Bo i båd?
Fra : Thomas Demant

Dato : 24-10-06 17:37

Et kort øjeblik fik jeg en tosset ide, om at skifte kollegieværelset ud med
en båd, i næste skoleperiode.
Ikke at jeg har en forestilling om at det kan gøres billigere - men det
kunne helt sikkert være sjovere at kunne tøffe hjem i en weekend eller
besøge vennerne pr. båd i stedet for med toget.

Men, men, men. Jeg har lidt svært ved at finde nogen oplysninger, erfaringer
o.lign. om at bo på en båd hele året. Her tænkes ikke på en stor yacht, men
noget i lidt mere human størrelse og prisleje (man er jo trods alt
studerende).

Er der nogen der kan komme med nogle førstehåndserfaringer?
Hvad skal man være opmærksom på ved køb af båd (foruden isolering og
opvarmningsmetode)?
Kan man have folkeregisteradresse i havnen?

--
Thomas Demant [4990/5700]

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 12:21

"Thomas Demant" <news@dement.dk> skrev i en meddelelse

Hej Thomas.

> [...]
> kunne helt sikkert være sjovere at kunne tøffe hjem i en weekend eller
> besøge vennerne pr. båd i stedet for med toget.

Ja, det lyder jo sjovt og hyggeligt

Hvor langt er der hjem til dine venner?

> [...]
> erfaringer o.lign. om at bo på en båd hele året. Her tænkes ikke på en
> stor yacht, men noget i lidt mere human størrelse og prisleje (man er jo

Det er ikke så vigtigt hvor stor båden er. Mange er taget på langfart i
flere år i 18-22 fods både.
Du skal bare være opmærksom på at du nok bliver træt af en båd, hvor du
konstant skal kravle rundt, så ståhøjde vil være en fordel.

> Er der nogen der kan komme med nogle førstehåndserfaringer?

Jeg kender flere der har boet i båd hele året rundt.
Den ene var en pige, som boede i en L23 på christianshavn - hun havde ikke
toilet i båden, og brugte en spand eller den friske natur

Jeg har en onkel og tante som har boet 10-15 år i flere forskellige både i
Humlebæk. Bl.a Nielson 37 (nauticat 38), og en stor isoleret stålsejlbåd og
en mindre træsejlbåd.

Det kan sagtens lade sig gøre, men der er et par ting du skal være meget
opmærksom på:
1. Varmen, som du selv skriver noget om. Om vinteren ligger du 2 cm fra 0
grader varmt vand. Det kræver altså sit varmeapparat, sin mand og en god
pengepung.
2. Havne er meget ensomme om vinteren. Der er som regel ikke et øje og der
er mørkt og koldt.
3. Hvis du ikke vælger en båd med styrhus/doghouse, så kommer du til at
sidde neden i "kælderen" hele vinteren. Det er altså ikke meget lys der
slipper ned.

> Hvad skal man være opmærksom på ved køb af båd (foruden isolering og
> opvarmningsmetode)?

Du skal have en fagmand med ud og kigge.
Dernæst skal du vide at en beboelsesbåd bliver hurtigt slidt hvis du ikke er
efter den hele tiden. Det betyder at du vil have en båd der er mindre værd
når du engang skal sælge.

Varmen og isoleringen er vigtigt. Selvfølgelig kan man bare putte sig ned i
en sovepose, men det er ikke sjovt at sidde og lave lektier med frosne
fingre. Derfor skal du nok finde en havn hvor der er en sejlklub, hvor du
kan få en nøgle, så du kan smutte derop i ny og næ

> Kan man have folkeregisteradresse i havnen?

Det kan man i mange havne.

Fra : Thomas Demant

Dato : 25-10-06 16:13

> Hvor langt er der hjem til dine venner?
Uhf. Det er et godt stykke til nogen mens der er relativt kort til andre.
Det at kunne nå fra Svendborg til København på en weekend er ikke
afgørende - men at kunne komme en 50-60 mil omkring ville være fint. Så
dybest set kan noget i stil med 6 knob og lidt tåldmodighed gøre det.

> [...]
> grader varmt vand. Det kræver altså sit varmeapparat, sin mand og en god
Findes der en tommelfingerregel der kan bruges for hvor mange kW der skal
hældes ind i en båd pr. fod for at holde en fornuftig stuetemperatur?

> [...]
> er efter den hele tiden. Det betyder at du vil have en båd der er mindre
Hvordan slidt? Altså inteniør eller hvad mener du?

Mange tak for svarene.

--
Thomas

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 16:28

"Thomas Demant" <news@dement.dk> skrev i en meddelelse
>men at kunne komme en 50-60 mil omkring ville være fint. Så dybest set kan
>noget i stil med 6 knob og lidt tåldmodighed gøre det.

60 mil på en weekend, er urealistisk hvis du også skal nå at være sammen med
vennerne.
Du skal have en halvstor båd, for at kunne løbe 6 knob i gennemsnit -
sejlbåd altså.

> Findes der en tommelfingerregel der kan bruges for hvor mange kW der skal
> hældes ind i en båd pr. fod for at holde en fornuftig stuetemperatur?

