lidt af en mundfuld at skulle sluge, når man altid har
arbejdet og kunne køre på cykel osv uden problemer. Lige pludselig kan man
intet, uden at det koster i den anden ende. Fra f.eks. at kunne cykle op ad
bakker uden problemer, må man nu tit trække cyklen. Det er ikke lige sådan
en "udvikling" man ønsker sig.

> Snup en panodil, en vitaminpille, og en energidrik hver morgen, og så
> afsted på job.

Hvis bare det hjalp.

Fra : Workingmom

Dato : 05-11-06 12:50

Trist skrev:

> Hvordan klarer du dig på arbejdsmarkedet?

Søde ven - det gør han da ikke.

dktekno er en hyppig poster her, og jeg håber (og forhåbentlig mange med
mig), at han er i seriøs behandling.

Tine

Fra : Trist

Dato : 05-11-06 20:50

Workingmom <ditmar-no-spam@hotmail.com> wrote in news:pdk3h.35$2R2.33
@news.get2net.dk:

> Søde ven - det gør han da ikke.

Men spørgsmålet må være om han egentlig ikke burde være det. Han er vel
ikke fysisk syg?

> dktekno er en hyppig poster her, og jeg håber (og forhåbentlig mange med
> mig), at han er i seriøs behandling.

Hvis han passede et arbejde hver dag, ville han automatisk begynde at tænke
andre tanker og dermed få det bedre.

Fra : Lene

Dato : 10-11-06 12:17

Du fatter det bare ikke. Læs dog for pokker lidt om det at være psykisk syg.
Det ER altså en sygdom i mange variationer, som gør mange mennesker meget
syge. Vi mistede en for 3 år siden der var dybt skizofren - han begik
selvmord og var kun 23. Men det er vel også det bedste "den slags mennesker"
kan gøre set med dine øjne på psykisk syge mennesker. Hvis ikke der var
psykisk syge mennesker, så var der vel heller ikke brug for psykiatere,
psykologer, psykiatriske afdelinger og lukkede afdelinger???? Hvor er du
henne i din forstand. En brækket sjæl er faktisk mere forfærdelig end et
brækket ben, netop fordi det kan DU (og andre) se med det blotte øje for så
er man "rigtig" syg. Ingen kan udefra se hvad der ofte røre sig i hovedet på
et psykisk sygt menneske.

Lene

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-11-06 13:17

> Du fatter det bare ikke. Læs dog for pokker lidt om det at være psykisk
> syg.

Kære Lene

Hvis du nu prøver at se det udefra, hvad er så din oplevelse af et menneske
(som "Trist", der ser bort fra historier, som den du kan fortælle?

Hvorfor, tror du, kalder vedkommende sig "Trist" - og har et negativt syn på
sygdomme pg problemer, der rammer udenfor vedkommendes egen næsetip?

I mine øjne er det i sig selv udtryk for psykiske problemer at kalde sig
"trist", opfatte sin fibromylagi som en fysisk sygdom og afvise "de andres"
psykise problemer som noget, der er mindre værd; nærmest indbildsk og
ikke-eksisterende.

Det er ganske almindeligt for fibromylagiramte at definere sig selv som
sådan. Går du ind på eksempelvis Mingler.dk kan du finde mange profiler, der
om sig selv skriver i deres profil: "jeg har fibromylagi".

Forunderligt nok kan du ikke finde det samme antal mennesker, der definerer
sig selv som "jeg har sukkersyge" eller "jeg har kræft".

Jeg tillader mig at tage det som udtryk for, at fibromyalgi er en
psykosomatisk sygdom, som de ramte har et mere end almindeligt behov for at
definere sig selv ud fra. Så voldsomt, at de nævner det i profiler på
eksempelvis Mingler. Jeg har endog engang mødt en kvinde, der - første gang
hun mødte mig, til en fødselsdagsfest hos en fælles veninde - stak mig
hånden og præsenterede sig således:

"Goddag, jeg hedder Lene. Jeg har fibromyalgi."

