Candida svamp
Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 17:20

Hvilke effektive kure findes der mod Candida svamp i tarmen? Snakker vi
receptpligtig medicin, eller urte te eller andet?
Og hvordan foregår kuren (tidshorisont, lugtgener, bivirkninger, andet?)

På forhånd tak.

MVH Peter

Fra : Mejer

Dato : 02-11-06 17:31

jeg ville foreslå dig at finde bøger om emnet på biblioteket...og evt. blive
testet hos en biopat, kinesiolog eller lignende....

Fra : Anita

Dato : 02-11-06 17:39

"Peter" <-> skrev
> Hvilke effektive kure findes der mod Candida svamp i tarmen? Snakker vi
> receptpligtig medicin, eller urte te eller andet?
> Og hvordan foregår kuren (tidshorisont, lugtgener, bivirkninger, andet?)

Så vidt jeg har forstået skal man omlægge sin kost. Undgå lette kulhydrater,
gærprodukter, alkohol m.m. Jeg kender ikke alle 'reglerne' - men kender en
der forsøger at følge kuren med gode resultater.

Du kan sikkert finde mere om det på nettet.

Venligst Anita

Fra : Maia Bak

Dato : 02-11-06 17:33

"Peter" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> receptpligtig medicin, eller urte te eller andet?
> Og hvordan foregår kuren (tidshorisont, lugtgener, bivirkninger, andet?)

Hej Peter.
Hvidløg er utrolig effektivt, læs mere her:
http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Candidasvampe.asp

God bedring.....

/Maia

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-11-06 17:36

Peter skrev:

> Hvilke effektive kure findes der mod Candida svamp i tarmen? Snakker
> vi receptpligtig medicin, eller urte te eller andet?

Grundlæggende skal du undgå sukker, som jeg husker det - og som en anden
osse skriver.
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-06 18:01

Peter wrote:
> [...]
> receptpligtig medicin, eller urte te eller andet?
> Og hvordan foregår kuren (tidshorisont, lugtgener, bivirkninger, andet?)

Afhængig af arten af candida kan man behandle med forskellige
antimykotika. Oftest vil det være Diflucan (fluconazol), der behandles
med. 1 kapsel om dagen i 3 dage vil ofte være nok til en behandling,
afhængig af hvor kraftigt du er angrebet.
Du er nok nød til at gå til lægen og få taget en prøve for at
artsbestemme candida'en. Diflucan er på recept. Hvordan kan du forøvrigt
være sikker på det er candida?

Mvh Ragnar

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 13:26

Ragnar" <"jepper googles mail wrote:
> [...]
> artsbestemme candida'en. Diflucan er på recept. Hvordan kan du
> forøvrigt være sikker på det er candida?

Er det en blodprøve der tages?
Mange herinde foreslår, at jeg skal gå til en biopat eller kinesiolog. Men
er det bedre at gå til sin praktiserende læge? (det er vel billigere)
Jeg ved heller ikke om jeg har candida svamp, men en del personer har spurgt
mig, om jeg er blevet undersøgt for det, på baggrund af mine udtalelser om
mine symptomer.

MVH Peter

Fra : Nicolai Lang

Dato : 05-11-06 15:33

On Sun, 5 Nov 2006 13:25:37 +0100, "Peter" <-> wrote:

>Er det en blodprøve der tages?

IOM bruger vist en afføringsprøve, evt. sammen med blodprøve.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 15:55

> [...]
> mig, om jeg er blevet undersøgt for det, på baggrund af mine udtalelser om

Det vil formentlig være en fæces-prøve (afføring) du skal medbringe. Det
er da bestemt bedre at gå til sin egen læge og så er det jo også gratis.
Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan en biopat eller kinesiolog vil
kunne stille en bare nogenlunde fornuftig diagnose.

Ring du trygt til lægen og aftal en tid. Han vil formentlig bede dig om
at gå på apoteket og købe et glas til fæces-prøve (den koster 9,95) og
der i skal du så bare indsamle en lille prøve og medbringe den. Så
sender han den til analyse og et par dage efter skulle du gerne have
svar om det er svamp og i samme omgang kan de også teste for patogene
bakterier.

Det skal lige siges, at det er det, jeg formoder lægen vil gøre, men han
vil muligvis have dig ind til konsultation først. Jeg synes ihvertfald
du skal gøre det, hvis du har problemer med tarmen. Det er der ingenting
pinligt i.