Det kommer meget an på hvor meget du er i båden, hvor varmt du vil have det,
hvor meget isolering der er osv.
Men regn med at det koster ca. det samme som et alm. (række)hus

Der findes små brændeovne beregnet til både - det er værd at overveje.

> Hvordan slidt? Altså inteniør eller hvad mener du?

Ja, interiør, hynder, betræk, kogegrej, dørk, bord, toilet, varme, vand,
hylder, skabe, dæk osv.
En alm. båd bliver brugt omkring en måned om året, du kommer til at bruge
den 12 mdr.

Hvad er dit budget?

Mvh Thomas

Fra : Thomas Demant

Dato : 25-10-06 17:20

> 60 mil på en weekend, er urealistisk hvis du også skal nå at være sammen
> med vennerne.
Om det ligefrem er urealistisk ved jeg nu ikke. Hvis man kan flytte sig med
6 knob i snit over grunden (med forbehold for kraftig strøm og vind), kan
det vel egentlig godt lade sig gøre i sommerhalvåret. Evt. ved at dele turen
op i to etapper til fredag/lørdag og afsætte hele søndagen til hjemturen.

> Du skal have en halvstor båd, for at kunne løbe 6 knob i gennemsnit -
> sejlbåd altså.
Uhf. Sejlbåd... Jeg forstillede mig noget med en motor til at flytte mig
rundt. Ikke mindst fordi jeg aldrig har prøvet at sejle sejlbåd endsige
været ombord på en (bortset fra et par minutter på en H-båd, for at
afmontere en påhængsmotor fra beslaget). Jeg er klar over det gør det lidt
mere bekosteligt at færdes rundt omkring, men det

> [...]
> Men regn med at det koster ca. det samme som et alm. (række)hus
>
> Der findes små brændeovne beregnet til både - det er værd at overveje.
Det var ikke så meget forbruget i kroner og øre, nærmere hvor stor kapacitet
der skal til for at opretholde en temperatur omkring 20 grader.
Jeg har set mini-brændeovnene. Det er meget smart og ser bestemt ud til at
være en brugbar løsning.
Efter lidt granskning på nettet har jeg nu fundet ud af at det egentlig
skulle kunne gøres forholdsvis let på flere måder (el, diesel og for den
sags skyld brændeovn).

> Hvad er dit budget?
Det er ikke noget budget p.t. - i første omgang er det rene overvejelser.
Men hvor langt kan man komme for f.eks. 150000 kr. til båd, mon?

--
Thomas

Fra : Nu med vindror

Dato : 25-10-06 19:06

Hej

Jeg syntes din ide er god, men du skal regne med at båden skal bruge en hel
del forberedelse. Det bliver meget koldt i en båd om vinteren, så du er nød
til at isolerer den, så du kan holde varmen. Det kan du jo evt. gøre med de
samme plader som man støber under gulve. ( De brænder også rigtigt godt,
hvis der går ild i båden ...... ) Desuden skal du have et godt fyr, så
du kan varme båden op. Jeg selv, ville vælge en Reflex varmeovn, flere af
slagsen, hvis en ikke er nok.

Til "vores børn", som næsten alle er i alderen, hvor studier er relevante,
har vi bla. kigget på en stålbåd, som ligger i Kbh. Der forlanges omkring
200 kilo for den. Der skal gøres mere ved den, end jeg kan finde tid til, så
vi har droppet ide'en igen. Måske kan du være heldig at finde noget som
passer dig.

"Herhjemme", har vi også snakket om at flytte "rigtigt" i båd. Vi har bla.
kigget på egentlige husbåde, i form af en stålpram med et hus på. Vi har
også kigget efter både, som er store nok, til at vi kan bo på dem.
En af de ting som jeg har været mest bange for, har været, at båden skulle
blive klemt i stykker af isen. For at finde ud af om det reelt er et
problem, så har jeg spurgt mig frem. Alle som jeg har spurgt, har ikke haft
problemer med at fryse fast. Jeg har sidst snakket med en fyr, som har boet
i båden i 16 år. Han fortalte, at der altid var et lille stykke med frit
vand omkring hans båd. 10 - 20 mm, som lige er nok til, at den ikke sider
fast i isen.
Men ! Der er et par stykker som har advaret mig mod isflager som kommer
susende under isen. De snakkede om, at når f.eks, en fisker, færge, eller
lignende, brækker isen op, så kan der komme isflager ind under isen, som
bliver fanget i skruevandet og skudt afsted. Det skulle foregå med voldsom
fart, og isflagerne skulle kunne glide meget langt. Rammer sådan en isflage
din båd, er det under vandlinien, og der bliver sandsynligvis et stort hul.
Derfor er det en fordel, hvis du kan ligge i en havn, hvor du er "gemt" ind.
F.eks. inde imellem de midterste broer. Derved er der ikke så store chancer
for, at der kommer nogen "store både" og brækker isen op.