For at sige det kort: Jeg er overbevist om at "Trist" også er psykisk syg.
Lad dig derfor ikke gå på at hendes meninger om psykisk syge.

Med et kærlig los i røven og lidt terapi kunne hun garanteret snildt bruges
som medarbejder i en virksomhed, der har bugnende mailbokse. Hendes profil
afslører nemlig, at hun er en særdeles flittig skribent på Usenet. Så hun er
fint i stand til at læse og svare på mail.

> Ingen kan udefra se hvad der ofte røre sig i hovedet på et psykisk sygt
> menneske.

Lige præcis *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : ThomasB

Dato : 05-11-06 13:50

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hej igen dktekno.

> [...]
> skal
> jeg være. Jeg anser virus for, at være terrorisme imod min krop, og mine

Skid da de bakterier og vira et stykke, lev livet godt, i stedet for
indelukket og frygtfuldt som nu.

Kaster du op, jamen så kaster du op - javist det er ikke behageligt, men det
går over i morgen.

Bliver du syg, jamen så biver du syg i en uge og så er det overstået.

Som du har det nu, begrænses dit liv og humør mere af din OCD end af
bakterier og vira - men det ved du vel godt.

Du kan ikke bekæmpe bakterier og vira - det er simpelthen umuligt.

Du skal lave sammen med dem i stedet, i symbiose og "venskab".

Bliv nu gode venner med dem.

Fra : Rado

Dato : 08-11-06 05:52

On Sun, 5 Nov 2006 12:09:52 +0100, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

> [...]
>jeg være. Jeg anser virus for, at være terrorisme imod min krop, og mine

<snip>

>Jeg får det absolut ikke bedre med mig selv, når jeg har overstået en
>sygdom. Jeg bliver mere bange. Mere påpasselig. Og jo flere terrorangreb
>imod min krop, jo mere vil jeg forsvare mig selv imod det.

Prøv at se på den form for sygdom som noget naturligt og
hensigtsmæssigt - som et udtryk for kroppens evne til at helbrede sig
selv, hvis den bliver angrebet. Feberen og ubehaget skyldes jo for en
stor del netop at kroppens immunsystem kæmper for at gøre dig sund og
rask igen. Alternativet ville som regel være en hurtig død.

Jo mere positivt og afslappet du forholder dig til tingene, jo bedre
fungerer dit immunforsvar, og din krop i det hele taget, også - det er
efterhånden også blevet videnskabeligt anerkendt. Så det bedste du
kan gøre er at glemme al din angst og tage det helt afslappet - det
vil faktisk mindske risikoen for at blive syg, plus at du jo også vil
have det meget bedre psykisk. Alt at vinde, intet at tabe...

Det er selvfølgelig ofte lettere sagt end gjort - når man er låst fast
i angstforestillinger er det ofte svært at se logisk på tingene. Men
prøv at tænk så meget du kan over det faktum at din angst og negative
tanker kun gør tingene værre og ikke bedre. i det øjeblik logikken i
dette for alvor "trænger ind", vil du dermed også blive istand til at
slippe din angst og bevæge dig ind i en mere positiv situation.

Lidt interessant læsning:

http://www.skepdic.com/nocebo.html
http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn?pagename=article&node=&contentId=A2709-2002Apr29¬Found=true

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Ole Christiansen

Dato : 21-11-06 10:46

> [...]
> at
> lægge mig i sengen med snue og nysen og feberkramper de næste par uger.

Du er syg i hovedet.

Fra : Hansen

Dato : 21-11-06 16:56

"Ole Christiansen" <ole@bole.gikiskole> skrev i en meddelelse

> "dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du er syg i hovedet.

Ja det er han og det ved han og de fleste af os andre godt. At have OCD er
en sygelig tilstand i hjernen, så det er da slet ikke noget nyt du bidrager
med