Mvh Ragnar

Fra : Nicolai Lang

Dato : 02-11-06 18:18

On Thu, 2 Nov 2006 17:20:27 +0100, "Peter" <-> wrote:

>Hvilke effektive kure findes der mod Candida svamp i tarmen? Snakker vi
>receptpligtig medicin, eller urte te eller andet?
>Og hvordan foregår kuren (tidshorisont, lugtgener, bivirkninger, andet?)

Hvis din egen læge ikke vil teste for det, så kan du betale dig fra
det hos IOM (http://www.iom.dk) - jeg går der selv af andre årsager.

Men nu skriver du jo ikke noget om hvor i Danmark du bor. Så måske
Lyngby er uden for rækkevidde.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Rado

Dato : 05-11-06 08:26

> [...]

>receptpligtig medicin, eller urte te eller andet?
>Og hvordan foregår kuren (tidshorisont, lugtgener, bivirkninger, andet?)

Der findes vist mange forskellige metoder, diæter osv.. Rent medicinsk
skulle ekstrakt af vindruekærner være effektivt. Fås i
helsekostforretninger flydende eller i kapsler (det sidste anbefales -
det flydende smager rædsomt).

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 08:54

Rado wrote:

> [...]
> skulle ekstrakt af vindruekærner være effektivt. Fås i
> helsekostforretninger flydende eller i kapsler (det sidste anbefales -

Jeg vil lige korrigere dig, det er grapefrugtkerne-ekstrakt, har lige slået
det efter i min naturmedicinske lægemiddelbog. Men ja, det fåes i
helsekostforretninger, bl.a. under navnene GSE eller Bio Citridal.

Louise

Fra : Rado

Dato : 07-11-06 13:21

On Sun, 5 Nov 2006 08:53:30 +0100, "Louise"
<louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:

>Jeg vil lige korrigere dig, det er grapefrugtkerne-ekstrakt, har lige slået
>det efter i min naturmedicinske lægemiddelbog. Men ja, det fåes i
>helsekostforretninger, bl.a. under navnene GSE eller Bio Citridal.

Ups, ja du har ret - det er ekstrakt af grapefrugtkærner og ikke
vindruekærner. Beklager misinformationen...

Fra : Lene

Dato : 05-11-06 11:16

"Peter" > Hvilke effektive kure findes der mod Candida svamp i tarmen? > MVH
Peter

Hej Peter.
Prøv at gå til en kostvejleder eller en biopat.
Mvh Lene
40plus.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 13:43

Lene wrote:
> Prøv at gå til en kostvejleder eller en biopat.

Hej
Ved du hvordan en biopat undersøger for candida svamp?

MVH Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-06 14:22

Den 05-11-06 13.43 skrev Peter følgende:

> Ved du hvordan en biopat undersøger for candida svamp?

På samme måde som de undersøger for andre sygdomme: Kigger patienten
dybt i øjnene og tjekker for ubalancer - fx hvis tegnebogen tynger den
ene side af kroppen mere ned end den anden.

Men det er da beroligende at vide, at biopater også skal have lidt
kendskab til anatomi, fysiologi og sygdomslære, så de vel trods alt ikke
overser alvorlige sygdomme, som man skal til en rigtig læge med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Jetlag: Træthed skabt af ioniserede partikler i de højere luftlag...

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-06 05:27

Kim Ludvigsen wrote:
> På samme måde som de undersøger for andre sygdomme: Kigger patienten
> dybt i øjnene og tjekker for ubalancer - fx hvis tegnebogen tynger den
> ene side af kroppen mere ned end den anden.

Hehe

> Men det er da beroligende at vide, at biopater også skal have lidt
> kendskab til anatomi, fysiologi og sygdomslære, så de vel trods alt
> ikke overser alvorlige sygdomme, som man skal til en rigtig læge med.

Mon en heilpraktiker er bedre? De har da en 3-årig uddannelse bag sig.

