|
| Tæring i foldepropel (update efter en sæso~ Fra : Ole P. |
Dato : 30-10-06 16:24 |
|
I april md. havde jeg en tråd her i gruppen fordi der var tydelig galvanisk
tæring i min kun 3 år gamle foldepropel fra Flex-O-Fold til et Yanmar SD20
sejldrev.
Svarenes generelle holdninger var at skruens nav skulle isoleres elektrisk
fra motorakslen, og det var den ikke fra ny.
Flex-O-Fold tilbød u/b at foretage denne isolering og leverede også u/b 2
nye skrueblade.
Nu er båden kommet på land efter sæsonen og jeg synes at jeg vil informere
om at der _ikke_ er antydning af tæring på hverken skruebladene eller navet.
Tærezinken på navet ser ud til at være ca. 50 % mere forbrugt end tidligere,
men det kan være en fornemmelse.
Så jeg vil endnu engang sige tak til de skribenter der i april rådede til at
få navet isoleret, og vil selvfølgelig også hermed sige til alle der står i
situationen at skulle anskaffe en ny skrue til deres sejldrev at de skal
sikre sig at propelnavet er elektrisk isoleret fra motorbenet.
--
Hilsen Ole
(Fjern x'erne i mailadr.)
| |
Ukendt (30-10-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-10-06 20:55 |
|
Tak for din tilbagemelding Ole, ... Godt at vide for os andre ...
hvis vi skulle stå i samme situation ...
--
Flemming Torp
'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...
"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:1cf33$45461926$55180bbf$5827@news.arrownet.dk...
>I april md. havde jeg en tråd her i gruppen fordi der var
>tydelig galvanisk tæring i min kun 3 år gamle foldepropel fra
>Flex-O-Fold til et Yanmar SD20 sejldrev.
> Svarenes generelle holdninger var at skruens nav skulle
> isoleres elektrisk fra motorakslen, og det var den ikke fra ny.
> Flex-O-Fold tilbød u/b at foretage denne isolering og leverede
> også u/b 2 nye skrueblade.
>
> Nu er båden kommet på land efter sæsonen og jeg synes at jeg
> vil informere om at der _ikke_ er antydning af tæring på
> hverken skruebladene eller navet.
> Tærezinken på navet ser ud til at være ca. 50 % mere forbrugt
> end tidligere, men det kan være en fornemmelse.
>
> Så jeg vil endnu engang sige tak til de skribenter der i april
> rådede til at få navet isoleret, og vil selvfølgelig også
> hermed sige til alle der står i situationen at skulle anskaffe
> en ny skrue til deres sejldrev at de skal sikre sig at
> propelnavet er elektrisk isoleret fra motorbenet.
>
> --
> Hilsen Ole
> (Fjern x'erne i mailadr.)
>
| |
Harding E. Larsen (30-10-2006)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 30-10-06 21:16 |
|
Hej Ole,
Velbekomme, Det er rart at læse at forslaget er faldet ud til
din tilfredshed.
M.h.t. tærezinken så gør den sit arbejde godt. Har du mulighed
for at højttryks rense zinkklodens vil kalkaflejringerne på
overfladen forsvinde og overfladen bliver åben ril næste sæson,
på betingelse at der ikke er borttæret mere end 50% af klodsens
oprindelige vægt. Er vægten under 50% skal klodsen skiftes.
Mvh/Harding
Ole P. <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev:
>I april md. havde jeg en tråd her i
>gruppen fordi der var tydelig galvanisk
>tæring i min kun 3 år gamle
>foldepropel fra Flex-O-Fold til et Yanmar SD20
>sejldrev.
>Svarenes generelle holdninger var at
>skruens nav skulle isoleres elektrisk
>fra motorakslen, og det var den ikke fra ny.
>Flex-O-Fold tilbød u/b at foretage
>denne isolering og leverede også u/b 2
>nye skrueblade.
>
>Nu er båden kommet på land efter
>sæsonen og jeg synes at jeg vil informere
>om at der _ikke_ er antydning af
>tæring på hverken skruebladene eller navet.
>Tærezinken på navet ser ud til at være
>ca. 50 % mere forbrugt end tidligere,
>men det kan være en fornemmelse.
>
>Så jeg vil endnu engang sige tak til
>de skribenter der i april rådede til at
>få navet isoleret, og vil selvfølgelig
>også hermed sige til alle der står i
>situationen at skulle anskaffe en ny
>skrue til deres sejldrev at de skal
>sikre sig at propelnavet er elektrisk
>isoleret fra motorbenet.
>
>--
>Hilsen Ole
>(Fjern x'erne i mailadr.)
| |
|
|