Tætning af gennemgående mast
Fra : Peter

Dato : 06-11-06 16:57

Jeg søger råd/ideer/erfaringer til følgende problem:

Min gennemgående mast er "utæt" indvendig. Findes der en god måde at lave
"en prop" på?
Masten står op nu, og der er ikke planer om at tage den af lige i
allernærmeste fremtid.

På forhånd tak for hjælpen / Peter

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Nu med vindror

Dato : 06-11-06 23:06

Nu kan jeg ikke lige se formålet med at "tætne" masten indvendigt i båden.
Hvis du gør det, vil den jo fyldes med vand. Og fryser det hårdt til vinter,
så .....
Er det ikke bedre at dræne den, og sætte en lille pumpe på, som automatisk
pumper vandet over bord ?
Det kan måske oven i købet laves inde i masten, hvis masten er stor nok ?

Er det langs med gennemføringen, kan du lave en manchet. De kan også købes
færdige, har jeg set et eller andet sted.

Fra : Peter

Dato : 07-11-06 16:59

Tak til vindror

Men det er altså en løsning til tætning af masten indvendig jeg søger.

Mange hilsener / Peter

Fra : Bent Andersen

Dato : 08-11-06 01:09

Sådan en mast skal altså være "utæt" således at kondensvand og vand fra
andre åbninger (fald mv) kan rende ud. Normalt løbet vandet ud i bunden og
direkte ned i kølsvinet.

Måske misforstår jeg dig - kan du ikke prøve at forklare hvorfor du vil
tætne?

Bent

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-11-06 11:19

Hej Peter,

Enhver mast, undtagen massive master, er "utætte", det gælder
både master som står oven på ruffet såvel som gennemgående
master. Det bliver de nødvendivis nødt til at være p.g.a. alle
de åbninger som findes hvor vandet kan komme ind igennem lige
fra mastetoppen og ned til bunden.
Det er selvfølgelig muligt at bygge små kasketskygger oven over
enhver åbning men det er ikke formålstjenligt.
I bunden af masten er der i mastefoden et hul hvor vandet kan
løbe ud ad og ned til bådens laveste punkt. Her anbringer man en
slange til lænsepumpen der kan være enten manuel eler elektrisk.
Masten skal ikke lukkes med en prop.
I den kolde del af året hvor temperaturen svinger over og under
dugpunktet evt. som følge af at der forekommer varme fra enten
fyr eller personer i kahytten, vil der tillige dannes kondens
såvel udvendigt som indvendigt på masten. Det vand skal jo også
drænes væk. Man kan ikke lukke masten med en "prop". Det vil
blot medføre at hele masten over proppen fyldes med vand og det
kan blive til adskillige liter/kilo som vil ændre på bådens
sejlegenskaber. En mast skal helst være så let som muligt og
ikke medvirke til at tynge båden yderligere ned under krængning.
I nogle både står den nederste del af masten i et lukket rum
således at man ikke kan røre ved den kolde mast; men der er
altid åbent i mastebunden for at vand kan komme ud.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 12:28

Hej Harding,

Jeg har også "udløb" i bunden af masten, men der er et lille hul på
siden af masten, hvor ledninger kommer ud. Det medfører, at der ind
imellem løber vand ned langs yderkanten af masten og ud på trædørken ...
Så det må jeg forsøge at tætne ...

En af mine sejlervenner har overvejet at sætte en "prop" inde i masten
(skum?) ved dækket og lave et lille hul i masten over dækket, hvor
vandet inde i masten kan løbe ud.

Er det en god idé - eller ... ?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Harding E. Larsen (slet 7H6BP)" <harding@7H6BPlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11629814430.839812547983968@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-11-06 12:54

Hej Flemming,

Sikke noget, det lille hul til ledningerne skulle være boret
lige over fodbeslaget således at der ikke var "frithængende
ledninger" at se.
Har du prøvet at montere en gummigrommet (en
gummegennemføringsring der har et par læber på begge sider af
masten) Det vil som regel medføre at vandet løber uden om disse
læber og videre ned uden at der kommer vand gennem
ledningshullet. Der er dog det problem om man har ført flere
ledninger gennem ét hul, så vil vandet følge ledningen og komme
ud i mellemrummene mellem ledningerne.
Du kan også tætne omkring ledningerne med TEC7 det vil give
tæthed.

Den med en skumprop over dæk og et lille udløb herover, har jeg
hørt om før.
Jeg kan ikke bidrage med nogle erfaringer på området; men kun
knytte almene bemærkninger omhandlende evt. problemer.
Kndensdannelser vil fortsat forekomme lige omkring mastekraven,
og dermed vand, hvis man ikke laver proppen så lang at den går
et godt stykke ned i kahytten inden i masten.
Udløbet skal nok laves som et beslag med et rør på, således at
det blanke aluminium hus der bores bliver beskyttet grundigt.
Aluminiumhullet hvori der ikke er beskyttende eloksering vil
hurtigt blive angrebet af vandet og en korrosionsproces
begynder. Det vil medføre over tid en kraftig svækkelse af
styrken i masteprofilet og det kan medføre at masten knækker.
Du må også tænke på at det ikke vil være muligt at lave en
skråtstillet bund i proppen med retning mod drænhullet, uden at
der vil vil kunn opstå lunker. I disse lunker vil der konstant
stå vand der kan befordre tæring fra indersiden.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 14:12

"Harding E. Larsen (slet QECM2)" <harding@QECM2larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11629871410.765813562350548@dtext.news.tele.dk...
> Hej Flemming,
>
> Sikke noget, det lille hul til ledningerne skulle være boret
> lige over fodbeslaget således at der ikke var "frithængende
> ledninger" at se.