/Søren

Fra : akupunktøren

Dato : 28-11-06 21:01

Hej Peter

Når en candida svamp skal holdes nede er det bedst både at styrke din
egen naturlige tarmflora samtidig med at du slår svampen ned. Gør du
kun een af delene kan svampen komme igen eller det kan tage meget lang
tid at komme det til livs.
Et bud på forskellige produkter som ville være gode kunne være :
Først helt basis (som er basis i næsten alle kure mod alt):
en god stærk all round vitaminpille evt omnimin og dertil skal
indtages masser af gode fedtsyrer. Det vil sige enten som kapsler (og
der skal du spise 4-8 om dagen for at få noget ud af det) eller endnu
bedre i flydende form - der findes mange mærker som laver
blandingsolier hvor du får både omega 3 og omega 6 fra forskellige
planteolier. (den flydende olie kan tilsættes alt mulig mad efter det
er tilberedt - men må blot ikke varmes kraftigt op)
Oven i de basis produkter er det super at indtage Drikke Aloe Vera og
sådan noget som VIta Biosa eller Valle Force - altså noget der
indeholder masser af mælkesyrebakterier.
Hvis du vil gøre det ekstra godt så spiser du et godt hvidløgs
produkt - eller masser af den rå slags + evt. et produkt der hedder
Olivir som skulle være rigtigt godt til at slå svampesporer ned i
kroppen

Og så er det super vigitigt at holde meget igen på hvidt sukker,
hvidt mel, alkohol og andet mad med gær - det er hoved de ting en
svamp lever af.

Hvis du følger disse ting i 2-3 måneder vil du helt sikkert se
resultater - og så kan du bagefter blot fortsætte med vitaminer,
olier og evt aloe vera.

Du kan evt. opleve at dine symptomer blusser op i starten, men hold ud

Skriv igen hvis jeg har skrevet det lidt for rodet - håber du kan
bruge mit råd...

--

Mange venlige hilsner fra Anne Louise
Jeg er akupunktør i Århus - kig evt ind på www.akupunkt.dk

Fra : akupunktøren

Dato : 28-11-06 21:01

Hej Peter

Fra : sph

Dato : 04-12-06 21:56

"Peter" <-> skrev i en meddelelse
> Hvilke effektive kure findes der mod Candida svamp i tarmen? Snakker vi
> receptpligtig medicin, eller urte te eller andet?
> Og hvordan foregår kuren (tidshorisont, lugtgener, bivirkninger, andet?)

Hvad siger den behandler, som har stillet diagnosen? Generelt må man vel
sige, at diagnoser stillet af alternative skal behandles alternativt.

Fra : Nynne Hansen

Dato : 06-12-06 13:27

Hej Peter.

- lige som bemærkning til sph kan jeg fortælle at en læge blankt indrømmede
overfor mig at han kendte til Candida, og de problemer den giver, men at han
intet kunne gøre for at hjælpe mig ud over salve til udvortes brug.

Jeg gik til en rigtig dygtig biopat, som hjalp med at afdække omfanget af
candidaens overtag i min krop. Jeg havde på det tidspunkt døjet i næsten 10
år, og havde selv, via diverse klogebøger, søgt at sulte svampen ud.

Groft sagt lever den under normale tilstande i vores tarmsystem, og er en
del af den naturlige flora. Men af forskellige årsager kan den få overtaget,
og et tydeligt symptom er at ens sukkertrang bliver større. Man får mærkelig
mave, og med tiden flere bizarre symptomer, som kan svinge efter hvordan man
nu er som person.

Går det rigtig galt, ender svampesporerne i blodbanen, idet de går gennem
tarmvæggene, og s å har man faktisk et alvorligt problem, idet de
affaldsstoffer, som svampen udskiller, er rigtig rigtig usundt for
nervesystemet. Biopaten fortalte mig om en klient, der næsten kom kravlende
ind i hendes klinik, og hvor hans læge(og vi taler om en stor mand, som er
oberst) havde indikeret at der måske var noget galt på øverste etage...

Hvorom alting er, vil jeg anbefale dig at søge en behandler, som har
erfaring med behandlng af candida. Og alt efter hvor længe dit problem har
stået på, og hvor "medtaget" du er, kan dine kostændringer være mere eller
mindre for resten af livet.

Jeg har personligt ændret en masse ting i min kost - og specielt
sukkerholdige ting er jeg blevet meget intolerant overfor. Det gode er at
man opnår en meget bedre fornemmelse for hvilke fødevarer der både tåles,
men også giver den næring, jeg har brug for. Og jeg har lært meget om
hvordan min krop fungerer, og hvornår den skal have ekstra opmærksomhed.