Hvilken havn vil du ligge i. Det koster som regel en god sjat penge at få en
havneplads, der ud over, koster det noget for havnelejen. Når du skal ligge
om vinteren, kræver havnen normalt, at du får el-måler på, det koster også
lidt.
De havne jeg har kigget på, har ikke haft problemer med at du har adresse i
havnen. Der der dog noget med, at du skal betale for renovation, hvis du bor
i båden i længere tid.

Noget helt almindeligt praktisk, er tøjvask. Det er ikke nemt at få plads
til en vaskemaskine i en lille båd. I øvrigt skal holdingtanken have en
anseelig størrelse Du er derfor nød til, at ligge, nogenlunde, i
nærheden af et møntvaskeri. Der hvor jeg har kigget på havn, har det været
et reelt problem.
Især om vinteren, vil du få brug for at vaske meget tøj og få det tørt. Alt
er altid klamt i en båd, og det er helt umuligt at få tøjet ordentligt tørt
om vinteren.

6 knob er meget hurtigt, hvis du regner i gennemsnit for en sejlbåd. Når jeg
tøffer rundt i min 32 fod elvstrøm, så regner jeg ikke med mere end 4 knob,
og det har jeg ofte svært ved at holde. Jeg kan selvfølgelig starte motoren,
men når sjældent op på 7 knob, og sejler normalt med 5,5 knob.
I en motorbåd, er det selvfølgeligt noget andet, men hvad så med
brændstoffet ? Vil det ikke være billigere at tage toget ?

Fra : Thomas Demant

Dato : 25-10-06 19:46

> [...]
> Alt er altid klamt i en båd, og det er helt umuligt at få tøjet ordentligt
Se det var en helt anden side af sagen... Det har jeg knap nok skænket en
tanke.

> [...]
> I en motorbåd, er det selvfølgeligt noget andet, men hvad så med
> brændstoffet ? Vil det ikke være billigere at tage toget ?
Jeg er klar over at det ikke er gratis at fylde en båd op. Det var nu heller
ikke meningen at den skulle luftes hver weekend. Bare sådan i ny og næ og
for at have det lidt sjovere end i en togvogn fuld af børnefamilier og folk
der høre underlig musik på deres computer/mobiltelefon

Jeg syntes jeg har fået et noget større indblik i de ulemper der kan være
forbundet med at bo i en båd. Tak for alle input.
Jeg tror jeg holder mig til kollegieværelse el.lign. og spare pengene til en
anden gang jeg får en gal ide - men det vil tiden jo vise.

--
Thomas

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 20:46

> [...]
> Jeg tror jeg holder mig til kollegieværelse el.lign. og spare pengene til
> en anden gang jeg får en gal ide - men det vil tiden jo vise.

Det synes jeg lyder som en rigtig god ide

Fra : ThomasB

Dato : 25-10-06 20:47

"Nu med vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har boet i båden i 16 år. Han fortalte, at der altid var et lille stykke
> med frit vand omkring hans båd. 10 - 20 mm, som lige er nok til, at den

Hvis man fryser fast i isen, så er det bare at skære sig fri med en
motorsav. Men det betyder ikke noget, så længe båden ikke skubbes op af
isen.

Fra : Steffen Skov

Dato : 25-10-06 22:02

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis man fryser fast i isen, så er det bare at skære sig fri med en
> motorsav. Men det betyder ikke noget, så længe båden ikke skubbes op af

Ja - eller evt. en økse. Men lidt slæk på fortøjningerne så båden svajer
lidt, plejer også at være nok.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 29-10-06 23:23

77Hej

Jeg fik samme tossede ide mens jeg boede på kollegium i Aalborg. Der
var ikke sålangt fra tanke til handling. Valget faldt på en grimsø
26 som jeg økonomisk kunne overskue. ca 100.000. I bagklogskabens
klare lys var det et dårligt valg, men jeg havde 3 gode år i den i
skudehavnen i Aalborg.

Båden var ikke isoleret, hvilket medførte meget kondens. Jeg fik
installeret et 2 kw oliefyr, hvilket var en fantastisk investering.
Under kaleschen klarede jeg mig med varmen gra gasblusset. Når det var
allerkoldest suplerede jeg med 2kw varmeblæser.

Det skal siges at jeg i de værste vintermåneder jan-feb flyttede hjem
til mine forældre og hev skuden på land.

Båden var lidt af en krybekælder, men det vænnede jeg mig til. Det
største minus ved båden var at der ikke var i separat soveplads -
dvs. at jeg sov, spiste, lavede lektier på den samme pind dag ind og
dag ud.

Jeg har siden haft en 27 fods sejlbåd, den har jeg tit tænkt at den
var 100x bedre velegnet til beboelse. Det skyldes den separate
soveplads forskibs samt en fantastisk ståhøjde - det bliver man
afhængig af.

Det er rigtigt hvad de andre skriver - der er rigtig koldt, mørkt og
ensomt på havnen i vinterhalvåret. Det skal man være forberedt på.

Du kan skrive hvis du vil vide mere om mine erfaringer på
vrukripap@henrik-damsgaard.dk

ordet før @ skal staves omvendt:

vh Henrik