volvo penta
Fra : Torben G. Bank

Dato : 13-11-06 16:50

Hej Alle

Jeg er ved at være den lykkelige (forhåbentlig) ejer af en Polaris
Drabant.Så jeg glæader mig til foråret, at kunne komme ud at sejle i en båd
jeg kan stå op i, har haft en Drabant 22 i mange år og har været meget glad
for den.

Men øh-- ved at følge div diskutioner i dette forum, er der et spørgsmål der
presser sig på.

Thi den polaris jeg har købt, har en volvo penta 2001 fra 1986 med
saltvandskøling, så øh er det noget skidt, er der mange problemer med den
motor, hvordan kan jeg holde den i live i mange år fremover.

Og ikke mindst hvor får jeg fat i en manualt/ håndbog til motore.

Findes der en allroubd håndbog for kommende diselmotor ejere der ikke ved en
klap om diesel motor.

M.v.h.

Torben
Navigarre nesse est

Fra : Krause

Dato : 13-11-06 18:32

Hej Torben, hvorvidt det er en motor med fejl eller ej det skal jeg ikke
udtale mig om, men hvis du går ind på
www.volvo.com
og derefter vælger marine motorer /penta og derefter diesel samt motor tybe
og årgang(mener den står under udgåede modeller) så skulle det være ligetil
at downloade en komplet manual til den.
iøvrigt rigtigt meget tilykke med dit nye skiv
Hilsen krause.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-11-06 19:17

Torben G. Bank wrote:

> Thi den polaris jeg har købt, har en volvo penta 2001 fra 1986 med
> saltvandskøling, så øh er det noget skidt, er der mange problemer med den
> motor, hvordan kan jeg holde den i live i mange år fremover.

Faren ved saltvandskølede motore er risikoen for tilstoppede kølekanaler
eller måske endda ligefrem gennemtæring til oliekanaler eller cylinder.
Det er svært umiddelbart at konstatere hvordan din motor har det uden at
skille den ad. Jeg kender ikke lige 2001'eren, men det er ofte ikke så
kompliceret at hive toppen af en gammel marinemotor - i hvert fald ikke
sålænge den ikke har overliggende knast, tandrem og fanden og hans
pumpestok.
Hvis man gør det kan man få et godt overblik over motorens tilstand,
både mht. kølekanler, men også hvordan cylinder, stempler, ringe mm. har
det.
Det koster en toppakning at hive toppen af, men udgiften til sådan en er
bestemt til at overkomme i fht. ærgelserne og frustrationerne ved at stå
med en ubrugelig motor i den anden ende af landet på sommerferieturen.
Hvis du kender en der ved noget om det kan du sikkert lokke ham hende
til at tage et hurtigt kig for en kasse øl og en sejltur.

- Lars

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 13-11-06 20:22

I forhold til de optimistiske projekter mange roder sig ud i med meget ældre
Volvo motorer så er 2001'eren ikke så ringe. Jeg har selv haft 2 af dem og
er tilfreds.

Jeg har for nogle år siden skrevet lidt (kontroversielt....der er *mange*
meninger om Volvo motorer....) om det på:
http://www.maximalt.dk/Artikler/VP_kvalitet.htm

Herudover kender jeg kun til følgende:

1: Nogle mener de er svære at starte, men det er ofte fordi de ikke følger
den rette procedure.
2: VP 200x serien har en svaghed på akslen til gearkassen, men jeg har
aldrig hørt det skulle give problemer på 2001 modellen; sandsynligvis fordi
den kun har 9 HK (mod storebrødrenes, 18, 27 og 43 HK på samme aksel og
gearkasse)

Men det er minor. Kendte selv til det hele og har selv lige købt en båd med
en VP 2002 motor og har det fint med det.

Bjarke

Fra : Ole P.

Dato : 13-11-06 20:33

Torben G. Bank wrote:
> [...]
> Drabant.Så jeg glæader mig til foråret, at kunne komme ud at sejle i
> en båd jeg kan stå op i, har haft en Drabant 22 i mange år og har

Tillykke med den båd fra en tilfreds ejer af Polaris Drabant gennem 20 år
(er nu på den 2. Pd)

> [...]
> saltvandskøling, så øh er det noget skidt, er der mange problemer med
> den motor, hvordan kan jeg holde den i live i mange år fremover.

Da jeg for 4 år siden købte min nuværende Pd, som har en saltvandskølet
Yanmar 1GM fra starten af 80'erne, blev jeg fra *alle* sider, herunder også
importøren, frarådet at montere ferskvandskøling, for det var motoren for
gammel til, og jeg ville risikere tilstoppede kølekanaler m.v.

Lars skriver i andet indlæg at du kan få en til at afmontere topstykket for
at konstatere motorens tilstand, og det er sikkert også korrekt; blot er
problemet at i en Polaris Drabant er det forbandet svært at komme til
motoren, både fra siden eller ovenfra.
Den skal faktisk afmonteres, medmindre der er lavet en luge i cockpitgulvet
til formålet.

--
hlsen Ole

Fra : Torben Bach

Dato : 14-11-06 10:37

"Torben G. Bank" <tgbank@it.dk> wrote in message
> Hej Alle

Klip

> Og ikke mindst hvor får jeg fat i en manualt/ håndbog til motore.
>
> Findes der en allroubd håndbog for kommende diselmotor ejere der ikke ved
> [...]

Jeg kan ikke sige noget om din Volvo-model.
Selv er jeg pt. "skibsreder" - den ene båd er forsynet med en Yanmar 1GM og
den anden båd med en Volvo MD17C.
Begge er saltvandskølede.
Kun med Volvomotoren har jeg haft lidt problemer med termostaten, der gik op
i det røde felt, hvilket jeg fik klaret ved køre noget afkalkningsmiddel til
vaskemaskiner fra Matas igennem kølekanalerne - brugte det meste af en dag
på projektet, der blev gennemført via et lukket kredsløb og med en pumpe på
en boremaskine. Inden næste sæson får kanalerne en tur med citronsyre,
hvilket var det, der blev anbefalet på en side, jeg fandt i et engelsk forum
vedr. maritime motorer - herunder Volvo-motorer.
Udover det, så rynker mange på panden, når de hører, at motoren er
saltvandskølet, men som en anden her i tråden skriver, skal man nok ikke
bruge penge på at modificere en ældre/gammel dieselmotor fra saltvandskøling
til ferskvandskøling.

Link direkte til siden med Volvo-manualer:
http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marineengines/Operators+manuals+on-line/

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Hans Munkstrøm

Dato : 19-11-06 09:33

Torben G. Bank skrev:
> [...]
>
> Og ikke mindst hvor får jeg fat i en manualt/ håndbog til motore.
>
> Findes der en allroubd håndbog for kommende diselmotor ejere der ikke ved en

Hej Torben
http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_2002_workshop.pdf

er der en værkstedsmanual der dækker 200x serien

der findes også flere volvo manualer/vejledninger på siden
http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo
m.v.h.
Hans Munkstrøm/KB-KBH.DK