Summa summarum: en god biopat, heilpraktiker, eller lignende, vil kunne
hjælpe dig med at sammensætte den rigtige behandling og kostændring for dig.
Du kan allerede begynde ved at udsluse alt hvidt brød/ris/pasta/kartofler
mm, søde sager, øl, osv. Et glad rødvin i ny og næ kan være ok, ligesom at
en af de få frugter, der ikke skader, er rå fersken, de fleste frugter er jo
temmeligt sukkerholdige.

Jeg kan anbefale(og dette er ikke reklame) læsning af Eva Lydeking eller
Pernille Lund, der begge har skrevet indgående om denne særdeles ubehagelige
ubalance.

Håber dette hjælper dig på vej - spørg gerne ind, da jeg tror der er flere
end mig her som har haft dette problem

Kh Nynne

Fra : Nynne Hansen

Dato : 06-12-06 13:36

Hej Peter.

Fra : gb

Dato : 08-12-06 22:52

"Nynne Hansen" <nynnesenRENS@KASSENhotmail.com> wrote in

> Jeg kan anbefale(og dette er ikke reklame) læsning af Eva Lydeking
> eller Pernille Lund, der begge har skrevet indgående om denne
> særdeles ubehagelige ubalance.

Eva Lydekings læremester, Suzette van Hauen, er skyld i, at min søster
fik diagnosticeret en kræftsvulst, som hun nu er død af, flere år for
sent. van Hauens diagnose: Candida.

Pas på med, hvad du anbefaler.

--
GB

Fra : Nynne Hansen

Dato : 09-12-06 16:00

> Eva Lydekings læremester, Suzette van Hauen, er skyld i, at min søster
> fik diagnosticeret en kræftsvulst, som hun nu er død af, flere år for
> [...]

Kære ven.

Jeg kunne aldrig drømme om at bede nogen behandle sig selv ud fra en bog,
eller undlade at gå til lægen. Det gør mig ondt at høre om din søster, som
tydeligvis ikke fik den hjælp, hun havde brug for.

Men i denne situation tror jeg egentlig godt at du kan læse igennem min
postning herinde hvad mit ærinde er; nemlig at give et indblik i hvad
Candida er, et indblik som kunne hjælpe Peter nærmere en afklaring.

Mvh Nynne

Fra : sph

Dato : 10-12-06 20:46

"Nynne Hansen" <nynnesenRENS@KASSENhotmail.com> skrev i en meddelelse

> ......... give et indblik i hvad Candida er, et indblik som kunne hjælpe
> Peter nærmere en afklaring.

Der burde nok stå indblik i, hvordan den alternative verden ser på
sammenhængen mellem helbred og Candida. Der er jo ganske betragtelige
forskelle mellem denne opfattelse, og den der er gældende indenfor
traditionel lægevidenskab. Selvom de samme ord bruges i den traditionelle og
den alternative verden kan det sagtens dreje sig om helt forskellige ting.

Fra : gb

Dato : 10-12-06 23:36

"sph" <sph@sph.dk> wrote in

> [...]
> bruges i den traditionelle og den alternative verden kan det
> sagtens dreje sig om helt forskellige ting.

I den "alternative" verden er "candida" et popsmart begreb, som bruges,
når man ikke aner, hvad der er i vejen.

Den "etablerede" medicin bruger "virus på balancenerven" på samme måde.

--
GB

Fra : Nynne Hansen

Dato : 11-12-06 17:29

> I den "alternative" verden er "candida" et popsmart begreb, som bruges,
> når man ikke aner, hvad der er i vejen.
>
> Den "etablerede" medicin bruger "virus på balancenerven" på samme måde.

Jeg trækker mig fra denne samtale.

Glædelig Jul!

Mvh Nynne

Fra : sph

Dato : 11-12-06 20:31

"gb" <nospam@no.invalid> skrev i en meddelelse

> I den "alternative" verden er "candida" et popsmart begreb, som bruges,
> når man ikke aner, hvad der er i vejen.

Det er jeg nu ikke så sikker på. Jeg tror nok at tilhængerne af tilstanden
tager det dybt seriøst. Men du har ret i, at de symptomer der tilskrives
candida er ganske talrige, og i og for sig ret uspecifikke. Sukkertrang er
bare en af dem.

