båd køb middelhavet
Fra : Peter Hansen

Dato : 17-11-06 16:51

Hej

Jeg ved det er blevet diskuteret før, men jeg synes ikke rigtig der er
kommet noget svar.
Er der nogen der har erfaringer med bådkøb i et af middelhavslandende,
kroatien, grækenland, tyrkiet ... ?
Er det nogle udslidte både ?
Er der besværligheder med myndigheder ?
Bliver man snydt ?

Mvh Peter

Fra : SørenH

Dato : 18-11-06 12:11

Peter Hansen skrev:
> [...]
> kommet noget svar.
> Er der nogen der har erfaringer med bådkøb i et af middelhavslandende,

Hej Peter
Måske skyldes mangelen på svar at der er meget svært at generalisere, -
især når du taler om middelshavslandene under eet!

Jeg har kun erfaring fra køb i Frankrig, og det lærte mig/bestyrkede mig
i følgende:

# Man bør kun købe gennem anerkendte mæglerfirmaer.

# Man bør hyre lokal bådebygger eller ekspert til at vurdere stand og
pris, - også i forhold til markedet.

# Man skal sikre sig - helst gennem officiel dokumentation - at der ikke
er skjult restgæld i båden.

# Man skal(!) sikre sig bevis for betalt moms (oprindelig købskontrakt
eller officielt bevis).

# Man skal være helt sikker på hvad der er inkluderet i prisen: Hvad
fjerner ejeren fra båden? Hvor og hvordan leveres/overtages båden og af
hvem? Hvornår og hvor præcis hæfter man selv for båden - incl.
forsikringsansvar og 3.parts påførte og påførende skader? Tal med
forsikringsselskab inden handelen! Leveres båden frit søsat eller på
lastbil? Er der restafgifter (statslige, kommunale, havne, leverings)
som ikke er anført i salgspapirene?

# Hvem sørger for udklarering fra landets registre og myndigheder? Dette
er bl.a. vigtigt fordi der i feks. Frankrig betales en årlig skat/afgift
for lystfartøjer som man ellers hænger på som ny ejer hvis båden ikke er
afmeldt.

# Man skal arbejde for at udbetaling ved slutseddelunderskrift er så
lille som mulig, og at restsummen står/dokumenteres som en bankgaranti,
som først frigives ved overtagelse efter inspektion. Det kan minimere et
evt. tab hvis handelen må annulleres.

# Man bør sørge for at man selv eller en betroet er tilstede ved
overtagelsestidspunkt og foretager grundigt accept-eftersyn.

# Og endelig: Enten skal man selv beherske det lokale sprog godt, eller
osse skal man ha en lokal kontakt som man stoler 100% på som kan
formidle og forhandle på ens vegne!! Det største enkeltproblem for os i
vores franske handel var at vi "kun" havde vores gymnasiefransk, - og
det forslår ikke!!

Dybest set er disse punkter globalt logiske og gælder ved enhver
bådhandel inkl. i DK, men i et fremmed land skal man være ekstra nøje
med at overholde dem.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved, ex. Saphir af Toulon

Fra : lindstroem

Dato : 19-11-06 17:15

Hej

Jeg har købt en båd i Middelhavet og iøvrigt fået den lastbiltransporteret
til Danmark.

Jeg er enig i alle de nedenstående bemærkninger bortset fra det med den
anerkendte mægler. Det jeg her er delvis uenig i er, at det giver en vandtæt
sikkerhed. For hvad er en anerkendt mægler? Buhl i Horsens? Ja i en årrække,
indtil han svigagtigt undlod at afgive korrekte information om en båds
ejerforhold, hvilket kostede uskyldige mennesker en betydelig del af deres
formue fordi hans firma ikke længere var solvent. Det samme fænomen med et
krak hos en engelsk mægler med en årelang mægleraktivitet bag sig, kan man
læse om i Yachting Monthly. Mange kom i klemme.
Nogle mæglere har dog branchemæssige garantiordninger, som i teorien skulle
holde dig skadesløs. Det er selvfølgelig værd at undersøge om mægleren er en
del af en brancheforening med forsikring.
Du kan dog vælge at finansiere båden i et dertil indrettet
finansieringsselskab. Så kan selskabet undersøge ejer- og gældsforhold og
efterflg. garantere mod restgæld. Eller du kan gøre som jeg. Bruge nogle
penge på at lade en advokat fra sælgers land, undersøge sælger grundig. En
venlig henvendelse på dansk konsulat/ambassade giver dig et par navne på
troværdige advokater, som konsulat/ambassade selv bruger eller danske
firmaer har gode erfaringer med. Det koster nogle kroner at bruge en lokal
advokat, men i forhold til de mange hundrede tusinde kroner for båden er det
alligevel kun få procent.

Jeg købte min båd af en hollænder (privatperson), som havde sejlet
Middelhavet tyndt og var endt i Kroatien, hvorfra han ville sejle videre i
en anden og større båd. Hollænderen havde kvitteringer på alt omkring båden,
hvilket jeg valgte at se på som et godt tegn ligesom han havde jet bådet i
en årrække. I en situation, hvor du eksempelvis handler i Kroatien skal du
sikre dig, at båden ikke har været ude af EU så længe, at den mister sin
status som momsbetalt fartøj i EU. Det er jo ikke rart at lige skulle betale
moms oven i hatten for at få nyerhvervelsen ind i EU.
I det hele taget skal alle papirer være 100 pct. i orden for ellers kommer
den ikke ind over EUs ydre grænse med din nye båd. De her toldere ved
EU-grænsen undersøge hvert et dokument i detaljer.
Vær også opmærksom på prisen på lastbiltransport. Selv hvis du skal flytte
den i Middelhavsområdet, taler vi betydelige summer. Transport til Danmark
for en båd som min på 11,70*3,75*1,90 og 7 ton kostede cirka 55.000 d.kr.
Samtidigt tager det også tid og koster penge at komme ned at se på skibene
dernede. Så hvis det er i DK du skal bruge båden skal prisen i middelhavet
altså være særdeles gunstig.

Bådenes tilstand dernede - tjaee det jeg så i Kroatien var lidt af hvert.
Lige fra temmelig udtjente charterfartøjer til utroligt fine både ejet af
tyskere og østrigere, som kun bruger dem i ferier og iøvrigt passer godt på
sagerne. Personer der bor i Sydtyskland og Østrig har relativt kort til
Kroatien, der samtidigt er et ret billigt sted at have bådplads - derfor de
mange privatejede tyske og østrigske både.
Selv købte jeg noget, der tilstandsmæssigt midt ligger imellem ovenstående
yderligheder. En tur fra Holland ned til den fjerne ende af Middelhavet har
da givet en skramme hist og pist uden at båden på nogen måde er helt
udtjent. Jeg bilder mig ind at vi har sparet lidt på skibet og samtidigt får
man jo lige en sejlerferie i Middelhavet indtil båden afmastes og klargøres
til transporterten til DK. Sidstnævne - altså transporten .blev klaret af
Sleepy Transport, hjemhørende i Kiel. De levede 100 pct. op til det aftalte.

Held og lykke med købet og brug turen derned til at holde ferie så den ikke
er spildt selvom der ikke kommer en båd ud af det. Der er eksempelvis lunt i
Kroatien i marts, hotellerne meget billige og ditto maden, og du kan flyve
lavpris fra Hamborg til lufthavnen i Rijeka (Krk).