Da masten går ned "igennem" i et hul i midten af kahytsbordet, ser man
ikke ledningerne, idet der er bygget en lille trækasse rundt om masten,
og samlingerne er anbragt under bordpladen på indersiden af den lille
kasse og over hullet i masten og følger så masten ned under dørken, så
det synes jeg er OK.

> [...]
> ud i mellemrummene mellem ledningerne.
> Du kan også tætne omkring ledningerne med TEC7 det vil give

Ja, der kommer adskillige ledninger ned ... VHF og radio-antenne.
Motorlanterne. Vindinstrument. Windex-lys. Så jeg vil prøve med TEC7,
som du anbefaler.

> [...]
> der vil vil kunn opstå lunker. I disse lunker vil der konstant
> stå vand der kan befordre tæring fra indersiden.

Ja, jeg kan godt se "udfordringerne" og lader dem gå videre. Tak for
input Harding.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-11-06 14:36

Hej Flemming,

M.h.t. samlingsboksen for de mange ledninger så håber jeg at det
er udført med forskellige multistik, der er nemme at have med at
gøre ved mastemontering/demontering, og du ikke skal sidde og
skrue hver eneste ledning på/af.
Der findes gode og billige stik til formålet.

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 15:15

Hej Harding,

Jeg må med skam melde, at masteledningerne siden overtagelsen af båden
har været samlet i en helt gammeldags klemrække, der dog sidder godt og
tørt under kahytsbordet ... ...

Jeg har været lidt bekymret for at sætte for mange stik på ledningen fra
masten, da der er *meget* lidt plads op af hullet i bordet og
mastehullet og ledningerne som nævnt kommer ud af siden på masten under
hullet i bordet ... Så jeg har (for at undgå at rive stik af eller rive
ledninger over) ladet dem "hænge frit" ud af masten ved afrigningen og
om vinteren ladet dem sidde langs masten med tape omkring ...

Men jeg erkender, at det ikke er særligt professionelt ...

--

"Harding E. Larsen (slet MO309)" <harding@MO309larsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11629932690.982455029049753@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 11-11-06 19:45

Den udfordring har jeg også fået på min "nye" båd. Findes der stik der er så
små, at de kan passere hullet i en dæksgennemføring af typen:
http://marineparts24.dk/shop/product_info.php?cPath=73_558&products_id=11569
??

Min gamle båd havde stik af typen
http://www.n-u.dk/product.asp?product=12989&page=3 og selvom man siger at
det aldrig kan blive tæt, så var jeg egentlig heldig med det. I modsætning
til VHF stikket der altid var fuld af vand ...

Hvis jeg vælger at skifte det til stik, hvad er så absolut bedste fabrikat
til hhv 12 volt ledninger, coax ladninger (VHF og TV antenne) og de tynde
til vindinstrumentet ?

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet MO309)" <harding@MO309larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11629932690.982455029049753@dtext.news.tele.dk...

snip

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-11-06 15:28

Harding E. Larsen wrote:

> [...]
> og dermed vand, hvis man ikke laver proppen så lang at den går
> et godt stykke ned i kahytten inden i masten.

Sikkert også noget længere ned, aluminium er en rigtig god
varmeleder.

> [...]
> Aluminiumhullet hvori der ikke er beskyttende eloksering vil
> hurtigt blive angrebet af vandet og en korrosionsproces

Ja, men er der ikke forbindelse til andet metal _eller_ konstant slid i
området vil korrosionen hurtigt stoppe. Grunden til at man overhovedet
kan bruge aluminium er at aluminiumoxid lukker for yderligere
oxidation. Det er i øvrigt samme mekanisme der gør rustfrit stål
rustfrit.

Ved eloksering (el-oxidering) danner man et ekstra tykt oxidlag. Det
giver slidstyrke, for Al2O3 er meget hårdere end metallisk aluminium.
Det kendes også som safir.

mvh

Martin

Fra : Peter

Dato : 10-11-06 18:28

Kære gruppe/skribenter

Jeg har til fulde læst (og forstået) jeres betænkeligheder vedrørende prop i
mast.

Ikke desto mindre ønsker jeg at fremstille en prop (lige i niveau med
nederste faldudtag, - der så også vil fungere som dræn/overløb).
Så - please, hvis der er nogen der har erfaringer med en "propløsning" vil
jeg være meget taknemlig for at høre nærmere.

Båden ligger "frostfrit" i Spanien, men er overladt til sig selv i lange
perioder.

Jeg har overvejet løsninger med skum eller en balon med "snask" på toppen, -
som nævnt lige i niveau med nederste faldudtag.

Er der nogen bud?

Mange hilsener og tak for input / Peter

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Flemming

Dato : 11-11-06 12:29

I nyere Selden master er det vist standard. Proppen var i alle tilfælde
monteret i en nyere mast på en Omega 30
Selden sælger vist også et sæt bestående af en prop og et epoxy produkt der
fyldes oven på . Der skal som beskrevet selvfølgelig være dræn lige over
proppen så der ikke står vand.
/Flemming