> Den "etablerede" medicin bruger "virus på balancenerven" på samme måde.

De etablerede kan også nå frem til forkerte diagnoser. Det gælder også
specialisterne. Mon ikke folk får lidt mere livskvalitet når de efter at
være udnævnt til hypokondere af de etablerede kan gå ned til en alternativ
og få diagnosen candida med tilhørende (alternative) behandling?
Det synes i hvertfald at være tilfældet for den af Nynne Hansen omtalte
oberst.

SPH

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-12-06 22:15

On Sun, 10 Dec 2006 22:36:10 GMT, gb <nospam@no.invalid> wrote:

>I den "alternative" verden er "candida" et popsmart begreb, som bruges,
>når man ikke aner, hvad der er i vejen.

Uden tvivl blandt nogle.

Men ken der også en læge der bruger afføringsprøve for at
diagnosticere den svamp.

Men dem der lægger hånden på dig, eller ser dig i øjnene og derefter
kan konkludere at du har en misvækst af svampe i tarmen tror jeg ikke
på!

>Den "etablerede" medicin bruger "virus på balancenerven" på samme måde.

Ja, der er andre diagnoser der kan gå under den slags - f.eks.
Irritabel tyktarm, Nervøs mave, Fibromyalgi og andre diagnoser som i
bedste fald er svær at finde årsager til, i værste fald symptomer på.

Det er tydeligt at lægevidenskaben ikke har fundet bunden på alle
emner endnu. Derfor er det vigtigt at have øjnene åbne for
alternativer. Personligt har jeg også oplevet hvordan lægerne
fuldstændig overser og undervurderer betydningen af kosten når man som
jeg har en kronisk tarmsygdom.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-12-06 23:07

Den 11-12-06 22.15 skrev Nicolai Lang følgende:

> alternativer. Personligt har jeg også oplevet hvordan lægerne
> fuldstændig overser og undervurderer betydningen af kosten når man som
> jeg har en kronisk tarmsygdom.

Hvilken betydning oplever du, at kosten har? Jeg mindes ikke at have
læst nogen steder, at kosten har indflydelse på Crohn, og jeg har aldrig
selv bemærket noget i den retning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Nvu til at lave fremtidssikrede hjemmesider, der overholder

Fra : gb

Dato : 12-12-06 16:03

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Hvilken betydning oplever du, at kosten har? Jeg mindes ikke at
> have læst nogen steder, at kosten har indflydelse på Crohn, og jeg
> har aldrig selv bemærket noget i den retning.

Har du forsøgt forskellige kostregimener? F. eks. i en periode at undgå
alle halv- eller helfabrikata og lave din mad selv fra bunden, af gode
råvarer? Jeg vil vædde en virtuel Guinness på, at du vil have det
anderledes på en sådan kost, end hvis din kost mest bestod af
wienerbrød, cola og fastfood.

--
GB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-06 18:33

Den 12-12-06 16.03 skrev gb følgende:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Har du forsøgt forskellige kostregimener?

Næh, ikke specielt. Jeg spiser, som jeg altid har gjort. Bemærk, at
ovenstående ikke er om kost og almindelig velvære, men om kostens
indflydelse på Chrohn.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 12-12-06 20:32

On Mon, 11 Dec 2006 23:07:06 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Hvilken betydning oplever du, at kosten har? Jeg mindes ikke at have
>læst nogen steder, at kosten har indflydelse på Crohn, og jeg har aldrig
>selv bemærket noget i den retning.

Stor mængde sukker = stor mængde luft

"Ingen" kulhydrater (~20 gram per dag) = ingen diarre på trods af at
jeg nedsætter mængden af Questran

Youghurt (hjemmelavet, der har syrnet så længe at der ikke er
mælkesukker tilbage) har en mærkbar gavnlig indvirkning

Du har ret i at de fleste læger, bøger osv foreskriver at kosten ikke
har indflydelse - men jeg mener det er ganske almindeligt logik at det
har en virkning på en tarmsygdom, hvad man hælder i "nedløbsrøret" ;)

Jeg kan f.eks. også nævne SCD - Specific Carbohydrate Diet, det er den
der har lært mig lidt om youghurt & kulhydrater, omend jeg ikke følger
den da jeg synes den er for restriktiv (og dens advocates på nettet er
for religiøse).

