Motorsejler spørgsmål
Fra : Michael

Dato : 20-10-06 16:55

Jeg går og overvejer at købe båd, er mest til motorbåd, men kan egentligt
godt lide ideen med sejl og motor kombineret.

Men efter at have kigget lidt på diverse både, har jeg lagt mærke til at
motoren på en motorsejler ikke er ret stor. Er det generelt eller findes der
både med større motorer. Eller kan man skifte motoren ud med en større.

Michael

Fra : pkc

Dato : 20-10-06 17:24

"Michael" <michael@bay.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motoren på en motorsejler ikke er ret stor. Er det generelt eller findes
> der både med større motorer. Eller kan man skifte motoren ud med en

Man kan meget, men omkostningerne til en ny motor gør at man sjældent - uden
grund - skifter motoren.

mvh
scanboat.com / Per Krabbe
www.scanboat.com
www.sailorslink.com
www.boatbase.com - den er på vej -

Fra : ThomasB

Dato : 20-10-06 18:26

Michael skrev:
> [...]
> at motoren på en motorsejler ikke er ret stor. Er det generelt eller
> findes der både med større motorer. Eller kan man skifte motoren ud

En motorsejler er sådan set en sejlbåd (kølbåd), med en lidt kraftigere
motor. Det er selvfølgelig også forskel på skroget. I en motorsejler er der
lagt mere vægt på komfort, end på sejlegenskaber.

Men fælles for begge typer er, at de til forskel fra en motorbåd, ikke kan
plane og derved vil du have en maksfart, som er bestemt at skroget.
(tommelfingerreglen er 1 knob pr. meter vandlinie).
Derfor vil en større motor ikke give mere fart - med derimod et
kraftoverskud hvis du skal gennem høj sø eller modvind.

Mvh Thomas

Fra : HO

Dato : 20-10-06 19:02

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> skrev i en meddelelse
Hej
Indimellem burde du tænke lidt før du skriver Thomas
> En motorsejler er sådan set en sejlbåd (kølbåd), med en lidt kraftigere
> motor.
Sikke noget sludder, det er da stor forskel på de to typer - hvis man ser på
brugte både - skrogform - køl og sejlegenskaber.

> lagt mere vægt på komfort, end på sejlegenskaber.
Hvor i ligger forskellen på komforten, i en motorsejler og en sejlbåd? det
kan du da ikke generalisere.

Hans

Fra : ThomasB

Dato : 20-10-06 19:33

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse

> Indimellem burde du tænke lidt før du skriver Thomas

Hvorfor skriver du det? Hvis du har noget du vil af med, kan du skrive til
mig pr. mail. Gruppen har givet udtryk for at vi kun skal diskutere sejlads.

> Sikke noget sludder, det er da stor forskel på de to typer - hvis man ser
> på brugte både - skrogform - køl og sejlegenskaber.

Ja det er der. Jeg har heller ikke påstået andet. Men at skrogform, køl og
sejlegenskaberne er lidt andereledes, betyder ikke at det ikke er en
sejlbåd. Det der karakteriserer en motorsejler er at den har en større
motor, end end ren sejlbåd - deraf navnet. Dertil kan du så lægge at de både
vi normalt kalder motorsejlere, har bedre komfort end en ren sejlbåd, men
til gengæld er der givet afkald på sejlegenskaberne - derfor er det puttet
en stor motor i.

> Hvor i ligger forskellen på komforten, i en motorsejler og en sejlbåd? det
> kan du da ikke generalisere.

Jo det kan jeg godt. En motorsejler er som regel bredere end en ren sejler
og en motorsejler har som regel også styrhus, hvilket selvsagt giver noget
komfort.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-10-06 20:44

Hej Michael,

Det vil nok være bedst om du gør op med dig selv om du med en
motorbåd vil bedrive den for for sejlads at komme fra punkt A
til punkt B ret hurtigt og for det meste sejle på fladt vand.

Er du til sejl og dermed nyder glæden ved at sejle på vandet
under vejrets forskellige luner, vælger du med det samme
motorbåden fra, for så er det glæden ved at sejle som har første
prioritet.

En motorsejler er ingen ting. Det er ikke en motorbåd og det er
ikke en sejlbåd.
En motorsejler henvender sig til dem som sætter hygge med en
passende komfort i højsædet og ser stort på sejlegenskaber omg
motorbådens egenskaber.

Motorsejleren ser misundeligt på motorbåden om han ønsker at
komme hurtigt frem.
Mortorsejleren sælger sin motorsejler og køber en sejlbåd hvis
han kommer ude for den oplevelse at en sejlbåd hele tiden
cirkler rundt om ham og overhaler ham konstant på alle kurser.

Motorsejlerens motor har lige netop den størrelse der på fladt
vand kan bringe båden frem med denhastighed som vandlinielængden
tilsiger. Man kan godt sætte en lidt større motor i og dermed få
mere fremdrift i dårligt vejr.
Det samme er tilfældet med sejlbåde. Fra før kun at have en
lille motor kun beregnet til havnemanøvre og fremdrift på fladt
vand, bliver der ved udskiftning generelt sat større motorer i
sejlbådene. Hermed udviskes den lille forskel til
mortorsejlernes lidt større motorer og man opnår til gengæld en
sejladsmæssig gevinst ved fortsat at have en både der kan sejle
og også under motorsejlads få glæde af den større motorkraft.

Hvis du ser på udviklingen under det begreb som kaldes
motorsejlere så er bådens skrogform udviklet i retningen af en
sejlbåd med de gode egenskaber det indebærer og man har tilladt
sig at sætte en motorstørrelse i så man fortsat kan laden den gå
lidt under betegnelse motorsejler; men de gamle motorsejlerdyder
er væk.

Da du skriver at du også kan lide ideen med sejl så synes jeg at
du skal foretage nogle prøveture i sejlbåde og fattes du
interesse for sejl så gå på sejlerskole for at lære hvordan man
sejler. Det vil giver dig gode og positive oplevelser som vil
være vedvarende.

Mvh/Harding