Hvorfor ikke rustfri nitte til alu
Fra : mortensen38b@gmail.c~

Dato : 25-10-06 21:49

Jeg skal skifte en masse nitter på min Hobie cat 16 det er en alu
ramme der holder de to skrog sammen.

De alu profiler er nittet sammen og det er det der gør båden stiv,

hvad for nitter skal jeg anvende monel eller rustfrie nitter?

Jeg ved man andbefaler monel men hvorfor og hvorfor ikke rustfrie
nitter?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-10-06 21:59

Hej Mortensen,

Gør Google til din ven, skriv kun ordet "Monel" og det første du
får op er en forklaring på dit spørgsmål.
Første linket der kom op er: http://en.wikipedia.org/wiki/Monel

Mvh/Harding

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 22:08

mortensen38b@gmail.com skrev:

> Jeg ved man andbefaler monel men hvorfor og hvorfor ikke rustfrie
> nitter?

Fordi rustfri stål og alu giver tæring. Derfor bør der altid være f.eks et
plastikstykke mellem mast og beslag/spil.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 26-10-06 20:34

mortensen38b@gmail.com wrote:
> [...]
>
> hvad for nitter skal jeg anvende monel eller rustfrie nitter?
>
> Jeg ved man andbefaler monel men hvorfor og hvorfor ikke rustfrie

Hejsa....

Jeg har skiftet en hel del nitter på min Hobie 18 og jeg brugte Monel med
stål stift.
Rustfrie nitter på en alu.bom giver grimme ar i bommen i længden, det
skyldes en simpel korrosionsproces, hvor det "ringeste" materiale må lade
livet.
Monel nitter er lidt dyrere end rustfrie nitter. Men du slipper for at det
er aluminium'et der forsvinder.

Og lige et stand tip, en Hobie skal ikke vende bunden i vejret inden for det
første minut ved en kæntring.
Hvis den gør det så er din mast utæt og skal "pakkes om". Det vil sige at
alle nitter og beslag skal af og have en klat silicone når du samler den
igen.
Min HC18 mast flyder og det bliver testet hvert forår. Det er især vigtigt
når man sejler en 2-mands-cat alene.

Leon
- Sejl blyfrit - Sejl Hobie Cat

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 29-10-06 20:45

Jeps. Husk at slå de rustfrie kugler ud med en dorn.

Bjarke