bundmaling/nanoteknik
Fra : Steffen Skov

Dato : 27-10-06 19:30

Man har nok fået bådene på land? For nu skrives der atter dejlige indlæg i
denne gruppe. Det er godt vi har dk.fritid.sejlads, og lad os beholde den og
styrke den.
Man får så mange gode råd, og kan man en enkelt gang selv komme med et,
føler man sig vel til pas.

Mit spørgsmål:
Har nogen her prøvet den nye nanoteknologiske bundmaling?
Personligt aner jeg ikke en disse om det, men har dog læst at det skulle
komme på markedet. Et par af mine kollegaer siger, det er det samme, som man
er begyndt at komme i rengøringsmidler, fx. til vinduer. De aner absolut
intet om det, da de begge er nye bådejere, og mig gammel bådejer kan ikke
vejlede dem i den henseende.
Ellers lyder det jow lidt interessant, om man kunne give skibet en gang af
stoffet, og så var den begroningsfri. Men hvad med forurening, miljø m.v.?
Det kan da ikke passe, at vi "vupti" har en miljøvenlig bundmaling!
Hilsen
Steffen
Pd "E´BAAD" Århus
--
"Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
ikke noget begreb om verden"

Fra : sailor99

Dato : 27-10-06 23:07

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål:
> Har nogen her prøvet den nye nanoteknologiske bundmaling?

Ohøj!

Inden forårsklargøringen beskæftigede jeg mig ret indgående med
nanoproblematikken og nåede bl.a. frem til:
Hvis båden er ny og ikke bundmalet, vil nano sandsynligvis være enormt godt
og nemt at benytte. Gamle både skal have bundmalingen fjernet, hvis der er
benyttet en blød type. En hård kan muligvis påføres nano med et godt
resultat.

Jeg selv valgte at forsøge med et nanoprodukt på fribordet i stedet for den
sædvanlige gang polish. Båden blev renset på vanlig vis, hvorefter
nanoprimer blev påført og aftørret ifølge brugsvejledningen. Herefter blev
selve nanoproduktet påført og efterpoleret - det var i sollys og varmt vejr,
hvilket skulle være fremmende for hærdningsprocessen.
Båden blev måske en anelse mindre blank end sædvanligt, men nu skulle det
blive interessant at opleve, om producentens løfter holdt: snavs skulle
stort set kunne spules af med slange, mere fastsiddende snavs skulle måske
have en børste. Kunne man komme til at tørre af med en microfiberklud, var
det også en mulighed.

Hvordan gik det så? Fantastisk! Snavs blev spulet bort et par gange i løbet
af sæsonen med måneders mellemrum. Fribordet så hele tiden rent ud, og efter
en omgang vask i forbindelse med optagningen, så båden ud til at være klar
igen.

Min skepsis er forsvundet, alle forventninger blev indfriet, og jeg smører
nano på igen til foråret. Det er hverken dyrere eller billigere end nogle af
de vanlige kvalitetsprodukter.

Der kan læses mere her:
http://www.nanotol.de/

Hvis det kniber med det tyske, så klik på "Stars and Stripes".

Skulle der være en ren bundmaling, med tryk på maling, på markedet, kunne
det være interessant at høre noget om det!

Mvh
Georg