Men jeg har altid sagt at hvis min Crohn blev så slem at jeg fik svært
ved at passe mit arbejde, så ville jeg følge SCD - jeg tror på den kan
hjælpe nogen.

Når jeg skriver "nogen", er det fordi jeg ikke tror at alle har Crohns
af samme årsager - dermed er der også forskel på hvad der hjælper.

Jeg tror de fleste gener jeg har, er fordi jeg har fået fjernet 70
(eller måske mere - hvordan måler du en elastik?) af tyndtarmen af 2
omgange. Ikke så meget Crohnen.

For mere om SCD (den danske oversættelse af bogen er for nyligt meldt
udsolgt):

http://www.saxo.com/item/2451892
http://www.scdiet.org/ / http://www.scdiet.org/dk

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-12-06 21:33

Den 12-12-06 20.32 skrev Nicolai Lang følgende:

> Stor mængde sukker = stor mængde luft

Det har jeg aldrig haft problemer med. Jeg var ellers noget af en
sukkergris, indtil jeg fik diabetes.

> Du har ret i at de fleste læger, bøger osv foreskriver at kosten ikke
> har indflydelse - men jeg mener det er ganske almindeligt logik at det
> har en virkning på en tarmsygdom, hvad man hælder i "nedløbsrøret" ;)

Der er ingen tvivl om, at kosten kan have betydning for
fordøjelsessystemet, det er mere det med påvirkningen af Crohn, jeg
tvivler på. Jeg spiser ensidig kost, krydret kost, og som nævnt før i
tiden en god del sukker - og for den sags skyld også fedt i form af
wienerbrød (fysisk hårdt job, så det blev løbet af igen). Jeg har aldrig
oplevet påvirkning af Crohnen, hverken når den var i udbrud eller i ro.

Det skal siges, at min Crohn opfører sig noget anderledes end din. Jeg
har kun haft to udbrud i løbet af snart 20 år i henholdsvis tyktarm og
endetarm, og begge gange var det kun operation, der kunne hjælpe. Jeg
får ikke forebyggende medicin.

> Men jeg har altid sagt at hvis min Crohn blev så slem at jeg fik svært
> ved at passe mit arbejde, så ville jeg følge SCD - jeg tror på den kan
> hjælpe nogen.

Hvis (når) jeg atter får et udbrud, vil jeg tage en snak med lægen om de
seneste teorier om parasitter.

> Jeg tror de fleste gener jeg har, er fordi jeg har fået fjernet 70
> (eller måske mere - hvordan måler du en elastik?) af tyndtarmen af 2
> omgange. Ikke så meget Crohnen.

Det vil jeg også bedre kunne forstå, jf. ovenstående om kostens
betydning for fordøjelsessystemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for
eksempel miles og kilometre, ounce og gram samt fahrenheit og celcius.
http://kimludvigsen.dk

Fra : gb

Dato : 12-12-06 16:01

Nicolai Lang <nnews0403051902@hjorth.com> wrote in

> [...]
> Men dem der lægger hånden på dig, eller ser dig i øjnene og
> derefter kan konkludere at du har en misvækst af svampe i tarmen

Enig.

> [...]
> alternativer. Personligt har jeg også oplevet hvordan lægerne
> fuldstændig overser og undervurderer betydningen af kosten når man

Ja, bare se på hospitalskosten. Den er jo en skandale - alt er kogt
ihjel.

--
GB

Fra : sph

Dato : 13-12-06 21:10

> Nicolai Lang <nnews0403051902@hjorth.com> wrote in

> Enig.

Jeg har lidt svært ved at se den principielle forskel mellem påvisining af
candida v.h.a. irisanalyse/håndspålæggelse og f.eks. påvisning af slim i
hjernen v.h.a. pulsundersøgelse/tungebetragtning. Jeg kan forstå, at du har
oversat bøger vdr. sidstnævnte undersøgelsesmetoder. Jeg går ud fra, at det
er metoder du selv finder lødige. Det kunne være lidt interessant at høre
dine synspunkter vdr. de principielle forskelle mellem disse.

