Er jeg ved at få tinnitus?
Fra : Sven

Dato : 25-10-06 14:22

Hej.
Min svigerfar (76 år, men ellers rask og rørig, kører bl.a. stadig på
motorcykel) lider af tinnitus, og har fået høreapperater mod det med
middelmådig succes. Han lider i den forbindelse af svimmelhedsanfald ind
imellem.
For ca 2 uger siden havde jeg så svimmelhed, såsnart jeg ikke enten lå på
gulvet uden hovedpude, eller stod "ret" i ca 1½ dag. Svimmelheden er væk,
men i går pludseligt begyndte det at hyle for begge mine ører. Hyletonen
varierer lidt i styrke (alene hjemme med alt udstyr slukket), kan jeg høre
køkkenuret tikke, når hyletonen er svag, men ikke når den er kraftig).
Hyletonen lyder fuldstændig som den (sinus?)tone man hører i høretelefonen,
når man bliver høretestet. Den har en meget høj ensartet frekvens. Stærk
generet af dette kunne jeg ikke sove, så jeg faldt sent i søvn. Da jeg stod
op i morges, nå ja så formiddag, var hyletonen væk, og glad var jeg. Indtil
for ca 3 timer siden, da begyndte den igen.
Er jeg ved at få tinnitus, eller er der en anden (og bedre) forklaring?
jeg er 45 år og maskinarbejder.

Sven

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 25-10-06 15:34

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> [...]
> glad var jeg. Indtil for ca 3 timer siden, da begyndte den igen.
> Er jeg ved at få tinnitus, eller er der en anden (og bedre) forklaring?

Hejsa Sven...

For det første, så må jeg altså lige sige, at jeg (no offence) ikke rigtigt
tror på, at din svigerfar har fået høreapparater på grund af tinnitus - for
det ville et høreapparat altså under ingen omstændigheder hjælpe på!
Imidlertid er tinnitus er overordentligt hyppigt ledsagefænomen ved stort
set alle hørenedsættelser, som skyldes forandringer i det indre øre, så mon
ikke han har fået høreapparatet på grund af en hørenedsættelse?!

Tinnitus er overordentligt hyppigt og man mener, at mellem 20 og 40% af en
befolkningsgruppe har det på et tidspunkt - 75% af disse dog uden at være
nævneværdigt generede heraf. Hos 4-5% er det konstant og må her
karakteriseres som et egentligt problem. Personer med normal hørelse og uden
øresusen oplever tinnitus i løbet af kort tid, hvis de placeres i et lyddødt
rum. Og så er tinnitus altså et hyppigt følgesymptom ved hørenedsættelse i
det indre øre.

Man kender forskelligeårsager til øresusen såsom f.eks. støj, men ofte vil
man nu ikke kunne tilskrive det til nogen speciel begivenhed eller sygdom.

Så skriver du også lidt om svimmelhed og den ubetinget hyppigste årsag til
svimmelhed er velnok Bening Paroxysmal Positionel Vertigo, hvor små sten
dannelser i buegangene i det indre øre påvirker følehårene, så øret tror at
man drejer rundt (sådan lidt forsimplet sagt). Svimmelhedsanfaldene kommer,
når man indtager bestemte hovedstillinger, hvor disse små sten så bevæger
sig. Det kan vanligvis kureres ved hjælp af særlig manøvre (Epley), hvor man
bevæger hovedet på en sådan måde, at man får stendannelserne til at placere
sig væk fra sansehårene.

Nu beskriver du ikke så meget i detaljer, men det lyder også som om der er
lidt anfaldspræg over din svimmelhed, hvilket kan få en til at tænke på
Morbus Meniere, hvor et øget tryk i det indre øre medfører nedsat hørelse,
svimmelhed i anfald og tinnitus. Du har ikke skrevet så meget (og jeg ville
alligevel ikke sidde her og diagnosticere dig over usenet - jeg er
overhovedet ikke ekspert på området), men det lyder ikke udpæget
Meniere-agtigt i mine øre og det er også en langt sjældnere sygdom en
BPPV... Snak med en øre/nære/hals læge...

