menisk skade?
Fra : Inger

Dato : 01-11-06 20:35

Hej gruppe

Jeg har virkelig brug for et godt råd.

Først historien:
I vinter faldt jeg ned af en trappe og slog/vred mit knæ. Jeg gik til
fysioterapeut på det tidspunkt, (fordi jeg har temmelig løse led på
grund af hybermobilitet og altid har haft bøvl med knæene. Det skulle
træning af musklerne i benene så rette op på, og det hjalp.) Fys'en
vred, vendte og drejede på mit knæ (AV!) og mente at der nok var sket en
lille skade på min menisk. Han mente at med genoptræning ville det blive
godt igen. Jeg startede genoptræning efter 1-1½ uger. Da var det holdt
op med at gøre helt så ondt. Det hjalp og glad var jeg.

Nu er jeg så kommet galt afsted med knæet igen. Til spinning smuttede
foden ud af pedalen i en spurt, og jeg fik vredet mit knæ. Jeg tænkte at
jeg nok bare kunne kopiere behandlingen fra i vinter (er flyttet og har
ikke adgang til samme fys længere. Træner nu benmusklerne på egen hånd i
center og det gik ellers rigtig fint). Men efter en uge var det aldeles
ikke ved at være bedre med smerterne i knæet. Så jeg opsøgte min læge,
som vred, vendte og drejede på mit knæ (endnu mere AV!), mens jeg
fortalte historien fra i vinter. Hans mening er at der nok gemmer sig en
menisk skade derinde, men om den er gammel eller ny er ikke lige til at
sige.

Jeg fik en henvisning til ortopædkirurgisk ambulatorium, hvor de så skal
afgøre om der skal opereres eller ej. Men der er en ventetid på 6-8
uger! Lægen sagde at hvis det blev værre ville jeg blive indlagt. Nu
humper jeg så rundt på et par lånte krykker, og efter 2½ uge er
smerterne stadig mindst lige så slemme som til at starte med. Det er
muligvis blevet liidt værre, men jeg synes det er svært at sammenligne
smerter nu med nogen jeg havde for 2-3 uger siden.

Mit dilemma:
Hvis der virkelig er en revne/flænge eller lignende i menisken når den
vel at gro sammen inden jeg kommer til på ambulatoriet? Og hvad så? Så
holder det op med at gøre ondt? Og så kan de vel ikke gøre så meget for mig?
Det er møg hårdt at rende rundt på krykker og udsigten til at skulle
gøre det i 6-8 uger (hvis det ikke bliver bedre) er decideret deprimerende.
Min veninde synes at jeg skal gå til lægen igen og sige at det gør meget
mere ondt, så jeg kan blive indlagt. Hun mener at indlæggelse =
operation/undersøgelse med det samme. Men det sagde lægen nu ikke noget om.
Jeg har det skidt med at gå op og overdrive for at slippe for
ventetiden. Men omvendt er det ikke til at holde ud at være så
hjælpeløs, og det GØR jo ondt og jeg får disse "anfald" hvor det ligesom
"strammer" inde i knæet og dér gør det definitivt mere ondt end i
starten. Men det er jo ikke hele tiden. Og nogen gange gør det også
mindre ondt. Det er i det hele taget meget skiftende hvor meget det gør
ondt.

Så, kære gruppe: Hvad skal jeg gøre?

Det blev noget af en smøre, håber der er nogen der gider læse så langt
og råde mig lidt
Mvh. Inger

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 01-11-06 21:43

Inger skrev:
> [...]
> ondt.
>
> Så, kære gruppe: Hvad skal jeg gøre?
>
> Det blev noget af en smøre, håber der er nogen der gider læse så langt
Hej Inger

Hvor i landet bor du?

Der findes privatpraktiserende ortopædkirurger. Mange kan foretage
kikkertundersøgelser af et knæled. Jeg siger ikke at det er det du skal
have foretaget, men hvis det virkelig er en meniskskade du har, så vil
en kikkertundersøgelse skulle til. Man kan behandle på samme tid som man
har kikkerten inde.

Du skal henvises af din praktiserende læge, for at komme til sådan en
ortopædkir.

Jesper

Fra : Inger

Dato : 02-11-06 06:36

> [...]
> har kikkerten inde.
>
> Du skal henvises af din praktiserende læge, for at komme til sådan en

Jeg bor i Glostrup. Men jeg har desværre ikke råd til privat Det
koster vist ikke småpenge?

