Situationsrapport fra Kastrup Strandpark?
Fra : Henning

Dato : 01-11-06 19:37

Vores motorbåd ligger stadig i vandet i Kastrup Strandpark/Kastrup
Lystbådehavn.
Jeg er lige blevet bildt ind, at Amager Strandvej er lukket pga.
oversvømmelse - har nogen været i havnen for nylig, og kan fortælle om
bådebroer o.a. dernede også er oversvømmet?

Fra : Jens Frederiksen

Dato : 01-11-06 20:25

Hej
Vandstanden i Kastrup Gl. havn er ca. 1 meter over daglig stand, i dag kl.
19,30. Bådebroen i midten er under vand - ca. 25cm.

Fra : Henning

Dato : 01-11-06 23:45

On Wed, 1 Nov 2006 20:24:54 +0100, "Jens Frederiksen" <sjip@privat.dk>
wrote:

>Hej
>Vandstanden i Kastrup Gl. havn er ca. 1 meter over daglig stand, i dag kl.
>19,30. Bådebroen i midten er under vand - ca. 25cm.

Auch... Måske jeg skulle se at komme i røjserne, og få checket at
fortøjningerne er lange nok...

Fra : kenneth.g

Dato : 01-11-06 20:24

> [...]
> oversvømmelse - har nogen været i havnen for nylig, og kan fortælle om
> bådebroer o.a. dernede også er oversvømmet?

Jeg var i gl.havn kl 18.00 og der var broen under 15-20 cm vand - og det
var koldt !!!

Kenneth

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-11-06 22:35

> Jeg var i gl.havn kl 18.00 og der var broen under 15-20 cm vand -
> og det var koldt !!!

kl 2200, Korsør

Vandet står 10cm fra industrikaj-kanten, 130cm over broerne på Lille Ø (har
lige været der)
Der står vand op af kloakkerne i korsør indre by, tårnborgvej osv de samme
steder som sidst.
Så Halskov (Korsør nord) mod vandet er sikkert også under vand, dvs
Søbrinken, Strandvejen, Værftet osv..

Der er lagt adskellige 1000ne sandsække i Korsør indre by.
Jeg har ikke være nede i Lystbådhavnen og kikke, men det står med stor
sikkerhed også overbroerne.

I Korsør syd hvor jeg bor, er Storebælt og Søskær-mose blevet et. Der plejer
jeg at aften lufte hunden.

Det skulle undre om bølgerne ikke er ved at kunne nå de nybygget million
ejerlejligheder på den gamle DSB kaj (Pier'en)

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-11-06 20:52

Hej Henning.

Vandstanden er næsten steget 125 cm kl.: 18:00.
Send mig en mail og du skal få et par billeder og en lille
videosekvens. Vandet går ca 20 cm under molernes overkant.
De både hvor akterfortøjningerne ikke sidder øverst på pælene og
der hvor forfortøjningerne er korte og uden gummi "kødben" er
trykket meget.
Bådene ved de små broer inde langs Øresundsbygningen er tæt på
at synke.
Da jeg kørte på strandvejen forbi fiskerihavnen, stod vandet
helt oppe på Hellers parkeringsplads.
Det vil være en god ide at se til båden selvom du ikke kan komme
ud til den.
Det ser ud til at vandstanden fortsat vil frem til midnat.

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 01-11-06 23:48

On 01 Nov 2006 19:51:57 GMT, Harding E. Larsen
<harding@6DQ4Rlarsen.tdcadsl.dk> (slet 6DQ4R) wrote:

> [...]
>De både hvor akterfortøjningerne ikke sidder øverst på pælene og
>der hvor forfortøjningerne er korte og uden gummi "kødben" er

Tak for info - jeg tog derned kl 22, kunne blot konstatere at
havnefogeden har haft travlt!

Stort set alle de små både foran Hellers og sejlklubben var flydende,
nogle få var bukket under. Det ser ud til havnefogeden mf. har været
rundt på alle både i havnen og løsnet fortøjninger eller sat ekstra
reb på. Der var ~25 cm vand på broen foran restauranten, formodentlig
noget lignende i resten af havnen.

Fra : oversaettildansk

Dato : 01-11-06 22:09

Henning skrev:
> [...]
> oversvømmelse - har nogen været i havnen for nylig, og kan fortælle om
> bådebroer o.a. dernede også er oversvømmet?
Jeg føler med dig! - I Thurø sejlklub for 10 år siden rettede en rigtig
ven (!) på mine fortøjninger i samme situation, - jeg håber der er
ligesindede i Kastrup! - Harding f.eks.?!
Her i Næstved er det lige så slemt, - vandet står over broerne!
Detteher klima er godt nok blevet specielt!
Søren H.
Marie (på land fra i lørdags!)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-11-06 15:02

Hejsa,

Jeg tror ikke at havnefogeden og assistenter satte ekstra
fortøjninger på bådene i går aftes.
Der var mange bådejere som selv havde gjort det tidligere.
Desværre var de tilføjede fortøjninger strammet op til samme
længde som de permanente, så den tilsigtede forbedring var ikke
så heldig.
De som kun har korte fortøjninger bør tage dem af og lave de nye
længere. De på pælene skal sidde øverst på pælene og de forreste
skal fastgøres på broen så langt ud til siderne som muligt.
Ved normal vandstand skal de bagerste fortøjninger gå skråt
nedad til bådens klamper og de forreste skal helst være så
vandrette som muligt. På de fleste både med fribord på omkring
en meter vil de forreste fortøjninger gå lidt nedaf fra båden
til broen.
Når vandet stiger så meget, som det gjorde i går aftes, vil de
bagerste fortøjninger gå lidt skrådt opad fra pælene til båden.
De forreste vil gå næsten lodret op og bådens stævn kommer lidt
ind over broen.
Mine fortøjninger er tilpasset til ca 1 meters stigning. I går
var vandstigningen ca.: 1,25 m hvorfor gummikødbenene forrest
blev strukket en del. Det er de beregnet til og længden som de
kan strækkes afhænger af hvor mange omgange på kødbenet man har
lagt fortøjningstovværket.
I Kastrup skal man især være opmærksom på vandstandsstignings
problemer, vandstandsændringer i nedadgående retning har indtil
nu ikke været store og derfor ikke så problematisk.

Vandstanden var på sit højeste ca.: 0,5 meter over broerne i det
sydlige bassin. Skulle nogen have forsøgt sig med ombordstigning
på bådene skulle de nok have medbragt en stige og en hjælper og
begge skulle være iført waders. I mørket var det tillige ret
umuligt at se hvor overgangen mellem broerne og det dybere vand
var. Det var ikke tilrådeligt at forsøge sig som helt.

I dag ved middagstid var vandstanden sunket til ca.: 0,5 m over
daglig vande. Havnen flød overalt langs moler og broer med hvad
der i aftenens løb frit kunne flyde rundt i havnen.

Mvh/Harding

oversaettildansk <""soren\"@wholefamily(oversaettildansk).dk">

Fra : Jørgen N

Dato : 01-11-06 23:30

Det samme her. Kan ikke gå ud på broerne i gummistøvler-havde ellers taget
en kultivator med fra haven til at fange evt. forfortøjninger og få dem
gjort fast.
Og så ser tilgangsbroen til vores eneste flydebro sjov ud, når den peger 60
gr. op i luften.
Mvh
Jørgen