Situationsrapport fra Langø
Fra : Torben

Dato : 02-11-06 01:36

På Langø v/Nakskov fjord er situationen her kl. 11.45 også kritisk.
På hele havneområdet står vandet ca. 1 meter over broer og moler
På vinterpladsen står der omkring 60 - 70 cm vand så jeg skal måske
ud og lede efter min båd i morgen, den kom på land lørdag, gad vide
om man kan sove i nat, men det er helt sikkert værre for de både som
ligger i vandet der skal nok være nogle der ikke har klaret den.

Albuen som er meget flad er helt sikkert pt. ikke eksisterende,
men vi for se når det bliver lyst hvor store skader der er sket.
Der bliver noget for forsikringsselskaberne hvis de dækker
den slags skader

Torben H.

Fra : Torben H

Dato : 02-11-06 23:18

"Torben" <torbh@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men vi for se når det bliver lyst hvor store skader der er sket.
> Der bliver noget for forsikringsselskaberne hvis de dækker

Var en tur på havnen, det var et trist syn 1 sejlbåd forlist
fortøjningspælen
banket op i agterstavnen om den kommer ud at sejle igen må tiden vise
1 motorbåd havnede på en af broerne tilsyneladende er der ikke sket
nogen større skade. Se billeder på:
http://www.bente-design.dk/haveri.htm

Vandstanden var omkring 1,75 m. over daglig vande
Min egen båd som står på land klarede det lige,
men 20 cm mere vand og den havde sejlet sin egen sø.
Overalt på havnen flyder det med tang, sildekasser, bøjer. div.
fiskeredskaber, træstativer m.m. så der er et stort oprydningsarbejde.

Torben H.

Fra : Per Svendsen

Dato : 04-11-06 21:47

> [...]
> banket op i agterstavnen om den kommer ud at sejle igen må tiden vise
> 1 motorbåd havnede på en af broerne tilsyneladende er der ikke sket

Jeg tænkte lige ?

Hvordan får man rent praktisk den båd på broen ned i vandet igen ?

Man kan jo ikke køre en kran ud på broen.
Og Svitzer er nok lidt dyre at få forbi med flydekranen.

Ja jeg ved ikke hvad jeg ville gøre- sådant lige på en studs.

mvh Per svendsen

Fra : Torben H

Dato : 05-11-06 02:37

"Per Svendsen" <Pers@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og Svitzer er nok lidt dyre at få forbi med flydekranen.
>
> Ja jeg ved ikke hvad jeg ville gøre- sådant lige på en studs.

Hej Per

Var på havnen i går (fredag) båden som vejer 3000 kg
ligger ca. 8 meter fra kørevejen/molen. Der havde man
så kørt en kran med udlægger ud for derefter at løfte båden
og svinge den ud i vandet, man mener ikke den har taget
skade i bunden. Operationen mislykkes i midlertid idet kranes
udlægger var skudt helt ud så et løft ville sansynligvis bevirke
at kranen ville kæntre, så nu venters der på en større og
stærkere kran.
Problemet med den anden båd som havde fået fortøjningspælen
op gennem bunden løstes ved at fastgøre nogle store plasticsække
omkring båden for derefter at blæse luft i den lige (som du blæser en
ballon op) derefter kunne den løftes af pælen og men de luftfyldte
poser slæbes de 50 m. hen til traveliften. Det var alså et sørgeligt
syn da den stod på land, fra køl til agter en lang flænge og da
den stod men stævnen på bunden hvad er der så sket der.

Mvh/Torben H.

Fra : lindstroem

Dato : 05-11-06 11:21

Hvordan er det sket? Er fortøjningen ganske enkelt hoppet af pælen,
hvorefter den gentagne gange er banket net i toppen af modsatte pæl?

Er det iøvrigt ikke en Impala? De har vist dobbeltskrog - også under
vandlinjen - eller husker jeg forkert? Kan det - hvis det er rigtigt
husket - spille en rolle i.f.t. at skaden bliver så omfattende?

Fra : Torben H

Dato : 05-11-06 21:51

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det sket? Er fortøjningen ganske enkelt hoppet af pælen,
> hvorefter den gentagne gange er banket net i toppen af modsatte pæl?

Det er sket lige præcis som du beskriver, det var for fortøjninger der ikke
var gjort forsvarlig fast kun med et "øje" over fortøjningspælen, det skulle
naturligvis havde været er dobbelt halstik. Morale! den kender de fleste
ellers kan resultatet se i nærbillede på
> [...]

> vandlinjen - eller husker jeg forkert? Kan det - hvis det er rigtigt
> husket - spille en rolle i.f.t. at skaden bliver så omfattende?

Du har helt ret igen, det er en Impala og den er dobbeltskroget.
Imellem det dobbelte skrog ligger der Balsa træ for at stive skroget
af, MEN hvis det bliver vådt vil det i løbet af forholdsvis kort tid
smuldre og dermed mister båden sin stivhed, den vil så blive ustabil
at sejle med.
At skaden blev så omfattende kan skyldes at pælen har ligget og hugget
i bunden, jeg ved det ikke, men det er da et kvalificeret gæt.

Mvh/Torben H

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 11-11-06 19:28

Det forstår jeg ikke helt ? Jeg kan forstå det er sådan motorbåden er endt
oppe på broen, men hvis impalaen er bundet til broen i stævnen, hvordan kan
den så nå tilbage til fortøjringspælene ude i vandet ?

Bjarke

"Torben H" <torbh@mail.dk> wrote in message

> [...]
> naturligvis havde været er dobbelt halstik. Morale! den kender de fleste
> ellers kan resultatet se i nærbillede på

snip

Fra : Torben H

Dato : 13-11-06 16:45

Hej Bjarke
Jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok, jeg skrev
for fortøjninger, jeg burde nok havde skrevet
fortøjningerne i stæven som ikke var gjort forsvarlig
fast. (kun med et splejset øje) Da vandstanden så stiger glider
fortøjningerne
af fortøjningspælen og så starter balladen.

Mvh/Torben H.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 13-11-06 16:47

OK. Så forstår jeg. Tak. Godt man har fast fortøjninger der ikke lige kan
glide af ....