Mvh. Inger

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 02-11-06 14:28

Inger skrev:

> Jeg bor i Glostrup. Men jeg har desværre ikke råd til privat Det
> koster vist ikke småpenge?
>
> Mvh. Inger
Hej Inger

De Privatpraktiserende ortopædkirurger driver overenskomst med den
offentlige sygesikring. De kan lave dit knæ uden beregning.

Enkelte arbejder udenfor sygesikringen. Men det er meget meget få - du
kan garanteret finde en eller flere i nærheden af Glostrup som
praktiserer privat og som har overenskomst med sygesikringen.

Hilsen Jesper

Fra : Preben Kaas

Dato : 02-11-06 22:21

On Thu, 02 Nov 2006 14:27:48 +0100, Jesper Mehlsen
<jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> wrote:

>De Privatpraktiserende ortopædkirurger driver overenskomst med den
>offentlige sygesikring. De kan lave dit knæ uden beregning.

Ja, men så er der sikkert lige så lang ventetid, som i det offentlige
system

mvh
Preben

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 03-11-06 10:02

Preben Kaas skrev:

> Ja, men så er der sikkert lige så lang ventetid, som i det offentlige
> system
>
> mvh
> Preben

Hej Preben

Det kan man ikke uden videre antage. Man er nødt til at ringe rundt. Jeg
har arbejdet i en praksis i Hobro, og der var der en nyopstartet
ortopædkirurg som garanterede tider til alle indenfor 14 dage.

Hilsen Jesper

Fra : Preben Kaas

Dato : 02-11-06 22:38

On Thu, 02 Nov 2006 06:35:35 +0100, Inger <nomail@me.com> wrote:

>Jeg bor i Glostrup. Men jeg har desværre ikke råd til privat Det
>koster vist ikke småpenge?
>
>Mvh. Inger
Hej Inger
Jeg fik i foråret undersøgt mit knæ hos en privat ortopædkirurg i
Svendborg og prisen var kr. 700.
En uges ventetid.
En efterfølgende kikkertoperation ville i givet fald have kostet kr.
6000,-
Hvis du er medlem af DANMARK betaler de 85% - dog max. kr 5500,- - af
operationsprisen. Ikke noget for undersøgelsen.

mvh
Preben

ved mail slet xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-06 12:37

> [...]
> starten. Men det er jo ikke hele tiden. Og nogen gange gør det også
> mindre ondt. Det er i det hele taget meget skiftende hvor meget det gør

Bare husk på, at alle andre på ventelisten også har smerter eller andre
problemer. Presser du dig foran i køen, bliver en anden skubbet længere ned.
Akut indlæggelse med meniskproblemer bør kun ske ved aflåsningstilfælde.
Ring evt. til ambulatoriet og klag din nød. Er der afbud, kan du jo måske
komme til noget tidligere.
Ellers kan du jo bede om at blive henvist til et andet hospital med kortere
ventetid: http://www.venteinfo.dk/ventelister/
Forsvinder dine symptomer inden da, er det da bare fint. Man kan jo altid
operere det senere, hvis det kommer tilbage.

Mvh
en som selv har ventet over et år på knæoperation i 90'erne

Fra : Inger

Dato : 04-11-06 10:30

M skrev:

> [...]
> operere det senere, hvis det kommer tilbage.
>
> Mvh
> en som selv har ventet over et år på knæoperation i 90'erne

Hej Alle og tak for svarene.

Jeg har ringet til ambulatoriet og jeg skal derop d. 20 i denne måned.
De 14 dage overlever jeg jo nok, så det venter jeg på. Havde også
overvejet tanken om privat praktiserende ortpæd, men nu venter jeg på
den tid jeg har.

Hvis jeg så skal opereres må jeg jo tage den derfra. Er der meget lang
ventetid vil jeg helt sikkert bede om at blive henvist til et andet
hospital. Jeg kan se på ovenstående link (og tak for det), at der er 16
ugers ventetid på knæoperationer på Glostrup, og så vil jeg hellere tage
et andet sted hen i landet - uanset hvor. F.x. Frederikserg hvor der kun
er 4 uger!

Men tak for jeres respons

Mvh. Inger