Kort sagt. Tinnitus er yderst hyppigt - også hos folk der ikke fejler noget
som helst. Men det er også en del af mange sygdomme i det indre øre.
Svimmelhed kan komme andre steder fra end øret, men svimmelhed kan være en
del af sygdom i indre øre...

Håber det gav mening - det er skrevet i al hast...

Supoer hilsner fra
Nicolai

Fra : Sven

Dato : 25-10-06 16:08

> [...]
> rigtigt tror på, at din svigerfar har fået høreapparater på grund af
> tinnitus - for det ville et høreapparat altså under ingen omstændigheder

Min fejl. Jeg kalder det et høreapperat, da det hjælper ham til at kunne
høre alm samtale bedre (han er stærkt hørehæmmet på det andet øre). Den
"dims" han har fået er sådan en der selv udsender støj, men det skulle være
"modsat" støj i forhold til hans tinnitus. Han kan selv regulere styrken, og
en lille bitte smule på frekvensen. Jeg ved ikke hvad sådan en hedder, så
jeg håber du kan gætte det (hvis du ved det, selvfølgelig). Han har "kun"
tinnitus på det ene øre.

> [...]
> uden øresusen oplever tinnitus i løbet af kort tid, hvis de placeres i et
> lyddødt rum. Og så er tinnitus altså et hyppigt følgesymptom ved

Jeg selv lider ikke af hørenedsættelse .... eller dvs jeg har et dyk i det
hørbare område ved en bestemt frekvens, men det har jeg altid haft. Og denne
konstante hylen er på BEGGE ører, den kommer og går samtidig på begge ører.
Det er derfor jeg er i tvivl om det er tinnitus, da jeg ellers havde
forstået, at det sædvanligvis kun er på et øre det forekommer ... eller har
jeg misforstået noget her?

> Man kender forskelligeårsager til øresusen såsom f.eks. støj, men ofte vil
> man nu ikke kunne tilskrive det til nogen speciel begivenhed eller sygdom.

Svag øresusen har jeg altid haft, og har tilskrevet det til, at man kan
"høre" sin egen krop (blodomløb mv) men meget svagt. Denne hylen der er nu
er derimod helt ny og langt stærkere.

> [...]
> (Epley), hvor man bevæger hovedet på en sådan måde, at man får
> stendannelserne til at placere sig væk fra sansehårene.

Det lyder tænkeligt, da jeg som sagt kunne fjerne svimmelheden meget hurtigt
ved enten at stå ret, eller lægge mig fladt på gulvet. Jeg hjalp min søn med
at lave hans bil den weekend, hvor det stod på, og han måtte hen og rejse
mig op et par gange . Jeg har dog kun oplevet dette den ene weekend og
det er helt væk nu, så måske har det slet ikke noget at gøre med den hylen?
Mange oplever at blive lidt svimle hvis de rejser sig for hurtigt fra en
stol. jeg har det modsat. Hvis jeg "smider" mig i en lænestol er jeg svimmel
et kort øjeblik, men sætter jeg mig stille ned er der ingen problemer. Igen,
sådan har det været længe.

> Kort sagt. Tinnitus er yderst hyppigt - også hos folk der ikke fejler
> noget som helst. Men det er også en del af mange sygdomme i det indre øre.

En ting jeg ikke har kunnet finde svar på mht tinnitus uden høreskade er,
kommer det pludseligt, eller kommer det snigende? For mig begyndte hyletonen
pludseligt, så pludseligt faktisk, at jeg først troede det var TV'et der
hylede i højspændingen, og dernæst at min surround forstærker havde fået en
defekt. Det viste sig desværre ikke at være nogle af mine apperater der
"hylede" men mine egne ører.

> Håber det gav mening - det er skrevet i al hast...

Nogen mening, men i hvert fald ny viden og en ny måde at anskue det på, så
tak for hjælpen indtil videre

Sven