Fra : GB

Dato : 13-12-06 23:42

"sph" <sph@sph.dk> wrote in

> [...]
> fra, at det er metoder du selv finder lødige. Det kunne være lidt
> interessant at høre dine synspunkter vdr. de principielle

Kinesisk medicin bruger begreber som "slim", "blod" og "galde" på en
helt anden måde end vesteuropæisk medicin. Det viser sig, at den
samme tilstand kan beskrives dækkende på begge måder med begge
terminologier.

Her et lille uddrag fra forordet til den danske udgave af "Kinesiske
Diagnosemetoder", som jeg også har oversat:

-----
Selv om kineserne beskriver organer og energier, som ikke anerkendes
af vestlig videnskab, og omvendt (f.eks. opererer en traditionel
kinesisk læge ikke med begrebet 'immunforsvar', og den vestlige læge
ikke med Sanjiao eller 'Tredobbelt varmer'), viser det kinesiske
system sig at fungere i praksis. Det er også specielt for det
kinesiske system, at sygdomme siges at være forårsaget af f. eks.
'Fugtighed', 'Hede' eller 'Vind'. På samme måde har begreber som f.
eks. 'Blod' (Xue) ikke nødvendigvis samme betydning, som vi kender
fra vestlig medicin. I TKM siges Blod at cirkulere i både kar og
meridianer, og den fysiske lokalisering tillægges ikke samme
betydning som i vestlig medicin. Dette gælder også for begreber som
f.eks. 'Lever' og 'Mave', som ikke nødvendigvis henviser til selve
organet, men derimod til organets virkninger i kroppen. Udtryk af
denne slags er konsekvent skrevet med Stort Forbogstav i teksten.
Selv om vestlige læger endnu ikke kender eller har taget stilling til
disse beskrivelser (selv om de har monopol på akupunkturbehandling),
kan man i Vesten sagtens beskrive en tilstand, som indenfor den
kinesiske beskrivelse hedder alvorlig Fugtig Hede i Lever-Galdeblære.
Man vil blot kalde det noget andet, i dette tilfælde hepatitis.
På samme måde vil en traditionel kinesisk læge udmærket kunne
behandle nedsat immunforsvar - som han måske vil kalde et indadgående
Ydre-syndrom.
Desuden vil en kinesisk læge ikke behandle på én bestemt måde, hvad
vi europæere efter den vestlige, newton'ske anskuelse ser som én
isoleret sygdom. Et mavesår, f.eks., kan have mange forskellige
årsager, og det er disse, den kinesiske læge behandler, frem for
selve symptomet - selv om symptomerne ofte udnyttes til at bestemme
sygdommens karakter.
-----

Iøvrigt var det ikke på eget initiativ, at jeg oversatte
"Pulsdiagnose" - en bog, som iøvrigt benyttes som lærebog på
kinesiske universiteter, det var et bestillingsarbejde fra forlaget,
som jeg tog imod, da jeg synes at kinesisk medicin (TCM) er en
glimrende komplementær metodik. Jeg ville dog aldrig selv finde på at
bruge teknikken, da den kræver mange års øvelse, inden man er god til
det. Men jeg har været ude for forbløffende oplevelser med
pulsdiagnose, som f. eks. ganske korrekt at få at vide af en
vildtfremmed, kinesisk læge, at jeg står op og tisser hver nat kl.
02...

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Lyrik

Dato : 17-12-06 15:45

Den 10.12.2006 kl. 23:36 skrev gb <nospam@no.invalid>:

> I den "alternative" verden er "candida" et popsmart begreb, som bruges,
> når man ikke aner, hvad der er i vejen.
>
> Den "etablerede" medicin bruger "virus på balancenerven" på samme måde.

+++++++++++++++
Den kender jeg godt.
Efter min erfaring skyldes denne diagnose som regel at folk som er
anspændte eller stressede kan opleve svimmelhed når det hele går dem imod.
Den svimmelhed de oplever er let at diagnosticere.
De er nemlig svimle når de LIGGER NED! Svimmelhed som er fysisk begrundet
i blodtryksfald, viser sig nemlig især når man REJSER SIG OP.
Er de svimle når de ligger ned kan en gang afstressning eller lidt Perikum
hjælpe dem over problemet.
Da denne stress-svimmelhed er af psykisk karaktér, giver de fleste læger
op efter at have undersøgt dem fysisk og melder derpå ud med "virus på
balancenerven"

Hilsen og God Jul fra
Jens

Hilsen